Hollow Knight یکی از بهترین مترویدوانیاهایی است که می‌توانید تجربه کنید

یک سکوبازی برای کلاسیک دوستان

Nex Machina؛ شاهکار سبک آرکید

ققنوس برخاسته از خاکستر

سبک اشماپ یا Shoot’em Up از قدیمی‌ترین سبک‌های بازی‌های کامپیوتری و پدر جد سبک اکشن به شمار می‌رود.
کد خبر: ۱۰۵۱۱۵۰
ققنوس برخاسته از خاکستر

بیشتر بازی‌های ساخته شده در این سبک در گذشته روی دستگاه‌های آرکید اجرا می‌شده و به واسطه‌ همان‌ها هم حسابی معروف شدند. ساختار سخت‌افزار دستگاه‌های آرکید به این صورت بود که مشتریان باید سکه پرداخت می‌کردند تا یک دست بازی کرده و نام خود را در های‌اسکور دستگاه آرکید ثبت کنند. به همین واسطه موفق‌ترین بازی‌های آن دوران عناوینی بودند که بخوبی این ساختار را در طراحی بازی خود پشتیبانی می‌کردند. به همین دلیل هنوز هم فارغ از پیشرفت سخت‌افزار و گرافیک، بازی‌هایی را که گیم‌پلی‌شان بر مبنای سرعت عمل بالا، ثبت بیشترین رکورد و قوانینی ساده اما عمیق بنا شده باشد، جزو بازی‌های آرکید دسته‌بندی می‌کنند. شمار زیادی از بازی‌های اشماپ در دسته‌ آرکید نیز قرار می‌گیرند و بازی این هفته یعنی Nex Machina نیز یکی از شاهکارهای این سبک است.

حاصل استواری خِشت اول!

شرکت Housemarque معمولا به دلیل احساسات آرکید دوستانه‌اش شناخته می‌شود. این سازنده با تکیه بر تکرار مداوم روند طراحی بازی، بالانس هوشمندانه و گیم‌پلی‌ِ سریعی که شما را به صندلی میخ می‌کند و مرتب باید حواس‌تان به پاک کردن عرق دست‌هایتان باشد، توانسته به مرتبه‌ای از دقت و روند بدون درز در پایبندی به اصول بازی‌های آرکید دست یابد که رسیدن به آن کار هر فردی نیست. تاثیرگذارترین نتیجه‌ پیروی شرکت از این رویکرد و استراتژی، عنوان بسیار خوب Resogun بوده است، اما با قرض گرفتن بسیار از عناصری که رزوگان را تا این حد هیجان‌انگیز کرده بودند و تکامل دادن تجربه‌ بازی از یک اشماپ کنسولی یا Twin-Stick Shooter حالا شاهد تولد یک شاهکار آرکید مدرن به اسم Nex Machina هستیم.

طراحی مراحل بی‌نظیر، چیدمان دشمنان عجیب و غریب و روند سختی ثابت اما همیشه مجازات‌‌کننده‌ بازی به نِکس ماشینا کمک کرده‌ یک سر و گردن از عناوین شوتر آرکید ازجمله مجموعه‌ کلاسیک Robotron: 2048 که خود از منابع اصلی الهام سازندگان بوده، بالاتر باشد. به هرحال نِکس ماشینا با همکاری Eugene Jarvis، یکی از طراحان بازی آن عنوان ساخته شده است! نِکس ماشینا بسیار عمیق‌تر از چیزی است که در نگاه اول ممکن است به نظرتان برسد و می‌تواند ساعت‌های فراوانی شما را با چالش‌های هیجان‌انگیزش سرگرم کند؛ هیجانی که فرصت پلک زدن هم به شما نمی‌دهد!

بیگانه‌ای در جهنم گلوله

همچون رِزوگان، نِکس ماشینا هم از بازیکن می‌خواهد از میان مناطقی مملو از گلوله و جهنمی که جای سوزن انداخت نیست، عبور کند و تازه در این میان دشمنان ربات شکل را نابود کرده و انسان‌های باقیمانده در محیط را هم از ویرانی نجات دهد. برخلاف بازی قبلی سازنده، در اینجا دوربین Top-Down را شاهد هستیم و مراحل نیز بر مبنای اهدافی زمینی هستند که پشت سر هم به سمت شما شلیک می‌کنند. گاهی ممکن است به اشتباه تصور کنید تمام کردن مرحله چند ثانیه بیشتر زمان نخواهد برد، اما همین هنگام است که بازی ردیفی طولانی از موانع محیطی و چیدمان دشمنان را پیش روی‌تان قرار می‌دهد تا دمار از روزگارتان دربیاید!

از آنجا که هم ساختار جئوگرافیک مرحله پیچیده است و هم مسیر حرکت دشمنان در امتداد چند خط و تا حدودی بدون قاعده است، به‌عنوان بازیکن باید همیشه حواس‌تان هم به جایی که حرکت می‌کنید باشد و هم به نقطه‌ای که شلیک می‌کنید. موفقیت در درجات سختی بالا نیازمند این است که وارد حالتی روحانی و ذهنی همچون نیروانا شوید، جایی که آن‌قدر تمرکز داشته باشید که خارج از فکر کردن با استفاده از حافظه‌ عضلات و غریزه‌ خود چالش‌ها را پشت سر بگذارید!

هر چیزی که در بازی می‌بینید پیرامون این فسلفه ساخته شده که همواره دنبال افزایش رکورد خود باشید و در چالش‌های متنوع بازی با خود و دوستان رقابت کنید. مراحل نیز عناصر مخفی در دل خود دارند تا آنها را پیدا کرده و به یاد بسپارید، مثلا می‌توان به انسان‌های مخفی که باید نجات دهید، اشاره کرد. همچنین ممکن است خروجی‌های پنهانی را کشف کنید که ناگهان شما را به مراحل جدیدی می‌برند یا همچون سوپر ماریو، بلوک‌ها و موانع پنهانی را شناسایی کنید که نابود کردن آنها جان اضافه یا پاورآپ به شما می‌دهد. این روند دائمی یادگیری بر مبنای تجربه و مهارت است که بازی کردن نِکس ماشینا را تا این حد جذاب می‌کند. اما اصلی‌ترین عاملی که تمام این ویژگی‌های خوب بازی را کنار هم نگه داشته و به آنها معنا و مفهومی واقعی می‌بخشد، سیستم ضریب امتیاز بازی است که هرچه بیشتر زنده بمانید، افزایش می‌یابد.

نیاز به یک دوست هماهنگ

شما نِکس ماشینا را به‌صورت Co-Op آفلاین یا آنلاین به همراه یکی از دوستان نیز می‌توانید تجربه کنید، اما بدانید و آگاه باشید تا زمانی که هر دو بازیکن از نظر تجربه و مهارت به شدت با یکدیگر هماهنگ نباشند، پیدا کردن درجه سختی یا مُدی از بازی که حس خوب و درستی به شما بدهد، بی‌فایده است. ناهماهنگی نتیجه‌اش معمولا به کشته شدن سریع‌تر بازیکن حرفه‌ای‌تر و نظاره‌ تلاش مذبوحانه‌ بازیکن ضعیف‌تر تا انتهای مرحله توسط او ختم می‌شود!

Nex Machina یک اشماپ آرکید و دشوار است که با مُدهای مختلف خود و چالش‌های گوناگونی که پیش‌روی شما می‌گذارد و از شما می‌خواهد در لیدربرد هر کدام از آنها به‌صورت مجزا جایگاه بالایی به دست بیاورید، عنوانی بسیار سرگرم‌کننده و زمانبر است. کافی است یک دست آن را بازی کنید تا با وعده‌ فقط یک دست دیگر به خود دادن، از دیگر امور زندگی ساقط شوید!

مجید رحمانی

ضمیمه کلیک جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها