هر یک از سرفیس‌های مایکروسافت مزیت‌ها و معایبی دارند که کاربردهای متفاوتی را برای‌شان تعریف می‌کند. هر یک از این سه سرفیس، برای چه کاربرانی مناسب‌تر است؟
کد خبر: ۱۰۳۶۱۶۹
کدام Surface مناسب کدام کاربر؛ سرفیس بوک، سرفیس پرو یا لپ‌تاپ

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از جی.اس.ام آی آر، اعضای خانواده سرفیس‌ دست‌کم یک مزیت مشترک دارند: سازنده آن‌ها همان شرکتی است که سیستم عامل ویندوز را تولید می‌کند. پس طبیعتا کاربران سرفیس این فرصت را می‌یابند تا ویندوز 10 را طبق ایده‌آل‌های مایکروسافت تجربه کنند.

اما سوال این است که هر کاربر بسته به نیازهای شخصی و شغلی خود، کدام‌یک از سرفیس‌ها را مناسب‌تر خواهد یافت: Surface Pro، Surface Book یا عضو اصیل‌تر این خانواده، Surface Laptop؟

واقعیت این است که هر یک از لپ‌تاپ‌های مایکروسافت مزیت‌ها و ضعف‌های خود را دارد. پس برای انتخاب راحت‌تر، ذکر تفاوت‌های هر یک در ادامه، با پیشنهادهایی نیز همراه شده است.
Surface Pro؛ بهترین انتخاب برای کاربران و طراحان عام

«سرفیس پرو» در اصل، تبلتی با پایه نگهدارنده است که در صورت اتصال به صفحه‌کلید، شکل لپ‌تاپ هم به خود می‌گیرد. «سرفیس پرو» را می‌توان لپ‌تاپی همه‌منظوره اما غیرتخصصی قلمداد کرد که با قیمت پایه 799 دلاری خود، ارزان‌ترین سرفیس در بین این سه، محسوب می‌شود. آن دسته از کاربران عادی که نمی‌خواهند بیش از 1000 دلار بابت لپ‌تاپ هزینه کنند، باید «سرفیس پرو» را برگزینند. طراحانی هم که به فراخور کارشان بیشتر طرح و اتود می‌زنند و به توان گرافیکی قابل ملاحظه‌ای نیاز ندارند، می‌توانند آن را انتخاب کنند.

مزایا: «سرفیس پرو» سبک‌ترین و ارزان‌ترین گزینه در بین این سه است. اگر بیشتر وجه تبلتی سرفیس برای‌تان مهم است، «سرفیس پرو» را انتخاب کنید؛ به‌ویژه که از نسل جاری، یعنی نسل هفتم پردازنده‌های Core اینتل بهره می‌برد؛ حال آنکه در «سرفیس بوک» از نسل ششم پردازنده‌های اینتل استفاده شده است. مضاف بر این، دوام باتری «سرفیس پرو» بیش از سرفیس بوکی است که در صورت انفصال از صفحه‌کلید، با هر بار شارژ فقط 2 ساعت کار می‌کند.

معایب: متاسفانه ارزان بودن «سرفیس پرو» به بهای حذف صفحه‌کلید تمام شده است، پس باید دست‌کم 129 دلار دیگر هم بابت «سرفیس تایپ کاور» بپردازید (تازه با روکش آلکانتارا قیمت آن به 159 دلار می‌رسد). اما حتی پس از خرید صفحه‌کلید هم باز به خوبی «سرفیس لپ‌تاپ» و «سرفیس بوک» که طراحی اصیل‌تری دارند، روی پا‌ی‌تان بند نمی‌شود.
Surface Laptop: بهترین انتخاب برای دانشجویان و کاربران شرکتی

«سرفیس لپ‌تاپ» با قیمت پایه 999 دلار، واقعا و صرفا یک لپ‌تاپ است، یعنی نمایشگر آن از صفحه‌کلید جدا نمی‌شود. از این‌رو، ایده‌آل کاربرانی است که در کل به تبلت نیاز ندارند. با توجه به اینکه Surface Laptop ارزان‌تر از Surface Book است و ویندوز 10 S هم از پیش روی آن نصب شده است، در اصل، دانشجویان را هدف گرفته است. اما چون طراحی خوبی دارد و دوام باتری آن از دیگر مدل‌ها بیشتر است، کاربران دانش‌ورز از جمله پزشکان، دانشمندان و مهندسان هم آن را می‌پسندند.

مزایا: ادعاهای مایکروسافت درباره «سرفیس لپ‌تاپ» درست است، چون دوام باتری آن بیش از دیگر مدل‌ها است و با کارکرد 14.5 ساعتی خود، «سرفیس پرو» را (که مایکروسافت مدعی است در وضعیت لپ‌تاپ، 13.5 ساعت کار می‌کند) و نیز «سرفیس بوک» را (که طبق آزمایش‌های ما تا 12.5 ساعت دوام می‌آورد)، پشت سر می‌گذارد. قیمت آن نیز همانطور که شرکت سازنده اعلام کرده است، از 999 دلار شروع می‌شود که 500 دلار کمتر از «سرفیس بوک» است.

ضمنا، برخلاف سرفیس بوکِ گران‌بها، این لپ‌تاپ صفحه‌کلید تر و تمیزی دارد که روکش آن آلکانتارا و در برابر لک مقاوم است.

معایب: «سرفیس لپ‌تاپ» با نمایشگر ثابت خود تا اندازه‌ای محدودتان می‌کند. در واقع، این تنها عضو خانواده سرفیس‌ است که به تبلت تبدیل نمی‌شود (با این حال، نمایشگرش از لمس ده‌انگشتی پشتیبانی می‌کند). علاوه بر این، اگر بخواهید مدلی را انتخاب کنید که سخت‌افزار قابل قبولی داشته باشد باید دست‌کم 1299 دلار بپردازید؛ در این صورت، 8 گیگابایت حافظه رم، 256 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی SSD و یک پردازنده Core i5 نصیب‌تان خواهدشد.
Surface Book: بهترین انتخاب برای تدوین‌کاران و مایه‌دارها

«سرفیس بوک» قوی‌ترین و البته گران‌قیمت‌ترین عضو این خانواده است. طراحی هیبریدی «سرفیس بوک»، هم فرصت استفاده از یک لپ‌تاپ واقعی (بدون وابستگی به تکیه‌گاه) و هم یک تبلت تمام‌عیار را فراهم می‌کند؛ ضمن اینکه با توجه به توان گرافیکی بیشترش در مقایسه با مدل دیگر، راست کار بسیاری از حرفه‌‌ای‌های خلاق است. پس اگر می‌توانید هزینه دست‌کم 1499 دلاری آن را تقبل کنید، بهترین انتخاب شما است. و اگر کارتان تدوین حرفه‌ای ویدیو یا مدل‌سازی سه‌بعدی است باید نسخه قدرتمندتر آن موسوم به Performance Base را برگزینید که قیمتش از 2399 دلار شروع می‌شود.

مزایا: نمایشگر «سرفیس لپ‌تاپ» از آن جدا و به تبلتی تبدیل می‌شود که در بین دیگر مدل‌ها بیشترین وضوح تصویر را دارد. از سوی دیگر، لپ‌تاپ خوش‌طرحی است که به‌خوبی روی پا آرام می‌گیرد. اگر مدلی را انتخاب کنید که جی‌پی‌یو آن یک‌پارچه است، با هر بار شارژ 12 ساعت برای‌تان کار می‌کند؛ با این توضیح که برخلاف دیگر لپ‌تاپ‌های مایکروسافت، «سرفیس بوک» با جی‌پی‌یو مستقل Nvidia 965m هم عرضه می‌شود که طبیعتا برای تدوین‌کارهای حرفه‌ای خبر خوبی است. این جی‌پی‌یو در تست گرافیکی Cinebench OpenGL توانست به نرخ 78.5 فریم در ثانیه دست پیدا کند که این مقدار، دو برابر fps کارت گرافیک یک‌پارچه اینتل است.

معایب: قیمت پایه این لپ‌تاپ بدون کارت گرافیک مجزا 1499 دلار، با کارت گرافیک عادی 1899 دلار و با کارت گرافیک Nvidia 965m برابر 2399 دلار است. یادآوری می‌شود «سرفیس بوک» به‌رغم قیمت گزافش از نسل ششم پردازنده‌های Core اینتل بهره می‌برد؛ به یاد آورید که سرفیس پرو به نسل هفتم این پردازنده‌ها مجهز است.

جدول مشخصات

Surface Pro

Surfce Laptop

Surface Book

قیمت پایه

799 دلار

999 دلار

1499 دلار

نمایشگر

12.3 اینچ

2736 در 1824 پیکسل

13.5 اینچ

2256 در 1504 پیگسل

13.5 اینچ

3000 در 2000 پیکسل

پردازنده

نسل هفتم

Core m3, Corei5, Corei7

نسل هفتم

Core i5, Core i7

نسل ششم

Core i5, Core i7

کارکرد باتری

تا 13.5 ساعت (گفته شرکت)

تا 14.5 ساعت (گفته شرکت)

12.29 (نتیجه تست)

گرافیک

(Intel HD 15 (m3

(HD 620 (i5

(Iris Plus 640 (i7

(Intel HD 620 (Core i5

(Intel Iris Plus 640 (Core i7

(Intel HD Graphics (i5

(Nvidia GeForce (i5, i7

فضای ذخیره‌سازی

128 تا 512 گیگابایت SSD

1 ترابایت PCIe NVMe

128 تا 256 گیگابایت SSD

128 گیگابایت تا 1 ترابایت SSD

حافظه رم

4 تا 16 گیگابایت

4 تا 8 گیگابایت (Core i5)

8 تا 16 گیگابایت (Core i7)

8 تا 16 گیگابایت

وزن (کیلوگرم)

0.77 کیلوگرم

1.27 کیلوگرم

1.67 کیلوگرم

ضخامت

0.3 اینچ

0.6 اینچ

0.9 اینچ

رنگ

نقره‌ای

نقره‌ای (به استثنای مدل 1299 دلاری)

سرخ جگری، طلایی روشن

آبی کبالتی (لاجوردی)

نقره‌ای

صفحه‌کلید

ندارد

با روکش آلکانتارا

آلومینیومی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها