همه ما از صفحات نمایش لمسی استفاده می کنیم، اما به تازگی محققان الیاف حساس لمسی جدیدی ساخته اند که می تواند به شیوه ای تازه در تعامل با دستگاه های الکترونیکی مورد استفاده قرار گیرد.
کد خبر: ۱۰۱۷۰۹۰
شیوه جدید تعامل با صفحات لمسی

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از سایت کلیک، این الیاف میکروسکوپی نرم، قابل کشش و قادر به تشخیص لمس، فشار و پیچش هستند و می توانند منجر به ساخت انواع جدیدی از دستگاه های پوشیدنی و برنامه های کاربردی سنجش شود.

این الیاف برای اولین بار در دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی از رشته های بسیار نازکی از پلیمر لوله مانند با آلیاژ فلز مایع گالیوم یوتکتیک و ایندیم (EGaIn) ساخته شده است. این رشته ها تنها چند صد میکرون قطر دارند، و یا به بیان دیگر فقط کمی ضخیم تر از یک تار موی انسان می باشند.

برای ساخت این الیاف فیبری سه رشته به صورت مارپیچی به دور هم پیچیده می شوند. هر یک از این رشته ها از آلیاژ فلز مایع با درجات مختلف پر شده اند، در نتبجه می توان فهمید که این رشته ها تو خالی بوده و درون آن ها را با این مواد پر می کنند. البته همه این رشته ها به طور کامل پر نمی شوند و میزان پر بودن آن ها با مایع مورد نظر متفاوت است.

مایکل دیکی، استاد مهندسی شیمی و بیومولکولی در دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی در این باره می گوید: “ما می توانیم بگویم که این الیاف فیبری چند بار به دور یک خازن پیچیده می شوند. استفاده از این الیاف در سنسورهای چرخشی و انتقال دهنده آن هم در جایی که به سرعت بالا نیاز است، باارزش می باشد. فرض کنید که بتوانیم این الیاف را ۱۰۰ بار به دور یک خازن بپیچانیم، آن وقت سرعت بسیار افزایش خواهد یافت.”

دیکی نویسنده ارشد مقاله این تحقیقات در مجله مواد پیشرفته کاربردی است و اعلام کرده تا تکمیل شدن این پزوهش زمان زیادی باقی مانده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها