به گفته مخترع شبکه جهانی وب، تیم برنرز لی، عدم امکان کنترل اطلاعات شخصی، انتشار اخبار جعلی و عدم پیروی تبلیغات سیاسی از هیچگونه قانونی سه عاملی هستند که امروز دنیای وب را مورد تهدید قرار می دهند.
کد خبر: ۱۰۱۲۳۳۶
مبدع شبکه جهانی وب، از نگرانی هایش در خصوص آینده این شبکه می گوید

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از تک شات،‌ روز 12 مارس سال 1989، این دانشمند حوزه کامپیوتر طرحی را به CERN ارایه داد که بعدها به شبکه جهانی وب یا World Wide Web تبدیل شد.
حالا و در بیست و هشتمین سال راه اندازی این شبکه، برنرز لی که در حال حاضر مدیریت انجمن شبکه جهانی وب را به عهده دارد، نامه ای سرگشاده را منتشر کرده و در آن به طرح سه موضوعی که به شدت موجب نگرانی او هستند پرداخته، و اظهار کرده که باور دارد "باید برای اینکه وب بتواند نقش خود را به عنوان ابزاری که در خدمت بشریت است ایفا کند با این موارد برخورد کرد."
مطالعه متن کامل نامه قطعا ارزشمند است، اما در ادامه به خلاصه ای از مواردی که نگرانی برنرز لی را موجب شده اند می پردازیم. با تک شات همراه باشید.
اخبار جعلی

تعداد زیادی از مردم نگران انتشار اطلاعات نادرست در فضای وب هستند- از اخبار جعلی مقرضانه گرفته تا فعالیت های پیچیده انتخاباتی در حوزه سیاسی.
شبکه های اجتماعی محتوایی را به نمایش می گذارند که معتقدند مردم بر روی آن کلیک خواهند کرد و این محتوا می تواند حاوی اطلاعات نادرست یا اخبار جعلی باشد که طوری طراحی شده تا مورد پسند عامه قرار گیرد و به سرعت در فضای وب به اشتراک گذاشته شود.
و از طریق علم داده ها و انبوهی از بات ها، افرادی که دارای نیات سوء هستند می توانند برای مقاصد مالی یا سیاسی خود سیستم را به انتشار اطلاعات نادرست ترغیب کنند.
عدم امکان کنترل اطلاعات شخصی

کاربران هنگام ثبت نام در سایت های مختلف اطلاعات شخصی خود را در اختیار آنها قرار می دهند این امر برنرز لی را نگران می کند.
او می گوید:

بدین ترتیب اطلاعات شخصی ما در جایی دور از چشم ما نگهداری می شود و ما امکان کنترل آن را نخواهیم داشت و نمی توانیم در خصوص ارایه آن به اشخاص مختلف حق انتخاب داشته باشیم. بعلاوه، ما معمولا نمی توانیم به کمپانی ها اطلاع دهیم که چه اطلاعاتی در خصوص ما نباید در اختیار دیگران و به خصوص کمپانی های سوم شخص قرار داده شود.
تبلیغات سیاسی

مبدع وب اظهار می کند که روش های مدرن تبلیغاتی دموکراسی را مورد تهدید قرار می دهد.
گفته می شود که در بعضی تبلیغات سیاسی در گوشه و کنار دنیا از روش هایی غیر اخلاقی استفاده می شود و بعنوان مثال رای دهندگان را به سایت های خبری جعلی راهنمایی می کنند. این تبلیغات هدفمند می تواند اطلاعاتی کاملا متناقض را در اختیار مردم قرار دهد. آیا این روند دموکراتیک است؟
اگر توجه کرده باشید در هر سه موضوع یک روند مشابه دیده می شود: قدرت عظیم کمپانی های مطرح دنیای فناوری مانند فیسبوک و گوگل و تاثیر مخرب آنها بر روی جوامع مدنی.
برنرز لی اضافه می کند که راهکار مبارزه با این مشکلات ساده نیست. او به مواردی مانند حذف لزوم ثبت نام کاربران در سایت ها و بهره مندی از الگوریتم های شفاف تر برای درک تاثیر تصمیم گیری ها بر زندگی مردم و همچنین لزوم وضع یکسری قوانین اشاره می کند.
این شبکه را همه ما با هم ساخته ایم و حالا باید آن را به شبکه ای که می خواهیم تبدیل کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها