فرصت و فریب فناوری
کلیک از تاثیر متقابل کرونا و فناوری اطلاعات در ایران بر یکدیگر گزارش می‌دهد

فرصت و فریب فناوری

تب، سرفه، مشکلات شدید تنفسی و در مواردی نارسایی کلیه، صورت‌های ماسک‌زده، محله‌های قرنطینه‌ شده و ترس از ابتلا به یک بیماری سخت و کشنده؛ اینها علائمی است که این روزها «کروناویروس» را با آن می‌شناسند.
کد خبر: ۱۲۴۶۸۲۷
نگاهی به تاثیرات متقابل ویروس کرونا  و بازار فناوری بر یکدیگر

علائمی که طی چند هفته‌ اخیر، چین 1.3 میلیارد نفری را برهم ریخته و به‌سرعت به یک بحران فرامرزی برای این کشور و شهروندانش تبدیل شده است. صنایع زیادی به‌واسطه‌ این بیماری و تصمیم‌های دولت چین طی این روزها تحت تاثیر قرار گرفته‌اند.

بسیاری از مردم حتی پس از پایان تعطیلات سال نوی چینی هم در خانه‌هایشان مانده‌اند و با دورکاری روزهایشان را پشت‌سر می‌گذرانند.

این بحران حالا به یک مساله جهانی تبدیل شده و هر روز کشورهای بیشتری درگیر آن می‌شوند. اما جالب است بدانید فناوری هم به شکل گسترده‌ای در این ماجرا درگیر شده و ضربه‌های زیادی از آن خورده و حال سعی می‌کند با آن مبارزه کند. در این گزارش نگاهی به تقابل لحظه به لحظه فناوری و کروناویروس می‌اندازیم.

پیش‌بینی هوش مصنوعی

یکی از نکات ملموس، حضور پررنگ هوش مصنوعی از قبل از شروع بحران تاکنون بوده است، به‌طوری که حتی توانسته بود بروز چنین ویروسی را پیش‌بینی کند. هوش مصنوعی توسعه داده ‌شده توسط شرکت BlueDot یک هفته قبل از شروع اپیدمی، با پایش مجموعه‌ای از کلمات کلیدی استفاده شده در اینترنت به 65 زبان، بررسی اطلاعات پروازی و مسافربری و بسیاری عوامل دیگر، موفق به پیش‌بینی بروز و شیوع بیماری و حتی مسیر انتشار آن شده بود.

رباتی برای پایش گسترش ویروس

علاوه بر این در خود چین، از نخستین روزهای شروع بحران مقامات محلی با استفاده از هوش مصنوعی اقدام به پایش گسترش ویروس و کنترل موارد مشکوک کرده‌اند. نرم‌افزار بومی یک بات سخنگوست که با انجام یک معاینه تلفنی و جمع‌آوری اطلاعاتی همچون هویت فردی، وضعیت جسمی و محل سکونت می‌تواند با سرعتی چند برابر انسان‌ها اقدام به دسته‌بندی اطلاعات میلیون‌ها فرد در مناطق آلوده و تولید گزارش‌های روزانه دقیق کند.

مبارزه با اخبار جعلی

دانشگاه جان‌هاپکینز هم برای اطلاع‌رسانی شفاف‌تر و مقابله با موج اخبار جعلی به‌راه افتاده در رسانه‌های اجتماعی، یک نقشه تعاملی ارائه کرده که تمام اطلاعات مرتبط با وضعیت گسترش و مقابله با بیماری را به‌صورت لحظه‌ای در دسترس همگان قرار می‌دهد. این در شرایطی است که هرگونه اطلاعات اشتباهی می‌تواند باعث گسترش بیشتر این بیماری شود و مردم و کشورهای بیشتری را درگیر کند.

رمزگشایی ویروس

محققان چینی به ‌لطف سطح بالای فناوری پزشکی در این کشور طی تنها یک هفته موفق به رمز‌گشایی کامل ژنوم ویروس و انتشار عمومی نتایج برای تسریع فرآیند یافتن درمان بیماری شدند.

البته تنها این چینی‌ها نیستند که از هوش مصنوعی علیه بیماری جدید استفاده می‌کنند. شرکت‌های بزرگ فناوری با نگرانی، تحولات مرتبط با ویروس کرونا در چین را دنبال می‌کنند، چراکه عواقب این بحران می‌تواند تبعات سرنوشت‌سازی برای آنها داشته باشد.

شرکت مایکروسافت همین چند روز پیش از ارائه ابزاری مبتنی بر هوش مصنوعی به‌نام AI for Good در حوزه پزشکی و تصمیم به استفاده از آن در مقابله با ویروس کرونا خبر داد و خبرهایی درباره تلاش IBM برای کاربرد ابررایانه هوشمند Watson در یافتن درمانی برای این بیماری به‌گوش می‌رسد، هرچند بعید است این تلاش‌ها به نتیجه فوری منجر شود.

البته یافتن درمان ضدویروسی پیچیده و زمانبر است، ولی خود چینی‌ها هم بیکار نمانده‌اند و محققان این کشور اعلام کرده‌اند به یک درمان ضدویروسی ترکیبی براساس داروهای آنفلوآنزا و HIV رسیده‌اند که به‌نظر می‌رسد می‌تواند به‌خوبی با این ویروس مقابله کند.

نقشه راه برای دوری از خطر

در نهایت باید به استفاده از ربات‌ها برای معاینه و تعامل با بیماران، ضدعفونی کردن بخش‌های تحت قرنطینه و نیز جابه‌جایی دارو و ملزومات پزشکی در بیمارستان‌های محل استقرار بیماران کرونا اشاره کنیم که توانسته‌اند با کاهش سطح تماس افراد غیرآلوده با بیماران، در کنار افزایش کارایی باعث کنترل گسترش ویروس شوند. همچنین اگر می‌خواهید لحظه به لحظه از روند این ویروس خطرناک مطلع شوید می‌توانید به این لینک سر بزنید: http://bit.do/frMMK

پایگاه اطلاع‌رسانی جان‌‌هاپکینز به کمک این سایت به‌صورت آنلاین تمام نقاطی را که این بیماری در آن شناسایی شده است، روی نقشه جهان به شما نشان می‌دهد. همچنین تعداد کسانی که تا به حال به کرونا مبتلا شده‌اند نیز قابل نمایش است. علاوه بر این، تعداد قربانیان و تعداد درمان شده‌ها نیز در آن نمایش داده می‌شود.

کرونا علیه فناوری

یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های فعلی درباره بحران بیماری کرونا، ضربه اقتصادی است که کاهش تولید و مصرف در دومین اقتصاد بزرگ جهان به بازارهای بین‌المللی و روند توسعه فناوری خواهد زد. بسیاری از کارشناسان این بحران را با سارس که در سال 2003 باعث کاهش 0.8 درصدی تولید ناخالص ملی چین و بروز بحران اقتصادی در این کشور شد، مقایسه می‌کنند. البته سارس، درس‌های بسیاری برای چین داشت و روند سریع و موثر مقابله دولت چین با این اپیدمی نشان می‌دهد این کشور تصمیم گرفته هرگز افتضاح سارس را تکرار نکند.

دیوار قرنطینه

حدود 60 میلیون نفر در استان هوبی که شهر ووهان در آن قرار دارد، قرنطینه هستند و تقریبا تمام شرکت‌های تولیدی و خدماتی به کارکنان خود دستور ماندن در منزل را داده‌اند. شرکت‌های بین‌المللی سفرهای کاری به مقصد چین را تا اطلاع ثانوی لغو کرده‌اند و آنهایی که در چین هستند از رفتن به محل کارشان منع شده‌اند. طبیعتا این مساله، در کنار تعطیلی کامل شهرها و مراکز صنعتی در سراسر کشور موجب کاهش مصرف و خرید از فروشگاه‌ها و در نتیجه کاهش تولید و صدمات اساسی به‌ بخش خدمات خواهد شد. شهر ووهان در چین موقعیتی مثل شیکاگو در آمریکا دارد و یک تولید‌کننده بزرگ فولاد و خودرو در چین به‌شمار می‌رود. همچنین در این قطب صنعتی شرکت‌های خارجی مثل IKEA، هوندا، خطوط هوایی و برندهای متعدد بین‌المللی هم فعالیت دارند.

دود در چشم غیر چینی‌ها

کاهش تولید حتی گریبان شرکت‌های خودروساز خارجی مثل هیوندای را گرفته‌ است، چرا که بسیاری از قطعات مورد استفاده در خودروهای این شرکت در چین تولید می‌شود بنابراین جای تعجب نیست که شرکت‌های بزرگی مثل اپل و گوگل که در کنار وابستگی به چین برای تولید قطعات و سخت‌افزار، بازار بزرگی هم در این کشور دارند، نگرانی‌های بسیاری درباره آینده خود داشته باشند. البته این نگرانی‌ها بی‌دلیل هم نیست و همین حالا نیز به ترتیب با کاهش سهام 2.4 و 5.6 درصدی مواجه شده‌اند.

نسل پنجم در خطر است

بحران همین الان دامن هوآوی به‌‌عنوان تامین‌کننده اصلی تجهیزات زیرساخت شبکه اینترنت 5G چین را گرفته است. توسعه شبکه 5G یک اولویت ملی در چین به‌شمار می‌رود و تاکید بسیاری بر عملیاتی کردن هرچه سریع‌تر آن وجود دارد، ولی با وجود این‌که هوآوی در استان ووهان، استیشن 5G برای کمک کردن به مبارزه با ویروس مستقر کرده تا با ایجاد یک شبکه فوق‌العاده سریع به برقراری امکان ارتباط ویدئویی آنی، انتقال بزرگ‌داده‌ها و مقابله بهتر با بیماری کند، تعطیلی شهرها و نبود نیروی کار لازم برای نصب و راه‌اندازی ایستگاه‌های 5G در سطح چین روند توسعه این شبکه را با چالش‌های جدی مواجه خواهد کرد. به‌علاوه قطع ارتباط یکی از بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان تجهیزات نسل بعدی ارتباطات بی‌سیم با باقی جهان، بدون شک تاثیر ملموسی بر روند پیشرفت و توسعه ارتباطات 5G در سطح جهانی خواهد داشت.

رکود اقتصادی ادامه دارد

به‌طور کلی پیش‌بینی می‌شود بازار فناوری بیشترین تاثیر درازمدت را از این بحران خواهد برد، چراکه بازیابی زنجیره پیچیده تامین و توزیع قطعات و محصولات الکترونیکی که تقریبا در تمام جهان به چین و تولید‌کنندگان آن وابسته است، زمان زیادی لازم خواهد داشت. البته این پیش‌بینی به‌شرطی درست خواهد بود که روند مهار و درمان کرونا به‌خوبی پیش برود و شاهد یک اپیدمی گسترده در ابعاد جهانی نباشیم.

آرش جهانگیری - ضمیمه کلیک روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها