هر آنچه از کنسول تازه نینتندو می‌دانیم

جدابـافته بـعدی نینتنـدو

بالاخره نینتندو به انتشار اطلاعات مبسوط و کامل از کنسول جدید خود دست زد. بخش اصلی این کنسول، بی‌شباهت به تبلت نیست. دو کنترلر قابل جداسازی موسوم به Joy-Con در کناره‌های آن قرار می‌گیرد که می‌توان از آنها به طور جدا یا متصل استفاده کرد. بخش اصلی کنسول را می‌توان روی پایه مخصوصش قرار داده و از طریق آن به تلویزیون وصل کرد یا جداگانه و با دسته‌های متصل به‌عنوان یک کنسول همراه به کار گرفت. با وجود این قابلیت، نینتندو عمدتا این کنسول را به‌عنوان یک کنسول خانگی معرفی می‌کند.
کد خبر: ۹۹۳۹۴۵
جدابـافته بـعدی نینتنـدو

نینتندو تاکید کرده تولید کنسول همراه 3DS باز هم ادامه خواهد یافت، اما پیش از عرضه سوئیچ، تولید WiiU متوقف خواهد شد. بازی‌های سوئیچ نه بر دیسک‌های نوری، که بر کارتریج‌های فلش‌رام عرضه خواهد شد. این کنسول که اکتبر سال 2016 (مهر) رونمایی شد، در سوم مارس 2017 یا 13 اسفند 95 به بازار خواهد آمد. نینتندو پیش‌بینی می‌کند تا انتهای ماه مارس، دو میلیون دستگاه به بازار روانه کند.

ظاهر و باطن

بخش اصلی دستگاه که «کنسول سوئیچ» خوانده می‌شود و در اصل نمایشگر دستگاه است، 2/6 اینچ (16 سانتی‌متر) بوده و قابلیت تشخیص چند تماس همزمان را دارد. این نمایشگر، گیم‌ها را با رزولوشن 1280 در 720 به نمایش درمی‌آورد. در صورت نصب کنسول روی پایه، کیفیت خروجی آن روی تلویزیون به 1080p هم می‌رسد. 32 گیگابایت حافظه داخلی برای آن در نظر گرفته شده که البته می‌توانید یک مموری 32 گیگ microSDXC هم به آن بیفزایید. کارتریج‌های بازی‌ها را گیم‌کارت می‌نامند که از محفظه‌ای در بالای کنسول وارد می‌شود.

در دو طرف کنسول، رِیل‌هایی قرار دارد که جویکان‌ها به‌صورت کشویی داخلشان جا می‌افتد. دو اسپیکر در بخش تحتانی سوئیچ و یک جک 5/3میلی‌متری هدفون در بخش بالایی آن قرار دارد. از نظر عمر باتری گفته می‌شود حدود سه تا شش ساعت می‌توان با آن کار کرد. سازندگان، بازی The Legend of Zelda: Breath of the Wild را مثال زده و می‌گویند تا سه ساعت می‌توانید به آن بپردازید.

همان‌طور که قبلا در ماه اکتبر گفته شده بود، سوئیچ از سیستمی براساس پردازنده گرافیکی Nvidia Tegra بهره می‌برد. نینتندو سه حالت بازی را برای کنسول و پایه‌اش توصیف می‌کند. در حالت نصب روی پایه می‌توان با تلویزیون به بازی پرداخت یا به دور از تلویزیون و با قرار دادن آن روی میز یا هر سطح دیگر توسط جک مخصوص، به صورت دورهمی بازی کرد و سومین حالت هم که به صورت تبلت‌مانند است. نینتندو تاکید کرده تجربه بازی با سوئیچ، یک تجربه تک‌تصویری است؛ چه در حالت جدا و تبلت‌مانند، چه در حالت نصب روی پایه برای تجربه با تلویزیون. در سوئیچ، خبری از حالت دوتصویره نیست؛ با این‌که در گیم‌پد WiiU چنین امکانی میسر بود.

کنترلرها

جویکان‌های سوئیچ که کار نیمه چپ و راست کنترلرهای عادی را می‌کند، به “Joy-Con L” و “Joy-Con R” موسوم است. می‌توانید آنها را از کنسول جدا کرده، جدا در دست گرفته و مشابه Wii Remote و Nunchuk در کنسول Wii استفاده کنید. این دو نیمه را می‌توانید به Grip یا گیره جویکان متصل کرده و همچون یک کنترلر عادی از آنها استفاده کنید. حتی می‌توانید دونفره و هر کدام از یک نیمه آن استفاده کنید. هر سوئیچ قادر است تا هشت جویکان را به خود متصل داشته باشد. دستگاه سوئیچ، تجربه مولتی‌پلیر را هم از طریق ارتباط چند کنسول با یکدیگر ارائه می‌کند. چهار بازیکن قادرند همزمان با استفاده از دو سیستم سوئیچ بازی کنند.

هر جویکان، چهار دکمه نمایی، یک جوی‌استیک- که به عنوان دکمه نمایی پنجمْ قابل فشردن است- و دو تریگر دارد. درون رِیل نیز دو دکمه دیگر قرار دارد که در حالت نگهداری افقی جویکان مانند دکمه‌های شانه‌ای چپ و راست عمل می‌کند. تمام جویکان‌ها به حسگر کنترلی ژیروسکوپی مجهز است. همچنین قابلیتی موسوم به HD rumble در آنها لحاظ شده که با جزئیات دقیقی واکنش نشان داده و به ادعای نینتندو، دقت آن در سطحی است که تکان خوردن یخ در لیوان را براساس تعداد یخ‌ها و حتی ریختن آب در لیوان شبیه‌سازی می‌کند.

دسته جویکان R، به ریدِر NFC مجهز بوده و با تولیدات آمیبوی نینتندو همخوانی دارد. همچنین طوری بهینه شده که بتواند تفاوت بین حالات ساده دست، مثلا در «سنگ، کاغذ، قیچی» را تشخیص دهد. جویکان L هم یک دکمه مخصوص برای ثبت تصاویر از بازی برای اشتراک‌گذاری در محیط آنلاین دارد.

عرضه و تقاضا

این کنسول سوم مارس سال جاری میلادی با قیمت 300 دلار در ایالات متحده توزیع خواهد شد. درباره کشورهای اروپایی، نینتندو توصیه کرده مشتریان قیمت‌ها را از خرده‌فروشان جویا شوند، اما ظاهرا این کنسول در وبسایت خود نینتندو به قیمت 277 پوند فروخته خواهد شد. برخلاف دو کنسول 3DS و WiiU، نینتندو قصد ندارد این کنسول را زیر قیمت تولید شده عرضه کند.

در بسته این محصول، کنسول سوئیچ، پایه، دو جویکان (چپ و راست)، گیره دسته‌ها، یک آداپتور برق و یک کابل اچ.دی.ام.آی وجود دارد. جویکان‌ها در رنگ‌های مختلف عرضه خواهد شد. همچنین تهیه آنها به‌صورت جدا هم میسر است. یک جفت آن 80 و یک عدد آن 50 دلار قیمت خواهد داشت.

کنترلر دیگری هم موسوم به Pro برای آن عرضه خواهد شد که یادآور کنترل پروی کلاسیک Wii و WiiU Pro است. این کنترل 70 دلار قیمت خواهد داشت.

البته آنچه تا اینجا گفتیم، فقط متاع اصلی این محصول است و تولیدات و لوازم جانبی‌ دیگری هم هست که در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. یکی از آنها، دستبندی است که مشابه دستبند Wii، دور دست بازیکن قرار می‌گیرد و برای بازی‌های فعالانه‌تر با دخالت حسگرهای حرکتی دسته‌ها به کار می‌آید. یک فرمان هم برای بازی‌های اتومبیلرانی عرضه خواهد شد که جویکان وسط آن قرار می‌گیرد. شرکت‌های شخص ثالث نیز قرار است این کنسول را با انواع محصولات مانند کیف‌های حمل، محافظ صفحه، هدفون و گوشی حمایت کنند. تا اینجا کنسول جدید نینتندو توجه بخش عمده‌ای از صنعت گیم را به خود جلب کرده و تاثیر شگرفی به‌جا گذاشته است. کمتر از سه ماه دیگر خواهیم فهمید تجربه تازه نینتندو آن موفقیت بی‌سابقه Wii را تکرار می‌کند یا تقلای ناگوار Dreamcast و WiiU را.

سیاوش شهبازی

ضمیمه کلیک جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها