نقد و بررسی گیم FF12 برای PS4

تبلور مجدد یک حماسه

خونی کهن در رگ‌های این بازی جریان دارد

کرش، بازی قدیمی جاافتاده!

یکی از بازی‌های سمبل گذشته و البته نماد پلِی استیشن Crash Bandicoot است. ریشه‌ بازی را می‌توان در سال 1996 میلادی روی کنسول PS1 جست‌وجو کرد.
کد خبر: ۱۰۵۷۶۶۵
کرش، بازی قدیمی جاافتاده!

معمولا زمان نسبت به بازی‌های سال‌های گذشته بسیار بی‌رحم است. نوآوری‌هایی که توسط سازندگان در هر نسل سخت‌افزاری صورت می‌گیرد، آنقدر چشمگیر است که بازی‌هایی که تنها یک یا دو دهه پیش منتشر شده بودند، حالا شبیه به لوح‌هایی باستانی از تمدن‌های گذشته به نظر می‌رسند. یکی از بازی‌های سمبل گذشته و البته نماد پلِی استیشن Crash Bandicoot است. ریشه‌ بازی را می‌توان در سال 1996 میلادی روی کنسول PS1 جست‌وجو کرد، یعنی زمانی که بازی‌سازها تازه خود را با امکان حرکت سه‌بعدی کاراکتر و مدل‌های سه‌بعدی محک می‌زدند. کرش در هر دوی این زمینه‌ها بسیار درخشان عمل کرد و دیری نگذشت که طرفداران به او به‌عنوان نماد PS نگاه می‌کردند. بدون شک کرش برای سونی همان جایگاهی را داشت که ماریو برای نینتندو و سونیک برای سگا دارد و قطعا در کنار این دو از ستارگان درخشان سبک سکوبازی به شمار می‌رود.

کسانی که فقط خبر بازسازی مجموعه‌ سه‌گانه‌ کرش را شنیده بودند شاید گمان می‌کردند این بازسازی هم مثل خیلی از بازسازی‌های دیگری که در خصوص عناوین قدیمی صورت گرفت بیشتر بهانه‌ای برای مرور نوستالژی‌ها بوده و مخاطبان اصلی آن همان افرادی هستند که بچگی خود را با کرش گذرانده‌اند، اما آیا می‌دانید آن موقع چون گرافیک بازی‌ها این‌قدر خفن نبود و دست بازی‌سازها در خلق هرچه می‌خواهند تا این اندازه باز نبود، داستان‌های چند لایه و روایت‌های شاخه‌ای هم وجود نداشتند؟ سازنده‌ها مجبور بودند مخاطب را با گیم‌پلی بازی سرگرم کنند و بار سنگینی از جذابیت و سرگرم‌کنندگی بازی‌های قدیمی را گیم‌پلی و مکانیک‌های بازی به دوش می‌کشیدند. خوشبختانه Naughty Dog که سازنده‌ مجموعه‌ اصلی است و دخالتی در ساخت این بازسازی ندارد در آن زمان آنقدر استادانه و با دانش گیم‌پلی بازی را خلق کرده که حالا با گذر 20 سال از آن دوران هنوز هم طراوت و جذابیت خود را حفظ کرده است. شاید گرد و خاک گذر ایام روی خزهای کرش نشسته باشد، اما او هنوز هم می‌تواند به همان چابکی ورجه وورجه کند، جعبه‌ها را با چرخش دیوانه‌وار به دور خودش از بین برده و به‌عنوان شخصیت اصلی بازی مخاطبانی را که به مجموعه‌ N’Sane Trilogy به دید یک بازی سکوبازی جدید نگاه می‌کنند، حسابی سرگرم و خوشحال کند.

این مروارید نارنجی که آن زمان به ناتی داگ حسابی کمک کرد تا به‌عنوان یک شرکت پیشرو و جریان‌ساز مطرح شود، حالا با تمام اعتبار و کیفیت خود بازگشته است. با وجود این‌که این نسخه سه‌گانه یک بازسازی کاملا وفادارانه از مجموعه‌ اصلی است، اما حتی یک خط کد هم از آنچه که ناتی داگ برای بازی نوشته بود استفاده نشده است. در واقع Vicarious Visions به جای این‌که بازی‌های قبلی را صرفا از PS1 روی PS4 پورت کند، آنها را از اساس بازسازی کرده و آنقدر نسبت به حفظ حال و هوای بازی وسواس داشته که حتی موقعیت جعبه‌ها در مرحله را دقیقا مطابق مجموعه‌ اصلی قرار داده است.

هنوز هم مدرن

شرکت ناتی داگ مسیر کنونی‌اش را که بازی‌هایی پیشرو در هر نسل می‌سازد، از آن زمان شروع کرده بود و کرش بندیکوت نسبت به خیلی از بازی‌های سکوبازی و هم نسل‌ خود عنوانی مدرن و متفاوت بود. با این حال چون شما حالا هر سه بازی را به‌صورت یکجا می‌توانید تجربه کنید، پی بردن به نوآوری‌ها و تفاوت‌هایی که آن زمان ناتی داگ با هر نسخه از بازی ایجاد کرده بود کار راحتی نیست و حتی شاید اصلا دیده نشود. به هرحال این نوآوری و خلاقیت‌ها برای کرش بی‌بها نبود و غالبا در بالانس نبودن سختی مراحل خود را نشان می‌داد که البته در نسخه جدید به لطف سیستم چک پوینت، حرکات نرم‌تر کاراکتر و استفاده از سیلوئت برای سایه به منظور رفع مشکل سخت دیده شدن کاراکتر در بعضی از محیط‌ها، تجربه‌ بازی ساده‌تر شده و راحت‌تر می‌توانید از آن لذت ببرید. البته بعضی از مراحل بازی مثل The High Road هنوز هم بسیار سخت هستند، اما کل مجموعه روی هم رفته بیشتر از این‌که اذیت‌تان کند، به شما می‌چسبد.

از ویژگی‌های اصلی بازی که شاید در عناوین امروزی کمتر دیده می‌شود، استایل و سبک خاصی است که در گیم‌پلی جریان دارد. منظور فقط سکوبازی سخت‌تر نیست، تنوع زیادی در جریان بازی وجود دارد و جدا از بخش‌های مخفی مراحل، قسمت‌هایی هستند که کرش از دست یک قلوه سنگ بزرگ فرار کرده و به سمت دوربین می‌دود یا بخش‌های قایق‌رانی و هواپیماسواری دارد. حتی بعضی جاها او سوار حیوان دیگری شده و بخشی از مسیر مرحله را با او طی می‌کند. خلاصه این‌که سرعت و ریتم بالا در تمام طول بازی جریان دارد و شاید تنها مواقعی که مقداری از این ریتم کاسته می‌شود، وقت‌هایی باشد که می‌خواهید از کنار جعبه‌های TNT عبور کنید یا برای ترکاندن جعبه‌های بیشتر مسیر خود را کج کرده یا قسمتی از آن را به عقب برگردید. ویژگی جدید این نسخه نسبت به مجموعه‌ اصلی این است که می‌توانید تمام بازی را در نقش Coco، خواهر کرش نیز تجربه کنید و البته چالش‌های زمانی را در نسخه‌ اول بازی نیز ببینید.

Crash Bandicoot N’Sane Trilogy

سازنده Vicarious Visions

ناشر Activision

سبک اکشن سکوبازی

پلتفرم PS4

رده سنی تمام سنین

مجید رحمانی

ضمیمه کلیک جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها