آینده سیستم‌ عامل اندروید در سال پیش‌رو چه خواهد بود؟

پرونده مجهول اندروید O و رفقایش

وقتی بالغ بر نیمی از دارندگان گوشی‌های هوشمند محصولاتی در دست دارند که از سیستم‌عامل اندروید استفاده می‌کنند، طبیعی است که کنفرانس اختصاصی شرکت گوگل برای این پلتفرم موبایلی و تحولات مربوط به آن به یکی از اصلی‌ترین رویدادهای تکنولوژی در هر سال تبدیل شود.
کد خبر: ۱۰۳۶۱۸۲
پرونده مجهول اندروید O و رفقایش

کنفرانس توسعه‌دهندگان گوگل یا همان2017 I/O دقیقا چنین شرایطی دارد و حداقل تکلیف شما را با تصمیمات گوگل برای این سیستم‌عامل در یک سال آینده مشخص می‌کند، اما اگر می‌خواهید بدانید چه سرنوشتی برای کاربران گوشی‌های اندرویدی و سیستم‌عامل محبوبشان انتخاب شده، گزارش تحلیلی کلیک درخصوص کنفرانس توسعه‌دهندگان گوگل را از دست ندهید.

اندروید O؛ سیستم‌عاملی برای همه

یک واقعیت دردناک برای کاربران گوشی‌های اندرویدی، سهم کمشان از تحولات و تغییرات جدید است، چراکه نسخه‌های جدید این سیستم‌عامل معمولا فقط از گوشی‌های پرچمدار سردرمی‌آورند یا آن‌قدر دیر به گوشی‌های قدیمی‌تر و میان‌رده می‌رسند که سرو کله سیستم‌عامل بعدی پیدا شده است. همین مشکل کند به‌روزرسانی باعث شده گوگل نتواند از تمام ظرفیت پلتفرم موبایلی خود استفاده کند، اما به نظر می‌رسد حداقل این‌بار گوگل فکری به حال این مجرا کرده و می‌خواهد سرعت این به‌روز‌رسانی‌ها را افزایش دهد. گوگل نسخه آزمایشی اندروید 8 را که تا رونمایی اصلی با نام O شناخته می‌شود، اسفند سال گذشته عرضه کرده و امیدوار است این بار بتواند سیستم‌عاملی برای گوشی‌های بیشتر عرضه کند.

این پروژه که Project Treble نام دارد به شرکت‌های مختلف این امکان را می‌دهد تا در زمانی کمتر نسخه کم تغییر از اندروید اصلی را روی گوشی‌های خود به‌روزرسانی کنند. علاوه بر این، پروژه «اندروید گو» که بتازگی کلید خورده راه‌حلی جدید برای شرکت‌های تولیدکننده گوشی است تا تحولات نرم‌افزاری جدید گوگل را روی گوشی‌های ارزانقیمت و نه‌چندان قوی خود نیز داشته باشند.

در واقع گوگل O یک نسخه کم مصرف از سیستم‌عامل اندروید است که استفاده گوشی‌های رده پایین از نرم‌افزارهای سبک‌تر را تسهیل می‌کند. همچنین شرکت گوگل در آخرین نسخه خود تلاش دیگری نیز برای جذب کاربران بیشتر و اختصاصی کرده که
Google for Jobs
نام دارد. این قابلیت جدید برای کاربران و کارفرمایانی است که می‌خواهند گزینه مورد نظر خود را جست‌وجو کنند. کافی است کاربر، شغل مورد نظر خود را در نوار جست‌وجوی گوگل وارد کند تا گزینه‌های موجود به صورت اختصاصی و سازمان یافته‌ در اختیارش قرار بگیرد. البته این ویژگی بزودی در آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد و معلوم نیست تا چه حد به کار کاربران دیگر بخصوص ایرانی‌ها بیاید.

گوگل لنز؛ هدفی فراتر از گوشی

شرکت گوگل از سال 2015 قید معروفی محصول در کنفرانس I/O را زد تا در مراسم امسال نیز انتظار معرفی محصول جدیدی را نداشته باشیم، اما پرده‌برداری از پروژه جدید گوگل لنز برای سیستم‌عامل اندروید می‌تواند نوید تولید و عرضه نسل جدیدی از محصولات دیجیتالی را بدهد. گوگل لنز در واقع قابلیتی است که دوربین گوشی را هوشمند می‌کند تا بتواند تعامل بیشتری با محیط اطراف داشته باشد. به شکلی که لنز دوربین به‌عنوان یک چشم عمل کرده و تصاویر آن به وسیله گوگل اسیستند و سیستم‌عامل پردازش می‌شود. به‌عنوان مثال اگر دوربین را روی یک گل یا حیوان قرار دهید، گوشی نژاد آن را تشخیص داده و به شما اطلاع می‌دهد.

همچنین اسکن بارکدها و ارتباط با گجت‌های دیگر که در دید لنز دوربین قرار دارند، از دیگر توانایی‌های گوگل لنز است، اما به نظر می‌رسد گوگل لنز هدفی بزرگ‌تر از اینها دارد و می‌تواند ابزاری مفید برای توسعه گجت‌های پوشیدنی مانند عینک‌های هوشمند و واقعیت افزوده باشد.

خانه هوشمند حواس جمع می‌شود

یکی از اصلی‌ترین هدف‌گذاری‌های شرکت گوگل در چند سال اخیر مربوط به خانه‌های هوشمند است که به نظر می‌رسد «گوگل هوم» توانسته مسیر درست آن را پیدا کند. آن‌طور که در کنفرانس توسعه‌دهندگان گوگل بیان شد، این ابزار حالا بسیار هوشمندتر از قبل عمل کرده و می‌تواند خودش را به‌صورت خودکار روشن کرده و به کارهایش بپردازد. به طور مثال اگر گوگل هوم خاموش باشد و شما مساله مهمی مانند بستن درها، حضور در یک جلسه کاری یا مسائلی از این نوع را فراموش کرده باشید، گوگل به‌صورت خودکار روشن شده و شما را مطلع می‌کند. این قابلیت می‌تواند دست توسعه‌دهندگان را برای اجرای دیگر عملیات‌ خودکار هوشمند باز کند تا راه برای داشتن خانه‌های بسیار هوشمند‌تر باز شود.

گوگل در آی‌او‌اس چه می‌خواهد؟

طبق آمارهایی که شرکت گوگل در کنفرانس امسال خود اعلام کرده، سال 2016 بیش از 82 میلیارد اپلیکیشن از فروشگاه گوگل‌پلی دانلود شده که آمار بسیار خوبی برای این استور به حساب می‌آید، چراکه این آمار در سال 2015 به 65 میلیارد بار رسیده بود و اضافه شدن این 17میلیارد یک جهش چشمگیر است. با این وجود به نظر می‌رسد تمرکز گوگل تنها روی کاربران اندروید نیست و بدش نمی‌آید مشتریانی از میان کاربران گوشی‌های اپل نیز داشته باشد، چرا که قرار است این شرکت، دستیار صوتی Google Assistant خود را برای گوشی‌های آیفون و سیستم‌عامل آی‌او‌اس نیز عرضه کند.

با وجود دستیار صوتی سیری روی پلتفرم موبایلی اپل، این حرکت گوگل کمی عجیب به نظر می‌رسد، اما اگر بتواند کاربران آی‌او‌اسی را به استفاده از این دستیار صوتی که بتازگی به کیبورد هم مجهز شده ترغیب کند، وارد یک زورآزمایی جانانه با شرکت اپل برای جذب کاربران متعصب شده است.

آرش جهانگیری

ضمیمه کلیک جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها