جام‌جم در بخش اول گزارش پیام رسان های بومی، دیدگاه توسعه دهندگان آنها را بررسی می‌کند

بله به سروش، گپ با بیسفون

وقتی سامانه تاکسی​یاب​های آنلاین در جهان توسعه یافت و استقبال عمومی از آنها صورت گرفت، تحول بزرگی در این صنعت رخ داد و اکنون این صنعت در بسیاری از کشورهای جهان شناخته‌شده است. در کشور ما نیز تاکسی​یاب​های آنلاین بسرعت رشد کردند و اکنون نمونه​های موفق آن به شکل بومی در کلانشهرهای کشور پیاده​سازی شده است.
کد خبر: ۱۱۳۷۸۳۹
بله به سروش، گپ با بیسفون

پیام​رسان​ها نمونه پرمخاطب دیگری از صنایع مدرن سال​های اخیر هستند که نمونه​های موفق و مشهور آنها در سراسر جهان مخاطبان زیادی دارد. در این حوزه نیز مانند بسیاری از صنایع دیگر استفاده از نمونه​های بومی در صورت داشتن کیفیت و مزیت رقابتی با همتای خارجی خود، برای کاربر ساده​تر و با منفعت بیشتر خواهد بود.

پیامرسانها از جمله برنامههایی هستند که با کاربر به شکل مستقیم سروکار دارند و هنگامی که استقبال از آنها بیشتر میشود، کیفیت و نحوه خدماترسانی نیز بالاتر میرود. حالا زمان آن رسیده پیامرسانهای داخلی کیفیت خود را افزایش دهند و کاربران نیز با انتقادات بجا، به این پیامرسانها فرصت توسعه بدهند. در نهایت توسعه این برنامهها به کاربران کمک میکند تا از نمونه بومی و باکیفیت پیامرسان داخلی به بهترین شکل ممکن بهره ببرند. با این حال شواهد حاکی از این است که با گذشت چند سال از ساخت اپلیکیشنهای پیامرسان داخلی کماکان نتوانستهاند اعتماد کاربران را آنطور که باید و شاید جلب کنند. جامجم در این گزارش بسیاری از چالشها، انتظارات و مشکلاتی که از دید کاربران پیامرسانهای داخلی با آن دست به گریبان هستند را در گفتوگو با توسعهدهندگانشان بررسی میکند و در نهایت به مقایسه ویژگیهای خاص آنها میپردازد. در گزارش بعدی تجربه کاربران و مهمترین انتقادات آنها را بررسی خواهیم کرد.

بیسفون، پیامرسانی با عناصر فرهنگی بومی

پیامرسان بیسفون، نخستین پیامرسان داخلی کشور است که کار روی آن از سال 1391 آغاز و سال 1393 اولین نسخه آن عرضه شده است. میلاد موحدین، مدیر اجرایی پیامرسان بیسفون درباره این پیامرسان به جامجم میگوید: آن زمان که بیسفون راهاندازی شد هنوز استقبالی از تلگرام در کشور نبود و رقیب اصلی، پیامرسانهای وایبر و ویچت بودند و بیسفون حدود دو میلیون کاربر داشت. سپس تغییراتی در زیرساختها و مهمتر از همه پروتکل اختصاصی صورت گرفت که به کاهش مصرف اینترنت و افزایش امنیت کاربران کمک میکرد. وی میافزاید: نسخه بیسفون پلاس بعد از ایجاد این تغییرات و با این ویژگیهای جدید ارائه شد و اکنون در فضاهای مختلف به دنبال جذب کاربر هستیم. امکان ایجاد کانال نخستین بار روی پیامرسان بیسفون عرضه شد و تفاوتهایی با کانالهایی دارد که امروز پیامرسانها معرفی میکنند. کانالهای بیسفون ویترینی با
دستهبندیهای مختلف براساس نوع محتوا، محبوبیت، تعداد اعضا و... ارائه کرده که امکان جستوجوی محتوا در کانالها را برای کاربران سادهتر میکند.

مدیر اجرایی پیامرسان بیسفون تأکید میکند: طراحی این برنامه اختصاصی است و کارشناسان ما مدام آن را اصلاح میکنند. با این حال سعی کردهایم رابط کاربری سادهای داشته باشد. ما تلاش کردهایم در این پیامرسان از عناصر فرهنگی و ایرانی استفاده کنیم؛ برای مثال استیکرهای این برنامه مخصوص بیسفون است که طراحان ایرانی ساختهاند و همچنان به آن اضافه میشود. آهنگ تماس بیسفون و تم طراحی شده سنتی را نیز به صورت اختصاصی طراحی کرده و ساختهایم. در مجموع در تلاش هستیم با استفاده از این امکانات و ویژگیهای بومی، جذابیت این برنامه را برای کاربران بیشتر کنیم.در حال حاضر امکان پرداخت قبض، خرید شارژ و بسته اینترنت در پیامرسان وجود دارد. امکان پرداخت عوارض خروج، جریمه خودرو و ... نیز قرار است اضافه شود. در آینده نیز امکان انتقال اعتبار بین کاربران ایجاد خواهد شد تا کاربران بتوانند مبلغی را مثل پیام بین یکدیگر جابهجا کنند.

موحدین، تضمین امنیت یک پیامرسان را داشتن پروتکل اختصاصی مربوط به نحوه انتقال اطلاعات بین اپلیکیشن و سرور عنوان میکند و میافزاید: معمولا وقتی ابعاد یک پیامرسان از ابعاد سازمانی و کوچک بیشتر میشود، نحوه ارائه خدمات برای حفظ امنیت از پروتکل اختصاصی استفاده میشود. به عبارت دیگر، بحث امنیت و داشتن پروتکل اختصاصی و استفاده از استانداردها یکی از مزیتهای مهم در برابر دیگر پیامرسانهاست. به این ترتیب اگر کسی به هر نحوی به اطلاعات رمزنگاری شده دسترسی پیدا کند، نمیتواند از محتوای داخل آن باخبر شود. مورد دوم در تضمین امنیت، استفاده از استانداردهای بینالمللی است. بنابراین پیامی که جابهجا میشود با استانداردهای بینالمللی نیز رمزنگاری میشود که نمونه بارز آن SSL است. ما از سیستم رمزنگاری چند لایه برای تضمین امنیت اطلاعات کاربران استفاده میکنیم. اکنون نیز در حال کار روی سرویس چت محرمانه هستیم که لایهای به لایههای امنیتی اضافه میکند. در این سرویس فقط فرستنده و گیرنده کلید گشودن پیام را دارند و برای فرد دیگری قابل خواندن نیست. مدیر اجرایی بیسفون درباره لزوم ایجاد فضای رقابتی بین پیامرسانها میافزاید: در فضای رقابتی امروز پیامرسانهای داخلی، هر کاربر باید تلاش کند مخاطب خود را در بازار جذب کند. احتمالا تعداد زیاد پیامرسانها از دید کاربران اتفاق خوبی نباشد، اما بهمرور کاربران برای کارهای مختلف از برنامههای گوناگون استفاده میکنند. این در حالی است که احتمالا با گذشت زمان، پیامرسانهایی ماندگار خواهند شد که کاربر بیشتری داشته باشند و خدمات باکیفیتتری ارائه کنند.

یکی از مزایای رقابتی بیسفون دو سرویس تماس صوتی است. امکان تماس بین کاربران اپلیکیشن بیسفون به صورت رایگان است. با این حال امکان تماس خارج از شبکه بیسفون هم وجود دارد و حتی میتوان با شماره ثابت یا شمارهای خارج از ایران تماس گرفت. اما برای این امکان لازم است اعتبار کاربر افزایش یابد و مطابق با تعرفه تماس از این اعتبار کاسته میشود.

این ویژگی با کیفیت و قیمت رقابتی برای کاربران این پیامرسان در دسترس خواهد بود.

سروش، پرکاربرترین پیامرسان فعلی ایرانی

پیامرسان ســــروش یک نرمافزار پیــامرســان ایرانی است که نسخههای رسمی اندروید و آیاواس برای تلفنهای همراه هوشمند و نسخههای آزمایشی برای ویندوز، مک و لینوکس را برای رایانههای شخصی ارائه میکند.

پیامرسان سروش در بهمن 1394 نسخه آزمایشی خود را به بازار عرضه کرد و تا بهمن 1395 نزدیک به 700 هزار کاربر فعال داشت. پیامرسان سروش که تاکنون با بیش از پنج میلیون کاربر، بیشترین تعداد کاربران را میان پیامرسانهای داخلی داشته است، در حوزه فنی با ارائه خدمات متفاوت در تلاش است رابط کاربری سادهتر برای مخاطب داشته باشد. به این ترتیب کاربران میتوانند تنظیمات صفحه و تعداد تبهای بالای صفحه را مطابق تجربه کاربری خود در پیامرسانها تغییر دهند. در حوزه سرورها نیز تغییراتی در بازنویسی کدها انجام شده است و اکنون سرویسهای کانال و تماسهای صوتی برای برقراری ارتباط سادهتر کاربران ایجاد شده است. البته در حال حاضر حداکثر میزان حجم قابل آپلود 50 مگابایت است و قرار است در آینده این حجم افزایش پیدا کند.

پیشتر، این پیامرسان از شماره تلفن همراه کاربران به عنوان آیدی استفاده میکرد، در نتیجه شماره تلفن همراه کاربران یک گروه توسط سایر اعضا و مدیر گروه قابل مشاهده بود. اما به گفته سید میثم سیدصالحی، مدیر پیامرسان سروش، این مشکل در 15 فروردین 1397 برطرف شده است.

کانال، یکی از قابلیتهای سروش است. سازنده کانال در کانال خود متن، عکس و فیلم قرار میدهد. کاربران سروش میتوانند آن کانال را دنبال کنند و محتوای آن را ببینند. کانالها از جنبه رسمی بودن به دو دسته رسمی و غیر رسمی و از جنبه تعاملی بودن به دو دسته یکطرفه و دو طرفه تقسیم میشوند. اضافه کردن مدیر در کانالها محدودیتی ندارد. کانالها در دسته بندیها با موضوعات مختلف در نظر گرفته شده است. در این قسمت با ورود به هر دسته میتوانید تمامی کانالهای موجود در آن دسته را مشاهده کنید و با انتخاب گزینه مشاهده، محتوای کانال را ببینید. امکان ایجاد گروه نیز در این پیامرسان وجود دارد. در حال حاضر حداکثر تعداد اعضای گروه در این پیامرسان 500 نفر است.

ایجاد امکان پرداخت در این پیامرسان و برنامهنویسی در حوزههای مربوط به کسب و کار از دیگر ویژگیهای این پیامرسان عنوان شده است. علاوه بر این پیامرسان سروش امکانی فراهم کرده است تا کاربران بتوانند با ایجاد یک کانال شخصی و به کمک یک ربات پشتیبانگیر، محتوای مورد نیاز خود از تلگرام را به صفحه خود در این پیامرسان منتقل و ذخیره کنند. پیامرسانی مثل سروش با در نظر گرفتن امکاناتی مطابق با شرایط کشور، میتواند به بهبود کیفیت و کمیت اطلاعرسانی مواردی مثل اخبار برگزاری کنکور سراسری کمک کند. همچنین امکان پرداخت از طریق سروش به کاهش بار ترافیکی وبگاههای فروش کالای آنلاین کمک میکند.

گپ، پیامرسانی با چند رابط کاربری

سادگی و خلوت بودن محیط اصلی پیامرسان گپ، نکتهای است که در اولین برخورد با آن به نظر می​‌رسد. با این حال رابط کاربری آن میتواند جلوههای بصری بیشتر و فضای جذابتری داشته باشد. مهدی انجیدنی، مدیرعامل پیامرسان گپ، درباره ویژگیهای فنی رابط کاربری این برنامه به جامجم میگوید: داخل نرمافزار کاربر میتواند بین سه رابط کاربری انتخاب کند. یک رابط کاربری مشابه تلگرام، ساده و واضح طراحی شده است. اما رابط کاربری که امکانات گپ را روی خود دارد، قابلیتها و ویژگیهای بیشتری را در خود جای داده است. رابط کاربری برای کاربران سیستم عامل ios نیز متفاوت است، اما همه نسخهها امکانات مشابه دارد. در توسعه این نرمافزار سرعت تبادل اطلاعات در بسیاری از لایهها از نمونه پیامرسانهای مشابه خارجی بیشتر شده است. امکان جست وجو در کانالها و گروههای عمومی و شناسههای عمومی نیز وجود دارد.

مدیر عامل گپ درباره امکان پرداخت که از ویژگیهای این نرمافزار است، چنین توضیح میدهد: امکان پرداخت عادی، پرداخت به صورت دلار یا بینالمللی و پرداخت مجازی در این پیامرسان وجود دارد. پول مجازی سکه گپ نیز برای بازیهای موجود داخل پیامرسان استفاده میشود. وی میافزاید: در سیستم پرداخت پیامرسانها از سیستم امنیت مشابه ایمیل و اینترنت بانک استفاده شده است و از این نظر میتوان گفت سطح امنیت بالایی دارد. با این حال ما به دنبال توسعه لایههای امنیتی بیشتر هستیم. سیستم رمزنگاری در همه قسمتهای پیامرسان نیز مشابه نیست، برای مثال این سیستم در گروههای عمومی و سیستم چت محرمانه با یکدیگر تفاوت دارد. در هر قسمت بسته به اهمیت اطلاعات نحوه رمزنگاری متفاوت است.

انجیدنی، مزیت افزایش تعداد پیامرسانهای داخلی را رقابتی شدن فضا عنوان میکند و میافزاید: همیشه رقابت باعث افزایش کیفیت میشود و این میتواند به افزایش کارایی پیامرسانها کمک کند.

«بله» دسترسی آسان به درگاههای پرداخت الکترونیک

پیامرسان بله، یک پیامرسان مالی است و این یعنی همه امکانات یک پیامرسان را دارد و به همان اندازه که فرد به آسانی میتواند تصویـــری بفرستد و دریافت کند، بدون نیاز به شماره کارت فرد میتوان پولی واریز یا دریافت کرد. محمد یاراحمدی، مدیر روابطعمومی پیامرسان بله درباره تفاوت این برنامه با سایر پیامرسانها به جامجم میگوید: ظاهر کلی این برنامه، یک پیامرسان با دسترسی جداگانه به باتهایی مثل بات پرداخت قبض، هزینه تلفن همراه وعوارض خروج است. هر فرد میتواند حساب بانکی خود را به حساب کاربری متصل کند یا درخواست پول دهد. این دو ظرفیت امکان انجام بسیاری از کارهای حوزه کسبوکار مثل پرداخت فاکتور، راهاندازی کانالهای فروش، جمعسپاری مالی و تامین هزینه انجام یک پروژه را فراهم میکند. همچنین بله، یک زیرساخت بات کامل برای ارتباط با مشتری دارد که با زیرساخت مالی پیامرسان همگن است و امکان اتوماسیون و ایجاد بات بانکی را برای افراد فراهم میکند. کسب و کارها نیز میتوانند سامانههای برخط خود را در این زیرساخت ارائه و از هزینهها کم کنند.

در واقع روش کسب درآمد این پیامرسان از روی تراکنشهای مالی است و این موضوع مزیت رقابتی بله است. زیرساخت مالی این پیامرسان با درگاههای مالی یکپارچه است، بنابراین به اندازه دستگاه خودپرداز و درگاه پرداخت آنلاین میتوان به آنها اعتماد کرد. پیامرسان بله امکاناتی ارائه میکند که سرویسهای خارجی به دلیل متصل نبودن به سامانههای بانکی کشور، امکان ارائه این خدمات را ندارند. از همین رو مدیر روابطعمومی پیامرسان بله، مسدود شدن پیامرسانهای خارجی را دارای آسیب بیشتر برای استقبال از این پیامرسان میداند و میگوید: برای یکپارچهسازی سیستم پرداخت بانک با پیامرسان لازم است به استانداردهای امنیتی مشخصی دست پیدا کنیم. پیامرسان تائیدیه بانک مرکزی را نیز دارد و در تامین امنیت رتبه خوبی به دست آورده است. همچنین بله کل بسته انتقال پیام را رمزنگاری میکند.

یاراحمدی در باره انواع رمزنگاری پیامها داخل این پیامرسان و پیامرسانهای مشابه توضیح میدهد: در بعضی پیامرسانها متن پیام رمز میشود، اما شماره تلفن یا دیگر اطلاعات شخصی قابل فاش شدن است. اما در پیامرسان بله کل اطلاعات رمزگذاری میشود و اصلا قابل خواندن نیست. البته کاربر میتواند این امکان را انتخاب کند، زیرا در صورت انجام رمزنگاری به این شکل، دیگر امکان دیدن پیامها روی دسکتاپ یا جای دیگر وجود ندارد. بنابراین کاربر میتواند دیده شدن پیام روی دستگاه مبدا و مقصد یا امکان دسترسی در دستگاههای دیگر را انتخاب کند. وی میافزاید: برای مثال در تلگرام، این امکان در حالت اصلی قابل دسترسی است، اما در واتساپ پیامها از روی گوشی خوانده میشود و این دسترسی از سرور صورت نمیگیرد. در واقع برای ذخیره گفتوگو و دسترسی دوباره به آن میتوان از همان سیستم پایه پیامرسان بله استفاده کرد و در صورت نیاز به گفتوگوی محرمانه شرایط تغییر داده شود.

مدیر روابط عمومی پیامرسان بله، درباره نحوه پشتیبانی از اطلاعات در این برنامه میافزاید: اطلاعات روی چند مرکز داده (Data Center) ذخیره میشود تا در صورت بروز مشکل برای یک مرکز، اطلاعات از مراکز دیگر قابل انتقال باشد. در سامانههایی که بزرگ میشوند و کلان داده پیدا میکنند، میتوان از فناوریهای جدید در لبه فناوری استفاده کرد که برای مجموعههای بزرگ و مقیاسپذیر قابل استفاده است. بنابراین، این اطمینان وجود دارد که با بزرگ شدن بله، مشکل افت کیفیت برنامه وجود نخواهد داشت.

یاراحمدی درباره علت استقبال از کانال در تلگرام و پیامرسانهای داخلی و رایج نبودن استفاده از آن در بسیاری از پیامرسانها مثل واتسآپ میگوید: بسیاری از قابلیتها و امکانات پیامرسانها به محیطی که پیامرسان غالب در آن قرار دارد و نیازهای کاربر بستگی دارد. در مورد پیامرسانهای خارجی معمولا یک بستر رسانهای که تعاملی هم هست برای آنها وجود دارد و چندان نیاز به ارائه قابلیتی مثل کانال ندارند و فقط کار پیامرسانی را انجام میدهند. در کشورهایی که دسترسی کاربر به شبکههای اجتماعی آزادتر است، نیازمندی به رسانهای تعاملی در یک پیامرسان وجود ندارد. در کشور ما به علت وجود محدودیتهایی در رسانههای رسمی، رسانههای غیررسمی پرمخاطب شده است و کانالها یکی از همین فضاهاست. البته کانالها قابلیت تعاملی کمتری نسبت به دیگر رسانهها دارند و ما در تلاشیم تعامل را در قابلیت کانال این پیامرسان بیشتر کنیم. در حال حاضر ما امکان لایک (Like) در کانال قرار دادهایم و در آینده امکان نوشتن پیام و دیسلایک (Dislike) هم اضافه خواهد شد.

نام

پیامرسان

شرکت

توسعه دهنده

حجم برنامه (مگابایت)

تعداد کاربران

پرداخت درونبرنامه

قابلیت

ایجاد گروه

قابلیت

ایجاد کانال

تایید
2 مرحلهای

امکان جستوجو

قابلیت تماس صوتی

نسخه دسکتاپ

نسخه وب

انتقال فایل
و ویدئو

امتیاز در کافه بازار از 5/0

امتیاز در گوگل استور از 5/0

بله

بنیان نوآوری الکترونیک

20

2/ 1 میلیون

ü

ü

ü

امکان قفل

در حال ارتقا

ü

-

ü

ü

4/1

-

سروش

توسعه فناوری رسانه سروش

22

حدود 5 میلیون

ü

ü

ü

امکان قفل

ü

ü

ü

-

ü

3/8

3/7

گپ

گپافزار

21

1/5میلیون

ü

ü

ü

امکان قفل

ü

ü

ü

ü

ü

4/0

4/4

بیسفون

بیستاک

15

3/6میلیون

ü

ü

ü

-

ü

ü

-

ü

ü

4/1

4/3

تلگرام

Telegram
Messenger LLP

14/2

بیش از 002میلیون

در ایران ندارد

ü

ü

ü

ü

در ایران ندارد

ü

ü

ü

4/2

4/4

واتس آپ

WhatsApp Inc.

30/9

1/5میلیارد نفر

-

ü

-

ü

ü

ü

ü

ü

ü

-

4/4

وایبر

Rakuten Viber

40

یک میلیارد نفر

-

ü

-

-

ü

ü

ü

ü

ü

-

4/3

سپیده شعرباف

دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها