گوگل در حال حاضر بزرگ‌ترین زیرمجموعه‌ی آلفابت محسوب می‌شود که از سال ۱۹۹۸ شروع به کار کرده است.
کد خبر: ۱۲۲۶۹۳۵
گوگل یعنی چه و چه کارهایی می کند؟!

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، گوگل، یک موتور جست‌و‌جو غول پیکر است که هر آنچه از آن پرسیده شود را پاسخ می‌دهد، اما این غول بزرگ که همه برای اول شدن در سرچ آن می‌جنگند، چه تاریخچه‌ای دارد و چه معنایی در پشت آن پنهان شده است؟! کمتر کسی را می‌توان در این دنیای صفر و یکی یافت که، گوگل (Google) را نشناسد؛ یک شرکت آمریکایی فعال در حوزهٔ فناوری اطلاعات که شامل جست‌و‌جو اینترنتی، رایانش ابری و تبلیغات، نرم‌افزار و سخت‌افزار است. گوگل توسط لری پیج و سرگئی برین تأسیس شد که هر دوی آن‌ها در دانشگاه استنفورد به عنوان دانشجوی دکترا حضور داشتند و با نام «مردان گوگل» شناخته می‌شدند. گوگل ابتدا به عنوان یک شرکت خصوصی در ۴ سپتامبر ۱۹۹۸ ثبت شد و فروش اولیه سهام آن در ۱۹ اوت ۲۰۰۴ انجام گرفت. لری پیج و سرگئی برین و اریک اشمیت قبول کردند که به مدت بیست سال، یعنی تا سال ۲۰۲۴ در کنار هم کار کنند.

هدف گوگل از آغاز «سازماندهی کردن اطلاعات دنیا و دسترس‌پذیر کردن آن‌ها برای عموم» بود و شعار غیررسمی شرکت (که توسط مهندس گوگل امیت پاتل ابداع شد و توسط پل بوچهیت از آن حمایت شد) «شرور نباشید» (Don't Be Evil) بود. در سال ۲۰۰۶ شرکت به محل جدید و فعلی‌اش در مانتین ویو، کالیفرنیا منتقل شد و در سال ۲۰۱۵، گوگل قسمت‌های مختلف خود را به صورت شرکت خوشه‌ای آلفابت سازماندهی کرد. به جرات می‌توان گفت؛ گوگل در حال حاضر بزرگ‌ترین زیرمجموعه‌ی آلفابت است.

گوگل به چه معناست؟

گوگل بر گرفته شده از واژهٔ گوگول که به معنی «یک عدد یک و صد صفر جلوی آن» است گرفته شده، بدین معنا که گوگل قصد دارد تا سرویس‌ها، اهداف و اطلاع‌رسانی و اطلاعات خود را تا آن مقدار در وب در جهان گسترش دهد. نکته بسیار جالب آن است که این نام توسط میلتون سیروتا پسر خواهر ادوارد کاسنر ریاضی‌دان آمریکایی اختراع شده‌است. گوگل به‌طور تخمینی دارای بیش از یک میلیون سرور در سراسر جهان است و روزانه بر روی بیش از یک میلیارد درخواست جست‌و‌جو و حدود ۲۴ پتابایت داده تولید شده توسط کاربران پردازش انجام می‌دهد. نتیجه رشد سریع گوگل از بدو ثبت شدن شرکت، زنجیره‌ای از محصولات، خرید و شراکت با شرکت‌های دیگر بود. این شرکت محصولات اینترنتی سودمندی مانند سرویس ایمیل جی‌میل و شبکه‌های اجتماعی گوگل+ را به کاربران خود پیشنهاد می‌دهد. محصولات گوگل به ابزار‌های رومیزی مانند مرورگر وب گوگل کروم، سازماندهی، ویرایشگر تصاویر پیکاسا و پیام‌رسان فوری گوگل تاک نیز توسعه پیدا کرد.

گوگل سازنده پرکاربرترین سیستم‌عامل موبایل جهان، اندروید و همچنین سیستم‌عامل گوگل کروم نیز هست. الکسا اینترنت، وبگاه گوگل در آمریکا (google.com) را به عنوان پربازدیدترین سایت اینترنت در فهرستش قرار داده‌ است، همچنین وبگاه‌های گوگل در کشور‌های دیگر مثل هند google.co.in (که در رتبه چهاردهم قرار دارد) به عنوان پربازدیدترین سایت در هند یا google.co.uk به عنوان پربازدیدترین سایت در انگلیس و خیلی سایت‌های دیگر آن پربازدیدترین در کشور خود هستند و در فهرست برترین صد سایت دنیا قرار دارند.

سایر متعلقات گوگل همانند، یوتیوب (رتبه سوم در الکسا) یا بلاگر (رتبه ششم در الکسا) و اورکات نیز در این فهرست قرار دارند. گوگل همچنین توسط برندز به عنوان دومین برند با ارزش دنیا شناخته شده‌است. شکل تجارت کنونی گوگل و خدماتی که ارائه می‌دهد باعث انتقاد از این شرکت در موضوعاتی مانند حریم، حق تکثیر، و سانسور شده‌است.

خدمات گوگل

جست‌و‌جو (Google search)
جی‌میل (Google Mail-Gmail)
نوار ابزار گوگل (Google Toolbar)
گوگل مپس (Google Maps)
گوگل مون (Google Moon)
گوگل مارس (Google Mars)
گوگل ارت (Google Earth)
گوگل کروم (Google Chrome)
گوگل تاک (Google Talk)
گوگل باز (Google buzz)
گوگل داکز (Google Docs)
گوگل بوکز
گوگل ویدئو (Google Video)
گوگل ریدر (Google Reader)
نول (Knol)
ابزار مدیر سایت (Webmaster Tools)
تحلیل‌گر سایت (analytics)
بلاگر (blogger)
آلبوم وب پیکاسا (Picasa Web Albums)
فیدبرنر (FeedBurner)
گوگل نوتبوک (Notebook)
گوگل سایت (Sites)
گوگل ترندز (Trends)
گوگل تلفن همراه (Mobile)
گوگل ادسنس (Google AdSense)
گوگل ترنسلیت (Google Translate)
گوگل داشبورد (Google dash board)
گوگل تی وی (Google TV)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها