گوشی هوشمند چند حسگر دارد؟

کالبدشکافی هوشمندهای همه‌کاره

گوشی‌های هوشمند امروزی دستگاه‌های شگفت‌انگیزی هستند که به جزئی لاینفک از زندگی روزمره‌ ما تبدیل شده‌اند. یکی از جذاب‌ترین زوایای این همراهان دیجیتال «حواس» مختلف آنهاست؛ این دستگاه‌ها تکان و وارونه روی میز قرار گرفتن را حس می‌کنند، جهت‌یابی می‌کنند، قدم‌ها را می‌شمارند و بسیاری کارهای دیگر.
کد خبر: ۸۷۳۹۵۱
کالبدشکافی هوشمندهای همه‌کاره

تمام این کارها به کمک حسگر‌های مختلفی که در داخل آنها قرار گرفته‌ امکان‌پذیر می‌شود. آیا تا حالا به این فکر کرده‌اید که داخل گوشی هوشمندتان چند حسگر تعبیه شده است؟

1- شتاب‌سنج (Accelerometer)

در شماره‌های پیشین به‌طور مفصل در مورد شتاب‌سنج تلفن‌های همراه صحبت کرده بودیم. شتا‌ب‌سنج همان‌طور که از نام آن پیداست، شتاب گوشی را محاسبه می‌کند. شما گوشی‌ را به هر جهتی که حرکت بدهید، داده‌های دریافتی از این حسگر بالا می‌رود و وقتی آن را ساکن نگه‌ دارید، مقدار این داده‌ها با صفر برابر خواهد شد. علاوه بر این، محاسبه‌ میزان چرخش حول هر کدام از سه محور در فضا نیز به عهده‌ همین حسگر است.

بازی‌ها مشتری‌های اصلی داده‌های این حسگر هستند و بازی‌های حرکتی از جذابیت خاصی برای کاربران برخوردارند. از دیگر کارکردهای این حسگر می‌توان به تشخیص میزان لرزش دست هنگام تصویربرداری (و حذف آن تا حد امکان) اشاره کرد.

2-حسگر نزدیکی (Proximity Sensor)

این حسگر را می‌توان از معروف‌ترین حسگر‌های موجود در تلفن‌های همراه دانست که از ابتدا همراه همیشگی گوشی‌های هوشمند بوده است. ساختار این حسگر از یک LED مادون‌قرمز و یک ردیاب این اشعه تشکیل شده است. با تابش و دریافت بازتابش اشعه‌ مادون قرمز می‌توان نزدیکی یک شیء به این حسگر را تشخیص داد.

این حسگر همیشه در کنار خروجی صدای گوشی قرار می‌گیرد که دلیل مشخصی دارد؛ وقتی گوشی‌ را نزدیک گوشتان می‌برید، حسگر نزدیکی تشخیص می‌دهد احتمالا می‌خواهید با موبایل صحبت کنید و به سیستم‌‌عامل اطلاع می‌دهد صفحه‌ آن را خاموش کند.

3-حسگر نور (Light Sensor)

تا به حال به این فکر کرده‌اید که چگونه تلفن همراه شما نور صفحه را براساس نور محیط تنظیم می‌کند؟ این کار به‌وسیله‌ حسگر نور موجود در گوشی‌ هوشمند صورت می‌پذیرد که میزان نور محیط را سنجیده و به سیستم اطلاع می‌دهد. اگر نور محیط زیاد باشد، نور صفحه افزایش داده می‌شود و هنگام تاریکی و پایین بودن نور محیط، نور صفحه‌‌نمایش نیز کاهش می‌یابد.

4 فشارسنج (Barometer)

اشتباه نخوانده‌اید؛ بسیاری از گوشی‌های سطح بالای امروزی داخل‌شان حسگر فشارسنج دارند. این حسگر فشار هوا را محاسبه کرده و بر اساس آن می‌توان محاسبه کرد گوشی به‌صورت تقریبی در چه ارتفاعی از سطح دریا قرار دارد. در حال حاضر تنها کاربردی که این اطلاعات دارد، کمک به GPS برای یافتن سریع‌تر مکان گوشی است. مجهز شدن تلفن‌های هوشمند به این حسگر از سال 2012 و گوشی‌های گلکسی نکسوس و S3 آغاز شد و امروزه استفاده از آن در میان گوشی‌های رده‌بالا فراگیر شده است.

5-ژیروسکوپ (Gyroscope)

احتمالا تا به حال ژیروسکوپ‌ها را دیده‌اید؛ یک سیستم فیزیکی متشکل از دو حلقه که با چرخش در مقابل تغییر جهت مقاومت می‌کند. کاربرد اساسی ژیروسکوپ‌ها در سیستم‌های هدایت و ناوبری است، اما این باعث نمی‌شود در تلفن‌های همراه به کار نرود. ژیروسکوپ‌ گوشی مانند شتاب‌سنج برای سنجش جهت استفاده می‌شود؛ اما بسیار دقیق‌تر. از دیدگاه ساختاری نیز این دو با هم تفاوت دارند؛ شتاب‌سنج‌های تلفن‌های همراه ماهیتی الکتریکی دارند. در حالی‌که ساختار ژیروسکوپ آنها به‌صورت
مکانیکی است.

6-حسگر تشعشعات (Radiation Detector)

اگر حسگری باشد که کسی انتظار وجود آن در یک گوشی هوشمند را نداشته باشد، همین حسگر است؛ اما با این حال یک گوشی ساخته شده که به این نوع حسگر مجهز است؛ گوشی Pantone5 شرکت شارپ. این گوشی که فقط در ژاپن عرضه شد، یک دکمه‌ مخصوص برای این کارکرد دارد که با فشردن آن برنامه‌ای برای محاسبه‌ میزان تشعشعات محیط اطراف گوشی اجرا می‌شود.

7-حسگر ضربان قلب
(
Heart Rate Monitor)

هنگامی که سامسونگ گوشی‌ S5 را با حسگر ضربان قلب معرفی کرد، بحث‌های زیادی بر سر مفید بودن یا نبودن آن مطرح شد؛ زیرا تا پیش از آن نرم‌افزارهایی بودند که با استفاده از دوربین گوشی و فلش آن می‌توانستند با دقت نسبتا خوبی ضربان قلب را حساب کنند. مقایسه‌‌ این دو روش هم دقت چندان بیشتری در حسگر گوشی سامسونگ را نشان نداد، اما در سال‌های اخیر نصب این حسگر روی ساعت‌های هوشمند مرسوم شده که روند طبیعی‌تری به نظر می‌رسد.

8-حسگر اثر انگشت (Fingerprint Sensor)

احتمالا این حسگر به معرفی نیاز نداشته باشد. شاید برایتان جالب باشد بدانید شرکت موتورولا نخستین شرکتی بود که سال 2011 گوشی Atrix خود را با این حسگر روانه‌ بازار کرد، اما مانند بسیاری از فناوری‌های دیگر، استفاده‌ اپل از این حسگر در گوشی آیفون 5S بود که شرکت‌های دیگر را به صرافت نصب آن در گوشی‌های خودشان انداخت. البته تا پیش از معرفی بعضی گوشی‌های جدیدتر (مانند دو نکسوس جدید)، این تنها آیفون بود که حسگر اثر انگشت آن تنها با گذاشتن انگشت (و نه کشیدن انگشت روی آن) عمل می‌کرد.

حسگر‌های اثر انگشت علاوه بر باز کردن قفل گوشی، عموما برای افزودن یک لایه‌ امنیتی به گوشی در کارهایی مثل پرداخت‌های مالی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

9- مغناطیس‌سنج (Magnetometer)

شاید نام این حسگر برایتان کمی عجیب باشد، اما کارکرد آن دقیقا مطابق با اسمش است. این حسگر میدان‌های مغناطیسی را می‌سنجد. از دیدگاه فیزیکی، حسگر‌های مغناطیس‌سنج در گوشی‌های هوشمند در واقع حسگر‌های اثر هال (Hall Effect) بسیار کوچکی هستند که تغییر ولتاژ بر اثر میدان مغناطیسی را در سه محور X، Y و Z محاسبه می‌کنند. با توجه به عملکرد این حسگر، حدس زدن کاربرد اصلی آن کار سختی نخواهد بود: قطب‌نما.

10- دماسنج (Thermometer)

شاید بعضی‌ها یادشان باشد در تبلیغات گوشی‌ S4 سامسونگ، بر وجود یک دماسنج داخل آن برای محاسبه‌ دمای محیط تاکید می‌شد، اما واقعیت این است که تقریبا در داخل هر گوشی‌ هوشمند حداقل یک (عموما بیشتر) دماسنج یافت می‌شود؛ اما نه برای محاسبه‌ دمای محیط. این دماسنج‌ها برای اندازه‌گیری مداوم دمای داخل دستگاه و باتری مورد استفاده قرار می‌گیرد. وقتی این دما از حدی بیشتر شود، سیستم به‌صورت خودکار خاموش می‌شود تا جلوی آسیب‌های احتمالی گرفته شود

11-حسگر رطوبت هوا

(Air Humidity Sensor)

گوشی S4 نخستین تلفن هوشمند مجهز به حسگر رطوبت هوا بود. حتما از خود می‌پرسید محاسبه‌ رطوبت هوا برای یک گوشی چه فایده‌ای دارد؟ پاسخ شرکت سامسونگ به این پرسش این بود که اطلاعات دریافتی از این حسگر در نرم‌افزارهای مربوط به سلامتی استفاده می‌شود، برای سنجش این‌که آیا کاربر در محیطی راحت و مناسب قرار دارد یا خیر؟

12-قدم‌شمار (Pedometer)

با این‌که می‌توانید نرم‌‌افزارهای قدم‌شمار را روی گوشی‌تان نصب و استفاده کنید، گوشی‌های بسیار کمی وجوددارد که مجهز به یک حسگر قدم‌شمار واقعی باشد. بیشتر تلفن‌های هوشمند با استفاده از تحلیل داده‌های حسگر شتاب‌سنج، قدم‌ها را می‌شمارند. گوشی‌ نکسوس 5 که جزو معدود گوشی‌های دارای حسگر مجزای قدم‌شمار بود، حتی نرم‌افزاری برای استفاده از داده‌های این حسگر نداشت.

13 ,14

دوربین و میکروفن

این دو حسگر آن قدر بدیهی است و عادی شده‌ که کسی حتی آنها را به‌عنوان حسگر یک گوشی به‌شمار نمی‌آورد. دوربین و میکروفن‌ را هم باید جزئی از فهرست 14 حسگری دانست که در دستگاهی در جیب شما جای داده شده‌اند.

محمود صادقی

ضمیمه کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها