در بسیاری از مشکلات اخیر ایجاد شده در جهان از جمله مشکلات داخلی و بین‌المللی کشورها، ردپای تلگرام دیده شده است، به‌همین‌منظور برخی از کشورها تصمیم به بستن کامل تلگرام یا محدود کردن دسترسی به آن در کشور خود کرده‌اند.
کد خبر: ۱۱۳۳۷۱۵
کشورهایی که دسترسی به تلگرام را محدود کردند

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، از سال 2013 تاکنون که تلگرام از‌سوی دو برادر روسی طراحی و به بازار عرضه شد، به‌ عنوان یکی از محبوب‌ترین نرم‌افزارهای پیام‌ رسان در اغلب کشور‌های دنیا مورد استفاده قرار گرفته است.

اما با‌ گذشت زمان، رفته‌رفته تلگرام شروع به نمایش جوانب منفی خود به جهانیان کرد. به‌طوری‌که سررشته بسیاری از مشکلات داخلی، بین‌المللی و حتی خانوادگی ایجاد شده درکشور‌ها به تلگرام می‌رسید.

در ماه‌های اخیر نیز استفاده از پیام‌رسان تلگرام در کشور‌های متعدد مشکلات فراوانی را به‌دنبال داشته است.

مسئله دسترسی این پیام‌رسان به اطلاعات کاربران، ذخیره شدن اطلاعات کاربران این نرم‌افزار در سرورهای متعدد، وجود و تبادل محتوی‌های غیراخلاقی در آن و نقش این پیام‌رسان در ایجاد اغتشاشات و مشکلات داخلی در کشور‌ها، ازجمله مواردی است که بسیاری از کشورهای جهان را مجبور به بستن یا محدود کردن تلگرام در کشورهای خود کرده‌ است.

به‌دنبال مشکلات متاثر از فعالیت تلگرام در کشور‌ها و به‌علاوه عدم همکاری این پیام‌رسان با چندین کشور، این پیام‌رسان تاکنون در بسیاری از نقاط جهان از جمله چین، اندونزی و روسیه فیلترشده‌ یا دسترسی به آن‌ محدود شده است.

فیلتر تلگرام در زادگاه خود

پس از رخ دادن حملات تروریستی در کشور روسیه و دیگر کشورهای منطقه، مشخص شد که نیروهای تروریستی برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های خود را از طریق تلگرام انجام می‌دهند.

به‌همین‌منظور روسیه درخواست انتقال برخی سرورهای این پیام‌ رسان به این کشور و امکان دسترسی روسیه به اطلاعات کاربران روسی را از تلگرام کرد اما پیام‌ رسان تلگرام از همکاری با نهادهای امنیتی این کشور خودداری کرد.

دولت روسیه نیز پس از عدم همکاری این پیام‌رسان جهت انتقال سرور‌هایش، آن را به پرداخت جریمه‌ های سنگین و همچنین مسدودسازی آن در این کشور تهدید کرد تا بتواند تلگرام را برای همکاری با خود متقاعد کند.

به‌دنبال این موضوع، دسترسی کاربران روسی به پیام‌ رسان تلگرام برای مدتی محدود شد.

حال با گذشت چند ماه از پافشاری روسیه برای همکاری این پیام‌ رسان با نهادهای امنیتی این کشور، به نظر می‌رسد روسیه از همکاری تلگرام ناامید شده و این پیام‌ رسان را تهدید به فیلتر شدن کرده است.

بر‌ اساس گزارش‌های منتشر شده، سازمان رگولاتوری و نظارت بر اینترنت در روسیه با تحویل لایحه‌ای به دادگاه عالی مسکو، در‌صورت عدم همکاری تلگرام با این کشور، پیام‌ رسان تلگرام را در اسرع وقت فیلتر و مسدود خواهد کرد.

با‌ وجود فیلتر شدن قریب الوقوع تلگرام در زادگاه مادری خود، احتمال کاهش چشمگیر کاربران این نرم افزار وجود داد، چراکه بسیاری از کاربران این پیام‌رسان روسی هستند.

مشکلات امنیتی و قطع تلگرام از سوی چشم بادامی‌ها

چین نیز یکی از کشورهایی است که به دلایل امنیتی، سال 94 اقدام به فیلتر کردن تلگرام در کشور خود کرد.

دولت چین با فیلتر کردن این پیام‌رسان در کشور خود اعلام کرد، تلگرام ابزاری ضد دولت برای مکالمات رمز نگاری شده بین فعالین حقوق بشر است.

خودنمایی داعش در تلگرام اندونزی را هوشیار کرد

حدود تیر ماه 96 بود که اندونزی یکی‌دیگر از کشورهای آسیایی، به‌دلیل تبادل اطلاعات مشکوک و مخاطره آمیز، اقدام به فیل‌تر کردن تلگرام در کشور خود کرد.

با افزایش یافتن حملات تروریستی در جنوب شرق آسیا در سال گذشته و استفاده نیروهای تروریستی داعش از این پیام‌رسان، کشور اندونزی به‌دلیل نگرانی از استفاده این برنامه برای تسریع تبلیغات تروریستی، اقدام به مسدود کردن این نرم‌افزار کرد.

وزیر ارتباطات اندونزی در‌خصوص علت فیلتر شدن این پیام‌رسان در کشور خود گفته است: «به دلیل اینکه در تلگرام مسائلی ازجمله تبلیغات تندروی، چگونگی ساخت بمب و انجام حملات تروریستی رد و بدل می‌شد و از آنجایی که این مسئله کاملاً با قانون اساسی اندونزی تعارض دارد، استفاده از این سامانه پیام‌رسان ممنوع شده است.

با‌ وجود مشکلاتی که پیام‌رسان تلگرام تاکنون در کشورهای مختلف دنیا ایجاد کرده است و احساس خطر بسیاری از کشور‌ها از فعالیت این پیام‌رسان، امید به ادامه عمر مفید تلگرام در دنیا کاهش یافته و شاید باید منتظر ظهور پیام‌رسان جدیدی باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها