بخش هوش مصنوعی شرکت گوگل (DeepMind) از نرم‌افزاری رونمایی کرده که قادر به آموزش به خود بوده و آن را AlphaGo Zero نامگذاری کرده است. این سیستم پیشرفته توانسته دانش هزاران ساله‌ بشری را تنها در چند روز به دست آورد. شرکت گوگل می‌گوید این برنامه قدرتمندترین برنامه‌ای است که تا به حال تولید کرده، زیرا به دانش بشری محدود نیست.
کد خبر: ۱۰۹۰۷۸۰
شکست انسان از هوش مصنوعی گوگل

آلفاگو، نخستین برنامه‌ای است که توانسته قهرمان جهانی بازی گو (Go) ـ بازی باستانی چینی‌ها که تا حدی مشابه بازی دوز است ـ را مغلوب کند. برخلاف نسخه‌های پیشین این برنامه، نسخه‌ صفر (Zero) تنها قوانین پایه‌ای بازی را در اختیار داشته است؛ بنابراین، خودش به تنهایی باید روش بازی را یاد می‌گرفت. این در حالی است که سایر برنامه‌ها از طریق هزاران بازی انجام شده توسط انسان‌ها روش بازی و حرکت‌ها را فرا می‌گیرند. این نسخه تنها پس از گذشت سه روز، نسخه‌ای از آلفاگو را که توانسته بود قهرمان جهانی 18 دوره از مسابقات گو را شکست دهد، با نتیجه‌ شگفت‌آور صد بر صفر مغلوب کرد. پس از گذشت 40 روز، با نسخه‌ آلفاگو ماهر (AlphaGo Master) که بهترین بازیکن جهان را شکست داده بود به رقابت پرداخت و با نتیجه‌ 89 بر 11 برنده شد.

هزاران سال آدم‌ها بازی گو را انجام داده‌‎اند، در حالی که یک برنامه رایانه‌ای که ابتدا در حد یک بازیکن مبتدی بود، فقط در عرض چند روز و با انجام چند تمرین با خودش توانست روش‌های غیررایجی را به کار گیرد که ذهن انسان تا به حال به فکر آن نیفتاده بود و به این ترتیب به بهترین بازیکن جهان تا حال حاضر تبدیل شود.

امروزه هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلفی از جمله اجرای فرمان‌های صوتی، طبقه‌بندی تصویری، علم ژنومیکس و طراحی داروها پیشرفت کرده است. در بسیاری از این موارد، هوش مصنوعی مانند یک سیستم متخصص از انبوه اطلاعات و تجربیات انسانی برای فعالیت‌هایش استفاده می‌کند. در حالی که در بسیاری از موارد استفاده از دانش انسانی ممکن است بسیار پرهزینه، غیرقابل اطمینان یا حتی غیرقابل دسترس باشد. به همین علت در حال حاضر مطالعات بر عبور از این مرحله و دستیابی به الگوریتم‌هایی متمرکز شده است که بتواند مانند اَبَر انسان‌ها عمل کنند تا هوش مصنوعی بتواند در موقعیت‌های چالش‌زا بدون استفاده از اطلاعات ورودی انسانی، به صورت خودانگیخته عمل کند.

آلفاگو صفر تا حد زیادی توانسته به این هدف نزدیک شود و طراحان آن امیدوارند با استفاده از روشی مشابه، ابزارهایی برای حل مشکلات واقعی جهان‌ تولید کنند. اگرچه دستیابی به این مرحله از فناوری تأثیر مثبت به‌سزایی در جامعه خواهد داشت، ولی چندان هم آسان نیست؛ آلفاگو براساس برخی قواعد پایه‌ای مشخص، در چارچوبی معین قادر به فعالیت است. این در حالی است که حل مسائل پیچیده‌ انتزاعی بسیار دشوارتر از انجام یک بازی خواهد بود و مثل برداشتن یک قدم خیلی بزرگ در فناوری هوش مصنوعی است، اما هر چقدر هم بزرگ، تنها یک قدم دیگر تا رسیدن به این رویا باقی است.

منبع: Independent

مترجم: عسل اخویان طهرانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها