همان طور که احتمالاً می‌دانید گروه علی بابا مجموعه‌ای چینی است که خدمات تجاری متنوعی را از طریق اینترنت ارائه می‌دهد. این کمپانی در سال 1378 توسط «جک ما» و با همکاری «پنگ لی» تأسیس شد و از سال 1380 به سوددهی رسید. علی بابا در سال 1382 وبگاه «Taobao» را برای رقابت مستقیم با eBay راه اندازی کرد و یک سال بعد سیستم پرداخت آنلاین «Alipay» را معرفی کرد.
کد خبر: ۱۱۳۲۹۳۸
ماجرای موفقیت علی بابا؛ بزرگ‌ترین کسب و کار اینترنتی دنیا

به گزارش دیجیاتو و به نقل از Success Story، علی بابا در سال 1393 به صورت عمومی سهام خود را عرضه کرد و جک ما با ثروتی که از این راه به دست آورد، تبدیل به سی و ششمین مرد ثروتمند دنیا شد. دنیل ژانگ در حال حاضر مدیر اجرایی گروه علی بابا بوده و جک ما سهامدار اصلی و رئیس هیات مدیره آن است.

جک ما؛ مؤسس علی بابا

«ما یون» با اسم حرفهای «جک ما» در 23 مهر 1343 در شهر هانگژو چین به دنیا آمد. خانواده او از طبقه متوسط و اهل موسیقی سنتی چینی بودند.

او در نقش راهنمای محلی 9 سال گردشگران خارجی را به مناطق دیدنی اطراف هانگژو میبرد و علاوه بر کسب درآمد، زبان انگلیسی خود را تقویت میکرد. جک ما در همین دوران اسم «جک» را از یک توریست خارجی (که نمیتوانست نام چینی او را تلفظ کند) گرفت و به عنوان نام حرفهای مورد استفاده قرار داد.

موسس علی بابا دوران دانشجویی خود را در دانشگاه هانگژو گذراند و توانست مدرک کارشناسی زبان انگلیسی را از این مرکز دریافت کند. وی سپس به عنوان مدرس زبان در دانشگاه دیانزی هانگژو مشغول تدریس شد و پس از انفجار صادرات محصولات چینی، یک دفتر ترجمه دایر کرد. جک ما از این طریق در سال 1373 برای نخستین بار به آمریکا سفر کرد و در این کشور با پدیدهای به نام اینترنت آشنا شد.

شروع علی بابا

جک ما در نخستین برخورد خود با فناوری اینترنت، متوجه شد که اطلاعات بسیاری در مورد کشورهای مختلف دنیا در فضای اینترنت وجود دارد اما تقریباً هیچ چیز راجع به چین در آن یافت نمیشود. همین موضوع باعث شد جک ما یک وبگاه چینی راهاندازی کند. او ایمیلهای زیادی از سوی کاربران چینی اینترنت دریافت کرد و به ظرفیت بالای این محیط پی برد. سپس توانست به همراه همسر و یکی از دوستانش 20 هزار دلار (حدود 100 میلیون تومان) سرمایه جمع کند و در بهار 1374، کمپانی اینترنتی«China Yellow Pages» را تأسیس کرد. کسب و کار این شرکت در حوزه راهاندازی وبگاههای چینی بود و به اعتقاد برخی کارشناسان، نخستین تجارت اینترنتی در چین به شمار میآمد.

کمپانی جک ما پس از سه سال توانست 800 هزار دلار (حدود چهار میلیارد تومان) درآمد کسب کند. اما آقای ما از ادامه کار در آن راضی نبود؛ زیرا پس از مدتی مجبور شد با شرکت دولتی China Telecom وارد شراکت شود.

سپس جک ما به شهر خود هانگژو بازگشت و با یک تیم 18 نفره و سرمایه 80 هزار دلاری، استارتاپ علی بابا را در آپارتمان شخصیاش تأسیس کرد. این کمپانی در قالب وبگاه Alibaba.com محصولاتی که صادرکنندگان در اختیار داشتند را به صورت دستهبندی شده برای خریداران نمایش میداد.

در واقع علی بابا بر خلاف فروشگاههای اینترنتی، هیچ انباری نداشت و نقش بازار مجازی را برای فروشندگان و خریداران بازی میکرد. ایده علی بابا به سرعت مورد توجه تجار چین و سایر کشورهای دنیا قرار گرفت و در همان سال توانست از طریق یک برنامه حمایتی برای تطابق با استانداردهای سازمان تجارت جهانی، 25 میلیون دلار سرمایه جذب کند.

طی سالهای بعد جک ما به گسترش حوزه فعالیت علی بابا پرداخت و سرویسهایی مانند Alipay و Taobao را راه اندازی کرد. علی بابا همچنین در مهر 1384 طی شراکتی با یاهو، عملاً بخش چین این کمپانی را در اختیار گرفت و توانست تا پایان سال 1391، مجموع تراکنشهای مالی آنلاین خود را به بیش از یک تریلیون یوآن (159 میلیارد دلار یا نزدیک به 800هزار میلیارد تومان) برساند.

در سال 1392 جک ما از سمت مدیریت اجرایی علی بابا کناره گیری کرد و بر صندلی ریاست هیات مدیره تکیه زد. او پس از مدت کوتاهی به عضویت مجمع جهانی اقتصاد درآمد و در سال 1393، سهام کمپانی را بهصورت عمومی عرضه کرد. جالب است بدانید که جک ما تمام این کارها را بدون نوشتن حتی یک خط برنامه رایانهای یا فروش محصول به مشتری انجام داده است.

جایگاه امروزی علی بابا

امروزه هولدینگ علی بابا روزانه بیش از 30 میلیون محموله را به دست مشتریان میرساند و تقریباً در تمامی کشورهای دنیا فعال است. این مجموعه از چندین وبگاه و شرکت ریز و درشت تشکیل شده است.

در حال حاضر مجموع داراییهای گروه علی بابا ارزشی بالغ بر 76 میلیارد دلار (حدود 380هزار میلیارد تومان) دارد و این مجموعه سالانه 6/2 میلیارد دلار سود خالص را روانه جیب سهامداران خود میکند. علی بابا اکنون با بیش از 50 هزار کارمند، ارزش بازاری بیش از 471 میلیارد دلار (حدود 2335هزار میلیارد تومان، تقریبا هشت برابر درآمد نفتی ایران در سال 2016) داشته و ارزشمندترین کسب و کار اینترنتی دنیاست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها