شرکت گوگل برای جلوگیری از انتشار خبر های دروغ در فضای مجازی قابلیت جدیدی را به موتور جستجوی خود افزوده است. این قابلیت که Fact Check (بررسی حقیقت) نام گرفته با درج برچسبی در کنار نتایج، صحت آن ها را تایید یا رد می کند.
کد خبر: ۱۰۱۷۵۹۹
گوگل با قابلیت Fact Check به جنگ خبر های دروغ می رود

به گزارش جام جم آنلاین، البته اضافه شدن چنین قابلیتی به این معنی نیست که گوگل صحت تمامی خبر های موجود در وب را بررسی می کند. در عوض مسئولیت انجام این کار بر عهده اشخاص ثالثی همچون شرکت های Snopes، PolitiFact و… است.

وقتی شما به صورت آنلاین در مورد موضوعی جستجو می کنید، صفحه همیشگی گوگل به نمایش در آمده و در کنار آن نیز بخش کوچکی قرار می گیرد. در این بخش، اطلاعات بیشتری در مورد آن موضوع به شما ارائه می شود. به عنوان مثال، فردی که مطلب را ذکر کرده و شخصی که صحت آن مطلب را بررسی نموده به نمایش در می آید.

یکی از مثال های ارائه شده در وبلاگ این شرکت مربوط به جستجوی عبارت “۲۷ million people enslaved” می شود. این عبارت که در فارسی “۲۷ میلیون نفر برده در جهان وجود دارد” ترجمه می شود، در یک صفحه موتور جستجوی گوگل به نمایش در آمده است. همانطور که در تصویر مشخص است، در بخش پایینی اولین نتیجه، از Bob Corker، یکی از سناتور های ایالات متحده آمریکا، به عنوان منبع این اظهار نظر نام برده شده و صحت خبر توسط PolitiFac مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه آن “Mostly True” (اساسا درست) اعلام شده است.

به گفته گوگل، این شرکت در حال حاضر در زمینه بررسی صحت خبر ها با ۱۱۵ سازمان همکاری می کند تا این قابلیت را گسترش دهد. بنابر این، سایر شرکت ها نیز به شرط این که “به صورت الگوریتم وار به عنوان یک منبع موثق اطلاعات شناخته شوند”، می توانند در این پروژه مشارکت نمایند.

البته با توجه به مسئولیت عظیمی که این کار به همراه دارد، نمی توان انتظار داشت که تک تک خبر ها و اطلاعات موجود در فضای مجازی مورد بررسی قرار گرفته و صحت آن توسط فردی تایید شود. در واقع هدف گوگل این است که به افراد کمک کند تا بتوانند در مورد اطلاعات موجود در فضای اینترنت قضاوت های آگاهانه تری انجام دهند.

این دومین تلاش گوگل برای جلوگیری از انتشار اطلاعات غلط در فضای مجازی است. پیش از این نیز، فیسبوک و گوگل سایت های خبری جعلی را از شبکه تبلیغاتی خود اخراج کرده بودند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها