امروزه تلفن‌های هوشمند همراهان همیشگی ما هستند و با وجود آنها همیشه مجموعه‌ای از ابزارهای مفید و ضروری و حتی بیش از حد نیاز و غیرضروری را به همراه خود داریم.
کد خبر: ۸۴۷۲۴۸
اولین‌های دنیای موبایل + عکس

به گزارش جام جم کلیک به نقل از آی تی رسان، به عنوان مثال تمامی تلفن‌های هوشمند امروزی به صورت معمول امکاناتی از قبیل عکاسی و فیلمبرداری، ضبط صدا، مرور اینترنت، اپلیکیشن‌های پیام رسان متعدد، بازیهای مختلف و ….را در اختیار ما قرار می‌دهند که نام بردن آنها موضوع بحث ما نیست.

شاید نسل اول تلفن‌های همراهی را که به کشور ما وارد شدند دیده باشید؛ دستگاه‌هایی گران‌قیمت شبیه به تلفن‌های بیسیم امروزی با سیم‌کارت‌هایی گران‌تر از خود که فقط و فقط امکان مکالمه را به دارندگان پولدار و خاص خود می‌دادند و به عنوان مثال در سال 75 می‌توانستید با قیمت یک گلکسی S6 اج پلاس امروزی با داشتن یک گوشی بیسیم سیاه رنگ و بدقواره خدای ناکرده به دیگران فخر بفروشید!

هر قابلیت عادی و معمولی که یک تلفن همراه امروزی دارد برای اولین بار در یک گوشی خاص وجود داشته و یک قابلیت ویژه محسوب می‌شده و ما می‌خواهیم اولین‌های دنیای موبایل را با هم مرور کنیم ؛ اولین‌هایی که بعضی از آنها برایمان خاطره‌های زیادی را زنده می‌کنند!

Dr-Martin-Cooper-First-Cell-Phone-Motorola

اولین تلفن همراه

نخستین تلفن دنیا را در دست سازنده‌اش مارتین کوپر (یکی از مهندسان کمپانی موتورولا) مشاهده می‌کنید؛ نام او به عنوان مخترع تلفن همراه ثبت شده و اولین گوشی موبایل دنیا محصول کمپانی موتورولا بوده است. این دستگاه که در تاریخ 3 آوریل 1973 به دنیا معرفی شد دارای ابعاد 23×13×4.45 سانتی متر و وزن 1.1 کیلوگرم بود و برای 30 دقیقه مکالمه نیاز به 10 ساعت شارژ داشت.

nokia 1011

اولین تلفن همراه با تکنولوژی GSM

GSM یک شبکه سلولی است که تلفن‌های همراه از طریق جستجوی نزدیک‌ترین فضای اطراف به آن متصل می‌شوند و امکاناتی همانند SMS را در اختیار قرار می‌داد و در حقیقت اولین سیستم دیجیتال به حساب می‌آمد. اولین شبکه GSM سال 1991 در کشور فنلاند و سپس در سایر کشورهای اروپایی توسط کمپانی‌های نوکیا و زیمنس ایجاد شد و نخستین گوشی با این تکنولوژی هم نوکیا 1011 بود که در سال 1992 به بازار آمد.

IBM-Simon-1994_-c_3007865k

اولین گوشی موبایل دارای سیستم عامل

Simon اولین اسمارتفون جهان در سال 1992 توسط IBM معرفی شد و دارای امکاناتی مانند تقویم، ساعت جهانی و دریافت و ارسال ایمیل بود. تعداد 50 هزار دستگاه از این تلفن در آمریکا به فروش رفت.

nokia 2110

اولین تلفن همراه دارای قابلیت ویبره

نوکیا 2110 اولین گوشی موبایلی مجهز به قابلیت ویبره بود و در سال 1995 معرفی شد؛ همچنین رینگتون بسیار مشهور و خاطره انگیز نوکیا نخستین بار در این دستگاه قرار داده شد.

motorola_startac

اولین تلفن همراه تاشو

موتورولا StarTAC اولین گوشی تلفن همراه با تکنولوژی GSM و طراحی تاشو، درتاریخ 3 ژانویه 1996 معرفی شد که تحولی در طراحی تلفن همراه به وجود آورد. این دستگاه با معیارهای امروزی هم زیباست؛ این طور نیست؟

communicator 9000

اولین گوشی با صفحه کلید کامل

اولین گوشی که صفحه کلید کامل داشت نوکیا Communicator 9000 بود و در سال 1996 معرفی شد که 8 مگابایت حافظه داخلی و پردازنده‌ای با سرعت 33 مگاهرتز داشت.

1Siemens S10,

اولین تلفن همراه با صفحه نمایش رنگی

اولین گوشی موبایلی که صفحه نمایش رنگی داشت S10 ساخت شرکت آلمانی زیمنس بود و در سال 1998 معرفی شد؛ اما فکر می‌کنید قابلیت نمایش چند رنگ را داشت؟ 256 هزار رنگ؟ 65 هزار رنگ؟ یا….؟ هیچکدام؛ فقط چهار رنگ آبی، قرمز، سبز و سفید.

Sharp_J-SH04_CP+_2011

اولین تلفن همراه دوربین دار

اولین گوشی موبایل مجهز به دوربین عکاسی، سامسونگ مدل SCH-V200 بود که به بازار کره جنوبی عرضه شد و قابلیت عکسبرداری با وضوخ 0.3 مگاپیکسل داشت اما در این گوشی، دوربین و موبایل دو قطعه کاملا جدا از هم بودند که فقط در یک بدنه جا گرفته بودند؛ به عبارت دیگر، عکس‌ها از طریق صفحه نمایش گوشی قابل نمایش نبودند و فقط از طریق کامپیوتر امکان دسترسی به آنها وجود داشت، بنابراین عنوان اولین گوشی دوربین‌دار واقعی به شارپ مدل J-SH04 تعلق می‌گیرد که با دوربین 0.1 مگاپیکسلی در نوامبر سال 2000 تحت قرارداد اپراتور J-Phone آن روزها یا SoftBank Mobile امروزی راهی بازار ژاپن شد و قابلیت نمایش عکس در صفحه گوشی را داشت.

siemens sl45

اولین گوشی موبایل با قابلیت ضبط و پخش صدا

زیمنس SL45 در سال 2001 معرفی شد و اولین گوشی موبایل بود که قدرت پخش فایل‌های MP3 و قابلیت ضبط صدا به مدت چند ساعت را داشت؛ این گوشی در دو مورد دیگر هم اول است: اولین گوشی با پشتیبانی از کارت حافظه و اولین گوشی موبایل که از جاوا پشتیبانی می کرد.

Nokia 6630

اولین گوشی موبایل با پشتیبانی از شبکه ارتباطی نسل سوم

حتما نوکیا 6630 را به یاد دارید؛ این گوشی هوشمند که در سال 2004 (یکی از سال‌های طلایی نوکیا) معرفی شد و اولین گوشی با قابلیت استفاده در شبکه‌های نسل سوم بود. این گوشی هوشمند مجهز به ویرایش دوم سیستم عامل سیمبیان بود و یک دوربین 1.3 مگاپیکسلی با لنزی بسیار بزرگ داشت که در زمان خود بسیار با کیفیت به حساب می‌آمد.

-HTC_Dream

اولین گوشی با سیستم عامل اندروید

HTC Dream که در آمریکا و اروپا Tmobile G1 نام داشت. در واقع اولین گوشی با سیستم عامل نوظهور اندروید بود که در تاریخ 22 اکتبر 2008 معرفی شد و از یک پردازنده ساخت کمپانی کوالکام با سرعت 528 مگاهرتز بهره می‌برد.

HTC-EVO-Design-4G-663

اولین گوشی موبایل با پشتیبانی از شبکه ارتباطی نسل چهارم

HTC Evo 4G در سال 2010 معرفی شد و اولین دستگاهی بود که از نسل چهارم ارتباطات موبایلی پشتیبانی می‌کرد. این گوشی هوشمند از سیستم عامل اندروید 2.3.3 بهره می‌برد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها