آیفون گوشی محبوب و پرطرفدار شرکت اپل که در سراسر دنیا محبوبیت بسیاری دارد اما قصه محبوبیت آیفون‌های اپل در ایران با تمام دنیا متفاوت است!
کد خبر: ۹۶۰۵۸۱
چرا ایرانی‌ها آیفون می‌خرند؟

هرچند آیفون‌های اپل گوشی‌های هوشمند باکیفیت و جذابی هستند که با امکانات و ویژگی‌های منحصربه‌فردشان دل کاربران ایرانی را همانند مردم سایر کشورها ربوده‌اند اما این محبوبیت در کشورمان در حالی است که آیفون تنها گوشی هوشمندی است که هیچ نمایندگی فروشی در ایران ندارد و حتی شرکت اپل دسترسی به برخی از امکانات منحصر به آیفون و گجت‌های iOS را برای ایرانیان محدود کرده است اما این موضوع هیچ خللی در محبوبیت این سیب پرطرفدار در کشور ما ایجاد نکرده است.

به گزارش جام جم آنلاین از آی تی رسان ، آیفون‌های اپل را می‌توانید به‌سادگی در دست اقشار مختلف جامعه از کارمند گرفته تا بازیگر و فوتبالیست و دانشجو و… ببینید. این در حالی است که لوازم جانبی آیفون باقیمت‌هایی گران و به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و مهم‌تر از آن در ایران برای اینکه صاحب یک گوشی آیفون شوید باید رقمی بیش از یک‌ میلیون تومان هزینه کنید که هزینه کمی نیست!

اما فارغ از کیفیت و ویژگی‌های فنی که آیفون‌های اپل را در کشورمان محبوب کرده دلایل جامعه‌شناسی و روانشناسی نیز منجر به این محبوبیت در میان ایرانیان شده است عواملی که به‌روشنی نشان می‌دهد که چرا ایرانیان تا این حد به خرید آیفون‌های اپل با تمام محدودیت‌ها تمایل دارند.

تجمل‌گرایی

بی‌شک یکی از دلایلی که ایرانیان را به خرید آیفون‌های اپل جذب کرده مربوط به احساسی است که این برند در میان عموم ایجاد کرده است؛ حس لوکس بودن و تجمل‌گرایی. آیفون‌های اپل پای ثابت صفحات ثروتمندانی است که تجملات خود را به رخ مخاطبانشان می‌کشند؛ پس تعجبی ندارد که آیفون یکی از مظاهر تجمل به‌حساب بیاید و اگر شخصی یکی از مدل‌های آیفون را خریداری کند در میان دوستان و آشنایانش پٌز خرید خود و تجمل آن را ندهد! شرکت اپل با طراحی محصولات خود و قیمت گذاری آن حس تجمل‌گرایی را در میان کاربرانش ایجاد می‌کند و در ایران نیز خرید آیفون به‌خصوص مدل‌های جدیدتر آن حسی از تجمل‌گرایی دارد.

ایجاد اعتمادبه‌نفس

آیفون‌های اپل مشخصات فنی بسیار خوبی دارند و جذابیت‌های آن‌ها آن‌قدر زیاد هست که شمارا برای خرید یک پرچم‌دار خوش‌ساخت راضی کند اما خرید آیفون بیش از خرید یک تلفن همراه است. خرید آیفون به کاربرانش اعتمادبه‌نفس هدیه می‌دهد.

امنیت

امنیت یکی از نکات مهمی که برای اکثر ایرانیان بااهمیت بوده و همان نکته‌ای است که اپلیکیشن پیام‌رسانی همچون تلگرام با تکیه‌بر آن در ایران به محبوبیت رسیده است. امنیت سیستم‌عامل iOS در مقایسه با اندروید بر کسی پوشیده نیست و کاربران ایرانی نیز به دنبال همین موضوع هستند. در گفت‌وگو با اکثر افرادی که تجربه خرید آیفون را دارند امنیت یکی از نکات برجسته‌ای است که همگی به آن اذعان دارند.

چشم و هم‌چشمی

اپل مانند سایر برندهای تولیدکننده تلفن همراه در سال چندین و چند گوشی هوشمند تولید نمی‌کند و حتی ممکن است چند سال در میان نسل جدیدی از آیفون‌های خود را به بازار عرضه کند بنابراین ارزش خرید گوشی‌های این برند بیشتر احساس می‌شود و می‌تواند زمینه‌ساز رقابت و چشم‌وهم‌چشمی باشد. یکی از نکاتی که کاربران ایرانی را به خرید آیفون‌های اپل تشویق کرده همین نکته به‌ظاهر پیش‌پاافتاده است. ایرانی‌ها با این گوشی هوشمند بیشتر می‌توانند با دیگران رقابت کرده و در چشم و هم‌چشمی‌های مرسوم پُز خرید آیفون‌های جدید اپل را بدهند، هرچند که این نکته منفی است.

عموم کاربران آیفون‌های اپل در ایران به یک یا چند دلیل فوق، اقدام به خرید این گوشی هوشمند می‌کنند هرچند مسلما افرادی نیز هستند که با نگاه تخصصی و فنی گوشی هوشمند خود را انتخاب و یکی از نسخه‌های آیفون را خریداری می‌کنند اما در کنار دلایل فنی که برای خرید یک گوشی هوشمند وجود دارد دلایل روان‌شناسی و شخصی نیز در انتخاب تلفن همراه بی‌تأثیر نبوده و نخواهد بود.

به نظر شما به‌ غیراز مشخصات فنی، چه دلایل دیگری ایرانی‌ها را به خرید آیفون تشویق می‌کند و چرا ایرانی‌ها تا این حد به خرید آیفون‌های اپل علاقه‌مند هستند؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۷
یك ایرانی
-
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۴
۰
۱
نه بابا جون با این آب و تابی هم كه نوشتی نیست . من از زنگ گوشی آیفون هم متنفرم چه برسه به خودش . یه گوشی سامسونگ به روز دارم كه برای خریدش بیش از یه گوشی آیفون هزینه كردم . خیلی هم راضیم كه آیفون آشغال رو با اون همه محدودیت نخریدم . امنیت آیفون مرهون محدودیت هاشه نه كیفیت تكنولوژیش درست مثل فرشته ای كه نه غریزه داره و نه قدرت و اختیار گناه كردن . این كجاش امتیاز محسوب میشه ؟
آبان
-
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
به نظر من گوشی یك چیز كاملا سلیقه ای محسوب میشه مثل خیلی چیزای دیگه ولی شما اشاره كردی به قیمت گوشیت كه بیشتر از گوشی آیفونه ... این ابتدا یعنی قیمت برات یه پز محسوب میشه دو بتدا امنیت آیفون از همین محدودیتش نشأت میگیره همونطور كه گفتی و صحه گذاشتی سبتدا همه اونایی كه آیفون ندارن آرزو دارن كه داشته باشن چهارمی رو چی بگم ؟؟ چبتدا چرا انقدر مقاومت میكنی ؟؟ خب جنس خوب خوبه دیگه. سامسونگ از وقتی من یادمه داره كپی میسازه از رو دست بقیه همه گوشیاش هم یه شكله. منو، شكل بدنه تكنولوژی، سامسونگ كلا یه كاریكاتور خنده دار از آیفونه. لازم به ذكره كه بگم من آیفون نداشتم و ندارم شاید در آینده تصمیم بگیرم بخرم اینم به خاطر چندین دلیل هست كه در بالا ذكر نشد. آیفون كاربر پسند تره مهاجرت از یك گوشی آیفون به مدل بالاتر مثل آب خوردنه نه اطلاعاتی از بین میره نه حذف میشه نه مجبوری یه هفته دنبال اپ و كوفت و زهر ما باشی نه اگه گوشیت رو دزدیدن نگران اطلاعاتت باشی كه آخ عكس همسرم و كی و كی تو گوشیم بود. اینا همه موضوعات مهمی هستند كه اگه منصفانه به قضیه نگاه كنیم شاید دلیل این علاقه گران قیمت مردم رو بهتر بفهمیم.
یك ایرانی - آذر
-
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
عقل كل :
اول اینكه در نوشته ی بنده قیمت به عنوان عامل پز مطرح نشده و فقط پاسخی بوده برای نگارنده مطلب اصلی كه تقبل هزینه بالا توسط كاربران آیفون را نشانه ای از مرغوبیت و امنیت این كالا دانسته بود كه می تونه اینطور باشه ولی قطعیت نداره . همونطوریكه خیلی ها هم با هزینه های بالاتر گوشی سامسونگ می خرن كه كاملاً سلیقه ایه. همونطور كه گفتی و صحه گذاشتی !!! دوم اینكه گوشی های هوشمند تو دنیای امروز به عنوان ابزار قدرتمند ارتباط جمعی محسوب می شن و امكانات ارتباطی كه قربانی اون امنیت گوشی شده كاملا توانایی سازنده رو برای ایجاد امنیت زیر سوال می بره !!! سوم اینكه یكی از برداشت هاییكه از طرح قیمت بالاتر بنده میشه كرد اینكه اگه آرزوی داشتن گوشی آیفون رو داشتم چرا حاضر شدم با هزینه ی بیشتر سامسونگ بخرم ؟ ها؟ !!! چهارم اینكه چرا مطلب منطقی تر نداشتی كه بگی و كم آوردی ؟ ها ؟!!!چندم اینكه شما آیفونیا چرا اینقدر مقاومت بی مطالعه می كنی و فقط به همون دلیل تعصب و چشم و هم چشمی و پز بی منطق می ری آیفون می خری كه بعد اگه آرزوی داشتن سامسونگ هم داشته باشی دیگه روت نشه بری بخری ؟ ها؟ !!! بله ما هم میگیم جنس خوب خوبه ولی اگه جناب استیو جابز به موقع به دیدار حق نشتافته بودن و سرمایه گذاران كمپانی اپل به اصرار ایشون همچنان مجبور به تولید گوشی های هوشمند بند انگشتی می شدند (جابز معتقد بود صفحه نمایش باید كوچیك باشه تا با یه دست بتونی كارتو با گوشی انجام بدی !!! ) الان در رقابت با گوشی های دیگه قافیه ی بازار رو باخته بود و باید قید تجارت گوشی رو می زد . اگه سامسونگ كپی سازه حداقل توان فنی این كار رو داره . چرا اپل سفارش میلیونی ساخت نمایشگر همین گوشی های آیفونشو به سامسونگ می ده ؟ خبرش از طریق همین سایت ارائه شده و در آرشیو اخبار موجوده . در مورد شكل گوشی ها هم نه كه آیفون تو هر مدلش نیو فیس ارائه می كنه به بازار !!! در ضمن خندوندن مردم یه هنره و یه ارزش اجتماعی اگه شما با كاریكاتورهای سامسونگ خنده به لبت میاد پس سامسونگ موفق شده در مشتری مداری و احترام به مصرف كنندش . برای بقیه چیزایی هم كه نوشتی سامسونگ همه ی اون موارد امنیتی رو پوشش می ده شما چون تا حالا نداشتی خبر نداری . آره عزیز
آبان
-
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
چه دل پری داشتی اصلا تصورشو نمیكردم. ولی خوب نوشتی من كه گفتم آیفون ندارم... انقدر حرص نخور اونایی كه با آیفون هاشون اعصابت رو خورد كردن به مشت تماشاگر نما بودن. و یك موضوع دیگه اینكه گفتی چرا كمپانی اپل سفارش به سامسونگ داده ؟ به یك دلیل خیلی روشن هر كسی را بهر كاری ساختند. اونا منظورم ال جی كه در حال حاضر صفحه نمایش میسازه برای اپل و سامسونگ كه یه درخواست از اپل داشته توی تولید این محصول هم كیفیت مطلوبی میسازن هم قیمت تمام شده اش از ال جی كمتر میشه لابد. من برام اهمیتی نداره در مورد گوشیم بقیه چی فكر میكنن كه حالا آیفون بگیرم چی میشه یا سامسونگ بعدش بگیرم. برام مهمه كارمو با گوشی با خیال راحت انجام بدم از تراكنش بانكی گرفته تا بك آپ گرفتن از گوشی. و نتیجه اینكه شما بیشتر متنفری تا منتقد . یك بار دیگه میگم من آیفون ندارم پس باز شروع نكن به بد و بیراه گفتن. آیفون داشتن هم برام آرزو نیست. ولی شما سعی كن به هر موضوعی منصفانه نگاه كنی گوشی اپل در ساختش یك ظرافت هایی لحاظ شده كه توی گوشی های دیگه به ندرت دیده میشه قبول كن برادر یا خواهر من ( آذر بودی ) شایدم بخاطر مسخره كردن من نوشتی. راستی كسانی كه بقیه رو مسخره میكنن خیلی بچه های بدی هستند.
شعبون بامخ
-
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۴
۰
۰
یه مثل انگلیسی هست كه میگه "اونقدر ثروتمند نیستم كه جنس ارزون بخرم٠"
یعنی اگه جنس ارزون بخری باید برای به روز كردن و تعمیراتش و عوض كردنش هی پول خرج كنی. دو سال و سه ماهه كه آیفون 5s خریدم و خدا شاهده با روز اولش هیچ فرقی نكرده و همون كارایی عالی روداره و فكر كنم حداقل دو تا سه سال دیگه هم واسم همینطور كار كنه.
ابراهیم م تفرشی
-
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۴
۰
۰
بجز امنیت باقیش درسته
س
-
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
۰
۰
بهتر است به جای برند گوشی انتخاب از روی سیستم عامل باشد كه عمده ترین آنها اندروید - ویندوزفون و یا ویندوز - آی او اس
هستند. اندروید بسیار ساده بوده كه كاربران عادی تقریبا با هر سطح سواد قابلیت استفاده دارند و سطح امنیتی بسیار پایینی دارد.
آی او اس سطح امنیتی نسبتا خوبی دارد ولی به اصطلاح اصلا یوزر فرندلی نیست و برای كاربران عادی خسته كننده است.
ویندوز چه از لحاظ امنیت و چه استفاده نسبتا آسان در سطح بالاتری هست. ضمنا سرعت ویندوز با توجه به حجم فایلهای پایین و ساختار آن نسبت به سخت افزار مشابه با سایر سیستمها بسیار بالاست.

نیازمندی ها