از دوره‌ای که بشر با نگاه به ستارگان به شناسایی مسیر درست برای رسیدن به مقصد می‌پرداخت، تاکنون جهت‌یابی پیشرفت‌های زیادی به خود دیده است.
کد خبر: ۹۱۲۰۸۸
کمربندی برای جهت‌یابی

امروزه حتی استفاده از نقشه‎های کاغذی هم تا حد زیادی به فراموشی سپرده شده و در عوض افراد بسیاری از گوشی هوشمند و انواع اپلیکیشن‌های مسیریاب که انبوهی از امکانات دیگر را در اختیار کاربر قرار می‌دهند استفاده می‌کنند.

اما قرار نیست پیشرفت‌ها همین‌جا متوقف شود. بتازگی یک شرکت دانش‌بنیان آلمانی موفق به طراحی نوعی کمربند شده که می‌تواند با ایجاد لرزش در بخش خاصی از کمر کاربر، مسیر درست را به او نشان دهد.

در برخی موارد نظیر وقتی که سوار دوچرخه یا موتور هستیم، نگاه‌کردن به صفحه نمایش گوشی برای خواندن مسیر کار دشواری است. این شرکت دانش‌بنیان، دو محصول برای حل این مشکل طراحی کرده است.

محصول اول، کمربندی است که فقط جهت شمال را از طریق لرزش مشخص می‌کند و کاربر می‌تواند از آن طریق مسیریابی کند. محصول دوم که به مراتب پیشرفته‌تر است به گوشی هوشمند کاربر متصل می‌شود و پس از این که کاربر مقصد مورد نظر را به دقت روی نقشه مشخص کرد، کمربند از طریق لرزش بخش‌هایی از کمر و شکم فرد، جهت مسیری که او باید در پیش بگیرد را به او اعلام می‌کند.

البته برای استفاده از این محصول، ابتدا کاربر باید اپلیکیشن اختصاصی این کمربند مسیریاب را روی گوشی خود نصب کند. این اپلیکیشن که در حال حاضر برای گوشی‌های اندرویدی و نیز iOS موجود است، از طریق ارتباط بلوتوثی، اطلاعات لازم را به کمربند ارسال می‌کند.

مطالعات اولیه که در نهایت به ساخت این کمربند مسیریاب ختم شد، از سال 2005 در دانشگاه اوسنابروک آلمان آغاز شد. هدف از این مطالعه، بررسی این مساله بود که آیا انسان می‌تواند بدون داشتن قطب‌نما، جهت شمال را تشخیص دهد یا خیر. این مطالعه در نهایت به ساخت کمربندی برای نشان دادن جهت شمال انجامید که البته پس از تجاری‌سازی در قالب این دو محصول به بازار معرفی شد.

این کمربند که حدود 450 گرم وزن داشته و با یک بار شارژ می‌تواند یک روز کامل کار کند، می‌تواند برای افراد نابینا و نیز سالمندان دچار فراموشی هم سودمند باشد. گفتنی است قیمت پیش فروش این کمربند در حال حاضر 899 دلار (حدود سه میلیون و 125 هزار تومان) است.

منبع: Gizmag

صالح سپهری‌فر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها