جام‌جم از فضای پیشرفت برای شرکت‌های دانش‌بنیان در پارک علم و فناوری پردیس گزارش می‌دهد

سیلیکون‌ولی ایرانی

در حاشیه برگزاری دهمین نمایشگاه ملی رسانه‌های دیجیتال، مسابقه ماراتن تولید محتوای دیجیتال توسط دفتر توسعه فناوری‌های نرم دانشگاه صنعتی شریف و ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.
کد خبر: ۹۶۴۳۳۴
استیو جابز در مصلا

به گزارش جام جم، اما جالب‌تر از برگزاری این مسابقه، حضور یک گروه دانش‌آموزی 12 تا 14 ساله بود که ظاهرا نماینده 40 گروه دانش‌آموزی فعال در این حوزه هستند. گروه بازیسازان کوچک ایران شش سال است که به تولید محتوا، ساخت اپلیکیشن، سایت و بازی می‌پردازند و در این حوزه به موفقیت‌های بسیاری دست یافته‌اند.

مهدی بهرامی 12 ساله دانش‌آموز مدرسه البرز رئیس این گروه است که از شش سالگی به نوشتن نرم‌افزار رسیده و تجربیات بسیاری در این حوزه دارد.

البته یک مهدی بهرامی بازیساز دیگر هم در کشور داریم که او 21 ساله است و نخبه‌ای در بازیسازی به شمار می‌آید.

اما مهدی بهرامی کوچک توانایی بالایی در نوشتن طرح کسب و کار و ارائه و معرفی محصول دارد و همه اینها تنها بخشی از استعدادهای این نوجوان ایرانی است.

نکاتی که ذکر شد جذابیت کافی برای نزدیک شدن به این نوجوان ایرانی دیجیتال را دارد که شاید استیو جابز آینده ایران باشد و البته این از نوع سخن گفتنش نیز مشخص است.

مهدی بهرامی چطور در شش سالگی به نوشتن نرم‌افزار رسید؟

از کودکی علاقه بسیاری به رایانه داشتم. پدرم اولین بار در چهار سالگی برایم لپ‌تاپ خرید و خودم یاد گرفتم چطور با آن کار کنم. بعد از آن نرم‌افزارهای مختلف را خریدم و کار کردن با آنها را یاد گرفتم. گروه بازیسازان کوچک را با همکلاسی‌های مدرسه ایجاد کردیم و تا به حال پروژه‌های زیادی را طراحی و انجام دادیم.

در اولین دوره ماراتن تولید محتوا چه طرحی ارائه کردید؟

طرحی که آنجا رویش کار کردیم ایجاد یک سایت و اپلیکیشن برای ترویج فرهنگ خرید کالای ایرانی بود. بجز ما 40 گروه دانش‌آموزی دیگر در این حوزه فعال هستند. البته گروه بازیسازان کوچک ایران از بقیه فعال‌تر است و به طور متوسط در هر ماه یک پروژه طراحی و پیاده‌سازی می‌کنیم. امکانات البته در دوره قبلی خیلی بهتر از الان بود. دانشگاه آرامش بیشتری داشت و فضا برای تمرکز مناسب‌تر بود. شیوه کار ما به این شکل است که پیش از فکر کردن به طرح اصلی یک طرح کسب و کار اولیه می‌نویسیم تا پروژه نهایی بدون سودآوری انجام نشود.

در حال حاضر روی چه پروژه‌ای کار می‌کنید؟

گروه ما یک بازی خاص و جالب را در دست تهیه دارد که امکانات و اتفاقاتی که در آن می‌افتد تا به حال در هیچ بازی ایرانی دیگری وجود نداشته است. فقط همین قسمت را می‌توانم به شما بگویم که گیم‌پلی بازی سه‌بعدی طراحی شده و همین قسمت زمان بسیاری برده. بقیه اطلاعات کارمان محرمانه است و اطلاعات بیشتری نمی‌توانم در اختیار شما قرار دهم.

ساخت یک اپلیکیشن و سایت چقدر هزینه و زمان می‌برد؟

به طور متوسط ساخت یک اپلیکیشن که یک سایت پشتیبانی برای آن نیز باید پیاده شود بین 3 تا 5 میلیون تومان هزینه دارد و به حداقل سه ماه زمان نیاز دارد. البته این را اضافه کنم که هزینه بسته به پروژه تعریف می‌شود. ممکن است برای یک محتوا 80 میلیون تومان هزینه نیاز باشد. همه چیز به محصول نهایی که پروژه تعریف می‌کند بستگی دارد.

کلاس چندمی و دوست داری در آینده چه شغلی داشته باشی؟

من کلاس ششم هستم. دوستانم هفتم و هشتم هستند. کلا ما چهار نفر هستیم. دوست دارم در دانشگاه، طراحی صنعتی بخوانم و وقتی به سن بالا رسیدم دلم می‌خواهد یک شرکت رایانه‌ای تولید نرم‌افزار داشته باشم. چند سال پیش ایده‌ای داشتم که یک سیستم عامل جدید طراحی کنم. البته این کار پول زیادی می‌خواهد و در کنار آن باید بیشتر یاد بگیرم.

یعنی می‌توانی رقیبی برای بیل گیتس و مایکروسافت باشی؟

بیل گیتس همین الان هم رقبای زیادی دارد که سیستم عامل‌های مختلف طراحی را به بازار عرضه کردند. اما ویندوز به‌خاطر کامل بودن و برطرف‌کردن همه نیازهای کاربر، محصول اول است. در آینده قطعا نیازهای بیشتری به وجود خواهد آمد و شاید آن موقع بشود سیستمی طراحی کرد که ویندوز را کنار بگذارد.

صابر افشارزاده - روزنامه نگار

ضمیمه چمدان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها