10 یبرتر سالی که گذشت

عیدی‌ کلیک به گیمرها

سال 2015 میلادی از بهترین سال‌ها در دنیای سرگرمی بود؛ آثار فاخر از چپ و راست روانه شدند و شاهکارهایی را دیدیم که پیش از این به سرازیری افتاده بودند و آبروی خود را خریدند. امسال مبنا را بر توصیه بهترین عناوین سال شمسی برای تجربه در نوروز 95 گذاشتیم.
کد خبر: ۸۸۷۲۷۴
عیدی‌ کلیک به گیمرها

به گزارش جام جم کلیک،با این کار هم ما بهترین‌ها را انتخاب کرده‌ایم، هم مخاطب می‌تواند بهترینِ خود را برگزیند.

همچنین تلاش شده در هر مورد، چند گزینه دیگر به همراهان عزیز کلیک ارائه شود تا طبق سلیقه و علایق خود، مناسب‌ترین بازی را برای روز‌های تعطیلی انتخاب کنید.

80Days

برای دیسیپلین گراها: این عنوان یکی از جواهرهای حقیقی صنعت گیم در دو سال گذشته بود. داستان بازی اقتباسی از شاهکار «دور دنیا در 80 روز» اثر ژول ورن است و داستان شرط‌‌‌بندی پرخطر مردی به نام فیلیاس فاگ برای سفر به دور دنیا را روایت می‌کند.

بازیکن در هیبت پیشخدمت او، یعنی پاسپارتو ظاهر شده و باید سعی کند این سفر را هر چه زودتر و با کمترین خطر به انجام برساند.

بازیکن در این گیم موظف است دارایی فیلیاس فاگ را مدیریت کرده، راه سفر و وسایل نقلیه مناسب را انتخاب کند و در مواجهه با خطرات متعدد درصدد رفع آنها برآید.

از جالب‌ترین نکات این بازی، احتمالات بسیار متعدد آن است که باعث می‌شود در چند دور اتمام آن، باز هم با صحنه‌های جدیدی روبه‌رو شده و وقایع تازه‌ای را تجربه کنید.

توصیه می‌کنیم آن را روی تبلت یا گوشی هوشمند خود داشته و در کنار آتش یا در فضای سبز باران‌زده بازی کنید. ایمیل‌های تشکرتان را بعدا به آدرس ضمیمه بفرستید!

اگر زبان انگلیسی‌تان آن‌قدر قوی نیست یا خیلی در نخ داستان نبوده و کلا اهل بازی‌های مدیریتی باشید، بازی Prison Architect و Fallout Shelter را به شما توصیه می‌کنیم.

اولی برای PC و دومی برای گوشی‌های هوشمند منتشر شده است. این یکی را بگذارید برای صبح‌های آفتابی نوروز.

حس قدرتی که از مدیریت یک دسته زندانی یا پناهجوهای فراری به‌دست خواهید آورد، تا آخر شب شما را برای روبوسی‌های آبدار بزرگان فامیل سراپا نگه خواهد داشت!

پلتفرم ها: iOS, Android, OS X, Windows

Rise of the Tomb Raider

باب دل جویندگان بقا: اگر به مقبره و غارنوردی علاقه دارید، ولی به هر دلیلی امکانات آن را ندارید، می‌توانید همراه با لارا کرافت در Rise of the Tomb Raider چنین تجربه‌ای را به‌دست بیاورید.

بعد از موفقیت فراوان نسخه سال 2013 بازی، بازی جدید مجموعه توم رایدر ما را با اولین ماجراجویی بزرگ لارا کرافت بعد از تغییر شخصیت وی و سفرش به کشورهای آسیایی برای ماجراجویی‌های خطرناکی که در پیش دارد، آشنا می‌کند.

اکشن بازی مبتنی بر سنگرگیری بوده و ضرباهنگ بالایی دارد و در عین حال نیز با معماهایی در محیط مواجه می‌شویم که موانع اصلی هدف لارا کرافت از سفر به آن منطقه به‌شمار می‌رود.

ساختار گیم‌پلی و طراحی مراحل بازی نیز تقریبا مشابه نسخه موفق قبلی بوده و تجهیزات جدیدی برای کاراکتر طراحی شده است.

نسخه PS4 بازی نیز در بهار از راه می‌رسد. اگر دوست دارید وحشت هم چاشنی بقایتان شود، بهترین کار رجوع به بنیانگذاران سبک وحشت بقا یعنی مجموعه Resident Evil است.

خوشبختانه نیاز نیست نسخه 20 سال پیش را تجربه کنید و می‌توانید یکراست سراغ نسخه‌های Resident Evil 0 HD Remaster و Resident Evil HD Remaster بروید که علاوه بر گرافیک واقعا ارتقایافته، با تغییراتی در ساختار طراحی بازی نیز همراه هستند و هر یک گلوله، واقعا ارزشمند است.

پلتفرم ها: ‌ PC، X360، Xbox One

Batman: Arkham Knight

دوستداران ابرقهرمانان: مهمان‌های شما نمی‌دانند زیر آن ظاهر معمولی و تعارف‌ها و مهمانداری‌ های نوروزی، چه ابرقهرمانی پنهان است.

شب که فرا رسد وقت آن است تا شوالیه تاریکی را از خواب بیدار کنید، سوار ماشین او شده و در خیابان‌های شهر پهناور گاتهام پرسه زده و به اراذل و جنایتکاران حسابی درس بدهید.

درست است بهترین بازی برای فرو رفتن در لباس یک ابر قهرمان در ایام نوروز Batman Arkham Knight است.

تا یادمان نرفته به شما گوشزد کنیم که با وجود نسخه PC هرگز سراغ تجربه این نسخه نروید، زیرا باگ‌های فراوان فنی بازی تجربه آن را برایتان تلخ خواهد کرد.

نسخه PS4 بازی را تهیه کرده و از طراحی مرحله و ماموریت‌های فوق‌العاده بازی، سیستم مبارزات آشنا و در عین حال کارآمد، جذاب و آزادی عمل گشتن یک شهر بزرگ و پهناور لذت ببرید.

اضافه شدن Batmobile که ماشین اختصاصی بتمن است، تنوع خاصی به گیم‌پلی بازی داده و ماموریت‌ها و چالش‌های خاصی به‌صورت انحصاری برای آن طراحی شده است.

شوالیه آرکام علاوه بر گیم‌پلی جذاب، داستان‌گیرایی نیز دارد. اگر طرفدار این سبک و سیاق از بازی‌ها هستند و زمان اضافه پیدا کردید، حتما تجربه نسخه‌های قبلی بازی بخصوص Arkham City را نیز در دستور برنامه خود قرار دهید.

پلتفرم ها: PC، Xbox One، PS4

XCOM 2

برای آنان که فسفر زیادی دارند!: اگر دوست دارید نتیجه آن همه آجیل و تنقلاتی که در عید میل می‌کنید، خدایی نکرده به شکل چربی خون، دیابت و جلو آمدن شکم بروز پیدا نکند، بهتر است حتما راهی برای سوزاندن انرژی‌های اضافه پیدا کنید.

برای این کار هم اشتباه آمدید، ما پزشک یا مربی ورزش نیستیم! ولی در مورد گردو و محصولات حاوی فسفر، یک راه بسیار خوب برای مصرف کردن آنها بلدیم و آن هم تجربه بازی‌های استراتژی است.

متاسفانه فشردگی بازی‌های اخیر مانع آن شد تا XCOM 2 را نقد و بررسی کنیم، به ‌هر حال بازی از بزرگان سبک استراتژی تاکتیکی نوبتی به‌شمار می‌رود و بر همان فرمول موفق نسخه سال 2011 خود استوار است.

در این نسخه، بیگانگان زمین را تصرف کرده و سازمان XCOM از بین رفته است. شما هدایت گروهی از نیروهای مقاومت را به‌عهده دارید که با منابع محدود باید جوخه‌ای از سربازان را تشکیل دهید

و به ماموریت‌های مختلفی اعزام کنید که هدف بعضی از آنها کشتن دشمنان و بعضی دیگر جمع‌آوری اطلاعات و تجهیزات نوین بیگانگان است که بعدا با تحقیق و توسعه روی این غنایم به‌دست آورده می‌توانید به تجهیزات و فناوری‌های مدرن‌تری دسترسی پیدا کنید.

شخصیت‌های بازی را خودتان می‌سازید و به مرور ارتباط عاطفی با تعدادی از آنها برقرار خواهید کرد، ولی در XCOM دنیا میدان جنگ بوده و هر لحظه ممکن است محبوب‌ترین شخصیت‌تان کشته شود و راهی برای بازگشت او نباشد.

Invisible Inc بازی دیگری است که عناصر سبک روگ ـ لایک را نیز به همین ساختار اضافه کرده و تجربه آن را توصیه می‌کنیم.

پلتفرم ها: pc

Just Cause3

سندباکس‌بازها بشتابید: انتخاب گزینه ایده‌آل در این زمینه خیلی سخت بود. از یک طرف، امسال بخوبی می‌شد حس کرد بالا رفتن تصاعدی هزینه‌های تولید، موجب کاهش کیفیت بسیاری از بازی‌ها شده است، از طرف دیگر باید سلیقه عموم را هم مدنظر داشت تا مبادا کسی ناراحت بشود.

امسال سه گزینه خیلی خوب در این زمینه داشتیم. یکی Dying Light بود که اگر مثل نگارنده دوستدار زامبی‌ها باشید.

(هم به‌دلیل ظاهر کریه‌شان و هم آن چیزی که به‌عنوان یک نماد ارائه می‌کنند) با افزودن بسته The Following که بتازگی منتشر شده، خوراکتان تا انتهای فروردین که هیچ تا آخر خرداد هم تامین خواهد بود!

اگر پارکور کردن، غرق در وحشت را دوست نداشته و می‌خواهید در فضایی سبز و سرشار از حیات که جای جایش یاد سبزه هفت سین را برایتان زنده کند، جست و خیز کرده و با موجودات و انسان‌های نخستین در بیفتید، Farcry Primal که تازه هم از تنور درآمده برای شما ایده‌آل خواهد بود.

البته از این قسمت، توقع کاراکترهای به‌یادماندنی دو قسمت پیشین را نداشته باشید! این را هم برای Windows, PS4, XOne می‌توانید تهیه کنید.

قطعا همه تا حالا Assassin’s Creed:Syndicate را بازی کرده‌اند، اما هر کس دستش کوتاه مانده، آن را برای عید در نظر داشته باشد اما کسانی که دوست دارند تفنگ دست گرفته و مثل رمبو به جان یک دیکتاتوری بی‌رحم بیفتند، قطعا از Just Cause 3 بدی نخواهند دید.

این بازی هم فضای سرسبز دارد و هم آسمان آبی. از همه مهم‌تر حرکات آکروباتیک و فراتر از مخیله ریکو رودریگز، قهرمان داستان که قطعا توجه هر مهمانی را به تلویزیون شما جلب خواهد کرد. (البته اگر بشود جلوی مهمان بازی کنید!)

پلتفرم ها: Windows, PS4, XOne

Fallout 4

انتخابی برای خوره‌های نقش‌آفرینی: قطعا کسانی که این دسته از بازی‌ها را با اشتیاق دنبال می‌کنند، اصلا نیازی به این معرفی ندارند.

فال‌آوت از بهترین عناوینی است که یک نقش‌آفرینی‌باز می‌تواند خود را درگیرش کند. امسال بازی‌های نقش‌آفرینی ممتاز زیادی داشتیم.

Witcher 3 عنوانی است که از هر لحاظ قدرتمند ظاهر شده و یک تجربه فاخر و بی‌بدیل به بازیکن ارائه می‌کند. اگر اهل افسانه و حماسه باشید، لحظه‌ای در تجربه آن درنگ نکنید. (البته با توجه به رده‌بندی سنی آن)

کسانی هم که اهل بازی‌های عجیب و غریب باشند (بخصوص PCبازها که به‌دلیل بازتر بودن این پلتفرم دسترسی گسترده‌تری به عناوین متنوع دارند) می‌توانند بازی Undertale را برای PC تهیه کنند که با وجود ظاهر ساده‌اش، امسال تمام عاشقان نقش‌آفرینی را قبضه خود کرده بود. Pillars of Eternity هم گزینه دیگر PCبازهاست.

اما برای کسانی که هم روی گرافیک تاکید دارند هم اهل اکشن و درگیری هستند، فال‌آوت 4 یک گزینه ایده‌آل است.

هیچ‌کدام از بازی‌های بتسدا از حیث طراحی کلی بی‌نقص نیست، اما قطعا فضایی که بازی‌های این شرکت ارائه می‌کنند، از نظر عمق و بلعیدن بازیکن، به هر عنوان دیگری در بازار می‌چربد.

اگر دنبال تجربه خالص نقش‌آفرینی هستید، این بازی را برای نوروز خود انتخاب کنید. برای ظهر و عصرهای دلگیر نوروز، بخصوص با پنجره باز، رو به خیابان‌های خلوت، بدجوری می‌چسبد.

پلتفرم ها: Windows, PS4, XOne

Bloodborne

به استقبال چالش بروید: ساخته‌‌های هیدتاکا میازاکی طرفداران خاص خودشان را دارند که نیاز نیست به آنها گفته شود چه زمانی برای تجربه بازی مورد علاقه‌‌شان مناسب است.

زیرا به‌ هر حال آنها در تمام طول سال مشغول تجربه ساخته‌‌های این بازیساز بزرگ هستند و بازی‌‌ها نیز واقعا کشش و جذابیت این تجربه شدن طولانی‌مدت را دارند.

بدون شک یکی از توصیه‌های اکید ما برای تعطیلات نوروز، تجربهBloodborne است بخصوص که چند ماه پیش DLC بازی با عنوان The Old Hunters منتشر شد که ساعت‌ها محتوا به بازی افزوده و جذابیت آن را دوچندان کرده است.

شما در بازی هدایت یک شکارچی را به‌عهده دارید که باید برای پی بردن به رمز و راز بیماری مرموزی که شهر یارنام را آلوده کرده، با موجودات وحشی و خونخوار مبارزه کنید.

فریب‌تان نمی‌دهم، گیم‌پلی بازی بسیار سخت است و مدیریت لحظه به لحظه منابعی که در اختیار دارید از جمله سلامت، استقامت کاراکتر، مهمات سلاح‌‌ها و استفاده درست از اسلحه فوق‌العاده حیاتی به‌شمار می‌رود.

باس فایت‌های دشوار و در عین حال جذاب، مردن‌های پی در پی ولی آموزنده و دنیایی عمیق و پر جزئیات از دو منظر داستانی و بصری، مواردی است که می‌توانند نوروز شما را بسیار لذت‌بخش‌‌تر کنند.

اگر از Bloodborne خوشتان آمد یا قبلا به اندازه کافی آن را تجربه کرده‌اید، بهترین پیشنهاد به‌عنوان بازی‌های مشابه ساخته‌های قبلی میازاکی و شرکت سازنده یعنی
Dark Souls: Prepare to Die Edition و Dark Souls 2: Scholar of the First Sin است.

همچنین Lords of the Fallen و حتی بازی مستقل Titan Soul پیشنهاد می‌شود.

پلتفرم ها: PS4

Superhot

محبوب شوتربازها: حقیقت اینجاست که سال گذشته سال شوترها نبود. سایت IGN بهترین بازی شوتر سال 2015 را بازی Splatoon (انحصاری کنسولWiiU ) دانسته که ما هم با آنها موافقیم.

اما از آنجا که کنسول میزبان این بازی هنوز در ایران بشدت غریب مانده، از انتخاب آن برای این مورد اجتناب کردیم.

اما اگر WiiU دارید قطعا آن را خریداری کنید، زیرا مانند خیلی از بازی‌های انحصاری دیگر نینتندو با یک عنوان بشدت خاص و منحصر به فرد، در عین حال سرشار از تعالی‌های فنی روبه‌رو خواهید بود.

Call Of Duty: Black Ops 3 یکی از غنی‌ترین عناوین این سری از حیث محتوا بود. بدون شک آن را به کسانی که آنلاین بازی می‌کنند توصیه می‌کنیم و آنهایی را که با تکیه بر بخش داستانی جذاب BO2 می‌خواهند سراغش بروند، بر حذر می‌داریم.

Battlefield: Hardline هم از آن بازی‌هایی است که واقعا از وجودش در شگفتیم. خود DICE هم آن‌قدر شگفت‌زده بود که پس از این بازی اعلام کرد دوباره به جنگ‌های نظامی خواهد برگشت.

به شیفتگان دنیای Star Wars توصیه می‌شود حتما سعی کنند Battlefront را تجربه کنند؛ البته با کمترین هزینه ممکن.

برای تجربه نوستالژی و شیدایی‌های قدیم، فوق‌العاده و برای تجربه شوتر حقیقی کاملا متوسط است.

پلتفرم ها: Windows, Linux, OS X, XOne

Metal Gear Solid: Phantom Pain

کشته مرده‌های اکشن و ماجرا: برای انتخاب این عنوان خیلی نیاز به فسفر سوزاندن نبود، زیرا بیشتر بازی‌های مرتبط با این شاخه را قبلا معرفی کرده‌ایم.

ویچر و بلادبورن هر کدام به نوبه خود در این شاخه جایی دارند که هر کس سلیقه‌اش با آنها جور باشد، نوش جانش! لذتشان را در عید ببرد.

مهاجم مقبره هم برای هواداران خود کم نمی‌گذارد و Dying Light هم که در قلب ما جای خاص خود را دارد. با همه این تفاسیر، بیشتر عناوین ذکر شده، از ارائه تجربه حقیقی اکشن/ ماجرا عاجزند.

از ابتدا این شاخه گیم به بازی‌هایی اطلاق می‌شد که در عین ارائه یک اکشن خوب، معماهای چالش‌برانگیزی ارائه کرده و بازیکن را برای حلشان در منگنه می‌گذاشتند.

به عبارتی، اطلاق اصطلاح اکشن/ ماجرایی به بازی‌هایی مانند Tomb Raider 1 یا Prince of Persia 1-2 خیلی صحیح‌تر است تا آنهایی که امروز می‌بینیم. با آن استانداردهای گذشته، بهترین عنوانی که می‌توانیم در سال 94 در این شاخه قرار داده و از انتخابش نگران نباشیم، شاهکار اخیر هیدئو کوجیما است.

در «درد فانتوم» با معما به معنای صحیح روبه‌رو نیستیم، اما همین که بازیکن باید برای بیشتر اقدامات و تصمیماتش برنامه داشته باشد، خود یک نکته مثبت است.

اگر آن را بازی نکرده‌اید و دلتان برای یک اکشن حماسی لک زده، حتما آن را برای عید امسال کنار بگذارید.

پلتفرم ها: Windows, PS3, PS4, X360, XOne

Metal Gear Solid: Phantom Pain

کشته مرده‌های اکشن و ماجرا: برای انتخاب این عنوان خیلی نیاز به فسفر سوزاندن نبود، زیرا بیشتر بازی‌های مرتبط با این شاخه را قبلا معرفی کرده‌ایم.

ویچر و بلادبورن هر کدام به نوبه خود در این شاخه جایی دارند که هر کس سلیقه‌اش با آنها جور باشد، نوش جانش! لذتشان را در عید ببرد.

مهاجم مقبره هم برای هواداران خود کم نمی‌گذارد و Dying Light هم که در قلب ما جای خاص خود را دارد. با همه این تفاسیر، بیشتر عناوین ذکر شده، از ارائه تجربه حقیقی اکشن/ ماجرا عاجزند.

از ابتدا این شاخه گیم به بازی‌هایی اطلاق می‌شد که در عین ارائه یک اکشن خوب، معماهای چالش‌برانگیزی ارائه کرده و بازیکن را برای حلشان در منگنه می‌گذاشتند.

به عبارتی، اطلاق اصطلاح اکشن/ ماجرایی به بازی‌هایی مانند Tomb Raider 1 یا Prince of Persia 1-2 خیلی صحیح‌تر است تا آنهایی که امروز می‌بینیم.

با آن استانداردهای گذشته، بهترین عنوانی که می‌توانیم در سال 94 در این شاخه قرار داده و از انتخابش نگران نباشیم، شاهکار اخیر هیدئو کوجیما است.

در «درد فانتوم» با معما به معنای صحیح روبه‌رو نیستیم، اما همین که بازیکن باید برای بیشتر اقدامات و تصمیماتش برنامه داشته باشد، خود یک نکته مثبت است.

اگر آن را بازی نکرده‌اید و دلتان برای یک اکشن حماسی لک زده، حتما آن را برای عید امسال کنار بگذارید.

پلتفرم ها: Windows, PS3, PS4, X360, XOne

Life is Strange

تشنگان داستان: امسال Life is Strange با نوآوری‌های خاص خود در تکنیک اخیرا استاندارد شده قصه‌گویی چند شاخه بازی‌های ماجرایی سریالی، حسابی در جوامع بین‌المللی بازیسازها سروصدا کرد.

داستان بازی در مورد دختری نوجوان و ماجراهای عجیبی است که از دبیرستان او شروع شده و به مقیاسی بزرگ‌تر ختم می‌شود. تعاملات شخصیت‌ها با یکدیگر، کیفیت دیالوگ‌ها و شیوه روایت بازی مواردی است که امسال بسیار ستوده شد.

همچنین از دیگر بازی‌های موفق داستانی امسال می‌توان به Until Dawn اشاره کرد که به‌صورت انحصاری برای PS4 منتشر شد.

البته این بازی سریالی نیست، ولی روش خاص خود را در چند شاخه کردن مسیر داستان دارد و تصمیم‌‌هایی که بازیکن اتحاذ می‌کند در نتیجه آنچه در انتهای بازی مشاهده خواهد کرد تاثیر محسوسی دارد.

به ‌هر حال Life is Strange شامل پنج قسمت است و برای تمام کردن کل داستان بسته به سرعت بازی کردنتان به چیزی بین ده تا 14 ساعت زمان نیاز دارید.

اگر از چنین ساختار داستانی در بازی لذت بردید، علاوه بر Until Dawn، ما بازی‌های مستقل و نوآورانه 80Daysو Sunless Sea و همچنین Tales from the Borderlands از ساخته‌های Telltale را توصیه می‌کنیم.

پلتفرم ها: PS4، PC، Xbox One، PS3، X360

سیاوش شهبازی ـ مجید رحمانی

ضمیمه کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها