صنایع دفاعی اوکراین موسوم به Ukroboronprom (اختصارا UPO) از خودروی بدون سرنشین (UGV) جدید خود به نام فانتوم-2 (Phantom-2) رونمایی کرد. فانتوم-2 یک زره‌پوش کوچک و چندمنظوره است که در ادامه با آن آشنا می‌شویم.
کد خبر: ۱۰۵۶۳۹۱
شکارچی بدون سرنشین اوکراینی در کمین خودروهای سرنشین دار! + عکس

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از گجت نیوز، UPO یک کمپانی دفاعی متعلق به دولت اوکراین است که وظیفه آن طراحی، توسعه و تولید جنگ افزارهای گوناگون برای ارتش این کشور و فروش به کشورهای دیگر است. UGV فانتوم-2 که از دستاوردهای این کمپانی شمار می‌رود، یک ربات نظامی قاتل است و اولین بار در مانور نظامی Goncharovsky Polygon که توسط ارتش اوکراین برگزار شد به نمایش در آمد. فانتوم-2 همچنان به صورت رسمی وارد خدمت نشده است، اما به گفته مقامات بالارده دولتی اوکراین، کارآزمایی میدانی خود را با موفقیت پشت سرگذاشته است.

فانتوم-2 یک زره پوش کوچک و سبک با پیکربندی 8×8 است که به یک پرتابگر با 20 لوله پرتاب برای شلیک راکت‌های غیرهدایتی 80 میلی‌متری RS-80 مسلح شده است. بخش راکت انداز بالای این خودروی بدون سرنشین تاکتیکی نصب شده و قابلیت چرخش به پیرامون برای هدف‌گیری را دارد. این خودوری راکت انداز موجب افزایش توانمندی نیروهای بکارگیرنده آن در میدان نبرد می‌شود.

راکت‌های RS-80 ساخت کمپانی سهامی آرتم (Artem) هستند که یک کمپانی خوشه‌ای دولتی و بخشی از UPO است. این راکت‌های 80 میلی‌متری در اصل راکت‌های هوا به سطح هستند و در ابتدا برای شلیک از هلیکوپتر و هواپیما ساخته شدند. گرچه برای بکارگیری آنان در نقش زمین به زمین نیز هیچ‌ گونه محدودیتی وجود ندارد، جز اینکه طبیعتا برد آن نسبت به زمانی که از یک هواگرد شلیک می‌شوند کمتر است. این راکت فاقد هدایت است و هدف‌گیری آن توسط سیستم کنترل آتش و هدف‌گیر فانتوم-2 صورت می‌گیرد. براساس فیلم منتشر شده از سوی دولت اوکراین، راکت شلیک شده از این خودروی بدون سرنشین با دقت به هدف از پیش تعیین شده برخورد کرد که نشان‌دهنده دقت و کارایی بالای سیستم هدف‌گیری فانتوم-2 است.

با توجه به تصویرهای منتشر شده از فانتوم-2، بخش پرتابگر دارای سنسورها و دوربین‌هایی مجزا و انحصاری برای خود است که از سیستم‌های دیداری خودرو جدا است. در کنار پرتابگر راکت می‌توان یک جایگاه مکعب‌شکل دید که به نظر پذیرای دوربین تلویزیونی، سیستم تصویرساز فروسرخ (و احتمالا سیستم دید در شب) و همچنین فاصله‌یاب لیزری است.

فانتوم-2 مشابه یک راکت‌انداز چندتایی (توپخانه راکتی) است که البته با توجه به نوع راکت‌هایش، قدرت و برد بسیار کم‌تری نسبت به توپخانه‌های راکتی بزرگ و سنگین همچون اسمرچ روسی دارد. ناگفته نماند سرجنگی راکت‌های هواپرتاب 80 میلی‌متری شرقی معمولا زیر 10 کیلوگرم است و RS-80 نیز احتمالا مشابه آنان است. این خودرو می‌تواند در کنار نیروهای پیاده و خودروهای سبک حرکت کرده و با فراهم کردن آتش پشتیبانی، از پیشروی آنان حمایت کند. این UGV همچنین می‌تواند یک هم‌رزم خوب برای عملیات‌های ویژه نیز باشد؛ البته عملیات‌هایی که نیاز به پنهان‌کاری ندارند.

نمونه ضدتانک از خانواده فانتوم که به موشک ضدتانک و تیربار سنگین مسلح است.

UGV فانتوم-2 یکی از خودروهای بدون سرنشین ساخته شده بر اساس خانواده خودروهای رزمی بدون سرنشین فانتوم است. خودروهای خانواده فانتوم در دو پیکربندی 6×6 و 8×8 طراحی شده و بسته به نقشی که دارند، جنگ افزارهای گوناگونی حمل می‌کنند. از جمله نقش‌هایی که فانتوم قادر به ایفای آنان است می‌توان به نقش ضد تانک، خودروی پشتیبانی لجستیک برای حمل بار و مهمات، خودروی پشتیبانی نیرو (برق رسان)، خودروی امدادی برای حمل زخمی‌ها، خودروی اطلاعاتی و جاسوسی، خودروی دیده‌بانی و… اشاره کرد.

یکی از مزیت‌های خودروهای این خانواده وزن کم و ارتفاع بسیار کوتاه آنان است. با توجه به عکس‌های منتشر شده از آنان، ارتفاع این خودروها نصف قد یک انسان بالغ است که باعث می‌شود کشف و همچنین هدف‌گیری این خودرو به شدت سخت شود. وزن کم نیز موجب افزایش امکان جابه‌جایی آن و سهولت انتقال خودرو به مناطق عملیاتی مختلف در کنار ویژگی‌های مثبت دیگر همچون افزایش چابکی می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها