شرکت محبوب و خوش‌آوازه Telltale در تازه‌ترین تجربه خود سراغ نامِ آشنای بتمن رفته است. شوالیه تاریکی این بار در قالب یک داستان مصور قابل تعامل، مهمان کنسول‌های مخاطبان شده است.
کد خبر: ۹۳۵۹۱۳
نقد و بررسی Batman: The Telltale Series Ep 1

به گزارش جام جم آنلاین ، دنیای TTGames، به گرفتارکردن روانی بازیکن و اجبار او به اتخاذ تصمیم‌های سخت معروف شده و سوال اینجاست که این سازنده چطور توانسته چنین فضا و ماهیتی را برای شخصیتی که به نامتعادل بودن و کمال اقتدار در تصمیم‌گیری شهره است، خلق کند؟

جای هیچ شکی نیست که شوالیه سیاه DC در چند سال اخیر فضای سختی را تجربه کرده است.

افتضاح انتشار نسخه‌های خراب شوالیه آرکام برای رایانه‌های شخصی و فیلمنامه ضعیف فیلم Batman vs. Superman (که می‌توانید با ترجمه نگارنده از مجراهای قانونی دانلود کنید)، مخاطب عام را تا حدی به این برند مشکوک کرده است.

امید خیلی‌ها به این بود که اگر در سینما نتوانستند داستان قابل تاملی را تجربه کنند، دست‌کم با بازی TTGames از یک داستان عمیق و پرکشش بهره ببرند.

TTGemes پیش از این تجربه ساخت گیم‌های اقتباسی دیگری را داشته و تقریبا در تمام آنها گل کاشته است.

آنها حتی یک بازی داستانی هم از روی دنیای ماینکرفت ساخته‌اند که با امتیازات و استقبالی قابل توجه روبه‌رو شده است! پس، از آنها انتظار می‌رفت تصمیم درست را در این باره اتخاذ کنند که همین هم شد. TTGames به جای تمرکز روی لباس ابرقهرمان روی چهره مخفی در دل لباس مبدل تمرکز کرده است.

دست پشت پرده

آنهایی که با جهان بتمن آشنا هستند، می‌دانند نام شخصیت پنهان زیر لباس بتمن، بروس وِین است. در داستان TTGames، شخصی به نام هاروی دنت (هویت اصلی همان Two-Face یا دوچهره معروف) در تلاش برای کسب کرسی شهرداری است و بروس وِین نیز بیشترین حمایت ممکن را از او می‌کند. چنین اتفاقی، تهدیدی بزرگ برای جنایتکاران شهر گاتام به شمار می‌رود، چراکه مردم شهر اعتماد خاصی به نام وِین دارند.

قسمت اول این سری، آنچنان که خود TTGames نیز تاکید کرده، به برقراری حال و هوای این سری و قسمت‌های آینده اختصاص یافته است.

شاید عده کم‌شماری با صحبت‌ها و سخنوری‌ها حوصله‌شان سر برود، اما در عصری که سریال‌هایی مانند House of Cards با مضامین سیاسی توانسته‌اند مخاطب‌های کثیری به خود جذب کنند، بعید است افراد زیادی از ماهیت قسمت اول دلخور شوند. تصمیمات در این قسمت، شاید در ظاهر به مرگ و زندگی برنگردد، اما عواقب و تاثیرات سنگینی دارد.

برای مثال، جایی در این قسمت، بازیکن در موضعی قرار می‌گیرد که باید برای حمایت از کارزار انتخاباتی هاروی، جلوی چشم رسانه‌ها با کارماین فالکون، از بزرگ‌ترین عوامل داغی بازار جنایت در گاتام، دست بدهد.

در اینجا دو گزینه پیش‌روی بازیکن است. اگر مرتکب این عمل بشود، اعتبار خود را خدشه‌دار خواهد کرد و اگر از دست دادن خودداری کند، به کارزار هاروی لطمه خواهد زد.

در تمام لحظات، احساس این‌که تصمیمات شما چه تاثیری در وقایع آتی دارد، با شما خواهد بود و به تصمیم‌گیری دقیق‌تر وادارتان خواهد کرد.

شخصیت‌هایی متفاوت

از آنجا که این بازی داستانی خاص خود دارد و به اقتباس‌های بتمن در مدیوم‌های دیگر مرتبط نیست، سازندگان در طراحی شخصیت‌ها آزادی‌هایی به خود داده‌اند. با این حال، بسیاری از خصلت‌ها به قوت خود باقی است.

آلفرد هنوز هم تمام سعی خود را می‌کند تا بروس را از غفلت حفظ کند، هاروی دنت دست نجات‌بخشی است که به سوی گاتان دراز شده و سلینا کایل (زن گربه‌ای) نیز یک سارق خودخواه است که عاری از وجدان نیست.

بروس وین در این گیم، ابتدای دوران ابرقهرمانی خود قرار دارد و دیالوگ‌ها به‌گونه‌ای نوشته شده که بازیکن بتواند شخصیت او را پس از آن رقم بزند. می‌توانید از او یک شخصیت شوخ و شنگ بسازید یا یک شخصیت خودخواه یا کم‌حرف و تودار.

نکته اینجاست که نویسندگان TTGames طبق معمول عالی عمل کرده‌اند و به‌دلیل موقعیت‌های خاص، ساختن یک شخصیت تک‌بعدی از بتمن تقریبا ممکن نیست و در نهایت با یک شخصیت انسانی و چندبعدی روبه‌رو خواهید بود.

کارآگاه خودمختار

البته تاکید این بازی روی شخصیت بروس وین، حاکی از فراموشی بتمن نیست. TTGames سعی کرده گیم‌پلی این بازی را بیشتر حول محور واکاوی و تجسس شکل بدهد و موفق هم بوده است.

مانند همه گیم‌های این شرکت، بازیکن می‌تواند با محیط پیرامون خود تعامل داشته باشد و با گردآوری تمام اسناد موجود در صحنه در این بازی، در نهایت به یک نتیجه‌گیری برسد.

گیمر در صحنه چرخیده و تک‌تک شواهد موجود ـ از جمله ردِ تایر، شراپنل، مواد شیمیایی و... ـ را با کشیدن یک خط هولوگرافیک به هم متصل کرده و در نهایت شاهد بازسازی صحنه خواهد بود.

صحنه‌های اکشن نیز در این بازی وجود دارد؛ برای مثال در قسمتی به یک تالار پر از نیروهای دشمن برمی‌خورید و باید توسط همان فناوری هولوگرافیک، مشخص کنید دوست دارید با هر دشمن چطور مقابله کنید. در نهایت یک سکانس به سبک دیگر بازی‌های TTGames آغاز شده و طی آن با فشردن بموقع دکمه‌های مشخص، پیشروی بی‌نقص آن را تضمین می‌کنید.

این سبک مبارزه سکانسی، توانسته به خوبی حس برنامه‌ریزی و دقت بتمن را به تصویر بکشد، اما حس قدرت و کوبندگی حملات او را منتقل نمی‌کند.

کافی است از زدن دکمه‌ها دست بکشید تا ببیند بتمن به ضرباتش ادامه می‌دهد و تغییر چندانی در عملکردش رخ نمی‌دهد. همه چیز به ضربه آخر بستگی دارد که برای حرکت به صحنه بعدی لازم است.

در نهایت، مانند همیشه باید تاکید کرد پیش از پرداختن به هر کدام از گیم‌های TTGames، با خود بسنجید از آن، ‌چه می‌خواهید.

اگر یک روایت جذاب با تصمیم‌گیری‌های سخت مد نظرتان باشد و بخواهید مدتی از گیم‌های اکشن دوری کنید یا به داستان‌پردازی علاقه دارید، این عنوان شما را ناامید نخواهد کرد.

عنوان بازی:

Batman: The Telltale Series Ep 1

پلتفرم:

Xbox360، Xbox One، PS3، PS4، Windows، iOS، OS X، Android

ناشر:

Telltale Games

سازنده:

Telltale Games

سبک:

ماجرایی ـ گرافیک

رده سنی:

تمام سنین

سیاوش شهبازی - ضمیمه کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها