برای شام به جای سفارش غذا از بیرون می‌توانید آشپز سفارش دهید! این معرفی کوتاهی از استارت‌آپ جدیدی به نام ChefXChange است که توسط دو جوان عرب راه‌اندازی شده است.
کد خبر: ۸۵۶۲۲۶
آش با جاش

به گزارش جام جم کلیک ، با این سرویس مردم می‌توانند به یک پلتفرم آنلاین مراجعه کنند، آشپزها و غذاهایی را که می‌توانند بپزند مشاهده کنند و در نهایت از یک آشپز وقت بگیرند تا به خانه‌شان بیاید و برایشان غذا درست کند.

با ثبت سفارش، کاربر دیگر نگران مواد اولیه لازم نیست‌؛ زیرا آشپز مواد لازم برای غذایی را که می‌خواهد درست کند، همراه خود می‌آورد حتی وقتی کارش تمام شد ظرف‌ها را هم می‌شوید و بدون ریخت و پاش غذایی خوشمزه درست می‌کند.

این استارت‌آپ، پایانی برای دورانی است که فقط خانواده‌های اشرافی یا ثروتمند آشپز اختصاصی داشتند. در این مقاله داستان تولد این استارت‌آپ را از زبان یکی از موسسانش، کارل نعیم می‌خوانید.

دمکراسی برای آشپز خصوصی

کارل نعیم که همراه دوستش یکی از موسس‌های این ایده است، می‌گوید: ایده «چف‌اکسچینج» زمانی به ذهنش رسیده که لذت با هم بودن و هم‌صحبتی با مهمان‌هایش به دلیل آشپزی از او گرفته شده است.

او می‌گوید: «دوست داشتم مهمان به خانه‌مان بیاید، اما وقتی می‌آمدند نمی‌توانستم زیاد پیش‌شان باشم؛ چون بیشتر در آشپزخانه بودم. البته آشپزی‌ام هم خوب نبود و تجربه این کار را نداشتم، اما باید چیزی درست می‌کردم.

با این وضع آماده کردن یک غذای معمولی کلی وقت از من می‌گرفت، در حالی‌که غذای خوبی هم از آب در نمی‌آمد.

خیلی وقت‌ها پیش می‌آمد که می‌خواستم غذایی درست کنم، اما یخچال را که باز می‌کردم تازه متوجه می‌شدم مواد مورد نیاز را یا نداریم یا کم است.»

کارل و شریکش شش سال پیش در کلاسی که در دانشکده تجارت لندن برای دوره MBA در حال برگزاری بود، با یکدیگر آشنا می‌شوند.

اوایل سال 2013 کارل جشنی برگزار می‌کند و تمام تلاشش را به کار می‌گیرد تا همه چیز خوب پیش برود. «آن موقع تازه از سرویس Airbnb استفاده می‌کردیم. با این سایت می‌توان در هر جای دنیا اتاق و جا کرایه کرد.

همانجا بود که من و دوستم گفتیم چقدر خوب می‌شود بتوانیم درآمد بالاتری داشته باشیم و با آدم‌های بیشتری آشنا شویم.

به این فکر رسیدیم که غذا ابزار بسیار خوبی است تا افراد با یکدیگر آشنا بشوند. آدم‌ها از طریق غذا فارغ از فرهنگ و زبان می‌توانند با هم ارتباط برقرار کنند و آشنا شوند.

من و شریکم به غذایمان اهمیت می‌دهیم و به این نتیجه رسیدیم مدل کسب و کاری همچون Airbnb برای غذا جواب می‌دهد.

بنابراین تصمیم گرفتیم پلتفرمی درست کنیم تا هر کس بتواند با کمترین مهارت آشپزی، به بهترین شکل از مهمان خود پذیرایی کند. آنجا بود که چف‌اکسچینج متولد شد.»

کارل و شریکش بر این باورند که با چف‌اکسچینج هر شخصی می‌تواند یک آشپز خصوصی داشته باشد. همچنین این دو دوست می‌گویند می‌توان از مدل‌های تجاری Airbnb و Uber برای این سرویس استفاده کرد.

پخش تراکت برای استارت‌آپ

این دو شریک جوان می‌گویند این سرویس شرایطی برد ـ برد برای آشپزها و علاقه‌مندان غذا و آشپزی است.

کاربران اکنون می‌توانند با آسایش از طریق اینترنت غذای خانگی دلخواهشان را بخورند و آشپزها نیز با فراغ بال و مستقل کار کنند. آشپزهای عضو این سیستم دیگر مجبور نیستند در یک رستوران استخدام شوند.

چف‌اکسچینج با سرمایه شخصی موسسانش ایجاد شده و مدل تجاری آن این‌گونه است که از هزینه‌ پرداختی توسط کاربر 15 درصد حق کمیسیون دریافت می‌کند‌؛ بنابراین آشپز و کاربر کاملا رایگان در این سایت ثبت‌نام می‌کنند.

کارل نعیم در پاسخ به پرسشی درباره بازگشت سرمایه و سودشان سکوت می‌کند و می‌گوید: ترجیح می‌دهیم در این مورد صحبتی به میان نیاوریم، زیرا هنوز زود است.

ایده کارل و شریکش یک سال پیش روزهای سختی را پشت سر گذاشت. این استارت‌آپ آن زمان از یک مرکز شتاب‌دهنده اسپانیایی که از استارت‌آپ‌های مربوط به غذا حمایت می‌کند، پس از یک‌سال کار بیرون آمد.

کار با سرمایه شخصی آغاز شد، ولی کارل و شریکش خیلی زود پی بردند در بخش بازاریابی و دانش فنی ضعف دارند و همه چیز پول نیست. با توجه به این موضوع هر دو شروع کردند به مطالعه کتاب‌های بازاریابی.

چند ماه پیش از این‌که این استارت‌آپ از مرکز شتاب‌دهی خارج شود، به صورت آزمایشی با 55 سرآشپز و 50 کاربر آغاز به کار کرد که رقم نسبتا خوبی برای شروع بود.

در این زمان براساس نظرات کاربران سه بار ساختار سایت عوض شد و کاربران نشان دادند جزئیات برایشان اهمیت دارد.

«آشپزها به نوعی هنرمند هستند و معمولا آی‌تی سنخیتی با کارشان ندارد.» این جمله را کارل می‌گوید و این‌طور صحبتش را کامل می‌کند که با بودجه کمی که در اختیار داشتند شبکه‌های اجتماعی و کمک گرفتن از بلاگرهایی که درباره غذا می‌نویسند، برایشان بسیار موثر بوده است.

کارل می‌گوید حتی بعضی وقت‌ها مجبور شده‌اند تراکت در برخی نقاط شهر و برج‌های بزرگ پخش کنند.

برای پیشرفت پروژه این دو شریک مجبور می‌شوند به راه‌های گوناگونی متوسل شوند. کارل می‌گوید برخی اوقات به‌عنوان آشپز به خانه کاربران می‌رفتیم و از نزدیک کار را خودمان تجربه می‌کردیم تا زیر و بم آن دستمان بیاید.

استقامت مهم‌تر از تجربه

کارل می‌گوید غیر از یک شریک خوب برای آغاز یک استارت‌آپ که بتوان رویش حساب کرد، به افراد خوبی هم نیاز است‌؛ کسانی که استعدادهای کلیدی دارند.

او ادامه می‌دهد: «منظورم از استعداد کلیدی، افراد باتجربه نیست، بلکه آدم‌هایی است که به اندازه کافی انرژی و انگیزه ساختن یک چیز نو را داشته باشند.

به این ترتیب نیروهای باتجربه برای چنین کاری آنچنان اهمیتی ندارند، بلکه مقاومت و پایداری مهم است.

برای استارت‌آپ‌مان آدم‌های باتجربه‌ای استخدام کردیم، اما پس از مدتی به این نتیجه رسیدیم این افراد مناسب موقعیت فعلی شرکت‌مان نیستند و برای پنج سال آینده شرکت مناسب‌اند.

زیرا نیروی باتجربه دیگر شور و شوق و انگیزه جوان‌ترها برای جنگیدن در یک استارت‌آپ را ندارد.»

در حال حاضر این استارت‌آپ در لندن و واشنگتن دی.سی سرویس‌دهی می‌کند و به‌تازگی در بیروت نیز آغاز به کار کرده و دفتر اصلی آن در دبی است.

با این‌که چف‌اکسچینج نیازی به تجهیزات فیزیکی در شهرها ندارد، اما به افرادی نیاز است تا کارهایی را از راه دور انجام دهند.

کارل در پاسخ به این پرسش که چگونه کارشان را در شهرهای گوناگون مدیریت می‌کنند، می‌گوید: «ما با فرهنگ‌های گوناگونی روبه‌رو هستیم که روش‌های مختلفی برای مدیریت می‌طلبد.

ما سعی کردیم با روش استارت‌آپ ناب که بر پایه آزمایش‌های سریع و یادگیری از روش‌های پیاده شده استوار است، کار را جلو ببریم.

در حال حاضر این پلتفرم 300 سرآشپز و 500 کاربر فعال دارد و دنبال این است تا دو میلیون دلار سرمایه تا پایان سال میلادی جذب کند.»

سرمایه جمع‌آوری شده برای بازاریابی، تجربه کاربری (UX) بهتر برای وبسایت و اپلیکیشن در دست ساخت و استخدام نیروهای موثر برای شرکت صرف خواهد شد.

کارل و شریکش قصد دارند حضورشان را در بازارهای فعلی همچون امارات متحده عربی، بریتانیا، واشنگتن دی.سی و لبنان تقویت کنند و به فکر نقاط دیگری از دنیا همچون خاورمیانه، آسیا و آمریکای لاتین هستند.

موسسان چف‌اکسچینج همچنین به دنبال شهرهایی با سرانه تولید ناخالص داخلی بالاتر از حد عادی هستند و در معیارهایشان ترافیک و فرهنگ غذایی مردم را نیز مد نظر قرار می‌دهند.

انتخاب آشپز برای مهمانی‌ها

برای استفاده از این سرویس کاربر نخست باید ثبت‌نام کند و می‌تواند بر‌اساس آشپز، منوی غذاهای موجود، مکان و تاریخ احتمالی را جست‌و‌جو کند.

با پیدا کردن آشپز مورد نظر، کاربر می‌تواند به صورت مستقیم به وی پیغام بدهد و منوی او را انتخاب کند. پس از این کاربر به صورت آنلاین هزینه را پرداخت کرده و آشپز نیز درخواست را تائید می‌کند و ایمیلی برای هر دو طرف ارسال می‌شود.

سپس در تاریخ مقرر آشپز همراه مواد لازم برای طبخ غذا در خانه فرد سفارش‌دهنده حاضر می‌شود و شست‌وشوی ظروف و نظافت فضای کار نیز به عهده اوست.

پس از 24 ساعت آشپز و درخواست‌دهنده ایمیلی دریافت می‌کنند که از آنها خواسته می‌شود به یکدیگر نمره بدهند.این نمره‌ها در سیستم نظرسنجی چف‌اکسچینج ذخیره می‌شود.

پس از این‌که هر آشپز در این سایت پروفایل ساخت، تیم چف‌اکسچینج آن را بررسی کرده و با آشپز مصاحبه می‌کند. اگر آشپزی دو بار نظر منفی بگیرد، توسط سایت بررسی و حسابش غیرفعال می‌شود.

نام ایده: ChefXChange

سایت: chefxchange.com

کارل نعیم (Karl Naim): موسس چف‌اکسچینج

کارل در مدرسه تجارت لندن مدرک MBA گرفته و در کارآفرینی تخصص دارد. او در یک خانواده عرب متولد شده، اما در سوئیس زندگی می‌کند.

رامین فتوت

ضمیمه کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها