نقد و بررسی بازی Battlefront2

بازار مکاره کهکشانی

Battlefront 2 پدیده غریبی است؛ برای مخاطبان دیرین سرشار از انگیزش‌های نوستالژی و احساسات شعف‌برانگیز است و برای تازه‌واردان هم از حیث جلوه‌های بصری و جلال و جبروت کم نمی‌گذارد.
کد خبر: ۱۱۱۴۰۵۷
بازار مکاره کهکشانی

اما همه اینها طوری مهار شده که خوشی‌ها را به کام آدم تلخ و مخاطب را دو دل می‌کند که آیا یک گیم درجه‌یک کنسولی بازی می‌کند یا اثری در زمره عناوین Free-to-Play یا اثری شبیه کارهای استودیوی Koei؟ شاید این گیم در آینده به لطف ارتقاهای مداوم بهتر شود، اما اکنون اصلا توصیه‌اش نمی‌کنیم. اگر می‌خواهید بدانید چرا، با نقد ما همراه باشید تا شما را با یکی دیگر از ناکامی‌های اخیر الکترونیک‌آرتس آشنا کنیم.

در باغ سبز

اگر با یکی از حرفه‌ای‌ترین و پردرآمدترین شرکت‌های انتشار گیم (یعنی الکترونیک‌آرتس) طرف نبودیم، شاید اغراق نبود که بگوییم عوامل آن با گیمرها سر لج دارند! وقتی معلوم شد قسمت اول بازآفرینی Battelfront، بخش داستانی تک‌نفره ندارد، بسیاری از هواداران اعتراض خود را بیان کردند و در مقابل، الکترونیک‌آرتس این‌طور دفاع کرد که در صورت گنجاندن بخش تک‌نفره نمی‌تواند کیفیت لازم را برای مولتی‌پلیر پدید بیاورد.

با این وجود، این شرکت تصمیم گرفت بعدها اعتراض هواداران را ارج نهاده و قسمت دوم را همراه یک بخش داستانی نسبتا جذاب، اما تا حد زیادی تابع فرمول و خطی و در کمال حیرت 4-5 ساعته ارائه کند. با این حال، لج‌بازی را باید در سیستم پیشرفت بازیکن مشاهده کرد. همه چیز بشدت خارج از دسترس و خارج از قاعده طراحی شده بود تا بیشترین هزینه مالی ممکن به بازیکن تحمیل شود. برای مثال، طبق تخمین هواداران و منتقدانی که نسخه‌ای از آن را پیش از عرضه، بازی کرده بودند، برای باز کردن هر قهرمان در این گیم لازم بود حدود 40 ساعت به آسیاکاری بپردازید و اعتبار لازم را به‌دست آورید. 40 ساعت تنها برای باز کردن یک قهرمان! البته راه دیگر هم این بود که با پول حقیقی قهرمان موردنظر را بخرید!

الکترونیک‌آرتس در پاسخ به انتقادات شدید مخاطبان، پیغامی با این مضمون در ردیت ارائه کرد که هدف این بوده که بعد از باز شدن هر قهرمان به بازیکن حس «موفقیت و غرور» دست بدهد! این پیغام، بیش از 674 هزار بار رای منفی گرفت و به منفی‌ترین کامنت در تاریخ صفحه ردیت EA تبدیل شد!

این ناشر، بعد از این ماجرا، هزینه خرید هر قهرمان را 75 درصد کاهش داد و در مقابل، از سکه‌هایی که در پایان بخش داستانی عاید می‌شود، کاست. با این حال، باز هم مشکلات زیادی پیشرفت بازیکن را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند.

اخاذی باینری!

در این گیم برای پیشرفت و تقویت کاراکترها، تعدادی جعبه‌ غنائم وجود دارد که به‌طور کاملا تصادفی آیتم‌هایی را در اختیارتان قرار می‌دهد. الگوریتم ارائه این جعبه‌ها، بشدت غیر اصولی کار شده و نه تنها اغلب آن چیزی که به شما ارائه می‌شود هیچ فایده‌ای برای سبک بازی و قهرمان‌های شما ندارد، حتی بعضی از آیتم‌های ارائه شده مربوط به کاراکترهایی می‌شوند که اصلا باز نیستند.

برخلاف گیم‌هایی مانند تایتان‌فال که ارتقاها را در ازای انجام کارهای خاص و دستاوردهای مشخص ارائه می‌کنند، در این گیم همه چیز به شانس و اقبال بستگی دارد. همچنین کلیت سیستم ارتقا هم بیخودی پیچیده است. شاید ایده این بوده که فضای یک گیم تخصصی و فکری را ایجاد کند، اما واقعا اینچنین نیست.

این وضعیت چنان بلوایی میان جامعه گیم ایجاد کرده بود که خوشبینی تحلیلگران وال‌استریت هم نسبت به موفقیت این گیم کاسته شده و در انتهای نوامبر سال گذشته میلادی، ارزش مجموع سهام شرکت الکترونیک‌آرتس سه میلیارد دلار افت پیدا کرد!

آتش زیر خاکستر

مجموع مشکلاتی که اشاره کردیم، این گیم را نه تنها برای مخاطب ایرانی، که برای مخاطب خارجی هم ناخوشایند کرده که اتفاقا اعتراضات جامعه گیمری هم به ثمر نشسته است. EA امکان خرید کریستال برای قهرمانان و جعبه‌های غنائم بهتر را تا اطلاع ثانوی از گیم حذف کرد، اما روی بازگشت آن، پس از اعمال تغییرات لازم تاکید کرد.

متاسفانه جدا از آنان که پول پای این اثر داده‌اند، قربانی دیگر، خود اثر است. از جهات بسیاری با یک گیم کامل‌تر، وسیع‌تر، پرمحتواتر و رضایت‌بخش‌تر نسبت به قسمت اول روبه‌رو هستیم. گرافیک و جلوه‌های صوتی، گوش و چشم را مسخ خود کرده و گیم‌پلی روان و بی‌کم‌و‌کاست، بخوبی خودنمایی می‌کند.

مدهای متعددی در بخش مولتی‌پلیر وجود دارد که هرکدام تا مدت‌ها می‌توانند بازیکن را سرگرم کند. این بار، جدا از نبردهای عظیم و مدهای رایج، همچنین نبردهای فضایی، با مدی بسیار خوشایند و مورد انتظار مواجه هستیم که همه حواشی را کنار گذاشته و تنها قهرمانان سری جنگ ستارگان را رو‌به‌روی هم قرار می‌دهد و بازیکنان می‌توانند در دو تیم چهار نفره مبارزه کنند.

در حال حاضر، کریستال‌های پولی از این گیم رخت بسته‌اند، اما برمی‌گردند. فعلا راه دریافت کریستال، این است که دستاوردهای مشخصی را حاصل کنید که هرکدام به ساعت‌ها زحمت و دردسر ناخوشایند نیاز دارد. خلاصه اگر دنبال عنوانی هستید که آنلاین از آن لذت ببرید، بخصوص اگر وقت اضافی ندارید و دلبسته جنگ ستارگان هم نیستید، عناوین بمراتب بهتری در بازار هست.

سیاوش شهبازی

ضمیمه کلیک جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها