تحلیل ابعاد کنفرانس انتفاضه در گفتگوی جام جم آنلاین با کارشناسان

فلسطین ؛ همچنان مدار ذهنی جهان اسلام

کارشناسان معتقدند: کنفرانس دو روزه حمایت از انتفاضه فلسطین در تهران علاوه بر نقش مؤثر در وحدت مسلمین جهان، حاوی پیامی مهم به صهیونیسم بین‌المللی مبنی بر ادامه راه مقاومت در برابر تجاوز و اشغال بوده و مبین آن است که مسئله فلسطین مظلوم از مدار ذهنی جهان اسلام خارج نخواهد شد.
کد خبر: ۱۰۰۵۱۲۳
فلسطین ؛ همچنان مدار ذهنی جهان اسلام

به گزارش خبرنگار سیاسی جام جم آنلاین، ششمین کنفرانس بین‌المللی با محوریت حمایت از انتفاضه فلسطین به میزبانی تهران در حالی روز گذشته به کار خود پایان داد که در مراسم اختتامیه این نشست مقامات کشورمان؛ انتفاضه را مظهر مقاومت و مقاومت را مظهر وجدان انسانی بشمار آوردند و از کشورهای اسلامی و بویژه همسایگان خواستند تا یک بار و برای همیشه به جنگ و برادرکشی «نه» بگویند و همه توان خود را صرف حل مسئله فلسطین به عنوان مساله اصلی دنیای اسلام کنند.

در همین ارتباط گفتگویی ترتیب دادیم با دو تن از کارشناسان سیاسی تا بیشتر به ابعاد مهم نشست مذکور بپردازیم.

هلاکت اسراییل در امواج سهمگین وحدت مسلمین

«عبدالرحیم گواهی» رییس مرکز پژوهش ادیان جهان با انتقاد از رویکرد برخی اعراب مرتجع منطقه ابتکار جمهوری اسلامی در برگزاری کنفرانس حمایت از انتفاضه را امری بهنگام و متناسب با تحولات منطقه خواند و تصریح کرد: شوربختانه شخصیت حکّام همسو با رژیم صهیونیستی فاقد یک عقبه عقلانی و منطقی بوده، لذا شاهد هستیم در چند سال گذشته و با آغاز مناقشات منطقه موضوع اصلی فلسطین در دنیای اسلام مغفول واقع شده است.

کارشناس تحولات دنیای اسلام، با بیان اینکه صهیونیسم بین‌الملل نابودی مسلمانان جهان و قدس شریف را در رأس اهداف شوم خود قرار داده، خاطر نشان کرد: رژیم اشغالگر قدس با سابقه هفتاد ساله اشغال سرزمین ملت مظلوم فلسطین و بهره‌گیری از جهل متحدان منطقه‌ای آنان را مشتری دائم جنگ‌افزارهای خود کرده تا با ایجاد تفرقه، مسلمانان را به جان هم انداخته، بلکه مسئله فلسطین از ذهن آزادگان جهان به فراموشی سپرده شود.

وی رویکرد مقامات کشورمان در تقویت محور مقاومت را امری خردمندانه برشمرد و گفت: اسراییل غاصب با نسل‌کشی و اشغال فلسطین سودای سلطه بر کل منطقه را در سر می‌پروراند اما جمهوری اسلامی در شرایطی که با انواع دشمنان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای رو به روست، لحظه‌ای از ملت مظلوم و رنج کشیده فلسطین غافل نگشته است.

راهبرد حمایتی ایران از انتفاضه، پایانی بر چند دهه برادر کشی

مشاور پیشین وزیر در دستگاه دیپلماسی کشورمان، تئوری سیاست خارجی ایران را تنها و بهترین راه در جهت خاموشی آتش نفاق و برادرکشی در منطقه دانست و افزود: کنفرانس حمایت از انتفاضه مردم فلسطین علاوه براینکه زمینه‌ساز اتحاد بین مسلمانان جهان در برابر اشغالگری خواهد شد، بستری در آینده بمنظور محاکمه رژیم کودک‌کش و غاصب اسراییل در سازمانهای بین‌المللی فراهم می‌آورد.

شاگرد پیشین علامه مرحوم جعفری با اشاره به ژرف اندیشی حضرت امام(ره) خاطر نشان کرد: ایشان در گذشته فرمودند؛ امت واحده مسلمان در جهان اگر آب دهانی بیاندازند همچون سیلی اسراییل را غرق خواهد کرد. لذا استراتژی تهران با برگزاری کنفرانس انتفاضه علاوه بر جلوگیری از تسری اشغالگری صهیونیستها در منطقه بر قوام وحدت ادیان و مسلمانان خواهد افزود.

فلسطین از مدار خارج نمی‌شود

در راستای سخنان گواهی، «حسن لاسجردی کارشناس اعراب و اسراییل» کشورهای سوریه ،عراق و لبنان را در زمره جبهه پایداری و مقاومت ملت فلسطین قرار داد و گفت: در طول شش سال گذشته رژیم صهیونیستی با راه‌اندازی ماشین جنگی توسط تروریست های تکفیری، وهابی سعی داشت بحث اشغال فلسطین را به حاشیه براند لیکن ایران بعنوان حلقه هماهنگ کننده با نقشی بازدارنده و شیوه‌هایی نرم و اثر‌گذار همچون برگزاری نشست‌های بین‌المللی با موضوع فلسطین، آزادسازی مسجد القصی را کماکان بعنوان مسئله روز جهان اسلام در رأس امور قرار داد.

عضو شورای سردبیری خبرآنلاین با نگاهی بر بحران‌سازی اسراییل و عربستان در یمن، بحرین خاطرنشان کرد: تجاوز به یمن و سرکوب شیعیان در بحرین با هدف دور کردن فلسطین از اذهان مسلمانان بود که تا اندازه‌ای این امر به نفع صهیونیستها تمام شد. در خلال بحران منطقه تل‌آویو بر گستره شهرک سازی و سرکوب قیام مردم فلسطین افزود.

وی تصریح کرد: مادامی که ایران فلسفه مقاومت و صیانت از حق مظلومان جهان را جز راهبرد خود می‌داند، اسراییل همچنان در کابوس فروپاشی و عدم مشروعیت به سر خواهد برد.

اسراییل و کابوس فروپاشی

لاسجردی برگزاری ششمین کنفرانس انتفاضه را گامی مهم در تحقق همدلی مسلمین جهان در مبارزه با جنگ طلبی و اسلام هراسی غرب و اسراییل دانست و اضافه کرد: گردهمایی اقوام مسلمان در یک کنگره با حضور مقام معظم رهبری بعنوان برجسته‌ترین شخصیت کشورهای مسلمان حامل یک پیام آشکار بر ماهیت نامشروع و لجام گسیخته رژیم اشغالگر قدس است،" با وجود تحولات و آشوبهای منطقه بحث فلسطین از مدار ذهنی جهان اسلام خارج نمی‌شود".

گفت و گو : محمدرضا شجاعیان - سیاسی جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
علی تهرانی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۵
۰
۰
باسلام:بیشتر كشورهای عربی وغیر عربی خاورمیانه وآفریقایی چه در پنهان وچه در خفا با اسرائیل ارتباط دارند.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها