نگاهی به مهم‌ترین اتفاقات نمایشگاه ایفا ۲۰۱۷

واقعیت مجـازی واقـعی می‌شود؟

کشور آلمان هفته گذشته شرایط متفاوتی را پشت سرگذاشت. در یک گوشه نشان داد که هنوز کینه‌های قدیمی جنگ جهانی را فراموش نکرده است و در گوشه‌ای دیگر یک مهمانی بزرگ برای فناوری را از سرگذراند.
کد خبر: ۱۰۷۲۹۹۵
واقعیت مجـازی واقـعی می‌شود؟

در روزهایی که طرفداران تیم ملی آلمان با شعارهای نازیستی، به مهمان‌نوازان بسیار بدی برای تیم ملی لهستان تبدیل شده و بار دیگر خاطرات جنگ جهانی دوم و هیتلر را زنده کرده بودند، در گوشه دیگری از این کشور، شهر برلین میزبان یکی از بزرگ‌ترین گردهمایی‌های تکنولوژی در جهان بود. نمایشگاه ایفا 2017 به عنوان یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای دنیای تکنولوژی مانند هر سال در شهر برلین آلمان برگزار شد تا بار دیگر شرکت‌های صاحب تکنولوژی مهم‌ترین تحولات فناوری را به رخ هم بکشند. به غیر از شرکت اپل که معمولا افتخار نمی‌دهد جایی جز رویدادهای اختصاصی خودش پا بگذارد، می‌توان گفت برترین شرکت‌های فعال در حوزه فناوری حضور پررنگی در این نمایشگاه داشتند و با تمرکز بر لوازم الکترونیکی، لوازم خانگی و گجت‌های مختلف روز دنیا، اتفاقات جدیدی را رقم زدند. در این گزارش به همین اتفاقات مهم و پیشرو نگاهی خواهیم انداخت و تاثیر آنها در آینده تکنولوژی را بررسی خواهیم کرد.

واقعیت ترکیبی به‌جای واقعیت مجازی

با گذشت هر سال و با هر نمایشگاهی امید به حضور جدی واقعیت مجازی، پررنگ و بعد از رویداد کمرنگ می‌شود تا حدی که بسیاری از کارشناسان دنیای فناوری معتقدند شاید هیچ وقت تکنولوژی واقعیت مجازی شکلی جدی و کاربردی به خود نگیرد، اما امسال نمایشگاه ایفا به‌واسطه محصول جدید مایکروسافت دوباره علاقه‌مندان به واقعیت مجازی را امیدوار کرد. شرکای تجاری مایکروسافت در جریان نمایشگاه ایفای برلین از هدست‌های واقعیت مجازی جدیدی رونمایی کردند که نام واقعیت ترکیبی ویندوزی را روی آن گذاشته‌اند. این شرکت‌ها زمان عرضه محصولات را دقیقا اعلام نکرده‌اند، اما به نظر می‌رسد مایکروسافت مسیر جدیدی را برای کاربرانش آغاز کرده است. این هدست‌ها ترکیبی از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را در اختیار کاربران قرار می‌دهند تا بتوانند از فروشگاه ویندوز اپلیکیشن‌های یونیورسال ذخیره کرده و به‌صورت هولوگرام از آن استفاده کنند. در کنار این شرکت لنوو نیز از هدست واقعیت ترکیبی «Explorer» رونمایی کرد که به نوعی شریک تجاری مایکروسافت حساب شده و امکاناتی شبیه به هدست‌های مایکروسافت در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این هدست‌ها مرزی میان هدست‌های ارزان قیمت که محدود به گوشی هوشمند هستند و هدست‌های گرانقیمتی مانند آکیلس و HTC به حساب می‌آیند و شاید بتوانند برای اولین بار یک حرکت جدی در دنیای واقعیت مجازی را رقم بزنند.

بازار داغ میان‌رده‌ها

معمولا در نمایشگاه ایفا انتظار نمی‌رود گوشی هوشمند پیشتاز و پرچمداری معرفی شود و در واقع با تمرکز این نمایشگاه روی محصولات دیگری مانند وسایل الکترونیکی، کسی انتظار گوشی‌های هوشمند را نمی‌کشد. اما نمایشگاه امسال حداقل در این موضوع متفاوت‌تر از سال‌های قبل بود، چراکه شرکت‌های مختلفی از گوشی‌های جدید خود که بیشتر در گروه میان‌رده‌ها قرار می‌گرفتند، رونمایی کردند. یکی از مهم‌ترین محصولات معرفی شده، موتو ایکس 4 شرکت موتورولا بود. مهم‌ترین نکته در مورد گوشی جدید شرکت موتورولا بدنه پوشانده شده با شیشه و طراحی زیبای این دستگاه است. این گوشی از پردازنده اسنپدراگون 630 و 3 گیگابایت رم استفاده می‌کند. علاوه براین دوربین دوگانه ‌12 و 8 مگاپیکسلی در کنار دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی، این گوشی را به یک میان‌رده با دوربینی بسیار قوی تبدیل کرده است. همچنین شرکت شارپ که آخرین عرض اندامش در زمینه تلفن همراه با یک شکست بی‌سر و صدا همراه بود، بار دیگر خود را آماده بازگشت کرده است. این شرکت که چندی پیش از دو گوشی Aquos S2 و Aquos R رونمایی کرده بود، سرانجام در نمایشگاه ایفا اعلام کرد قرار است محصولات خود را تا سال 2018 در نمایشگاه بارسلون عرضه کند. ویژگی گوشی‌های اندروید شارپ استفاده از تراشه اسنپدراگون 835 در کنار 4 گیگابایت رم است که آنها را بسیار قدرتمند می‌کند. علاوه بر این در طراحی این گوشی‌ها هیچ حاشیه‌ای برای صفحه‌نمایش قرار داده نشده‌است.

اما علاوه براین شرکت‌ها، تولیدکنندگان مطرح‌تری مانند هوآوی، ال‌جی و سونی، گوشی‌های هوشمند خود را به این نمایشگاه آورده بودند تا بازار گوشی‌های هوشمند ایفا داغ‌تر از همیشه باشد. گوشی مجیک از سری آنر شرکت هوآوی، یکی از محصولات قابل توجه این نمایشگاه بود که هشت لبه خمیده در صفحه‌نمایش، جذابیت بصری زیادی به دستگاه داده است. این گوشی تراشه اختصاصی کرین 950 دارد و یک رم 4 گیگابایتی در خود جای داده تا با یک گوشی بسیار قدرتمند سروکار داشته باشیم.

در نهایت باید سراغ ال‌جی وی 30 و اکسپریا ایکس‌زد وان، دو پرچمدار جدید ال‌جی و سونی رفت. ال‌جی وی 30 نسل سوم از گوشی‌های سری V ال‌جی، با نمایشگر 6 اینچی خود به یک غول جدید تبدیل شده است. پردازنده این گوشی اسنپدراگون 835، و حافظه رم آن 4 گیگابایت است. دوربین دوگانه دستگاه از حسگرهای 16 و 13 مگاپیکسلی استفاده می‌کند. جالب این‌که شرکت سونی هم از همین ترکیب برای گوشی اکسپریا ایکس‌زد وان استفاده کرده و باز هم شاهد ترکیب اسنپدراگون 835 و 4 گیگابایت رم در کنار هم هستیم. سونی پرچمدار جدید خود را به همان دوربین به‌کاررفته در گوشی اکسپریا ایکس‌زد پریمیوم مجهز و از یک حسگر 19 مگاپیکسلی استفاده کرده است.

لپ‌تاپ‌ها جان دوباره گرفتند

نکته دیگر در مورد نمایشگاه امسال ایفا، حضور پررنگ لپ‌تاپ‌ها بود. این در حالی است که تبلت‌ها از هر سال دیگری کم‌رنگ‌تر بودند و حتی یک تبلت عادی یا هیبریدی جالب توجه نیز در این نمایشگاه دیده نشد. شاید دلیل این مساله، تمرکز شرکت‌هایی مانند هوآوی و لنوو روی ساخت لپ‌تاپ باشد که باعث شده دیگر به فکر ساخت تبلت نیفتند.

شرکت هوآوی که یکی از اولین تجربه‌های ساخت لپ‌تاپ خود را به این نمایشگاه آورده بود از لپ‌تاپ میت‌بوک‌ایکس رونمایی کرد. ضخامت میت‌بوک‌ایکس تنها 12.5 میلی‌متر و بدنه آن از آلومینیوم ساخته شده تا با یک محصول زیبا روبه‌رو شوید. این لپ‌تاپ در سه رنگ خاکستری، رز گلد و طلایی تولید شده و وزنی نزدیک به یک کیلو دارد. جالب این‌که هوآوی در اقدامی هوشمندانه دکمه پاور و اثر انگشت این دستگاه را هم یکپارچه کرده است. در کنار این محصول شرکت لنوو از سری لپ‌تاپ‌های یوگا میکس نیز رونمایی کرد تا رقابت تگاتنگ شود. لپ‌تاپ‌های به‌روز شده لنوو شامل یوگا 920، یوگا 720 و میکس 520 هستند. البته هنوز اطلاعات دقیقی از این محصولات منتشر نشده، اما آن‌طور که مشخص است یوگا 920 از پردازنده Core i7 و لولای 360 درجه بهره می‌برد.

توگوشی‌های اپل الگو می‌شوند

یکی از محصولات جالب توجه در نمایشگاه امسال، تعداد بالای هدست‌های بی‌سیم برای گوشی‌های هوشمند بود. هدست‌هایی که شباهت زیادی به ایرپاد اپل داشتند. از میان آنها می‌توان به ایرپاد بی‌سیم شرکت بنگ اند اولافسون اشاره کرد. این شرکت که یکی از مطرح‌ترین تولیدکنندگان بلندگو، سیستم صوتی و هدست است این بار با طراحی جدید، هدست بی‌سیم Beoplay E8 را معرفی کرد که مانند ایرپاد اپل به‌صورت جداگانه طراحی شده و به وسیله کیف نگه‌داری شارژ می‌شود. عمر باتری بیوپلی E8 نزدیک به 4 ساعت است.

دیگر شرکتی که دست به ساخت چنین محصولی زده، سونی است که WF-1000X را معرفی کرد. در این محصول نیز شاهد طراحی مشابه هستیم و باز هم کیف نگه‌دارنده نقش شارژر و البته پاوربانک را بازی می‌کند. جالب است بدانید شرکت‌های جی‌بی‌ال و سامسونگ نیز با دو محصول جی‌بی‌ال فری و Gear IconX به این عرصه پا گذاشته‌اند تا دیگر فقط اپل تنها تولیدکننده هدست‌های بی‌سیم اینچنین نباشد. شرکت سامسونگ که نسل جدیدی از محصولات پوشیدنی خود را رونمایی کرده، این هدست زیبا را در کنار ساعت گیر اسپورت و دستبند سلامت گیر فیت 2 پرو روانه بازار خواهد کرد.

آرش جهانگیری

ضمیمه کلیک جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها