مرور اتفاقات بزرگ‌ترین نمایشگاه گیم سال 2017

آسمان پرستـاره E3

نمایشگاه E3 دیگری برگزار شد و در بازخورد به آن، تعریف و تمجید و لعن و نفرین‌های فراوان محیط اجتماعی را فرا گرفت.
کد خبر: ۱۰۴۳۶۷۴
آسمان پرستـاره E3

اگر به شبکه‌های اجتماعی، انجمن‌ها و وبسایت‌های تخصصی گیم سر بزنید، نظرات ضد و نقیضی را در ارتباط با کنفرانس‌های مرجع خواهید دید. جنگ فن‌بوی‌ها طبق معمول به راه است و هر کس رقیب را می‌کوبد، اما اگر منصفانه به نمایشگاه امسال نگاه کنیم، راحت می‌توان هر دو غول اصلی رقابت کنسولی را پیروز میدان دانست. در این مطلب سعی شده وقایع رخ داده در دو کنفرانس اصلی امسال به اجمال توضیح داده شود.

مایکروسافت

مایکروسافت امسال کنفرانس 100 دقیقه‌ای خود را با معرفی کنسول جدیدش از خانواده XOne آغاز کرد. این کنسول که نه اسکورپیو، بلکه Xbox One X نام خواهد داشت، آبان امسال با قیمت 499 دلار به بازار خواهد آمد. به گفته مسئولان مایکروسافت، این کنسول که قدرتمندترین کنسول از خانواده ایکس باکس است، از قضا جمع و جورترینِ آنها نیز خواهد بود!

مایکروسافت در تمام طول کنفرانسش، با اصرار فراوان ـ و از جایی به بعد ناخوشایند ـ تاکید داشت گیم‌هایی که معرفی می‌کند، روی ایکس‌باکس‌ وان‌اکس بهتر اجرا خواهند شد. یکی از اقدامات جالب توجه در این کنفرانس، معرفی Forza Motorsports 7 (مجموعه شبیه‌ساز خودروسواری انحصاری مایکروسافت) به همراه پرده‌برداری ازPorsche 911 GT2RS سال 2018 بود. مایکروسافت در این نمایشگاه اعلام کرد نه‌تنها تمام عناوین خانواده XOne روی X اجرا می‌شوند، بلکه قرار است قابلیت پشتیبانی از عناوین قدیمی (Backward Compatibility) گسترده‌تر شده و عناوین کلاسیک اولین کنسول Xbox را هم در بر بگیرد. در این کنفرانس اعلام شد گیم معروف ماین‌کرافت دستخوش تغییر ظاهری خواهد شد. تغییری که از نظر پیکسل‌بازها حسابی دندانگیر خواهد بود و برای دیگران حکم اندکی شفاف‌تر شدن یک سطح مات را دارد!

خوشبختانه امسال در کنفرانس مایکروسافت از پروژه واقعیت مجازی مایکروسافت حرفی زده نشد. از دو حالت خارج نیست: یا قرار است سال آینده دست‌کم سی چهل دقیقه به آن اختصاص بدهند یا واقعا سر عقل آمده‌ و فهمیده‌اند بزرگ‌ترین نمایشگاه سالانه گیم، جای عرض‌اندام گیم است، نه معرفی و پز فناوری‌هایی که بیش از انقلابی بودن نقششان در صنعت گیم، آنها را حلوا حلوا می‌کنند. در این کنفرانس عناوین دانه‌درشت دیگری هم معرفی شد. مانند Metro Exodus که همه را با گرافیک و فضاسازی عالی خود تکان داد؛ :Assassin’s Creed Origins که این بار در مصر روایت شده و داستان خلق فرقه آدمکش‌ها را روایت می‌کند؛ چند عنوان آنلاین و مولتی‌پلیر مانند State of Decay 2 و Player Unknown’s Battlegrounds که نشان می‌داد مایکروسافت هنوز به خط‌مشی خود وفادار است؛ چند عنوان مستقل که هرکدام بارمی خاص از خلاقیت در خود داشت و طیفی از سلایق را می‌توانست اقناع کند؛ Sea of Thieves که با وجود یکسری نکات جالب در آن هنوز هم نگارنده قادر نیست به قطعیت درباره ارزش آن اظهار نظر کند؛ گیم Ashen که این بار صحنه‌های بیشتر و گویاتری از آن به نمایش درآمد؛ قسمت دوم Life is Strange که قطعا هوادارانش را مسرور کرد؛ Middle Earth: Shadow of War که تقریبا از هر جهت بوی پیشرفت نسبت به قسمت اول را می‌داد؛ Ori and the Will of the Wisps که دنباله‌ای بر Ori and the Blind Forest، از بهترین عناوین هنرمندانه سال‌های اخیر است. اما هایلایت اصلی نمایش مایکروسافت، عنوان Anthem، از تولیدات Bioware بود که واقعا قوی ظاهر شد و دنیایی بشدت زیبا با گیم‌پلی فوق‌العاده را به نمایش می‌گذاشت. مجریان برنامه بشدت تاکید داشتند که این گیم بخوبی از قدرت XOne X بهره می‌گیرد تا بهترین تجربه ممکن را به گیمر ارائه بدهد، اما نکته اینجاست که این گیم برای هر سه پلتفرم XOne، PS4 و Windows منتشر خواهد شد!

سونی

سونی رویکردی متفاوت با مایکروسافت اتخاذ کرده و پس از یک اجرای موسیقایی زیبا، سریع اولین گیم را که قسمت جدید سری آنچارتد ـ The Lost Legacy ـ بود، معرفی کرد. همه توقع داشتند پس از آن مجریان روی صحنه بیایند، اما درست پشت‌بند آن، فیلم بعدی از محتوای قابل دانلود
Horizon: Zero Dawn با اسم The Frozen Wilds نمایش داده شد. بعد از آن هم ویدئوی فوق‌العاده جذابی از گیم پسامکاشفه‌ای Days Gone به نمایش درآمد.

خوشبختانه سونی این روند را تا انتها ادامه داده و جز چند حضور کوتاه آقای شان لِیدِن روی صحنه، وقفه دیگری در نمایش ویدئوها نیفتاد که نه‌تنها زمان این کنفرانس را به یک ساعت کاهش داد، باز هم سونی را به‌عنوان حامی اصلی انحصاری‌های عالی جلو انداخت. عناوین مطرح دیگری که در این کنفرانس معرفی شدند یا دقیق‌تر به آنها پرداخته شد، اینها هستند:

Monster Hunter World که یکی از محبوب‌ترین سری کارهای کپکام بوده و هست؛ بازسازی Shadow of the Colossus با گرافیک امروزی‌تر که قطعا خوشایند خیلی‌ها خواهد بود؛ Marvel vs. Capcom 3 که این بار ظاهرا داستان درست و حسابی هم دارد؛ Call of Duty: World War 2 که باز این سری را به میادین جنگ جهانی دوم برمی‌گرداند؛ چند عنوان برای عینک واقعیت مجازی
پلی‌استیشن 4 یا
Playstation VR که انواع سلایق را در بر می‌گیرد؛ قسمت جدید سری God of War که فیلم به نمایش درآمده حاکی از گرافیک فوق‌العاده، تنوع عالی دشمنان و رئیس‌ها و روانی گیم‌پلی مبارزات بود؛ Detroit: Become Human، تازه‌ترین اثر دیوید کِیج، خالق Heavy Rain و
Beyond: Two Souls که روایتی تمثیل‌گونه و معکوس‌وار از آینده بشر است و در آن باید نقش رباتی را به عهده گرفته و به نوعی ربات‌های دیگر را از بردگی انسان خارج کنید.

در این راه می‌توانید از در صلح‌طلبی، آشوبگری یا استراتژی‌های دیگر وارد شوید؛ Destiny 2 که محتویات اختصاصی قابل توجهی برای PS4 خواهد داشت و در نهایت Spiderman که توسط یکی از استودیوهای مطرح سونی ـ سازنده Ratchet and Clank ـ انحصارا برای PS4 ساخته می‌شود و نگارنده ـ به‌عنوان دنبال‌کننده دائم اقتباس‌های گیمی مرد عنکبوتی ـ آن را بهترین گیمی می‌داند که این نام را یدک می‌کشد. خوشبختانه کنفرانس سونی از حرف و حواشی بیهوده عاری بود. خیلی‌ها به خاطر نبود The Last of Us 2 یا سورپرایزهایی مانند آنچه سونی در E3 گذشته رو کرد به آن خرده می‌گیرند، اما حقیقت اینجاست که کنفرانس امسال یکی از بهترین‌ها در چند سال اخیر بود. به احتمال زیاد برای رویت سورپرایزها باید منتظر نمایشگاه اختصاصی پلی‌استیشن باشیم.

سیاوش شهبازی

ضمیمه کلیک جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها