از ظاهر صفحات گوشی‌ اندرویدی‌تان خوشتان نمی‌آید؟ دوست دارید فهرست نرم‌افزارهایتان به شکل دیگری نمایش داده می‌شد؟ کاری ندارد، یک لانچر جدید دانلود کنید و با نصبش این موارد را تغییر ‌دهید! لانچرهای گوناگون در طول سال‌ها، جزو لاینفکی از تجربه‌ کاربری اندروید بوده‌اند که تنوع فراوانی هم دارند.
کد خبر: ۱۰۰۲۴۱۷
با لانچرهای مختلف، سر و شکلی جدید به اندرویدتان بدهید

این لانچرها گاه ساده و مینیمال است و گاه جعبه‌ ابزاری از قابلیت‌های گوناگون در اختیار کاربر می‌گذارند تا اندروید را آنگونه که مایل است شکل دهد. در این مطلب تعدادی از مشهورترین این لانچرها را برای سلایق مختلف معرفی می‌کنیم.

الان که دستمان به گوشی‌های پیکسل گوگل نمی‌رسد، چرا از لانچرهایی استفاده نکنیم که تجربه‌مان را تا حد امکان به این گوشی‌ها و فضای طراحی متریال
(Material Design
) نزدیک کنند؟

یکی از محبوب‌ترین لانچرها در این زمینه، Action Launcher 3 است که به گفته‌ سازندگانش هدف ایجاد آن اجماع تمام ویژگی‌های لانچرهای نکسوس/پیکسل و بهبود آنهاست. پایه‌ این لانچر همان فضای جذاب متریال است، اما با ویژگی‌های خاصی که به آن افزوده شده است. ویژگی‌هایی مانند Quicktheme که رنگ‌های صفحات خانه را بر اساس پس‌زمینه تنظیم می‌کند، Shutters که با کشیدن رو به بالا ویجت اپ نمایش داده می‌شود یا Covers که مدلی جدید از فولدرها را به شما ارائه می‌کند. البته نسخه‌ رایگان این لانچر تنها برخی امکانات را عرضه می‌کند و دسترسی به بقیه تنها در نسخه‌ پولی آن امکان‌پذیر است.

لانچر Google Now Launcher همان‌گونه که از نامش بر می آید، توسط خود گوگل عرضه شده است. این لانچر رایگان، تجربه‌ای کامل از فضای متریال و محیط اندروید خالص را در اختیار شما قرار می‌دهد. GNL امکانات زیاد یا قابلیت‌های خاصی برای شخصی‌سازی ندارد، اما سبکی، سرعت و کارایی بالا آن را جبران می‌کند. این لانچر به‌طور پیش‌فرض “Okey, Google” را هم تعبیه دارد که با گفتن آن می‌توانید از دستورات صوتی مختلف برای انجام اعمال مختلف بهره ببرید.

لانچر دیگری هم در این گروه هست که عرضه‌ پر سر و صدایی نداشت، ولی بتدریج جای خود را در گوشی‌ کاربران پیدا کرد. Evie Launcher که در سال 2016 معرفی شد، بخوبی توانسته از قابلیت‌های محیط پیکسل الگو بگیرد و فضایی تمیز و شکیل ایجاد کند. با این لانچر سبک و رایگان می‌توانید فهرست نرم‌افزارها را مانند پیکسل با کشیدن رو به بالا باز کنید و از فولدرهای تمام‌صفحه (به سبک iOS) لذت ببرید. ایوی همچنین امکانات جالبی مانند نمایش تعداد پیام‌های جدید روی آیکون‌ اپ‌ها، تنظیم یا حذف ردیف آیکون‌های پایین صفحه (Dock) و قفل صفحه با دوبار لمس را هم در فهرست قابلیت‌هایش دارد.

برای حرفه‌ای‌ها

برخی کاربران دوست دارند همیشه همه چیز در کنترلشان باشد و فقط امکان تغییر همه‌چیز راضی‌شان می‌کند. لانچرهایی مخصوص این گروه وجود دارد که دستشان را در تغییرات فراوان باز می‌گذارد.

کمتر لانچری در اندروید به شهرت Nova Launcher می‌رسد. این لانچر مثل یک بنز قدیمی می‌ماند که هنوز از بسیاری از لانچرهای دیگر جلو می‌زند!
نووا لانچر کاربر را در کابین خلبان می‌نشاند و انواع و اقسام کنترل‌ها، تغییرات و شخصی‌سازی‌ها را در اختیارش قرار می‌دهد. در نووا می‌توانید ظاهر نمایش اپ‌ها را تغییر دهید، پوسته عوض کنید، آیکون‌ها را به دلخواه بچینید، فهرست نرم‌افزارها را شخصی‌سازی کنید و بسیاری امکانات دیگر. جالب اینجاست که با تمام این امکانات، سرعت به‌روزرسانی آن هم بسیار بالاست و این لانچر روز به روز بهتر از پیش می‌شود. نووا لانچر به عقیده‌ بسیاری، بهترین لانچری است که اندروید تا به امروز داشته و دانلود بالای ده میلیونی آن با امتیاز 6/4 هم مهر تائیدی بر این محبوبیت است.

رقیب اصلی نووا در دسته‌ لانچرهای قدرتمند، Apex Launcher است که آن هم از لانچرهای باسابقه به شمار می‌آید. با اپکس می‌توانید روی شبکه‌بندی (Grid) آیکون‌های صفحات کنترل داشته باشید، برای حرکت میان صفحات و فهرست نرم‌افزارها افکت‌های جالب بگذارید، فولدرها را به مدل‌های مختلف نمایش دهید، ظاهر و مرتب‌سازی فهرست نرم‌افزارها را شخصی‌سازی کنید، از ژست‌های حرکتی (Gestures) بهره بگیرید و از امکانات فراوان دیگری که اپکس در نسخه رایگان خود عرضه می‌کند، استفاده کنید. ویژگی‌های فراوان به همراه سرعت عملکرد بالا، اپکس لانچر را اغلب در فهرست بهترین لانچرهای اندروید قرار می‌دهد که طرفداران بسیاری را با خود همراه کرده است.

برای خاص‌پسندان

گاهی مزه‌ یک لانچر به این است که آنقدر خاص باشد که بقیه شک کنند اصلا سیستم‌عامل گوشی اندروید است یا نه! خوشبختانه شرکت‌هایی هستند که لانچرهایی بسیار متفاوت از لانچرهای معمول ارائه می‌کنند.

فکر می‌کردید مایکروسافت هم برای اندروید، لانچر عرضه کرده باشد؟ Arrow Launcher دستپخت غول نرم‌افزاری دنیا برای اندروید است که با تمام لانچرهایی که تا امروز دیده‌اید فرق دارد! مایکروسافت که دید کاملا متفاوتی به یک لانچر دارد، اَرو را بر اساس پنج فضا تنظیم کرده است: «Apps» که فهرست نرم‌افزارها را به دلخواه شما مرتب‌سازی می‌کند و نمایش می‌دهد، «Recent» برای نمایش تمام فعالیت‌های اخیر شما، از تماس‌ها گرفته تا تصاویر و نصب‌های جدید، «People» برای نمایش مخاطبان، «Reminders» که با استفاده از واندرلیست (Wunderlist) یادآوری‌های شما را مدیریت می‌کند و «Documents» برای نمایش اسناد. جالب است نه؟ میلیون‌ها کاربری که این لانچر رایگان را دانلود کرده‌اند هم همین عقیده را دارند!

لانچر خاص دیگر، Aviate Launcher ساخت شرکت یاهوست که ابتدا به صورت یک پروژه‌ استارت‌آپی بوده و یاهو چند سال پیش آن را خریداری کرد. این لانچر رایگان، فضایی شیک و ساده‌ دارد، اما با یک ایده‌ عجیب: هوشمندسازی! اِیویت لانچر بر این اساس بنا شده که تشخیص دهد شما چه اپ یا اطلاعاتی را در چه زمان یا مکانی نیاز دارید تا آن را دم دستتان بگذارد! البته در کنار این عملکرد خاص، شما ویژگی‌های جالبی مانند چیدمان نرم‌افزارها بر اساس کارکرد، دسترسی به مخاطبان محبوب با یک حرکت و محافظ باتری (Battery Saver) را هم در این لانچر خواهید داشت. وقتی یاهو و مایکروسافت لانچر می‌دهند، چرا شرکتی مانند نوکیا این کار را نکند؟
Z Launcher
نام لانچر ساخت نوکیاست که با وجود بتا بودن، کاربران فراوانی دارد.
زد لانچر را در یک جمله می‌توان توصیف کرد: مینیمال‌ترین لانچر اندروید! این لانچر یک صفحه‌ اصلی دارد، یک فهرست نرم‌افزار و همین! هر چیزی هم که می‌خواهید در گوشی‌تان پیدا کنید، از مخاطب گرفته تا اپ کافی است روی صفحه نامش را بنویسید تا زد لانچر برایتان جست‌وجو کند!

نحوه‌ نصب و تغییر لانچر

لانچرهای اندروید را مانند نرم‌افزارهای عادی می‌توانید از مارکت‌های مختلف یا پلی‌ استور گوگل دانلود و نصب کنید. در حالت پیش‌فرض، گوشی شما از لانچری استفاده می‌کند که شرکت سازنده روی آن قرار داده است، اما هنگامی که یک لانچر جدید نصب کنید، با لمس کلید خانه (Home)، منویی برای تعیین لانچر پیش‌فرض نمایش داده می‌شود که در آن می‌توانید لانچر موردنظرتان را انتخاب کنید. در تنظیمات اصلی گوشی هم بخشی به نام «صفحه‌ خانه» (Home Screen) یا «خانه» وجود دارد که در آن می‌توانید لانچرتان را تغییر دهید. این نکته را هم بدانید که با تغییر لانچر، اطلاعات لانچر پیشین مانند چیدمان‌ آیکون‌ها، تنظیمات و... از بین نمی‌رود و با برگشت دوباره به آن لانچر، فضای آن مانند قبل خواهد بود.

محمود صادقی

ضمیمه کلیک جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها