نتایج آزمایش دارویی سموگلوتیید نشان داد

درمان همزمان دیابت و چاقی

به تازگی گروهی از دانشمندان چینی موفق شده‌اند با بهره‌گیری از شیوه اپتوژنتیک، به راهی برای پایش مستمر گلوکز و تولید انسولین برای مبتلایان به دیابت دست یابند.
کد خبر: ۱۰۳۸۶۰۸
کنترل دیابت با نور و گوشی هوشمند

انسولین، هورمونی است که در بدن تولید می‌شود و قند به دست آمده از خوراکی‌ها را به انرژی تبدیل می‌کند. بدن بیماران دیابتی در تولید انسولین دچار مشکل است و به همین دلیل، این بیماران باید به صورت پیوسته انسولین دریافت کنند. با وجود این، بررسی میزان انسولین و تزریق آن کار دشوار و زمانبری است. در این میان، دانشمندان توانسته‌اند با تحریک سلول‌های تولیدکننده انسولین در بدن موش‌های آزمایشگاهی، دیابت این موجودات را کنترل کنند.

در این مطالعه، ابتدا هشت ژن حساس به نور را با روش مهندسی ژنتیک تولید کردند. گفتنی است گیاهان به صورت طبیعی از این ژن‌ها برخوردارند. وقتی این ژن‌های برخوردار از پروتئین حساس به نور در معرض نور قرار می‌گرفتند، فعال می‌شدند و انسولین تولید می‌کردند. برای تامین نور مورد نیاز، چند لامپ ال‌ای‌دی پشت موش‌ها قرار دادند. همچنین یک اپلیکیشن اندرویدی نیز برای این کار طراحی شد. این اپلیکیشن می‌توانست لامپ ال‌ای‌دی را روشن و شدت نور آن را نیز تنظیم کند. بررسی‌ها نشان داد این شیوه می‌تواند بخوبی به کنترل سطح انسولین و از بین بردن نشانه‌های دیابت بینجامد. با وجود این، هنوز میزان کارایی این شیوه روی انسان بررسی نشده است.

اپتوژنتیک ترکیبی از دو حوزه اپتیک و ژنتیک است که در آن، از پروتئین‌های حساس به نور در ژن‌ها به منظور تنظیم فعالیت‌های زیستی در بدن استفاده می‌شود. برخی پژوهشگران بر این باورند که این حوزه می‌تواند به درمان‌های نوینی برای برخی بیماری‌های بدون علاج کنونی نظیر پارکینسون و آلزایمر بینجامد.

منبع: technologyreview.com

مترجم: صالح سپهری‌فر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها