امروزه بیشتر مکان‌های عمومی، وای‌فای رایگان در اختیار مشتریان و مراجعه‌کنندگان قرار می‌دهند، اما ارائه اینترنت در اماکن پررفت و آمد معضلاتی نیز دارد که مهم‌ترین آن استفاده بی‌رویه افراد و خرج روی دست مالک گذاشتن است.
کد خبر: ۱۰۰۱۵۳۷
جیره بندی اینترنت

در دنیا بیشتر اماکن عمومی مانند هتل‌ها و فرودگاه‌ها برای ارائه اینترنت خود از یک استاندارد استفاده می‌کنند، اما این استاندارد همه جا قابل پیاده‌سازی نیست، استارت‌آپ «اسمارت وای‌فای» برای کنترل اینترنت دست به کار شده تا اماکن عمومی بتوانند علاوه بر مدیریت اینترنت خود از خدمات دیگری مانند بازاریابی دیجیتال بهره ببرند. این هفته پای صحبت‌های پرشور و حرارت پویان ابراهیمی، یکی از موسسان ایده اسمارت وای‌فای یا وایرلس هوشمند نشستیم.

عید 93 پویان ابراهیمی و امیرحسین نوازی که در حوزه شبکه‌های رایانه‌ای کار می‌کنند، تصمیم می‌گیرند مهمان‌بازی را تعطیل کنند، چند کتاب میکروتیک و یک دستگاه ارزانقیمت آن را نیز بخرند و شروع ‌کنند به خواندن و آموختن. ابتدا قصدشان یادگیری و استفاده از آن در مکان‌های دیگر بود، اما کمی بعد متوجه می‌شوند مدیریت اینترنت حوزه‌ای است که می‌توان از آن پول درآورد. شهریور همان سال تصمیم می‌گیرند بدون سرمایه کمی جدی‌تر کار کنند. این ایده را اولین بار در کافی‌شاپ یکی از دوستان امیرحسین عملیاتی می‌کنند. دوستشان به آنها می‌گوید چه خوب است اگر بک‌گراند آن را عوض کنید، ولی آنها هیچ کدام کدنویسی بلد نبودند. تصمیم می‌گیرند این دستگاه را باهوش‌تر کنند و برادر امیرحسین که کدنویس ماهری است به کمکشان می‌آید. همزمان با نوشتن پنل توسط برادر امیرحسین، آنها با یکی از دوستانشان بازاریابی را آغاز می‌کنند. سوار موتور دوست مشترکشان می‌شوند، به دل خیابان می‌زنند و 300 مورد را حضوری بازاریابی می‌کنند، اما در شش ماه فقط سه مشتری می‌گیرند. سال 94 پویان از پسرعمه‌ و همسر او می‌خواهد به آنها بپیوندند: «من و پسر عمه‌ام در خیابان شماره جمع می‌کردیم و همسرش نیز تلفنی برایمان قرار می‌گذاشت. دشواری کار این بود هر جا می‌فهمیدند در حال حاضر فقط یک جا سرویس ما نصب شده، می‌گفتند برو بیرون!»

در اردیبهشت 94 میزان مراجعات به مجموعه آنها بیشتر می‌شود، زیرا کار دستشان آمده بود. از اینجا بازی شروع می‌شود و پس از چند ماه تازه توانستند از پارک و یک اتاق در منزل خارج شده و در یک دفتر کنار هم مستقر شوند. امیرحسین نیز کار پردرآمد خود را رها می‌کند و در کنار تیم قرار می‌گیرد.

وایرلس هوشمند چه کار می‌کند؟

یک کافی‌شاپ وقتی اینترنت به مشتریان خود ارائه می‌کند، مجبور است پسورد مودم را به مشتریان بدهد. در این حالت هر کس هر قدر بخواهد از اینترنت استفاده می‌کند. ممکن است همسایه‌ها پسورد را داشته باشند، کارکنان زیاد دانلود کنند یا مشتریان ملاحظه نکنند. پویان درباره راه‌حل این موضوع می‌گوید: «می‌توان در مراحل اولیه سیستم‌های پیش پا افتاده و ساده‌ای راه‌اندازی کرد که فقط اینترنت را مدیریت کنند، اما ما علاوه بر این‌که مشکل مدیریت اینترنت را حل کردیم، در بخش بازاریابی و بازرگانی اماکن عمومی نیز یک اثر مثبت گذاشتیم. برای این‌که بخواهید از اینترنت یک مکان عمومی استفاده کنید، حتما باید احراز هویت شوید، زیرا در مکان‌های عمومی اگر شما کاری غیرقانونی با استفاده از اینترنت آن مکان انجام دهید، مالک آن اذیت می‌شود. بنابراین احراز هویت باعث می‌شود سیستم کمی امن‌تر شود.» به گفته او احراز هویت یک سری خواص بازاریابی دارد؛ به‌عنوان مثال وقتی کسی می‌خواهد وارد اینترنت شود شماره موبایلش را وارد می‌کند. سپس یک کد فعال‌سازی (مانند اینستاگرام) برایش ارسال می‌شود که با وارد کردن این کد در سیستم وایرلس هوشمند می‌تواند از اینترنت استفاده کند. اولین مزیت وایرلس هوشمند صرفه‌جویی در هزینه‌هاست. فرض کنید جایی مثل یک فودکورت که ممکن است روزی 20 گیگ از اینترنتش استفاده شود، اگر سیستمش را مدیریت کند، هفته‌ای 20 گیگ مصرف می‌شود. یعنی تقریبا سالی ده میلیون کاهش هزینه. این به مجموعه کمک می‌کند علاوه بر این‌که کلی هزینه‌های اینترنت را کم ‌کند، شماره موبایل‌های مشتری‌هایش نیز ذخیره شود تا وقتی می‌خواهد برای بازاریابی اقدام کند به مشتری‌هایش دسترسی داشته باشد.

وایرلس هوشمند که سرویسی شامل سخت‌افزار و نرم‌‌افزار است، هر جای عمومی از کارواش و بیمارستان تا مطب دکتر که عده‌ای انتظار می‌کشند، قابل راه‌اندازی است. پویان در این باره می‌گوید: «مدیر می‌تواند اطلاعاتی علاوه بر شماره تماس از مشتری‌های خود داشته باشد، ازجمله تاریخ تولد. وایرلس هوشمند روزهای تولد مشتریان را به صورت خودکار و با متنی که مدیر انتخاب کرده تبریک می‌گوید. این تبریک تولد تاکنون برای مشتریان بسیار غافلگیرکننده بوده و حتی می‌پرسند از کجا می‌دانستید تولد من است. مثلا یک کافه می‌تواند به مشتری خود بگوید امروز کیک تولدت را مهمان من هستی، با دوستانت بیا اینجا.»

ثبت‌نام کن، اینترنت بگیر

شاید شما نیز مانند من این سوال برایتان مطرح شده باشد که وقتی مشتری باید برای استفاده از اینترنت ثبت‌نام کند آیا چنین سرویسی علاوه بر فروشنده، به نفع او نیز است؟ پویان در پاسخ این پرسش می‌گوید: «قبلا مشتری وقتی در کافی‌شاپ به اینترنت وصل می‌شد، پهنای باند به او نمی‌رسید تا بتواند از آن استفاده کند. بنابراین شاید این ثبت‌نام کمتر از ده ثانیه وقتش را بگیرد، ولی در عوض نهایت سرعتی که می‌تواند استفاده کند به دستش می‌رسد. ما در نسخه دوم که هنوز رونمایی نشده حتی مشکل ثبت‌نام را نیز حل کرده‌ایم، کافی است مشتری یک بار احراز هویت کند، از دفعه‌ بعد وایرلس هوشمند او را می‌شناسد.» او اضافه می‌کند: «در شیوه استاندارد حتما احراز هویت و مدیریت وجود دارد. در تمام فرودگاه‌های دنیا حتما احراز هویت انجام می‌شود.»

فالوئر بگیر

یکی از معضلات جدید بیشتر مکان‌های عمومی بازاریابی دیجیتال است، مثلا می‌خواهند فالوئر اینستاگرامشان زیاد شود. وایرلس هوشمند تنها یک مدیریت‌کننده اینترنت نیست و راهکارهای بازاریابی دیجیتال را نیز در اختیار اماکن عمومی قرار می‌دهد. در این سرویس مردم بعد از اتصال وارد اینستاگرام آن مجموعه می‌شوند.

یک سیستم نظرسنجی هم روی وای‌فای قرار دارد و مشتریان می‌توانند وارد آن شوند که نسبت به نظرسنجی کاغذی مزایای زیادی دارد. در نظرسنجی مدیر مجموعه این امکان را دارد تا در پنل کاربری خود در وایرلس هوشمند تعریف کند که نسبت به سوال کیفیت غذا حساس است و هرکه گزینه ضعیف را انتخاب کرد من باید همان لحظه خبردار شوم. سپس مدیر می‌تواند به آن شماره موبایل زنگ بزند و بپرسد کجا نشسته و چرا ناراضی است. روی وایرلس هوشمند، منوی خدمات آن مکان نیز وجود دارد. در واقع مشتری با ورود به صفحه اولی که برایش باز می‌شود می‌تواند گزینه ثبت‌نام، ورود به اینترنت، منو و نظرسنجی را انتخاب کند.

4 توصیه کلیدی

«ما هر روز 6 و 30 دقیقه صبح تا 11 شب کار می‌کنیم.» این جمله رمز موفقیت این تیم را نشان می‌دهد. پویان به کسانی که تازه می‌خواهند وارد فضای استارت‌آپی شوند، چهار توصیه دارد: «این توصیه را از زبان کسی که یک شتابدهنده در سیلیکون ولی دارد، شنیده‌ام.

به موقع وارد بازار شدن: به عنوان مثال اگر الان استارت‌آپی شبیه اسنپ و تپسی به بازار بیاید بموقع وارد بازار نشده است.

داشتن تیم خوب: ما تیم خوبی هستیم که صادقانه و کنار هم تلاش می‌کنیم. اگر من به عنوان مدیر مجموعه نمی‌رفتم کف خیابان و کاتالوگ جمع نمی‌کردم، الان نمی‌توانستم به بازاریاب تیم بگویم چه چالش‌هایی دارد.

ایده: در ایران ایده زیاد و اجرای خوب کم داریم. باید برای مشتری ارزش قائل بود. همان‌طور که استیو جابز به تجربه کاربری (UX) بسیار اهمیت می‌داد، نباید فکر کنید وقتی تکنیکال خوب هستید کار تمام است.

سرمایه‌گذار: ما سرمایه‌گذار نداشتیم و توانستیم از پس آن برآییم، ولی به بعضی از استارت‌آپ‌ها توصیه می‌کنیم وارد شتاب‌دهنده‌ها شوند و سرمایه‌گذار پیدا کنند.»

پویان تمام مدت گفت‌و‌گو تاکید دارد که اسمارت وای‌فای تازه اول راه است و قطعا سال آینده بسیار تغییر خواهد کرد.

امیرحسین نوازی

موسس اسمارت وای‌فای

۲۸ سال دارد و کارشناسی فناوری اطلاعات را در دانشگاه آزاد خوانده است. فقط کار می‌کند و کد می‌زند. شاید هفته‌ای یکی دو ساعت بازی کند.

پویان ابراهیمی

موسس اسمارت وای‌فای

۳۰ سال دارد و کارشناسی فناوری اطلاعات را در دانشگاه آزاد خوانده است.

در اوقات فراغت بازی می‌کند و مطالعه نیز از دیگر علاقه‌مندی‌های اوست.

مائده گیوه چین

ضمیمه کلیک جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها