جدال استارت‌آپ‌ها و کسب‌و کارهای قدیمی برای رسیدن به یک هدف مشترک

سنت و مدرنیته در حصار صفر و یک

بیشتر استارت‌آپ‌هایی که با آنها سروکار داریم، پشت تمام اهداف دور و نزدیک خود یک هدف حیاتی را دنبال می‌کنند؛ جذب مشتری و کسب درآمد. این ویژگی تمام کسب و کارهای کوچک و بزرگی است که برای ماندن در چرخه اقتصاد به آن محکوم هستند.
کد خبر: ۹۴۸۹۸۹
این استارت‌آپ راهی برای مدیریت پول‌های شما پیدا کرده

به گزارش جام جم آنلاین ، نود درصد استارت‌آپ‌ها شما را به خرید یک محصول ترغیب می‌کنند یا در ازای خدماتی که در اختیارتان قرار می‌دهند هزینه‌ای را از شما دریافت می‌کنند، اما استارت‌آپی که این بار سراغ آن رفته‌ایم یک فرق عمده با دیگر استارت‌آپ‌ها دارد؛ «دراپز» نمی‌خواهد پول توی‌جیب یا حساب بانکی شما را خرج کند و از دستتان دربیاورد، بلکه این ایده دنبال راهی برای پس‌انداز پول‌های شماست. بیشتر ما در مقاطع مختلف زندگی خود برای هدف‌های مشخص و نامشخص، پولی را پس‌انداز می‌کنیم، اما تا به حال به این فکر کرده‌اید این روش چقدر بهینه است و برای این پس‌انداز از چه خرج‌ها و هزینه‌هایی می‌گذرید؟ کار دراپزاین است که به‌جای شما به این مسائل فکر کرده و هدف مورد نظر شما را دنبال کند.

‌خرید یک ماشین، خرید تلفن همراه، پول جمع کردن برای یک مسافرت یا کنار گذاشتن بخشی از درآمد برای روز مبادا؛ هر کدام از اینها می‌تواند انگیزه‌ای برای پس‌اندازهای ریز و درشت ما در طول زندگیمان باشد.

اگر به ریشه پس‌انداز در زندگی انسان نگاه کنیم، قطعا عمری بیشتر از شهرنشینی یا حتی کشاورزی داشته باشد. انسان به‌طور غریزی سعی می‌کند داشته‌های خود را افزایش دهد و به نوعی انبارداری کند. همه ما گزاره «قطره قطره جمع گردد‌ وانگهی دریا شود» را شنیده‌ایم. همین تک‌بیتی کافی است تا به گره خوردن پس‌انداز کردن با ذات انسان اعتقاد پیدا کنیم. ارسلان یارویسی، ایده‌پرداز دراپز نیز در استارت‌آپ خود دنبال تحقق همین یک بیت به روشی بهینه است. تا جایی که نام این استارت‌آپ نیز از کلمه drops انگلیسی به معنای قطره‌ها گرفته شده است.

«همه ما دوست داریم بخشی از درآمد خود را برای کارهای بزرگ‌تر کنار بگذاریم. اما همیشه این روش اثربخش جلو نمی‌رود و به سرانجام نمی‌رسد. کار دراپز این است که با متصل شدن به حساب بانکی شما و تحلیل رفتار مالی‌تان در الگوریتمی که کاملا اختصاصی خودمان است، یک مدل مالی مشخص را به شما پیشنهاد می‌کند. با این روش کاربر می‌تواند در زمانی مشخص، مبالغی را در حساب بانکی‌اش دست نخورده باقی بگذارد، بدون این‌که در تامین هزینه‌های ضروری و روزمره خود دچار مشکل شود. در واقع دراپز یک قلک هوشمند است که ذره ذره پول‌های شما را جمع کرده و شما را به هدفتان نزدیک می‌کند.»

پس‌انداز هدفمند

هنگام استفاده از این سرویس ابتدا باید یک حساب بانکی فعال و اصلی خود را به دراپز معرفی کرده و مدیریت پس‌اندازتان را به آن بسپارید. یارویسی در مورد نحوه ارائه خدمات می‌گوید: «خدمات به دو صورت هدفمند و مستمر به کاربران ارائه می‌شود. در روش اول یا هدفمند شما تعیین می‌کنید برای چه کاری و چه مبلغی دنبال پس‌انداز کردن پول خود هستید. بعد از آن در یک پروسه زمانی مشخص دراپز پول مورد نظر را در حساب بانکی شما نگه داشته و زمانی که این هزینه تامین شود به شما خبر می‌دهد. در حالت مستمر نیز بخشی از درآمد اضافه شما را که به‌طور روزمره به آن احتیاج ندارید در دراپز کنار می‌گذارید تا مبلغی برای روزهای مبادا جمع شود.»

روشی که این استارت‌آپ در پیش گرفته به نظر منطقی و قابل اعتماد است، اما تفاوتی که با پس‌انداز کردن پول زیر بالش دارد، این است که در روش سنتی هر وقت مجبور باشید می‌توانید به پول خود دسترسی پیدا کنید. اما دراپز قرار است شما را از خرج کردن این پول منع کند. یارویسی در این خصوص توضیح می‌دهد: «خدمات به این شکل است که کاربر را متقاعد می‌کنیم پولش را در حساب بانکی‌اش نگه داشته و از خرج شدن آن جلوگیری ‌کند. چنین روشی چون پول در حساب بانکی باقی مانده، اصل پول حفظ شده و ممکن است سودی به آن اضافه شده باشد. اما در عین حال کاربر می‌تواند در هر نقطه از این پروسه به حساب کاربری خود سر زده و از طریق پنل شخصی، این پول را از حالت فریز درآورده و برای کاری حیاتی خرج کند.» علاوه بر این خدمات دیگری مانند تحلیل رفتار هزینه‌ای، ارائه پیشنهاد‌ها برای بهبود سطح سلامت مالی و پس‌انداز گروهی نیز در دراپز برای کاربران تعریف شده است.

البته این تنها دراپز نیست که چنین خدماتی را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد و مدل‌های خارجی نیز برای این کار وجود دارد. یارویسی در مورد نمونه‌برداری از این مدل‌های خارجی می‌گوید: «بخشی از ایده‌های به کار رفته در دراپز از مدل خارجی Digit آمده است، اما می‌توانم ادعا کنم این استارت‌آپ مزیت‌هایی نسبت به Digit دارد و از نظر الگوریتمی که در آن به کار رفته چند قدمی جلوتر است.»

حل یک مشکل

ایده‌پرداز استارت‌آپ دراپز اعتقاد دارد استارت‌آپ‌های موفق نه از دل ایده‌های ناب، بلکه از میان مشکلات روزمره و راه‌حل‌های آنها بیرون می‌آید.

به اعتقاد ارسال یارویسی وقتی به یک مشکل واقعی و مساله روزمره سروکار دارید، می‌توانید سریع‌تر به هدف خود برسید. یک مشکل را در نظر گرفته و برای آن یک راه‌حل پیدا کنید. این می‌تواند ایده اولیه شما را شکل دهد، اما اگر بخواهید تنها روی یک ایده تمرکز کنید، هم در پیدا کردن سرمایه‌گذار و هم بازار هدف به مشکل خواهید خورد. ایده‌ای که نتواند به خوبی اجرا شود یا راه‌حلی جلوی پای کاربرش قرار ندهد، خیلی سریع به سمت شکست می‌رود.

همچنین او دراپز را وسیله خوبی برای همصنفان خود که قصد دارند کسب و کاری برای خود راه بیندازند می‌داند، چراکه می‌توانند به این روش برای خود پس‌اندازی در نظر بگیرند: «وقتی شما یک استارت‌آپ را راه‌اندازی می‌کنید، باید برای چند سال قید برگشت هزینه و درآمدزایی را از ذهن خود دور کنید. اگر پس‌انداز لازم برای اجرای یک استارت‌آپ را نداشته باشید، زودتر از آن‌که بخواهید به مرحله بهره‌برداری برسید، سرمایه اولیه تمام شده و باید ایده‌تان را کنار بگذارید.»

دراپز که کار خود را از فروردین 94 شروع کرده در حال حاضر تنها به‌صورت سرویس وب ارائه می‌شود، اما در آینده‌ای نزدیک قرار است خدمات به‌صورت اپلیکیشن روی گوشی‌های اندروید و آی‌اواس در اختیار کاربران قرار بگیرد. این سرویس کاملا رایگان است و خرید درون برنامه‌ای ندارد. از آنجا که دراپز هنوز مراحل آزمایشی خود را طی می‌کند، شما برای استفاده از آن باید دعوتنامه داشته باشید. شیوه دریافت دعوتنامه به دو صورت است؛ در روش اول، یکی از کاربرانی که در این سرویس عضو است و از آن استفاده می‌کند، می‌تواند برای دیگران دعوتنامه بفرستد. در غیر این صورت شما می‌توانید در این سامانه درخواست کد دعوت بدهید تا برای شما ارسال شود. با داشتن کد دعوت در سایت عضو شده و به‌صورت رایگان از خدمات آن استفاده می‌کنید. در ویترین افتخارات دراپز، جوایز مختلفی مانند جایزه بهترین ایده در بخش مسابقه TED x Kish، جایزه ایده برتر در هکاتون بانکی ایران و رتبه دوم در بخش ایده‌های مسابقه‌های Iran mobicode جا خوش کرده است. اما همانطور که اعضای این استارت‌آپ به آن اشاره کردند، دنیای واقعی و جذب کاربران، متفاوت‌تر از ایده‌پردازی‌ها و موفقیت‌های ذهنی است. باید دید این استارت‌آپ می‌تواند جایزه اصلی، یعنی جذب و رضایت مشتری را هم کسب کند یا خیر.

آرش جهانگیری - ضمیمه کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها