کودک مطلوب شما چگونه کودکی است؟
حتی پیش از تولد فرزند در خانواده، مسئولیت والدین در کسب آگاهی برای تربیتی درست آغاز میشود.
حتی پیش از تولد فرزند در خانواده، مسئولیت والدین در کسب آگاهی برای تربیتی درست آغاز میشود.
کودکان حساس، باهوش، احساساتی و زودرنج هستند و نحوه ارتباط با آنها در هر سنی مهم و آیندهساز است. شیوه برخورد با کودکان زیر سه سال با کودکی که از مرز سهسالگی عبور کرده و تا پنج سالگی خود را مرکز ثقل جهان میبیند، با کودکی که بهتازگی وارد مدرسه شده و پلهپله به نوجوانی نزدیک میشود، متفاوت است. روانشناسان معتقدند اگر والدین نتوانند مهارتهای ارتباط با کودک خود را یاد بگیرند، ممکن است آثار مخرب و جبرانناپذیری بر آینده آنها باقی بگذارند.
حجاب یک ضرورت شریعتی است؛ شریعت است؛ ضرورت شرعی است؛ یعنی هیچ تردیدی در وجوب حجاب وجود ندارد؛ این را همه باید بدانند.
خانواده نخستین کانونی است که در شکلگیری نظام باورها و جهانبینی ما نقش بسیار اثرگذار دارد. نخستین الگوهای فرزندان یک خانواده، پدر و مادر هستند و مطابق با آنچه در رفتارهای پدر و مادرشان میبینند، رفتار خواهند کرد. بنابراین به ویژه در مسائل فرهنگی و اعتقادی همچون حجاب فرزندان ما نخستین آموزهها را از والدین خود دریافت میکنند.
براین اساس علاوه بر حمایتهای حقوقی و قضایی از زنانی که مورد ظلم قرار میگیرند، با برخورد با عوامل این ظلم و تشدید مجازاتها، زمینههای ارتکاب به این جرایم هم کاهش مییابد.
با تصویب کلیات لایحه پیشگیری از آسیبدیدگی و ارتقای امنیت زنان در برابر سوءرفتار در مجلس شورای اسلامی، زمزمههای برخی منتقدان درخصوص فمینیستی بودن و برداشتهای این لایحه از اسنادی همچون سند 2030 بلند شد.
ماجرای ممنوع الخروج شدن نیلوفر اردلان، ملی پوش تیم ملی فوتسال کشورمان از سوی همسرش بهدلیل اختلافات خانوادگی تلنگری بود برای اینکه انگار قوانین کشور بهخصوص در حوزه زنان و خانواده نیازمند بازنگری است.
گاهی وقتها زندگی مشترک دچار چالشهایی میشود که زوجین با رعایت برخی نکات از عمیقتر شدن این مشکلات میتوانند جلوگیری کنند.
همین چند وقت پیش که روز مادر بود، برای جایی با این مضمون مطلب نوشتم که اثرگذاری ما دخترها، زنها و مادرها در جامعه به قدری زیاد است که تقریبا میشود گفت تمام انتخابهایمان که متاثر از علایق و جنس زن بودنمان است، در جهت رشد و پرورش یک جهان بوده است. چه زمانی که مثلا تصمیم گرفتیم دکتر شویم و نوزادانی را به این دنیا بیاوریم، چه زمانی که مثلا مادر شدیم و در مسیر فرزندپروری گام برداشتیم، چه زمانی که دانشجویی و علم تحصیل را انتخاب کردیم و چه انتخابهای مختلف دیگر، همه این انتخابها اول از همه بر خانواده خودمان و پس از آن بر جامعه اثرگذار بوده و هست. در واقع اینطور نوشتم که ما تقریبا در هیچ دورهای از زندگیمان، از اثرگذار بودن روی جهان بیرون، دست برنداشتیم. در جایی دختری همراه و همدم خانواده بودیم، در جایی دیگر هنرمند، زیستشناس، روانشناس و دانشجو بودهایم، عاشق شدیم و انتخاب کردیم که ازدواج کنیم، انتخاب کردیم و مادر شدیم، در ساختن نهاد خانواده شریک شدیم و با همسرمان در نگهداشت آن پابهپای هم تلاش کردیم. رشد کردیم و رشد جهان انتخابمان شد و اینطوری، جهان با ما، جایی برای زندگی شد. حالا اینجا قرار است از زنانی بگوییم که یک انتخاب شجاعانه و عاشقانه دارند؛ یعنی در کنار نقشهای فردی، خانوادگی، مادری و جمعی انتخاب کردند که در عرصه علم و دانش و همچنین کار و فعالیتهای اجتماعی حضور داشته باشند.
«شاهنامه پر است از زنان شجاع و توانمند و مادرانی که با وجود نظام باستانی مردسالاری ایرانیان، در بسیاری از مواقع مسیر جریان زندگی را تغییر دادهاند. به عنوان مثال میتوانیم به تلاش فرانک و حمایت او از فریدون برای از بین بردن ضحاک اشاره کنیم. نقش «مادری» در فرهنگ ایرانی -اسلامی همواره یک جریان تاریخساز محسوب میشود» این بخشی از گفتوگوی ما با مدیر مجمع احیای تفکرات انقلاب اسلامی به بهانه این روزهاست. لزوم بازخوانی ارزشگذاری جایگاه مادری و همسری زنان در جامعه ایران اسلامی؛ ما را به محل کار این فعال حوزه زنان کشاند. زینب اصغریان، علاوه بر داشتن تخصص در علوم تجربی، حرفه روزنامهنگاری را با جدیت دنبال میکند. او سالها پیش به دلیل علاقهاش به علوم دینی، آموزش مفاهیم قرآنی را در پیش گرفت. حالا هم، با حفظ سمت بزرگ «مادری و همسری»، تحصیلات خود را در مقطع دکترای علم سیاست و مطالعات مسائل ایران سپری میکند. او معتقد است: «زن اصیل ایرانی علاوه بر نقش اساسی در بنیان خانواده، خط وصل تمدنی در ادوار تاریخ است.» با این اوصاف برای تبیین ابعاد ارزشگذاری به جایگاه مادری و همسری زنان، با این کارشناس حوزه زن و خانواده به پرسش و پاسخ نشستهایم که در ادامه بخشی از این گفتوگو را مطالعه خواهیدکرد.