چگونه از پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی روی وب استفاده کنیم؟

ارتباط از دریچه مرورگر

در دنیای امروز ابزارهای ارتباط اجتماعی آن‌قدر گسترده شده‌اند که دیگر به سختی بتوانید فردی را پیدا کنید که حداقل از یکی از آنها استفاده نکند.
کد خبر: ۱۰۴۸۶۷۹
ارتباط از دریچه مرورگر

این ابزارها بتدریج و با تکامل اجتماعات دیجیتالی، دسته‌بندی‌های خودشان را یافته‌اند. پیام‌رسان‌هایی مانند تلگرام و واتس‌اپ فضای ارتباط پیامی را به قبضه‌ خود درآورده‌اند. فیسبوک، توییتر و اینستاگرام، بستر اجتماعی نسل جدید را تنیده‌اند و ابزارهایی چون اسکایپ و فیس‌تایم هم جایگاهشان را به‌عنوان تلفن‌های ویدئویی این دنیای دیجیتالی حفظ کرده‌اند. در این بازار شلوغ ارتباطی، عجیب نیست که همه‌ ابزارهای مورد نیاز افراد روی همه دستگاه‌هایشان نصب و آماده‌ به خدمت باشد! سازندگان هم این را خوب می‌‌دانند و به همین دلیل اغلب حواسشان به ایجاد نسخه‌ آنلاین آنها برای ارائه به کاربران است.

تلگرامِ وب

web.telegram.org

این را دیگر همه می‌دانند که تلگرام با رقمی نزدیک به 23 میلیون کاربر، محبوب‌ترین پیام‌رسان در کشور ماست و نصب نرم‌افزار تلگرام جزو اولین کارهایی‌ است که بسیاری از افراد هنگام خرید یک تلفن همراه جدید انجام می‌دهند!

اما همان‌طور که خیل عظیم کاربران این سرویس به شما خواهند گفت، تلگرام نسخه‌ وب هم دارد و این نسخه‌ وب را شاید بتوان یکی از بهترین معادل‌های آنلاین یک نرم‌افزار در تاریخ دانست! تلگرام وب که از آدرس web.telegram.org قابل دسترسی است، یک وب اپلیکیشن فوق‌العاده است که تقریبا هیچ چیز از نرم‌افزارش کم نمی‌آورد. محیط آن کاملا مثل نرم‌افزار طراحی شده، سرعت کارکرد آن عالی است و پیام‌ها میان نسخه‌ وب، موبایل و دسکتاپ همگام هستند. یکی از مهم‌ترین نقاط قوت تلگرام وب آن است که به‌صورت استاندارد و بدون استفاده از ابزارهایی مانند فلش نوشته شده که اجرایش روی انواع مرورگرها را بی‌نقص می‌کند. حتی جالب است بدانید تلگرام وب دقیقا مانند نرم‌افزارش به‌طور مداوم به‌روزرسانی می‌شود.

تلگرام وب آن‌قدر خوب است که به راحتی بتوان آن را جایگزین نرم‌افزار کرد و تنها در چند نکته‌ کوچک با نسخه‌ دسکتاپ تفاوت می‌کند.

یکی از این نکات که بیشتر به چشم می‌آید، هنگام ارسال فایل‌های تصویری است که مثل نسخه موبایل و بر خلاف دسکتاپ، به شما انتخاب ارسال عادی یا بدون فشرده‌سازی داده نمی‌شود و تمام تصاویر به صورت یکسان ارسال می‌شوند.

تلگرام وب گزینه بسیار خوبی برای آنهایی است که می‌خواهند با دو حساب تلگرامی کار کنند و علاقه‌ای به استفاده از نرم‌افزارهای متفرقه ندارند. با توجه به آن‌که تلگرام وب در مرورگر موبایل هم به‌خوبی اجرا می‌شود، می‌توان از آن به‌عنوان یک تلگرام ثانویه در کنار نرم‌افزار موبایلی یا دسکتاپی
بهره برد!

اسکایپ آنلاین

web.skype.com

غیر ممکن است جایی صحبت از تماس ویدئویی شود و حرفی از اسکایپ به میان نیاید. اسکایپ که توسط شرکت مایکروسافت توسعه می‌یابد، یکی از پرطرفدارترین ابزارهای چت و ارتباط صوتی و تصویری است که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از آن استفاده می‌کنند.

اسکایپ هم نسخه‌ موبایل دارد و هم نسخه‌ دسکتاپ. با این حال، مایکروسافت در اسکایپ وب (web.skype.com) تمام تلاشش را کرده تا این نسخه کاملا به‌عنوان یک اسکایپ مستقل قابل استفاده باشد. نتیجه‌ این تلاش هم نمایان است: اسکایپ وب چیزی از نسخه‌ موبایل آن کمتر ندارد که هیچ، ویژگی‌هایی هم در آن پیدا می‌کنید که در نسخه‌ موبایل وجود ندارد!

در اسکایپ وب علاوه بر تماس صوتی و تصویری که به کمک میکروفون و وب‌کم قابل انجام است، می‌توانید با خانواده یا دوستانتان چت کنید و فایل، تصویر و ایموجی‌های جالب و خاص اسکایپ را هم بفرستید. مایکروسافت همچنین در نسخه‌ جدید اسکایپ وب، امکان جست‌وجوی تصاویر گیف
(از سایت
GIPHY) و آهنگ را برای ارسال هنگام چت، اضافه کرده است! علاوه بر این، مترجم همزمان این شرکت که حرکت بسیار مهمی در پیشبرد ارتباطات به شمار می‌رود نیز در نسخه‌ وب اسکایپ قابل فعالسازی و استفاده است (البته هنوز در فاز آزمایشی).

واتس‌اپ در وب

web.whatsapp.com

واتس‌اپ که با بیش از یک میلیارد کاربر، محبوب‌ترین پیام‌رسان محبوب در دنیاست نیز نسخه‌ آنلاینی دارد تا به کاربران فراوانش امکان استفاده از آن را در وب بدهد. این نسخه مانند تلگرام در آدرس web.whatsapp.com قرار گرفته است.

واتس‌اپ وب به‌طور ساده و البته سریع طراحی شده و در آن امکانات چت به‌طور کامل پیاده‌سازی شده، اما تفاوت بنیادین این نسخه‌ و واتس‌اپ موبایل آن است که امکان برقراری تماس، چه صوتی و چه تصویری، در واتس‌اپ وب وجود ندارد و برای انجام این کار باید از طریق نرم‌افزار موبایل اقدام کرد.

علاوه بر این، یکی از نکات جالب واتس‌اپ نسخه‌ وب را همان هنگام ورود به آن می‌بینید: به جای آن‌که شماره‌ موبایل خود و سپس کد دریافتی را وارد کنید، واتس‌اپ از شما می‌خواهد کد QR را که روی صفحه‌ نمایش داده می‌شود با نرم‌افزار واتس‌اپ گوشی‌تان اسکن کنید و به محض اسکن این کد، در صفحه‌ وب وارد حسابتان می‌شوید!

اینستاگرام در مرورگر

instagram.com

اینستاگرام اوایل محبوبیت چندانی نداشت و فقط مورد استفاده‌ آدم‌های مشهور یا کسانی بود که عکس غذایشان را به اشتراک می‌گذاشتند! اما این قضیه بسرعت تغییر کرد و امروزه اینستا تبدیل‌به چارچوب پیش‌فرض ارتباط اجتماعی از طریق تصاویر شده است. بماند که حجم عظیمی از تبلیغات تصویری هم از طریق این شبکه صورت می‌پذیرد.

تیم اینستاگرام (که اکنون جزئی از فیسبوک است) تمرکز اصلی‌شان روی تجربه‌ کاربری این شبکه روی تلفن‌های همراه و تبلت است و بر همین اساس هم اینستاگرام نسخه‌ دسکتاپ ندارد. ولی در مورد وب چطور؟ نسخه‌ وب اینستاگرام عملا همان سایتش یعنی instagram.com است که در آن با ورود به حساب کاربری خود می‌توانید از سرویس آنلاین این شبکه استفاده کنید.

اینستاگرام آنلاین از اساس با نسخه‌ موبایل آن متفاوت است و این تفاوت ذاتی در نبود یک ویژگی کلیدی خود را نشان می‌دهد: ارسال عکس. بله، اینستاگرام وب عملا برای مشاهده‌ تصاویر ایجاد شده و نه ارسال آنها! بنابراین گزینه‌ای هم برای این کار وجود ندارد. البته اینستا سعی کرده که به جز ایجاد پست و ارسال عکس، دیگر موارد موجود در موبایل، در وب هم معادل‌سازی شوند و در این کار تا حد خوبی موفق عمل کرده است. در سایت اینستاگرام می‌توانید پروفایل و پست‌هایتان را ببینید (البته قسمت پست‌های ذخیره‌شده به طرز عجیبی غایب است)، پروفایل‌تان را ویرایش کنید، روی پست‌ها کامنت بگذارید و خلاصه تقریبا هر کاری به جز ارسال یا ویرایش پست!

اول وب، بعد اپ

امروزه نرم‌افزارهای شبکه‌های اجتماعی آنچنان به‌سرعت فراگیر شده‌اند که بسیاری تقریبا فراموش کرده‌اند که روزگاری خبری از اپ شبکه‌های اجتماعی روی تلفن‌های همراه نبود و همه‌ چیز در وب خلاصه می‌شد!

فیسبوک، گوگل پلاس، توییتر و لینکداین که بزرگ‌ترین شبکه‌های اجتماعی دنیا به شمار می‌روند، همگی از فضای آنلاین شروع به کار کردند و پس از موفقیت در جذب میلیون‌ها کاربر، کم‌کم و با انقلاب دستگاه‌های همراه، با ارائه نرم‌افزارهای موبایل جای خود را در دستان من و شما باز کردند. بنابراین جای تعجب نیست که همه‌ این شبکه‌ها نسخه‌ آنلاین کامل و به‌روزی داشته باشند، زیرا هنوز هم کاربران فراوانی از طریق مرورگرشان در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند.

در این شبکه‌های اجتماعی باسابقه، نسخه‌ وب معمولا حرف اصلی را می‌زند و نرم‌افزار موبایل با تمام اهمیت آن در جایگاه بعدی قرار می‌گیرد. این را از نام دامنه‌ این‌ شبکه‌ها هم می‌توانید متوجه شوید:
web.facebook.com یا web.twitter.com نداریم، بلکه همان facebook.com و twitter.com شبکه‌ اجتماعی مورد نظر هستند. علاوه بر این، هیچ‌کدام از این شبکه‌ها نیازی به ایجاد نرم‌افزار دسکتاپ نیز حس نمی‌کنند، بنابراین همه‌چیز یا در وب است یا روی تلفن همراه و تبلت.

محمود صادقی

ضمیمه کلیک جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها