با پایان یافتن نمایشگاه الکامپ2016، جام‌جم گزارش می‌دهد

پیشروی نرم‌افزارها از سخت‌افزارها

600 شرکت داخلی و خارجی با شرکت در بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی الکترونیک و کامپیوتر (ایران الکامپ 2016) به مدت چهار روز (25 تا 28 آذر) آخرین دستاوردهای خود را در زمینه فناوری‌های اطلاعاتی به بازدیدکنندگان معرفی کردند. حضور تقریبا 200 غرفه از شرکت‌های نوپا و استارت‌آپ در سالنی مجزا و مشارکت 70 دستگاه اجرایی در سالن دولت الکترونیک، باعث تمایز نمایشگاه امسال از سال گذشته شده بود.
کد خبر: ۹۸۱۶۶۹
پیشروی نرم‌افزارها از سخت‌افزارها

اعلام خبر قانونمند شدن فعالیت کسب و کار نوپا در فضای مجازی که بیش از 150 هزار عضو در کانال خود دارند، از دیگر رویدادهای قابل توجه در الکامپ امسال بود. مواجه شدن برگزاری این نمایشگاه با تعطیلات آخر هفته، باعث افزایش تعداد بازدیدکنندگان در نمایشگاه امسال شده بود. با وجود این، برخی غرفه‌داران معتقد بودند، استقبال همچنان مطابق انتظارشان نبوده و تعداد بازدیدکنندگان سال گذشته بیش از امسال بوده است.

حضور فعال بازی سازان ایرانی در عرصه بین‌الملل

15 شرکت بازی‌ساز در فضایی به وسعت 300 متر مربع در نمایشگاه الکامپ امسال حضور داشتند که تازگی این حضور باعث متمایز شدن نمایشگاه امسال از دید مخاطبان نسبت به سال گذشته بود. برخی از این شرکت‌ها با نمایش آخرین محصولات خود در تلویزیون‌های بزرگ، نظر مخاطبان را به خود جلب می‌کردند. گفت‌وگو با چند شرکت بازی ساز و آگاهی از وسعت فعالیتشان در عرصه بین‌الملل، این تصور را که ایران در تولید بازی‌های رایانه‌ای با کیفیت چندان موفق نیست، زیر سوال می‌برد.

فاطمه خدایی، مدیرعامل یک استودیوی بازی‌سازی با اشاره به فعالیت هشت ساله شرکت‌شان در عرصه ساخت بازی و تولید نرم‌افزار موبایل به جام‌جم می‌گوید: مخاطبان اصلی بازی‌های ما کودکان، نوجوانان و خانم‌ها هستند. محور بازی نیز فرهنگی و مذهبی است. وی در پاسخ این پرسش که آیا از نمونه‌های خارجی الگو می‌گیرید، می‌گوید: بازی‌های مشابه خارجی زیاد است، اما آنها مغایر با فرهنگ بومی ماست. محور بازی جدیدی که به نام مدا در دست ساخت داریم، پوشش ایرانی و معرفی برندهای پوشاک داخلی است و امیدواریم تا یک ماه آینده، پیش تولید آن را منتشر کنیم و در یک سال آینده، نسخه‌های تکمیلی آن به بازار عرضه خواهد شد. خدایی با بیان این که تمام کارکنان ما خانم‌هایی با تحصیلات عالی از مقطع کارشناسی ارشد به بالا هستند، می‌گوید: برای ساخت این بازی که کار تولید آن از هشت ماه پیش آغاز شده، تقریبا صد میلیون تومان هزینه شده است. وی تصریح می‌کند: در نسخه بین‌المللی این بازی، پوشش‌های دیگر کشورهای اسلامی نیز گنجانده خواهد شد.

علی نجفی، یکی از سه جوانی است که در عرصه بازی‌سازی فعالیت می‌کند و درباره مشتریان تولیدات شرکتشان، می‌گوید: اغلب مشتریان ما خارجی هستند. به همین دلیل محصولاتمان را بیشتر برای بازارهای خارج از کشور تولید می‌کنیم. وی درپاسخ این پرسش که آیا بازی‌هایی که تولید می‌کنید، مروج فرهنگ ایرانی هستند، می‌گوید: بین‌المللی بودن بازار باعث شده، شرکت ما بیشتر روی سناریوهایی کار کند که مورد تائید خریداران باشد و نگاه کلی به موضوعات داشته باشد. هزینه ساخت بازی‌ها برای ما بسیار بالاست.

گفت‌وگو با دیگر غرفه داران شرکت‌های بازی‌ساز گویای آن بود که بنیاد بازی‌های رایانه‌ای با پرداخت 70 درصد هزینه غرفه‌ها، نقش مهمی در حضور این شرکت‌ها در الکامپ سال 95 داشته و به نظر می‌رسد با توجه به جذابیت‌های این بخش و استقبال بازدیدکنندگان از حضور بازی‌سازان، سال آینده در صورت تداوم حمایت‌ها، شاهد حضور پررنگ‌تر دیگر فعالان این عرصه باشیم.

اجاره فضای بیشتر جذب مخاطب بیشتر

مساحت اغلب غرفه‌ها بزرگ بود و در طراحی بعضی از آنها تنها به نصب چند پوستر اکتفا شده بود و بعضی دیگر از وسایل پذیرایی و رنگ‌آمیزی جذاب استفاده کرده بودند که باعث شد ناخودآگاه فضا و امکانات این نمایشگاه تجاری با شرایط برگزاری نمایشگاه مطبوعات مقایسه شود.

این تفاوت زمانی پررنگ‌تر شد که فضای اختصاص یافته به غرفه‌های دو شرکت فعال در زمینه تلفن همراه و اینترنت را مشاهده کردم. یکی با اختصاص فضای بسیار بزرگ در یکی از سالن‌ها و دیگری با اختصاص کامل طبقه همکف یکی دیگر از سالن‌ها، بیشترین فضا را در میان غرفه‌های شرکت‌کننده در اختیار گرفته بودند.این شرکت‌ها در کنار اقدامات تبلیغی، با برگزاری مسابقه و تشویق بازدیدکنندگان برای شرکت در مسابقه، باعث شده بودند تعداد کثیری از بازدیدکنندگان مقابل غرفه‌های آنان تجمع کنند و دیگر غرفه‌ها مخاطب بسیار کمتری داشته باشند.

خودنمایی نرم‌افزارها

حضور غرفه‌های عرضه‌کننده انواع نرم افزار بیش از شرکت‌های تولید‌کننده سخت افزار و لوازم جانبی رایانه در نمایشگاه خودنمایی می‌کرد. در این میان، برخی نرم‌افزارها به واسطه قابلیت‌هایی که دارند، بیش از سایرین نظر بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کردند.

نرم‌افزار تیم یار از نمونه‌های قابل توجهی است که توسط یک شرکت دانش بنیان تولید شده است. بابک فاتح، مدیرفروش این شرکت درباره چیستی نرم افزار به جام‌جم می‌گوید: این نرم‌افزار تحت وب، در نسخه‌های مختلف صنعتی، خدماتی، مالی، تولیدی، دولتی و اخیرا آموزشی طراحی شده است که می‌تواند به مدیر یک مجموعه کمک کند تا تمام مجموعه خود را از ابعاد مختلف به صورت یکپارچه رصد کند و بر فعالیت‌ها نظارت داشته باشد. به گفته وی، چند زبانه بودن نرم‌افزار، باعث استقبال شرکت‌های کشورهای چین، دبی و ترکیه شده است.

فاتح در پاسخ این پرسش که آیا متقاضیان بدون حضور کارشناس، امکان نصب و استفاده از نرم‌افزار را دارند، می‌گوید: یکی از ویژگی‌های این نرم‌افزار، امکان استفاده آن توسط هر فردی با کمترین آگاهی از دانش رایانه است. مصرف‌کننده می‌تواند هم در زمینه نصب و هم نگهداری به صورت مستقل عمل کند و نیازی به حضور کارشناسان ندارد. نرم افزار کاملا بومی‌سازی شده و ایرانی‌ها صفر تا صد برنامه را پیاده‌سازی کرده‌اند.

افزایش امنیت در پارکینگ‌های عمومی

در یکی از غرفه‌‌ها، شرکتی خصوصی، نرم‌افزاری ارائه کرده بود که توانایی ثبت خودکار و خواندن پلاک خودرو به هنگام ورود و خروج ماشین از پارکینگ را داشت.

علی معتمدی، کارشناس نرم‌افزار به جام‌جم می‌گوید: نرم‌افزار مدیریت پارکینگ، کار نظارتی خود را با کمک یک نمایشگر، ال‌سی‌دی و پرینتر یا انواع برد به همراه یک دوربین می‌تواند انجام دهد. این نرم‌افزار قادر است پلاک خودرو را هنگام خروج با سایر پلاک‌ها مقایسه و تعرفه مدت زمان حضور ماشین در پارکینگ را به صورت خودکار محاسبه کند.

این کارشناس نرم‌افزار، درصد خطای نرم افزار را در تشخیص پلاک بسیار کم عنوان می‌کند و می‌گوید: نرم‌افزار در مقابل نور زیاد حساس نیست و توانایی تشخیص و اعلام هشدار حتی پلاک مخدوش شده را دارد. این نرم افزار اولین بار است که در نمایشگاه ارائه شده است.

کمرنگ شدن فعالیت مترجم گوگل با نرم افزار تولید داخل

همه جوان و در حال کار با لپ‌تاپ بودند. دقایق آخر برگزاری نمایشگاه بود و دیگر تلاشی برای جذب مخاطب نمی‌کردند. غرفه خود را با جملاتی همچون «دوست داری راحت ترجمه کنی؟»، «چه جوری کمکم می‌کنی؟» و... به همراه تعدادی مقاله انگلیسی که روی دیوار سنجاق شده بود، تزئین کرده بودند.

محمد معین حجیری، مهندس نرم‌افزار درباره نحوه کار نرم‌افزارشان می‌گوید: این نرم‌افزار یک مترجم هوشمند است که کار خود را براساس موتور ترجمه ماشینی که متعلق به شرکت خود ماست، انجام می‌دهد. وی ادامه می‌دهد: بر خلاف مترجم گوگل که جملات را به هم ریخته به متقاضی ارائه می‌دهد، این نرم‌افزار می‌تواند متن را در قالب پاراگراف یا تک‌جمله‌هایی که فرد تعیین می‌کند، بسیار با کیفیت و با سرعت بالا ترجمه کند. این نرم‌افزار نیاز به نصب ندارد و متقاضیان می‌توانند با ورود به وبگاه نرم‌افزار، از امکانات آن با قیمت بسیار مناسب استفاده کنند. این نرم‌افزار که یک ماه است از آن رونمایی شده، روی نمایشگرهای بزرگ‌تر از 11 اینچ قابل اجراست.

سهیلا فلاحی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها