تکنولوژی گوگل تانگو مربوط به آینده‌ی واقعیت افزوده است و ARKit اپل مربوط به زمان حال است.
کد خبر: ۱۰۴۷۱۷۸
تکنولوژی واقعیت افزوده اپل نسبت به گوگل به واقعیت نزدیک‌تر است  + عکس

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از زومیت، یکی از ایرادهایی که معمولا به اپل وارد می‌شود این است که این شرکت اغلب طوری رفتار می‌کند که گویی تمام فناوری‌ها و محصولاتش را خود اختراع کرده و این در حالی است که برخی از این فناوری‌ها یا محصولات از چندین سال قبل توسط سایر کمپانی‌ها به کار گرفته شده‌اند. در هر صورت باید این حقیقت را هم مد نظر داشته باشیم که اپل در تکمیل تکنولوژی‌های کنونی و تبدیل آن‌ها به موفقیت‌های بزرگ تخصص دارد. دو مورد از این نوع فناوری‌ها که اپل آن‌ها را کامل‌‌تر کرده و به یک جریان اصلی موفق مبدل ساخته، احراز هویت با سنسور اثر انگشت و پرداخت‌های بدون نیاز به تماس هستند. این در حالی است که دو تکنولوژی یادشده پیش از رشد چشم‌گیر اپل با معرفی آیفون، در ژاپن وجود داشتند و حتی برخی از دستگاه‌هایی که حدود یک دهه قبل به بازار عرضه شده‌اند نیز به چنین فناوری‌هایی مجهز بوده‌اند.

حرکت بعدی اپل ورود به حوزه‌ی واقعیت افزوده است. این فناوری برای اضافه کردن داده‌ها و تصاویر به ویدیوی زنده‌ی محیط اطراف شما مورد استفاده قرار می‌گیرد. شرکت‌های مختلفی چون گوگل و مایکروسافت از مدت‌ها قبل تحقیقات و آزمایش‌های مختلفی در حوزه‌ی واقعیت افزوده انجام داده‌اند. اپل تاکنون در این زمینه فعالیت به‌خصوصی نداشته است که بخواهد بر اساس آن ادعا کند واقعیت افزوده یکی از تکنولوژی‌های ابداع‌شده توسط این شرکت است؛ اما ARKit جدیدی که در سیستم‌عامل موبایل آی‌او‌اس ۱۱ اضافه شده، نشان می‌دهد که اپل به افزایش سرعت همه‌گیرتر شدن و کاربردی‌تر شدن تکنولوژی واقعیت افزوده کمک قابل توجهی خواهد کرد.

یکی از مشکلات همیشگی واقعیت افزوده، کاربردی بودن و استفاده‌ی عملی از این تکنولوژی است. ساده‌ترین حالت واقعیت افزوده را می‌توان در گوشی‌های معمولی هم تجربه کرد. به‌عنوان مثال اپلیکیشن Layar که سال ۲۰۰۹ منتشر شد، امکانات پایه‌ی فناوری واقعیت افزوده را در اختیار کاربران گوشی‌های هوشمند قرار می‌دهد؛ اما این نوع اپلیکیشن‌ها مسلما کامل نیستند. شما می‌توانید واقعیت افزوده را به‌صورت پیچیده‌تر و جذاب‌تر در پروژه‌هایی مثل پروژه‌ی تانگوی گوگل تجربه کنید؛ اما برای داشتن چنین تجربه‌ای به یک فبلت با ابعاد بزرگ نیاز خواهید داشت. حال به نظر می‌رسد کمپانی اپل قابلیت‌هایی شبیه به قابلیت‌های محصولات مبتنی بر پروژه‌ی تانگو را در یک گوشی هوشمند معمولی تدارک دیده است.

به‌عنوان مثال شما می‌توانید با آیفون خود فواصل را به‌راحتی اندازه‌گیری کنید. با نگاهی به اپلیکیشن اندازه‌گیری فاصله‌ی مورد بحث، محیط این اپ ساده و مشخص به نظر می‌رسد. البته گوشی هوشمند شما که از پردازنده‌ی چندهسته‌ای بهره می‌برد، مسلما توانایی لازم را برای اندازه‌گیری فاصله‌های معمولی دارد. البته این قابلیت قبلا هم در برخی از اپلیکیشن‌ها ارائه شده بود؛ اما اندازه‌گیری فاصله‌ها در واقعیت افزوده درست همانند آنچه در پروژه گوگل تانگو به نمایش درآمده است، به شما اجازه خواهد داد این کار را با روش بصری انجام دهید. در اختیار داشتن گوشی‌های هوشمندی که بتواند هر سه بعد فیزیکی فضای اطراف را شناسایی کند، به کاربر این امکان را خواهد داد تا فواصل مورد نظر خود را به‌طور دقیق اندازه‌گیری کند‌ و علاوه بر این می‌توان نتیجه‌ی اندازه‌ی گیری را از طریق یک‌ هولوگرام ارائه داد. مزیت روش اپل برای بهره گرفتن از فناوری یادشده بسیار ساده است: درحالی‌که پروژه‌ی گوگل تانگو نیاز به سخت‌افزار مخصوصی دارد؛ اما برای استفاده از ARKit اپل کافی است که یک دستگاه مجهز به سیستم‌عامل آی‌اواس در اختیار داشته باشید. کریگ فدریگی در جریان برگزاری رویداد WWDC امسال که اوایل ماه جاری برگزار شد، ARKit را به‌عنوان بزرگ‌ترین پلتفرم واقعیت افزوده‌ی دنیا توصیف کرد. بدین ترتیب فناوری واقعیت افزوده در دسترس میلیون‌ها کاربری قرار می‌گیرد که سخت‌افزار مورد نظر برای استفاده از این تکنولوژی را در اختیار دارند. با توجه به نمونه‌های اولیه‌ی ارائه‌شده برای ARKit اپل، به نظر می‌رسد این پلتفرم از نظر کاربردی بودن، قابلیت‌ها و انعطاف‌پذیری شبیه به پروژه‌ی گوگل تانگو است و طیف وسیع مخاطبان اپل باعث خواهد شد توسعه‌دهندگان به سرمایه‌گذاری و فعالیت جدی‌تر روی این پلتفرم بیشتر ترغیب شوند. پروژه‌ی گوگل تانگو در مورد آینده و پروژه ARKit اپل در مورد زمان حاضر است.

با توجه به اینکه ساختن دو اپلیکیشن برای اندازه‌گیری دقیق فواصل با فناوری واقعیت افزوده اپل در نسخه‌ی آزمایشی سیستم‌عامل آی‌اواس ۱۱ زمان بسیار کمی برده است و با در نظر گرفتن به دیدگاه سازندگان این دو اپلیکیشن، ظاهرا یکی دیگر از مزایای ARKit اپل، توسعه‌ی آسان اپلیکیشن‌ها با استفاده از این پلتفرم است. اکنون حدود سه ماه تا معرفی نسل بعدی آیفون و انتشار نسخه‌ی نهایی سیستم‌عامل آی‌اواس ۱۱ زمان باقی مانده و به همین دلیل احتمالا توسعه‌دهندگان همکار اپل که سرمایه‌ی کافی در اختیار دارند، تا زمان معرفی آیفون جدید یک سری اپلیکیشن واقعیت افزوده تولید خواهند‌ کرد تا کاربران بتوانند به‌محض خرید آیفون‌های جدید از این اپ‌ها استفاده کنند. با توجه به این شرایط می‌توان گفت فناوری واقعیت افزوده با سرعت زیادی به یک تکنولوژی فراگیر و پراستفاده مبدل خواهد شد.

ملاک تفاوت بین گوشی‌ها برای افرادی که به تغییرات افزایشی در مشخصات فنی و طراحی گوشی‌های هوشمند اهمیتی نمی‌دهند، همیشه ویژگی‌های خاص یا راحتی استفاده از ویژگی‌های عمومی این دستگاه‌ها است. آیفون اپل نسبت به دستگاه‌های مبتنی بر پروژه‌ی تانگو گوگل روش راحت‌تری برای استفاده از واقعیت افزوده ارائه می‌دهد و با آی‌اواس ۱۱ قابلیت‌های این فناوری در گوشی‌های هوشمند اپل نسبت به رقبای اندرویدی رده‌بالا بیشتر است. بنابراین اگر به دنبال شرکتی باشیم که در حوزه‌ی واقعیت افزوده نوآور باشد و این فناوری در اختیار کاربران بیشتری قرار دهد، احتمالا اپل یکی از مهم‌ترین گزینه‌ها خواهد بود.

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا اپل موفق خواهد شد قابلیت‌ها و امکانات فناوری واقعیت افزوده را در بین کاربران رایج کند؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها