وقتی قهرمان برای انتقام، شهر اشرار را به جهنم تبدیل می‌کند

جهنم سایبرپانک

نقد و بررسی بازی Destiny 2

آوای سرنوشـت

ساخته Bungie، همان استودیویی که به نوعی خوشنام‌ترین گیم کنسول‌های مایکروسافت یعنی Halo را تولید کرده، توانست یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌های Activision را به عنوان ناشر رقم بزند و ساخت قسمت دوم را میسر کند.
کد خبر: ۱۰۸۵۳۳۱
آوای سرنوشـت

همان طور که انتظار می‌رفت این عنوان اثری قوی و خوش‌بنیه‌، هرچند در بعضی اوقات تکراری به گیمرها عرضه می‌کند.

نوستالژی و نوگرایی توامان

پیش‌بینی می‌شد قسمت دوم Destiny یک تحول جدی در فرمول قسمت اول ایجاد کند، اما این گونه نیست. ساختار گیم تقریبا همان است، با مکانیک‌های تیراندازی و جست‌وجوی غنایمی که هنوز هم جذاب و هیجان‌انگیز هستند. با این حال، تغییراتی هرچند کم وجود دارد که به نوبه خود ارزش بالاتری به این قسمت می‌بخشد.

همان‌طور که انتظار می‌رفت، حجم سرگرمی در این گیم زیاد است. چهار منطقه برای گشت و گذار وجود دارد که در قالب روایتی مناسب، اما تکراری با آنها آشنا می‌شوید. تنوع ماموریت‌های فرعی و سرگرمی‌های دیگر هم زیاد است.

کاربرد روایت اصلی با نام جنگ سرخ، بیشتر آشناسازی گیمر با محیط و ساز و کار این گیم است تا سرگرم کردن او با داستانی قوی. ارتقای سطح کاراکتر آنقدر منظم است که مشکل خاصی ایجاد نکند، با این حال دو ماموریت اصلی وجود دارد که ورود به آنها نیازمند سطحی خاص است. بخش‌هایی موسوم به Lost Sectors وجود دارد که با گشت و گذار در آنها می‌توانید تجربه بیشتر کسب کرده و همچنین حقایق جالبی راجع به دنیای Destiny بفهمید که خلأ وجودشان در خط‌مشی روایت اصلی خالی است. طبعا هر زمان که بخواهید، می‌توانید به رقابت آنلاین بپردازید و راه کسب تجربه را جور دیگری هموار کنید.

روایت سطح و عمق

داستان Destiny 2 در حد کفایت نقش خود را بازی می‌کند، اما خاطره‌ای به یاد ماندنی نمی‌سازد. از ماجرای «نجات جهان» گرفته تا شخصیت منفی آن که جز تباهی و خرابی نمی‌شناسد، خیلی چیزها بوی تکرار می‌دهد. همان‌طور که اشاره شد، نقاط قوت داستان را باید در جزئیات فرعی آن یافت و برخی از روایت‌های انشعابی داستان، از اصل داستان قوی‌تر هستند. در مقابل داستان، موسیقی گیم واقعا گوشنواز کار شده و حتی می‌توان گفت گاهی بار ضعف داستان را هم به دوش می‌کشد.

مانند قسمت اول، آسیاکاری یا Grinding زیادی در کار است، اما این بار ارتقاء‌ها به نسبت سریع‌تر انجام می‌شود. پس از رسیدن به انتهای روایت، فعالیت‌های واپسین ختام آغاز شده و می‌توانید مدت زمان قابل توجهی را سرگرم باشید. انواع و اقسام وقایع عمومی (از اتفاقات دوره‌ای که ممکن است یک یا چند روز به طول انجامیده و هدایای خاصی به گیمر می‌دهند) هم برای این گیم اندیشیده شده و بمراتب عمر آن را زیاد می‌کنند.

در عین حال، انواع و اقسام سلاح و ابزار برای یافتن و استفاده وجود دارد. لذت اسلحه خوب و جذاب این گیم، تنها به استفاده از آنها محدود نیست و حتی جست‌وجو برای آنها هم از همان لحظه آغازین، لطف خود را دارد. حتی اگر بدانید سلاحی که دنبالش هستید به دردتان نمی‌خورد، به دلیل لذتی که از ماموریت مرتبط با آن می‌برید، ضرر نخواهید کرد. شاید بعضی‌ها خوش‌شانس‌تر باشند و اسلحه و مهارت‌های ایده‌آل خود را اتفاقی به‌دست بیاورند، اما برخی دیگر باید زحمت بیشتری برای رسیدن به ترکیب منحصر‌به‌فرد خود بکشند. خوشبختانه امکانات شخصی‌سازی هم تقویت شده و به گزینه‌های فراوان‌تری دسترسی دارید.

در این بین، بعضی از ماموریت‌ها را می‌توان پخته‌تر از بقیه ارزیابی کرد و آنقدر تنوع هست که بازیکن بتواند یکسری از آنها را گزینش کرده و علاقه خود را پی بگیرد. گاهی پیش می‌آید که یک نوع ماموریت را بیش از حد ناعادلانه و سنگین بیابید و برخی دیگر، مانند یورش‌های دلال اسلحه
(
Arms Dealer strike) که مشتمل بر فضاهای مسلسل‌وار و منتهی به دشمنان قدرتمندتر است، بشدت جذاب و خوشایند جلوه می‌کنند.

لذت کار تیمی

در کل، پرداختن انفرادی به این گیم، لطف و جذابیت کافی و وافی را دارد، اما مانند گذشته، تجربه آن زمانی گل می‌کند که با دیگر بازیکنان همراه و همقدم شوید که برای آن هم راه‌های متعددی پیش رو دارید: می‌توانید با چند غریبه دست به همکاری زده و با انجام عملیات‌های پیچیده‌تر به غنایم بیشتر دست بیابید یا این که تا پنج نفر از دوستان خود را به کارزار مشترک دعوت کرده و ساعت‌ها تفریح کنید.

امکان پیوستن به فرقه‌های مختلف وجود دارد که بنا به ذات هر قبیله، منافع و قابلیت‌های ویژه‌ای به رسته شما اضافه می‌شود. گفتنی است در Destiny 2 قابلیتی موسوم به Guided Games اضافه شده که از طریق آن، می‌توان تیم‌هایی را یافت که عضو کم دارند و با پیوستن به آنها در عملیات‌های پیچیده‌ای مانند Nightfall یا Raid به آنان کمک کرد. قطعا، این گیم در همین لحظات کار گروهی است که بیشترین درخشش را دارد و لذت مضاعفی برای کاربر پدید می‌آورد.

در نهایت، می‌توان ارزیابی کرد که اگر کسی حسابی ته و توی قسمت اول را درآورده و تشنه یک تجربه حقیقتا نو است، باید با احتیاط بیشتری به این قسمت نزدیک شود، اما آنان که تازه می‌خواهند طعم Destiny را بچشند و آنهایی که پس از ساعت‌ها لذت از قسمت اول، احساس می‌کنند باز هم برای پرسه در جو این فرنچایز ظرفیت دارند، قطعا از این اثر لذت خواهند برد.

ضمیمه کلیک جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها