گزارش اولین نمایشگاه بین‌المللی بازی‌های رایانه‌ای تهران

TGC 2017 ایستگاه ایده‌های بومی

سال‌هاست بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با هدف حمایت از بازی‌سازان و تولیدات داخلی تاسیس شده و طی این مدت تلاش کرده با فعالیت‌هایی همچون اعطای وام به بازی‌سازان، کمک‌های مالی بلاعوض، نمایش بازی‌های صادرات‌محور در نمایشگاه‌های خارجی همچون گیمزکام، گیم‌کانکشن و کژوال کانکت، تاسیس انستیتوی ملی بازی‌سازی برای آموزش نیروهای متخصص، تاسیس آزمایشگاه بازی برای تست بازی‌های موبایل توسط بازی‌سازان و در نهایت برگزاری نمایشگاه‌ها و رویدادهای مختلف سالانه در جهت انجام رسالت سنگین خود قدم بردارد.
کد خبر: ۱۰۵۳۸۴۸
TGC 2017 ایستگاه ایده‌های بومی

در طی این سال‌ها اقدامات بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای طبیعتا بدون ایراد نبوده و به روش‌های مختلفی که برای حمایت از بازی‌سازی اتخاذ شده انتقاداتی وارد بوده است. با این وجود شاید چیزی که بازی‌سازان و جامعه‌ بازی‌سازی کشور در چند سال اخیر سخت خواهان آن بودند، ارتباط با صنعت حرفه‌ای و جهانی بازی‌سازی، تبادل اطلاعات و دانش با بزرگان این حرفه و شناساندن هرچه بیشتر خود و بازی‌های داخلی به ناشرها، سرمایه‌گذارها و شرکت‌ها و افراد مطرح بین‌المللی بوده است. از همین جهت شاید بتوان اولین نمایشگاه بین‌المللی بازی‌های تهران موسوم به Tehran Game Convention 2017 (به اختصار TGC) را بهترین و عالی‌ترین رویدادی دانست که تا امروز برای بازی‌سازان در کشور برگزار شده و یکی از مصادیق بارز حمایتی دانست که جامعه‌ بازی‌سازی از بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای انتظار داشت.

از حرف تا عمل

تهران گیم کانونشن 15 و 16 تیر در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، رویدادی که تیم برگزاری آن از زمان عقد قرارداد با شرکت گیم کانکشن فرانسه تا به امروز نزدیک به یک سال کار سخت و پرزحمت را تجربه کرد تا در نهایت رویدادی برای بازی‌سازان داخلی برگزار شود که پای تعدادی از بازی‌سازان، ناشران و سرمایه‌گذاران مطرح خارجی را به کشور باز کند. یکی از بخش‌های رویداد، کلاس‌ها و سخنرانی‌های تخصصی‌ بود که توسط بازی‌سازان مطرح و توانای خارجی و داخلی برگزار شد. 20 نفر از مجموع 60 سخنرانی که در موضوعاتی همچون بخش هنری، فنی، طراحی بازی، روند تولید و تجاری بازی‌ها صحبت کردند، بازی‌سازهای داخلی بودند که در کنار سخنران‌های خارجی به انتقال دانش و تجربه خود با یکدیگر پرداختند. بازی‌سازان داخلی در جریان کلاس‌های تخصصی 6 تا 7 ساعته از تجربیات و دانش سطح اول دنیا در خصوص مسائلی همچون طراحی بازی‌های F2P، کارگردانی هنری بازی‌ها، مدیریت تیم‌ها و موضوعات فنی همچون بهینه‌سازی استفاده کردند و در عین حال ارائه‌دهندگان خارجی رویداد نیز از این‌که چنین فرصتی برایشان مهیا شده بود بسیار خرسند بودند؛ چنان که کیث فولر که با ارائه‌ یک کلاس تخصصی و یک کنفرانس از اعضای فعال این رویداد بود، می‌گوید: «از این‌که مدیریت بازی‌های رایانه‌ای را در این رویداد تدریس می‌کنم مفتخر و هیجان‌زده هستم.»

همچنین پیر کارده، مدیر عامل گیم کانکشن و همکار اصلی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در برگزاری این رویداد می‌گوید: «به شما اطمینان می‌دهم تمام تلاش ما این بوده و هست که تاجران و متخصصان بین‌المللی صنعت بازی را قانع کنیم که همکاری با صنعت بازی‌های ویدئویی ایران عقلانی است و ارزش سرمایه‌گذاری و توجه دارد.» رِینا اَندرسون کانادایی تبار و طراح روایت شرکت Eidos Montreal که سابقه‌ کار روی بازی‌هایی چون Deus Ex را دارد و یکی از سخنران‌های بخش طراحی بازی بود، طی صحبتی که با او داشتیم گفت: «با وجود این‌که من قبلا در رویدادهای محلی مختلفی شرکت کرده بودم، اما TGC بزرگ‌ترین رویدادی بود که تا الان در آن شرکت داشتم و جمعیت 2300 نفری شرکت‌کنندگان آن شگفت‌زده‌ام کرد!»

انتشار بازی‌های ایرانی در دنیا

علاوه بر کنفرانس‌ها و کلاس‌های تخصصی که بیشتر بار آموزشی و علمی TGC را به دوش می‌کشیدند، یک بخش نمایشگاهی نیز تدارک دیده شده بود که بازی‌سازهای داخلی و ناشران خارجی، بازی‌ها و خدمات خود را به معرض نمایش گذاشته بودند. بازی‌سازها می‌توانستند با ناشرها و سرمایه‌گذارهای خارجی جلسه تنظیم کرده و برای انتشار بازی خود در بازار جهانی مذاکره کنند. با وجود این‌که عموم ناشرها و سرمایه‌گذارها همچون THQ Nordic، Orange یا Square Enix رویکرد تجاری داشتند، اما در خلال صحبت‌ها و بازخوردهایی که به سازنده‌ها می‌دادند عموما مطالبی آموزنده در مورد بازاریابی را با حوصله و دقت به سازنده‌ها توضیح می‌دادند.

جالب است بدانید برخلاف رویدادهای نسبتا مشابه قبلی که شرکت‌های خارجی شاید دنبال انتشار بازی خود در بازار ایران بودند، در جریان TGC محوریت صحبت‌ها در مورد انتشار بازی‌های ایرانی در بازار بین‌المللی بود.

جوایزی برای بازی‌هایی با فرهنگ ایرانی- اسلامی

Development Award یا جایزه‌ بازی‌سازان دیگر مراسمی بود که همزمان با TGC برگزار شد و اسامی برندگان آن در چهار شاخه در مراسم اختتامیه رویداد اعلام شد. به گفته‌ حسن کریمی قدوسی، مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در مسابقه جایزه توسعه‌دهندگان، بازی‌های ایرانی برای قضاوت در اختیار داوران بین‌المللی قرار گرفت که بازی‌های منتخب داوران، همه براساس فرهنگ ایرانی-اسلامی ما ساخته شده‌اند. با نگاهی به اسامی برندگان این رویداد پر واضح است که بازار بین‌الملل به دنبال ایده‌ها و بازی‌هایی است که از دل فرهنگ و باورهای ایرانی ما برخواسته و تائید شدن چنین بازی‌هایی توسط داوران خارجی نشان می‌دهد برای توسعه و رشد بازی‌هایمان در بازارهای بین‌المللی چه مسیری را باید طی کنیم.

بازی‌های برگزیده

بهترین بازی موبایل: بدو دهقان بدو!

خلاقانه‌ترین بازی موبایل: Live TV Tycoon

بهترین بازی PC خاله قزی

خلاقانه‌ترین بازی PC انگاره

مجید رحمانی

ضمیمه کلیک جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها