نقد و بررسی بازی Endless Space 2

گیتی بی‌کـران

سری بازی‌های Sniper Ghost Warrior جزو آن دسته از بازی‌هایی هستند که هر نسخه‌ی آن پیش از عرضه، از طریق تریلر‌های جذاب و زیبا گیمر‌ها را هیجان‌زده می‌کنند و پس از عرضه مشخص می‌شود که بازی حاوی شمار زیادی مشکلات و مسائل تکنیکی و فنی است و یک اثر ضعیف شناخته می‌شود. جدید‌ترین نسخه‌ی این سری یعنی بازی Sniper: Ghost Warrior 3 اخیرا برای پلتفرم‌های PC، Xbox ONE و PS4 عرضه شده است
کد خبر: ۱۰۲۶۲۴۹
قاتل پنهان؛ نقد و بررسی بازی Sniper Ghost Warrior 3

Sniper Ghost Warrior 3
پلتفرم: PlayStation 4, Xbox One, PC
ناشر: CI Games
سازنده: CI Games
سبک: شوتر اول شخص
تاریخ انتشار: ۲۵ آوریل ۲۰۱۷

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از کلیک، سری بازی‌های Sniper Ghost Warriors امسال حضور موفقیت‌آمیزی در میان سایر بازی‌های شوتر اول شخص نداشتند. توسعه‌دهنده و سازنده‌ی بازی کمپانی CI Games قول ارائه‌ی یک بازی با ارزش تولیدی AAA را داده بود اما شنیده‌ها و دیده‌ها چیز دیگری را می‌گویند. دو بازی اول از این سری با وجود واکنش متوسط منتقدان نسبت به بازی‌ها، توانست بسیار موفق ظاهر شود. اما هدف اصلی سری بازی‌های Sniper Ghost Warrior در قسمت سوم این سری به کمال خود رسید و با فرمول جدید و یک سبک جهان‌باز نو در گیم‌پلی توانست این نسخه را متفاوت تر از نسخه‌های پیشین کند. این متفاوت بودن جاه‌طلبی محسوب نمی‌شود بلکه می‌توان یک پیشرفت ناچیز برای سری بازی‌های Sniper Ghost Warrior محسوب کرد.

این بازی شما را در شرق اروپا و داخل کشور گرجستان قرار می‌دهد جایی که در حال حاضر درگیر یک جنگ داخلی است و شما در وسط این جنگ قرار می‌گیرید. شما کنترل یک تفنگدار دریایی به نام جان نورث را بر عهده می‌گیرید که هدف آن نه تنها جلوگیری از درگیری‌های بیشتر در این کشور است بلکه درصدد یافتن برادر گمشده‌ی خود و نجات سربازی به اسم رابرت است. بازی از لحاظ داستانی تنوع خاصی ندارد و از یک پلات داستانی استاندارد در طول بازی استفاده شده است به همین دلیل حوادثی که در بازی رخ می‌دهد به راحتی قابل پیش‌بینی است و از این لحاظ شاید برای شما خوشامد نباشد.

بسیاری از ضعف‌های داستانی بازی حول محور عدم توسعه‌ی شخصیت‌پردازی بازی جریان دارد. بازی در تلاش است که شما را درگیر داستان بین شخصیت‌های جان و رابرت کند و با فلش‌بکی زمانی‌ که هر دو جوان بودند این روایت را بازگو می‌کند. درواقع داستان بازی تا پایان حول این شخصیت‌ها جریان دارد و از جمله شخصیت‌های تاثیر گذار بازی محسوب می‌شوند به همین دلیل سایر شخصیت‌های بازی فدای عدم توسعه‌ی شخصیت‌پردازی می‌شوند به عنوان مثال کاراکتری به نام Lydia که در واقع معشوقه‌ی جان در طول بازی شناخته می‌شود دارای پتانسیل خوبی برای ایجاد تنوع در داستان بود اما هرگز از این پتانسیل در پلات داستانی بازی استفاده نشد.

با این اوصاف، داستان بازی به مقدار زیادی از سناریو‌های جنگی و داستانی نیاز داشت تا از ساده بودن کمی متفاوت‌تر عمل کند چرا که هسته‌ی‌ اصلی یک بازی را داستان آن تشکیل می‌دهد. دنیای بازی یک دنیای جهان‌باز است که به تعداد انگشت‌شماری از منطقه‌ها تقسیم شده است و هر منطقه به خودی خود دارای نقاط و منطقه هایی است که خارج از انجام ماموریت‌های اصلی بازی، برای جستجو در نظر گرفته شده‌اند. ماموریت‌های شما در بازی به طور معمول یافتن پایگاه‌های دشمن است که پس از جستجو و پیدا کردن این پایگاه‌ها باید با استفاده از یک استراتژی خاص به داخل پایگاه دشمن بروید و هدف خود را که می‌تواند نجات یک شخص،جمع‌آوری اطلاعات و غیره باشد، را انجام دهید.

تفاوت بزرگ این نسخه با نسخه‌های پیشین در نحوه‌ی مبارزه است که توسعه‌دهندگان اساسا در این قسمت سیستم مبارزه را به سه سبک مختلف تقسیم کرده‌اند: تک‌تیرانداز،شبح،جنگجو. این PlayStyle‌ها (تک‌تیرانداز،شبح و جنگجو) با مهارت‌های بدست‌آورده‌ی شما ارتباط مستقیم دارند و امتیاز‌هایی را که شما در جهت بازکردن توانایی‌های جدید کسب می‌کنید همگی در ارتباط با همین PlayStyle‌ها هستند. نابودکردن دشمنان بوسیله‌ی تفنگ تک‌تیرانداز امتیاز Sniper (تک تیرانداز) را به شما می‌دهد درحالی که اگر شما به روش‌های مخفیانه و از پشت دشمنان را از بین ببرید امتیاز Ghost (شبح) را دریافت می‌کنید و اگر با کنترل گرفتن یک سلاح جنگی تیربار دشمنان را نابود کنید امتیاز مربوط به PlayStyle جنگجو (Warrior) را بدست می‌آورید.

هر سه PlayStyle در بازی به اندازه‌ی کافی کاربرد مفید دارند و هیچ کدام بر دیگری برتری ندارد اما با توجه به اینکه تمرکز بازی بر روی سلاح های تک تیر انداز و شبیه سازی نحوه کار با آن هاست، سازندگان دقت بسیاری در تطابق این موضوع با واقعیت کرده اند و هر شلیک متاثر از فاکتورهای مختلفی مانند جاذبه، آب و هوا، باد، کالیبره بودن یا نبودن سلاح، میزان استرس و ضربان قلب کاراکتر و موارد دیگر خواهد بود که می بایست برای یک شلیک موفق تمامی آن ها را در نظر گرفت.
با توجه به جهان باز شدن بازی، راه‌های مختلفی برای حرکت در محیط در نظر گرفته شده است که برای مثال از میان آن‌ها می‌توان به صخره نوردی و حرکات پارکور اشاره کرد. علاوه بر این قابلیت جدیدی با نام «Scout Mode» نیز در بازی قرار داده شده است که به وسیله آن می‌توان نقاط قابل تعامل و تله‌های محیطی را تشخیص داد. در میان این PlayStyle‌ها Sniper (تک‌تیرانداز) از همه لذت‌بخش‌تر است. چرا که شما در این حالت یک دیده‌بان در بالای قله برای خود پیدا می‌کنید و از دور دشمنان را کنترل کرده و در یک موقعیت مناسب با استفاده از تفنگ Sniper آن‌ها را یکی از پس از دیگری از صحنه‌ی پایگاه‌‌شان حذف می‌کنید. مکانیزم عملکرد تک‌تیراندازی در این بازی عمیقا دقیق محاسبه شده و به جرات می‌توان گفت این مکانیزم را نمی‌توانید در سایر بازی‌های FPS (شوتر اول شخص) تجربه کنید. به ثمر‌رساندن یک هد‌شات عالی پاداش Slow Motion کردن نحوه‌ی هدشات دشمن را به شما می‌دهد که این ویژگی از ویژگی‌های اصیل سری بازی‌های Sniper Elite محسوب می‌شود علاوه بر این ویژگی مشاهده‌ی x-ray یک ویژگی‌ جذاب و خاص برای بازی شناخته می‌شود.

هر منطقه از دنیای جهان‌باز بازی دارای مکان‌هایی به نام Hidden Safe House (خانه امن پنهان) بین ماموریت‌های اصلی بازی است. شما در این مکان‌ها می‌توانید ماموریت‌های جدید را بدست بیاورید، یا بوسیله‌ی آیتم‌هایی را که از لوت‌ها و دنیای جهان‌باز بازی کسب کرده‌اید سلاح‌های جدید بسازید و یا آن‌ها را ارتقا دهید و یا اینکه سلاح‌های جدید خریداری کنید. همچنین شما می‌توانید دوربین‌ها و صداخفه‌کن‌های جدید برای سلاح‌های خود دریافت کنید و گونه‌ی جدید و مختلفی از مهمات مانند مهمات‌های انفجاری و یا مهمات‌هایی که باعث حواس‌پرتی دشمن می‌شوند را بدست بیاورید. شما همچنین می‌توانید سلاح‌های خود را با تجهیزات پیشرفته مانند دید در شب و یک باتری بهتر مجهز کنید. استفاده از سلاح‌های پیشرفته و ارتقا یافته مجهز به انواع و اقسام آیتم‌های جنگی شما را از استفاده از ابزار‌های دستی به ظاهر سفارشی‌سازی شده باز می‌دارد. با این وجود ویژگی سفارشی‌سازی کردن ابزار‌ها وسلاح‌ها باعث می‌شود که شما برخی از آیتم‌ها و سلاح‌ها را در Inventory خود نگه دارید.

با وجود اینکه بازی یک دنیای جهان‌باز و بسیار بزرگتر از بازی‌های قبلی را ارائه می‌دهد اما این دنیا با هر چیز بسیار جالبی پر نشده است. پایگاه‌های مذکور و نقاط مختلف آن فاقد المان‌هایی است که شما مایل شوید به گشت و گذار و جستجو در آن‌ها بپردازید حتی این فقدان شامل حال ماموریت‌های جانبی نیز می‌شود. از لحاظ بصری جنگل‌های سرسبز بازی و مناطق برفی در حد بازی‌های نسل هشتمی کنسول‌ها نیستند و شاهد بافت‌های گرافیکی ضعیفی در بخش مدلساری کاراکتر‌ها و انیمیشن‌های بازی هستیم

متاسفانه مسائل فنی فوق تنها بخشی از مشکلات بازی محسوب می‌شوند. در کنار این مسائل نرخ فریم بازی بسیار متناقض است و در بعضی صحنه‌ها حتی شاهد فریز شدن فریم‌ریت بازی شدیم. در بخش صداگذاری شخصیت‌ها متاسفانه مشکلاتی هست بعضی مواقع صدای کاراکتر بازی قطع می‌شود اما زیرنویس انگلیسی آن در پایین صفحه نمایش داده می‌شود علاوه بر این مدت‌زمان زیاد Loading‌های بازی بسیار خسته‌کننده است.با آمدن فناوری جدید، هنوز هم مشکل زمان بارگذاری بازی‌ها حل نشده و بازی Sniper Ghost Warrior 3 هم از این قائده مستثنی نیست.مشکل بارگذاری طولانی و زمان زیادی که باید منتظر ماند تا بازی روی پلتفرم کاملا بارگذاری شود، وجود دارد. این انتظار ۴ دقیقه و ۵۰ ثانیه به طول می‌انجامد. در بعضی مواقع نیز این انتظار به ۵ دقیقه زمان افزایش می‌یابد. این انتظار طولانی، در هنگام اجرا فایل ذخیره بازی از منوی اصلی و یا سفر به چهار قلمرو بازی ملموس است، اما این مقدار هنگامی که دوباره زنده می‌شوید یا استفاده از قابلیت سفر سریع (همان Fast Travel خودمان) کمی کاهش پیدا می‌کند.دلیل این بارگذاری طولانی، شاید برای سبک جهان‌باز بودن بازی Sniper Ghost Warrior 3 باشد. در کنار انتشار بازی، بروزرسانی برای حل مشکلات فنی عرضه شده، اما مشکل بارگذاری طولانی هم‌چنان پابرجا است.


نتیجه‌گیری

بازی Sniper Ghost Warrior 3 دارای یک پایه و اساس مناسب و معقول برای یک بازی خوب است آزادی عملی که بازی به گیمر وعده می‌دهد از جمله موارد لذت‌بخش و جالب در بازی Sniper: Ghost Warrior 3 است. با این حال ساختار جهان بازی به شکلی است که در بیش‌تر مواقع شما را به رفتن از یک مسیر خاص وادار یا به نحوی شما را در انجام ماموریت محدود می‌کند و همین مساله هم باعث می‌شود تا آن لذت موجود در آزادی عمل بازی، از بین برود. اما Sniper: Ghost Warrior 3 اصلی‌ترین ضربه را از مشکلات فنی و باگ‌های مختلفش می‌خورد؛ مشکلاتی که شاید گاهی کم و گاهی زیاد شوند؛ اما تقریبا همواره در بازی حضور پررنگی دارند و همین مساله هم تجربه بازی را بسیار آزاردهنده می‌کند. امیدوار هستیم سازندگان و توسعه‌دهندگان بازی با ارائه‌ی پچ فیکس‌کننده‌ای، مشکلات و مسائل تکنیکی بازی را به طور کلی اصلاح کنند.
نمره‌ بازی: ۵/۱۰

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها