2 لنز عکاسی که تلفن همراه شما را به دوربین تبدیل می‌کند

یکه‌تازان یک اینچی

پیشرفت‌های اخیر دنیای تصویربرداری دیجیتال موجب شده برخی محصولات معرفی شده در حوزه تلفن همراه نیز از کیفیت تصویری بالایی برخوردار شوند، اما هنوز محدودیت‌های موجود در زمینه لنز و حسگر، تصویربرداری موبایل را یک پله عقب‌تر از عکاسی با دوربین نگه داشته است.
کد خبر: ۸۴۷۷۳۳
یکه‌تازان یک اینچی

به گزارش جام جم کلیک ، با این حال طی چند ماه گذشته دو محصول جدید معرفی شده که می‌تواند تجربه تصویربرداری با گوشی را تغییر و کیفیت تصویر استثنایی یک دوربین حرفه‌ای را در اختیار کاربر قرار دهد.

معرفی حسگرهای یک اینچی را می‌توان نقطه عطفی در دنیای دوربین‌های دیجیتال به حساب آورد و ایجاد تعادل مطلوب بین ابعاد دستگاه و کیفیت تصویر مهم‌ترین دستاورد این حسگرها بوده است.

حسگرهایی با قطر یک اینچ اکنون در دوربین‌های زیادی به کار رفته‌است، اما کاربرد آنها در دنیای گوشی‌های هوشمند با محدودیت‌هایی از نظر ابعاد نهایی محصول روبه‌روست که البته بسیاری از کاربران آن را به کیفیت تصاویر خروجی می‌بخشند.

اگر شما هم به این نتیجه رسیده‌اید که حسگرهای کوچک نصب شده روی گوشی‌های هوشمند از عهده تامین کیفیت مورد نیازتان برنمی‌آید و خواهان تصویری جذاب و شفاف هستید.

بد نیست به خرید یکی از محصولاتی فکر کنید که از حسگر 20 مگاپیکسلی یک اینچی بهره می‌برند و کیفیت تصویرشان از تمام گوشی‌های دیگر بالاتر است.

یک دوربین گوشی‌نما

نخستین رویکرد در پیوند زدن حسگری به قطر یک اینچ با یک گوشی هوشمند، فراموش کردن طراحی باریک و قرار دادن حسگر در بدنه دستگاه است و این کار دقیقا همان چاره‌ای است که طراحان گوشی Panasonic Lumix DMC-CM1 اندیشیده‌اند.

این گوشی اندروید که نخستین بار در نمایشگاه فتوکینای 2014 معرفی شد در اصل دوربینی است با قابلیت‌های مخابراتی و می‌توان از آن برای تماس تلفنی نیز استفاده کرد.

از آخرین تلاش‌های پاناسونیک در دنیای گوشی‌های هوشمند مدت زیادی می‌گذرد، اما این سازنده ژاپنی با معرفی CM1 نشان داد هنوز توانایی‌های زیادی در این عرصه دارد و می‌تواند محصولی بی‌نقص را برای کاربران مشکل‌پسند روانه بازار کند.

بدنه و طراحی

اگر از لنز بیرون زده CM1 صرف نظر کنیم قطر دستگاه از گلکسی اس 6 سامسونگ یا موتو ایکس موتورولا کمتر است، اما همین قطعه که در برگیرنده حسگر غول‌آسای دستگاه است قطر بدنه گوشی را به 21 میلی‌متر می‌رساند.

بدنه این گوشی از ترکیب قاب فلزی و بخش پشتی پلاستیکی با طرح چرم‌نما ساخته شده و مانند دیگر محصولات جدید پاناسونیک با دقتی بسیار بالا کنار هم مونتاژ شده است.

بخش رویی این گوشی را نمایشگر 4.7 اینچی در بر گرفته که وضوحی معادل 1080 در 1920 پیکسل دارد و با داشتن دقت کافی در نور شدید، چندان مناسب عمل نمی‌کند و از کارایی بخش تصویربرداری در اماکن پرنور می‌کاهد.

در بخش پشتی دستگاه نیز لنز دوربین نصب شده که از شش عدسی بهره می‌گیرد و فاصله کانونی 28 میلی‌متری و گشودگی اف معادل 2.8 دارد.

کنترل‌ها و تنظیمات

گوشی CM1 پاناسونیک از سیستم‌عامل اندروید بهره می‌برد و به همین دلیل دکمه‌هایی نظیر گوشی‌های اندروید دیگر دارد.

با این حال برای آسایش کاربر در تصویربرداری یک دکمه شاتر در سمت راست بدنه دستگاه نصب شده که عملکرد دوحالته آن درست مشابه یک دوربین دیجیتال است و با فشردن آن تا نیمه می‌توان وضوح را روی سوژه قفل کرد.

تفاوت دیگر گوشی CM1 با گوشی‌های اندروید دیگر وجود یک حلقه چرخان در اطراف لنز است که می‌توان تنظیم پارامترهای تصویربرداری دلخواه را به آن نسبت داد و از سر زدن دائم به منوی نرم‌افزاری برای انجام این کار خودداری کرد.

در نهایت به اپلیکیشن دوربین دستگاه می‌رسیم که به جای شبیه بودن به دیگر گوشی‌های هوشمند، یادآور نمایی است که کاربران دوربین‌های جدید پاناسونیک تجربه می‌کنند و قابلیت‌هایی مانند تنظیم شاتر، دیافراگم، نوردهی، وایت بالانس و تایمر همگی با لمس گزینه‌های مورد نظر انجام می‌شود.

کارایی و کیفیت

در زیر پوسته سخت گوشی CM1 یک پردازنده چهار هسته‌ای اسنپ‌دراگون 801 همراه با دو گیگابایت رم مخفی شده که کنار حافظه 16 گیگابایتی و قابلیت ارتقای کارت حافظه، دستگاه را در رده گوشی‌های میان رده قرار می‌دهد.

باتری 2600 میلی‌آمپر ساعتی دستگاه با توجه به میزان کار کشیدن کاربر می‌تواند بین یک تا دو روز دستگاه را زنده نگه‌دارد.

هرچند سازنده می‌توانست بدنه دستگاه را اندکی ضخیم‌تر گرفته و باتری حجیم‌تری داخل آن جاسازی کند. ترکیب پردازنده و رم دستگاه آن را در رده گوشی‌های سریع قرار می‌دهد و فرآیندهای روزمره مانند تصویربرداری، ویرایش و وب‌گردی در آن با سرعتی عالی انجام می‌شود.

هنگام فیلمبرداری می‌توان از CM1 برای ثبت ویدئو‌هایی با کیفیت 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه و 4K با نرخ 15 فریم بر ثانیه استفاده کرد که مورد دوم با داشتن کیفیت بالا به دلیل پرش‌دار بودن، کاربردی محدود دارد.

در عوض کیفیت تصویربرداری دستگاه از هر گوشی هوشمندی بالاتر است و می‌توان در نور کم و حساسیت‌های بالاتر تصاویری به مراتب بهتر از پیشرفته‌ترین گوشی‌های پیشرو ثبت کرد.

شاید تنها ایراد CM1 فقدان لرزه‌گیر اپتیکال باشد که کارایی فلاش آن را در نور کم کاهش می‌دهد و حین فیلمبرداری نیز موجب لرزش آزاردهنده کادر می‌شود

حسگری هیولا

اگر در چند سال اخیر اخبار مربوط به دوربین‌های دیجیتال را مرور کرده باشید به‌خوبی با سری RX100 سونی آشنا هستید که برای نخستین بار یک حسگر یک اینچی را در بدنه دوربین کامپکت ارائه کرده و بی‌اغراق پیشرفته‌ترین دوربین‌های کامپکت دنیا را دربرمی‌گیرد.

سونی به این نتیجه رسیده که علاقه‌مندان تصویربرداری با گوشی مستحق داشتن کیفیت این سری از دوربین‌های دیجیتال هستند و به همین دلیل بخش تصویربرداری سری RX100 را در بدنه‌ای جداگانه قرار داده و آن را با نام Sony CyberShot DSC-QX100 روانه بازار کرده است.

این دستگاه به کمک NFC و Wifi به گوشی متصل می‌شود و هر گوشی هوشمندی را به حسگری هیولا مجهز می‌کند.

بدنه و طراحی

ظاهر دستگاه QX100 شبیه یک لنز جدا شده از دوربین است، اما این وسیله واجد حسگر، باتری، دکمه‌های کنترلی و واحد ارتباطی بی‌سیم نیز هست و از طریق ساز و کار مکانیکی به گوشی هوشمند متصل می‌شود.

در بخش جلویی QX100 لنزی با فاصله کانونی 100 ـ 28، زوم اپتیکال 3.6 برابر و گشودگی اف 4.9ـ 1.8 نصب شده که درست مشابه نخستین نسل از سری RX100 است و ضمن ارائه زوم و لرزه‌گیر اپتیکال تصویربرداری در نور کم را در حالت واید از محصول پاناسونیک آسان‌تر می‌کند.

روی بدنه این محصول دری نصب شده که شکاف کارت حافظه در پشت آن قرار دارد و دری جداگانه باتری دستگاه را مخفی می‌کند که از طریق پورت میکرو یو‌اس‌بی داخل بدنه شارژ می‌شود.

کنترل‌ها و تنظیمات

در بخش فوقانی بدنه QX100 دکمه روشن و خاموش و میکروفن‌های استریوی آن دیده می‌شود و در صورتی که لنز به طرف کاربر باشد، در سمت راست بدنه دکمه شاتر و کلید زوم نصب شده که با انگشت شست کاربر کنترل می‌شوند.

ساز و کار مکانیکی اتصال دستگاه به گوشی در قسمت عقبی دیده می‌شود و نخست باید بازوهای آن را 90درجه به بیرون چرخاند. پس از آن بازوی فوقانی با عملکرد فنری خود بالا و پایین می‌رود و می‌توان آن را آن قدر از بدنه دور کرد تا یک گلکسی نوت 2 سامسونگ را در خود جای دهد.

به دلیل آن‌که ارتباط QX100 با گوشی از طریق فناوری بی‌سیم انجام می‌شود لزومی به استفاده از این ساز و کار وجود ندارد و برعکس اتصال آن به گوشی آن را به مخلوقی عجیب‌الخلقه تبدیل می‌کند.

بسیاری از کاربران دستگاه ترجیح می‌دهند پس از ارتباط بی‌سیم گوشی را داخل جیب یا کیف انداخته و با QX100 به صورت مخفیانه از سوژه‌های بی‌خبر عکاسی کنند.

کارایی و کیفیت

ارتباط دادن QX100 با گوشی و تبلت به‌سادگی فعال کردن NFC و تماس دادن دو دستگاه است، اما اگر وسیله هوشمند شما فاقد NFC است می‌توانید از طریق ارتباط مستقیم Wifi دودستگاه را به هم بشناسانید.

این ارتباط در صورت نبود دیوارهای مزاحم تا حدود 9 متر برقرار خواهد بود و کمتر کاربری حاضر می‌شود هنگام عکاسی با این وسیله تا این حد از گوشی خود دور شود.

راه‌اندازی و آمادگی QX100 برای کار نیازمند 2.5 ثانیه است که در دنیای دوربین‌های دیجیتال اندکی کند محسوب می‌شود، اما به‌ندرت برای کاربر دردسر ایجاد می‌کند.

نکته قابل تامل در مورد دستگاه این است که با وجود سازگاری آن با بیشتر گوشی‌های موجود در بازار، گوشی‌های قدیمی‌تر عملکردی پرش‌دار خواهند داشت و تصویر مخابره‌شده از دستگاه با اندکی تاخیر زمانی روی گوشی نمایش داده خواهد شد.

هنگام فیلمبرداری می‌توان از دستگاه انتظار ویدئو‌هایی با کیفیت 1440 در 1080 پیکسل را داشت که نسبت به ساخته پاناسونیک اندکی کمتر است.

دومین عیب QX100 در مقایسه با CM1 فقدان کنترل دستی شاتر و حساسیت است که برای کاربران حرفه‌ای اهمیت ویژه‌ای دارد و از کارایی این دستگاه 500 دلاری به شدت می‌کاهد.

کدام لنز ؟ چرا؟

اگر به دنبال یک گوشی شیک برای عکاسی می‌گردید و ضخامت دستگاه برایتان اهمیتی به مراتب کمتر از کیفیت تصویر دارد، گوشی CM1 پاناسونیک چاره شماست.

این دستگاه با بدنه کلاسیک، سرعت عمل و انعطاف کافی خود نیاز هر عکاسی را برطرف می‌کند و فقط باید از آپدیت شدن یا نشدن آن در سال‌های بعد نگران بود.

اما اگر وجود زوم اپتیکال برایتان اهمیت دارد و می‌خواهید گوشی فعلی یا گوشی‌های آینده خود را به کیفیت حسگرهای یک اینچی مزین کنید، بهتر است به فکر خرید QX100 سونی باشید.

محسن آرونی

ضمیمه کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها