پیش بینی‌ها از دگرگونی‌های بزرگی حکایت دارد؛

غوغای فناوری در سال 2021

نگاهی به نمایشگاه الکامپ 1396 در آخرین روز برگزاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران

روزهای گرم الکترونیک ایران

نمایشگاه الکامپ را می‌توان بزرگ‌ترین رویداد صنایع الکترونیک و رایانه کشور در سال نامید. این نمایشگاه هر سال میزبان شرکت‌های فعال، شرکت‌های نوپا (Startup)، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی و دیگر شرکت‌های مرتبط با این صنعت است. امسال الکامپ از 30 تیر تا امروز دوم مرداد 1396 با حضور بیش از 800 شرکت داخلی و خارجی، شرکت‌های نوپا، کارآفرین و دانش‌بنیان در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۵۴۴۰۵
روزهای گرم الکترونیک ایران

الکامپ بیست و سوم برخلاف سال‌های قبل در گرم‌ترین روزهای سال برگزار شد و به نسبت چند سال گذشته نیز با استقبال گرم‌تری از مخاطبان همراه بود. هرچند چیدمان و برنامه‌های غرفه‌ها می‌توانست با کیفیت مناسب‌تری ارائه شود. چنین نمایشگاهی به آسانی با انجام تغییراتی کوچک می‌تواند فضایی برای ترغیب مخاطب به استفاده هر چه بیشتر از فناوری روز باشد و جامعه را از مصرف‌گرایی دور و به سوی آموزش و افزایش آگاهی هدایت کند.

فضایی برای معرفی و آموزش خدمات الکترونیک

الکامپ امسال نسبت به دوره‌های قبل، فضای نمایشگاهی بیشتری را به خود اختصاص داد و آغاز این نمایشگاه که مصادف با روز جمعه بود، باعث افزایش بازدیدهای این نمایشگاه نسبت به دوره‌های پیش شد. از نقاط قوت این نمایشگاه می‌توان به مراکز دولتی و سازمان‌هایی اشاره کرد که دستاوردها و خدمات الکترونیک خود را به عموم مردم معرفی می‌کنند. برای مثال این نمایشگاه می‌تواند فرصت مناسبی برای آشنایی مردم با نحوه ارائه خدمات الکترونیکی بانک‌ها باشد و امکان دسترسی آسان به این خدمات را فراهم کند، اما این موضوعی بود که در الکامپ کمتر به چشم می‌آمد و به نظر می‌رسید بیشتر غرفه‌ها سعی در جلب‌نظر مخاطب به عرضه محصولات رایگان و ترغیب آنها به فروش بیشتر در سایر محصولات داشتند. به طوری که وقتی خواستیم با متصدیان بعضی غرفه‌ها درخصوص نمایشگاه امسال گفت‌وگو کنیم، فقط به معرفی محصولات خود می‌پرداختند و حاضر نبودند وقت خود را برای گفت‌وگو با خبرنگاران اختصاص دهند.

از طرف دیگر، حضور پررنگ شرکت‌های پرداخت الکترونیک با تبلیغات گسترده و رقابت بر سر جذب مخاطب بیشتر، از تفاوت‌های چشمگیر این نمایشگاه با سال‌های گذشته بود. این غرفه‌ها که این روزها نام آنها در فضاهای تبلیغاتی شهری نیز به چشم می‌خورد، بیش از هر چیز با نشانه‌های بصری سعی در جلب نظر مشتری داشتند و به توضیح چگونگی عملکرد چنین درگاه‌هایی کمتر پرداخته می‌شد. در حالی که چنین فضایی با این میزان استقبال می‌تواند محیطی برای آشنایی هرچه بیشتر عموم مردم با فناوری‌های نوین باشد. در این روزها شاید بتوان افراد بسیاری را با عملکرد بانک‌ها و سایر سازمان‌های خدماتی به صورت اینترنتی آشنا کرد و از آنها خواست بسیاری از کارها را به این شیوه جلو ببرند، اما فضای توزیع بسته‌های تبلیغاتی رایگان، قرعه‌کشی‌های مختلف و خدماتی که ضمانتی برای پشتیبانی در آینده ندارند، این فرصت را از نمایشگاه می‌گیرد.

رویدادی برای عرضه ایده‌های نوپا

در چند سال اخیر الکامپ به جایی برای ارائه ایده‌های نو و جذب مخاطبان و سرمایه‌گذاران تبدیل شده است. در این فضا، شرکت‌های نوپا این فرصت را پیدا می‌کنند تا در فضایی رقابتی و پویا ایده‌های خود را به اشتراک بگذارند و جامعه هدف خود را به‌درستی پیدا کنند. در الکامپ امسال بیش از 300 شرکت نوپا و تازه تاسیس برای معرفی طرح‌های خود، جلب نظر سرمایه‌گذاران و آشنایی با فضای بازار حضور داشتند. این شرکت‌ها که معمولا در حوزه‌های تجارت الکترونیک و رایانه فعالیت دارند، از این فرصت برای جذب سرمایه‌گذار و آشنایی مخاطب با محصول خود استفاده می‌کنند.

البته در صورتی که شرکت‌ها به شکل اصولی وارد این فضا نشوند، ممکن است این فضا برای آنها نتیجه معکوس داشته باشد. هزینه شرکت در چنین نمایشگاهی قطعا هزینه بسیار بالایی است و شرکت‌ها باید پیش از تصمیم به حضور در نمایشگاه، به مخاطبان خود فکر کرده باشند. همچنین فضای غرفه‌ای که این شرکت‌ها در نمایشگاه انتخاب می‌کنند، نقش مهمی در جذب مخاطب دارد.

الکامپ معمولا فضایی برای شرکت‌های نوپا به صورت جداگانه در نظر می‌گیرد تا مخاطبان و غرفه‌داران به‌راحتی مقصد مورد نظر خود را پیدا کنند، اما برای مثال حضور غرفه‌های کوچک در کنار غرفه‌های شناخته شده و پربازدید ممکن است به ضرر غرفه‌های کوچک تمام شود. در عین حال، برگزارکنندگان نمایشگاه بزرگی مثل الکامپ بهتر است شرایطی ترتیب دهند تا غرفه‌های کوچک‌تر بیشتر در مسیر عبور و مرور بازدیدکنندگان قرار بگیرند تا از فرصت چنین نمایشگاهی برای شناخته شدن استفاده کنند.

همراهان همیشگی کسب و کارهای نوپا

به طور کلی فضای شرکت‌های نوپا را در الکامپ 1396 می‌توان موفق‌تر از دو سال گذشته ارزیابی کرد و البته همین اتفاق باعث شده بود فضای کمتری به هر شرکت اختصاص داده شود، اما به نظر می‌رسد وجود این فضای رقابتی باعث افزایش کیفیت ارائه محصول شرکت‌ها شده بود.

مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌‌‌و کارهای نوپا مربوط به سازمان فناوری اطلاعات ایران با هدف توسعه زیست بوم شرکت‌های نوپا از راه‌های مختلف از این شرکت‌ها حمایت می‌کند. هدف این مرکز، ایجاد ارتباط و تعامل با کارآفرینان و فعالان حوزه کسب و کارهای نوپا در سراسر ایران است. این مرکز از صاحبان ایده، متخصصان، کارآفرینان، مراکز شتاب‌دهنده، سرمایه‌گذاران، سازمان‌های دارای منابع و مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری و دیگر نقش‌های مختلف مرتبط با شرکت‌های نوپا حمایت و ارتباط آنها را با یکدیگر برقرار می‌کند. حضور و حمایت چنین مرکزی در سالن غرفه‌های کسب و کارهای نوپا در الکامپ امسال نقطه قوتی برای این فضا به شمار می‌رفت.

شتاب‌دهنده‌ها یکی دیگر از شرکت‌های مرتبط با کسب و کارهای نوپا هستند که از ابتدای کار یک شرکت با آنها همراه خواهند بود. شتاب‌دهنده‌ها یکی از بسترهای نسبتا جدید و کارآمد برای آغاز کار یک شرکت نوپا به شمار می‌روند که برای پیاده‌سازی ایده، انتخاب طرح کاربردی، انتقال تجربیات و نحوه سرمایه‌گذاری مناسب با این شرکت همراه می‌شوند. حضور شتاب‌دهنده‌ها در الکامپ امسال بسیار به چشم می‌خورد و حتی می‌توان گفت نقشی واضح‌تر از شرکت‌های نوپا در این نمایشگاه ایفا می‌کردند.

شرکت‌هایی با مخاطب خاص

موضوع این نمایشگاه تخصصی که بیش از هر چیز وارد بحث خدمات الکترونیکی، رایانه‌ای و اینترنت می‌شود، با استقبال عموم مردم و مخاطبان نمایشگاه‌های تخصصی همراه می‌شود. می‌توان گفت برگزاری این نمایشگاه با چنین استقبالی حتی روی بازار الکترونیکی خاورمیانه نیز تاثیرگذار خواهد بود.

در کنار شرکت‌هایی که با تبلیغات بصری و میدانی بسیار سعی در جلب نظر مخاطبان دارند، شرکت‌هایی هم هستند که بی‌سر و صدا در غرفه حضور دارند و منتظر مشتری خاص خود هستند. مشتری چنین شرکت‌هایی به طور معمول سازمان‌ها یا شرکت‌هایی هستند که به سیستم‌های امنیتی، شبکه‌ای و دیگر سیستم‌های الکترونیک در ابعاد وسیع نیاز دارند. برای مثال شرکتی که به ارائه خدمات هوشمند شهری و اینترنت اشیا می‌پردازد در الکامپ از پاسخگویی به افراد کنجکاو خودداری می‌کرد. مدیر بازاریابی این شرکت، هدف از شرکت در الکامپ را جذب مخاطبان خاص عنوان می‌کند و به جام‌جم می‌گوید: این شرکت خدمات هوشمند الکترونیک و اینترنت شهری ارائه می‌کند. برای مثال ما تجهیزات هوشمند برای سنجش مصرف گاز شرکت گاز را معرفی می‌کنیم و عموم مردم مخاطب ما نیستند. به همین دلیل شاید بهتر بود فضای دیگری برای ما در نظر گرفته می‌شد تا شرکت‌های مرتبط از آن بازدید کنند. او درباره بستر لازم برای استفاده از اینترنت اشیا در سطح شهر ادامه می‌دهد: ما بسترهای کافی برای عرضه این خدمات را در شهرها و روستاهای ایران نداریم، اما تلاش ما این است در همین زمینه هم فعالیت‌هایی را آغاز و سازمان‌ها را به استفاده از تجهیزات هوشمند الکترونیکی ترغیب کنیم.

اینترنت اشیا و شبکه‌های هوشمند یکی از موضوعات روز فناوری اطلاعات است و در کشور ما نیز به مرور در حال رشد است. در همین خصوص انتظار می‌رفت نقش شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات هوشمند و اینترنت اشیا در الکامپ پررنگ‌تر باشد. اما در عمل به‌دلیل نبود بستر مناسب، چنین شرکت‌هایی حداقل در مقابل مخاطب عام حرفی برای گفتن ندارند و در نهایت می‌توانند از این فضا برای معرفی خود به سازمان‌های مرتبط استفاده کنند.

سپیده شعرباف

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها