تلفن یکی از قدیمی‌ترین ابزارهای ارتباطی در هر کسب‌و‌کار به شمار می‌رود. به همین دلیل، در هر فروشگاه یا شرکتی، حداقل با یک دستگاه تلفن روبه‌رو می‌شوید.
کد خبر: ۱۰۲۳۰۰۸
تماس از سایت

با فراگیر شدن گستره فعالیت بسیاری از شرکت‌ها، مشتریانی از گوشه و کنار کشور با آن تماس می‌گیرند. با این‌که امروزه انواع شیوه‌های ارتباطی نوین نظیر ایمیل یا اپلیکیشن‌های پیام‌رسان به میدان آمده‌اند، هنوز هم بسیاری از ما ترجیح می‌دهیم گوشی تلفن را برداریم و به شرکت موردنظرمان زنگ بزنیم. تردیدی نیست ارتباط تلفنی به دلیل ماهیت تعامل آنی و سادگی، طرفداران بیشتری دارد، اما مساله اینجاست که هزینه هربار تماس تلفنی در مقایسه با دیگر روش‌های نوین ارتباطی بسیار بالاتر است، اما چطور می‌شود امکان تماس صوتی را آن هم با هزینه‌ای کمتر برای مشتریان و شرکت‌ها فراهم کرد؟ این همان فکری بود که حدود دو سال پیش، ذهن امین شایسته 32 ساله را به خود مشغول کرد؛ به‌این‌ترتیب نخسین جرقه شکل‌گیری «ونوتل» زده شد.

برای آشنایی بهتر با داستان تولد ونوتل باید حدود 17 سال به عقب برگردیم. امین 15 ساله، در آن زمان در فروشگاهی که لوازم رایانه عرضه می‌کرد، به کار مشغول بود. امین در آن دوران، کارهای متنوعی را آنجا انجام می‌داد، از نظافت و جابه‌جایی وسایل گرفته تا نصب ویندوز و نرم‌افزار و اسمبل کردن قطعات. از همان زمان شیفته رایانه شد و به همین دلیل در دانشگاه نیز رشته نرم‌افزار را انتخاب کرد، اما پس از مدتی متوجه شد باید دنبال منبع بهتری برای یادگیری باشد.

امین علاقه زیادی به برنامه‌نویسی داشت و به همین دلیل تصمیم گرفت با جست‌وجو در اینترنت، منابعی برای یادگیری بیابد. او با همین شیوه خودآموز توانست تا حدی
ASP.NET و #C را یاد بگیرد. پس از مدتی با همین دانسته‌ها سراغ برنامه‌نویسی برای شرکت‌ها رفت.

شبکه نیز برای امین جذابیت زیادی داشت، به همین دلیل این بار دنبال دانش مدیریت شبکه را گرفت. او باز هم با همان شیوه موردعلاقه‌اش یعنی یافتن منابع در اینترنت و به شیوه خودخوان، معلومات خوبی در این زمینه به دست آورد. پس از مدتی، خدمات شبکه نیز به فهرست توانایی‌های او افزوده شد.

اهمیت دانش و تجربیات قبلی

او پس از مدتی سراغ حوزه تجهیزات مخابراتی رفت. سامانه‌های مخابراتی ترکیبی از سخت‌افزار، نرم‌افزار و نیز دانش شبکه را در خود جای می‌دهد. امین با هر سه حوزه آشنایی داشت و همین امر نقطه قوت او در زمینه کار در سامانه‌های مخابراتی شد.

پس از مدتی فعالیت در این حوزه تصمیم گرفت یک سامانه تماس صوتی بر بستر اینترنت (Voip) را از ابتدا راه‌اندازی کند. برای همین حدود دو ماه در خانه مشغول مطالعه و برنامه‌نویسی شد تا این‌که بالاخره یک روز در ساعت 6 صبح توانست یک سامانه تماس صوتی با استفاده از اینترنت را تکمیل کند. امین که بشدت از این دستاورد ذوق‌زده شده بود، برای آزمودن این سامانه با یکی از دوستانش تماس گرفت. احتمالا امین در آن لحظات احساسی شبیه گراهام بل پس از اختراع تلفن داشت! اما ظاهرا دوستی که با او تماس گرفته بود اصلا از این مساله خوشحال نبود و پشت خط از این‌که اول صبح او را از خواب بیدار کرده، حسابی گله داشت!

امین این خدمت را در اختیار شرکت‌های مختلفی که خواستار سامانه مرکزی تماس بودند، قرار می‌داد. مدتی از آن دوران گذشت تا این‌که به ذهنش رسید که این خدمت را در اختیار شرکت‌های کوچکی که توان مالی برای پرداخت هزینه راه‌اندازی یک سامانه اختصاصی اینچنینی ندارند، قرار دهد. اینجا بود که نخستین ایده برای راه‌اندازی ونوتل در ذهن امین شکل گرفت.

اما بی‌تردید پیاده‌سازی این طرح کار ساده‌ای نبود. خودش می‌گوید: «اردیبهشت تا شهریور 95، خودم را کاملا وقف طراحی ونوتل کردم. حجم کار به قدری زیاد بود که حتی در چند هفته آخر، شبی فقط دو یا سه ساعت می‌خوابیدم و تقریبا همه وقتم صرف این پروژه می‌شد.»

بالاخره تلاش‌ها به نتیجه رسید و در شهریور 95، ونوتل به عنوان نخستین سامانه بومی و کاملا ایرانی که امکان تماس صوتی را از طریق وبسایت در اختیار کسب و کارهای مختلف قرار می‌داد، رونمایی شد.

ونوتل چیست؟

اساس کار ونوتل به این صورت است که ابتدا یک شرکت، این خدمت را روی وبسایت خود نصب می‌کند. به‌این‌ترتیب هربار که کاربر به سایت این شرکت سرمی‌زند، گزینه‌ای برای تماس مستقیم تلفنی با شرکت را مشاهده خواهد کرد. این تماس تلفنی از رایانه کاربر با شرکت برای کاربر هزینه‌ای ندارد و در عوض، این شرکت است که باید هزینه‌ای به صورت سالانه بابت استفاده از این خدمت پرداخت کند.

در دنیای کسب و کار می‌گویند به طور کلی هر فرآیند انجام کاری که برای مشتریان ساده باشد، احتمال انجام آن نیز افزایش می‌یابد. ونوتل دقیقا براساس همین منطق عمل می‌کند. از بین رفتن هزینه تماس برای مشتری و امکان برقراری تماس بدون نیاز به برداشتن گوشی یا گرفتن شماره تلفن، موجب افزایش تعداد تماس‌های مشتریان با وب‌سایت شرکت موردنظر و درنهایت توسعه کسب و کار آن شرکت می‌شود.

امین که تمام امور مربوط به برنامه‌نویسی و دیگر مراحل پروژه ونوتل را به تنهایی انجام داده می‌گوید: «هیچ‌کدام از ما کار تیمی را در مدرسه یاد نگرفته‌ایم و برای همین در این زمینه همیشه دچار مشکل می‌شویم.»

او یک تجربه تلخ نیز از کار تیمی دارد و به همین دلیل ترجیح می‌دهد تا جایی که ممکن است مراحل مختلف پروژه‌ها را به تنهایی انجام دهد. البته حضور ونوتل در بازار نیازمند پشتیبانی اداری است و او برای این کار از یک کارمند تمام‌وقت بهره می‌برد.

درس‌هایی از حضور در بازار

تا پیش از این، امین همیشه به صورت پیمانکاری فعالیت داشت و طرف قراردادش در ابتدا کاملا مشخص بود، اما ونوتل یک تجربه کاملا متمایز بود؛ زیرا در اینجا به معنای واقعی با بازار و کاربران از همه قشرها و طبقات روبه‌رو بود. بی‌تردید حضور ناگهانی در چنین محیطی می‌تواند برای هر برنامه‌نویسی هراس‌انگیز باشد، اما امین تاکنون توانسته با چالش‌هایی که هر شرکتی پس از حضور در بازار و با کاربران مختلف دارد، با موفقیت روبه‌رو شود.

امین ایده دیگری را نیز دنبال می‌کند و آن امکان تماس تصویری مشتریان با کارکنان یک شرکت از طریق وب‌سایت آن است. براساس گفته‌های امین، تاکنون این فناوری در ایران طراحی نشده و او می‌خواهد نخستین کسی باشد که این قابلیت را بومی‌سازی کرده و به کاربران ایرانی عرضه می‌کند.

تلگرام رقیب ما نیست

امین اعتقاد دارد قابلیت جدید تماس صوتی تلگرام به هیچ‌وجه رقیبی برای ونوتل به شمار نمی‌رود، زیرا سامانه ونوتل به شکلی طراحی شده که بسادگی با سامانه تلفنی شرکت‌ها همخوانی دارد و تلگرام یا هر نرم‌افزار پیام‌رسان دیگری نمی‌تواند این میزان انعطاف‌پذیری را داشته باشد. او همچنین فکر می‌کند اگر تلگرام واقعا سبب کاهش تماس‌های تلفنی مشترکان اپراتورها در سراسر ایران شود، بی‌تردید با واکنشی از سوی این شرکت‌ها روبه‌رو خواهد شد.

کنجکاوی، کاوش و مطالعه

دوران کودکی امین به کنجکاوی در مورد دنیای اطراف گذشت. وقتی برادرش یک ساعت مچی تازه می‌خرید، هیجان این‌که درون آن ساعت چه خبر است، سروپایش را فرامی‌گرفت. سراغ ساعت می‌رفت، همه قطعاتش را باز می‌کرد، دوباره سرجایشان قرار می‌داد و البته دیگر آن ساعت کار نمی‌کرد!

«دانشگاه هیچ نقشی در موفقیت من نداشت!» امین با گفتن این جمله به روزهایی اشاره می‌کند که با مطالعه محتوای آموزشی در اینترنت توانست برنامه‌نویسی و نیز اصول دانش مدیریت شبکه را بیاموزد. از نظر او، آموزه‌های آکادمیک که در کلاس‌های دانشگاهی تدریس می‌شود، در بسیاری از اوقات هیچ کاربردی در بازار کار ندارد. از نظر امین، کسانی که می‌خواهند واقعا در زمینه رایانه خبره شوند، باید آستین بالا بزنند و سراغ منابع کاربردی و البته تجربه عملی برای یادگیری بروند.

او همچنین به جوان‌هایی که مدام از نبود شغل و بیکاری گلایه دارند، می‌گوید: «اگر نخواهید آرامشی را که دارید رها کنید، هیچ وقت نمی‌توانید شغلی یافته و روی پای خود بایستید!»

صالح سپهری فر

ضمیمه کلیک جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها