نرم افزار موبایل

فیلم اکشن بسازید

تلفن‌های همراه و اینترنت همه چیز را متحول کرده؛ خیلی از روش‌های سنتی در حال تغییر است و می‌توان بدون خارج شدن از خانه بسیاری از امور را رتق و فتق کرد.
کد خبر: ۸۴۲۵۵۶
فیلم‌نت؛ رقیب یا برادر پرده نقره‌ای

رسانه‌های سنتی با پدیده ریزش مخاطب مواجه‌اند، سینما و تلویزیون هم دیگر جذابیت گذشته را ندارد و دیری نیست تا شبکه‌های اینترنتی که بر بستر شبکه، فیلم و سریال برای مخاطب پخش می‌کنند جا پای جعبه جادویی بگذارند و مردم را از صف کشیدن برای تماشای فیلم بر پرده نقره‌ای بی‌اشتها کنند.

این روزها تلفن‌همراه هوشمند به شدت در بین مردم رواج پیدا کرده و در کشورمان با ضریب نفوذ بالایی مواجه هستیم که نوید بازاری بکر برای ارائه محتوا را به مخاطب می‌دهد.

یکی از این محتواها فیلم و سریال و در کل محتوای ویدئویی است که می‌تواند مخاطب زیادی را جذب کند، به این ترتیب به‌تازگی اپلیکیشن‌هایی برای مشاهده فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی و خارجی منتشر شده‌ و توانسته‌اند مخاطب زیادی را با خود همراه کنند.

فیلم‌نت از این دست اپلیکیشن‌هاست که طی هفت ماه از انتشارش با استقبال خوبی مواجه شده و اولین سامانه موبایلی به حساب می‌آید که می‌توان در آن جدیدترین سریال‌ها را که تا پیش از این در پیشخوان سوپرمارکت‌ها ارائه می‌شد، مشاهده کرد.

به بهانه رونمایی از این اپلیکیشن در نمایشگاه تلکام امسال با محمد صراف، موسس فیلم‌نت گفت‌وگو کرده‌ایم.

فیلم‌نت چقدر کاربر دارد و استقبال از آن شده است؟

اکنون حدود یک میلیون و 700 هزار نفر کاربر داریم بدون این‌که تبلیغات خاصی برای اپ کرده باشیم. از این تعداد کاربر حدود یک سوم آن کاربرهای فعال (اکتیو یوزر) است که مدام از فیلم‌نت استفاده می‌کنند. اپلیکیشن‌های‌مان هم تاکنون حدود 1.2 میلیون بار دانلود شده است.

با توجه به این‌که برای سریال‌ها شبکه پخش خانگی داریم و به آسانی می‌توان جدیدترین فیلم‌های روز سینمای جهان و ایران را رایگان از اینترنت دانلود کرد، فکر می‌کنید رشد کاربران‌تان صعودی باشد؟

بله، زیرا ما قصد رقابت با شبکه پخش خانگی را نداریم بلکه فرصتی برای آنها هستیم تا محصولاتشان را از طریق سیستم ما هم عرضه کنند.

شبکه نمایش خانگی از دیسک‌های دی‌وی‌دی استفاده می‌کند که پول زیادی برای تهیه دیسک و چاپ دارد و ممکن است مرجوعی هم داشته باشد.

اپلیکیشن ریسک این فضا را کم می‌کند و اگر محصول فروش نرود ضرری شامل حال ما نمی‌شود.

در جواب پرسش دوم هم باید بگویم اتفاقا تجربه ثابت کرده اعتماد مردم به یک مرجع رسمی و قانونی بیشتر از کانال‌های غیررسمی است.

تمام محصولاتی که روی فیلم‌نت وجود دارد به‌واسطه قرارداد با تهیه‌کننده‌ها و موسسه‌های ویدئویی تهیه شده و از وزارت ارشاد مجوز دارند، ولی این چالش وجود دارد که نمی‌توانیم جدیدترین آثار سینمای جهان را به سرعت روی فیلم‌نت داشته باشیم.

با این حال استقبال از فیلم‌نت تا همین لحظه که تبلیغات‌ رسمی‌مان را شروع نکرده‌ایم خیلی مثبت بوده است و فکر می‌کنم بیشتر از این هم خواهد شد.

ما داریم جا پای نت‌فلیکس در ایران می‌گذاریم. یا ما موفق می‌شویم یا شخص دیگری در این حوزه در ایران به موفقیت خواهد رسید.

تماشای فیلم روی گوشی یا تبلت سخت است و لذت تلویزیون را ندارد. با این محدودیت چطور کنار آمدید؟

اول این‌که فیلم‌نت در کنار اپلیکیشن وبسایت هم دارد، اما موبایل همواره همراه افراد است و به یک رسانه تبدیل شده است.

حال اگر موبایل و اینترنت داشته باشید دیگر نیازی به تلویزیون ندارید، چون می‌توانید در هر جایی به رسانه تصویری دسترسی داشته باشید.

بد نیست بدانید اپلیکیشن ما کاربر بسیار بیشتری نسبت به سایت دارد و بیشتر مردم فیلم‌ها را روی گوشی‌هایشان تماشا می‌کنند.

در ضمن اگر کاربر، اسمارت تی‌وی داشته باشد می‌تواند از طریق کابل یا شبکه بی‌سیم، فیلم را روی تلویزیون ببیند و فیلم‌نت فقط به قاب موبایل محصور نمی‌شود.

همچنین با سازنده‌های تلویزیون در ایران هم مذاکراتی داشته‌ایم تا اپلیکیشن فیلم‌نت را روی محصول خود و به صورت پیش نصب ارائه کنند و برای سیستم پرداخت هم از همان روش اعتبار سیمکارت استفاده خواهیم کرد.

آیا برای ساخت فیلم‌نت از نمونه‌های خارجی هم استفاده کردید؟

راستش زمان ساخت فقط نت‌فلیکس (Netflix) را در این زمینه می‌شناختیم و از تجربه طراحی و رابط کاربری آن استفاده کردیم تا فیلم‌نت بهتر ارائه شود.

شاید باورتان نشود ولی در آمارهایی که به‌دست آوردیم متوجه شدیم نحوه چیدمان دکمه‌ها و المان‌های اپ‌مان و سادگی آن رابطه مستقیمی با بالا رفتن استفاده کاربر دارد.

با توجه به سرعت پایین اینترنت و دسترسی به آن چه تدبیری اندیشیده‌اید؟

پلیر فیلم‌نت را به‌صورت اختصاصی ساخته‌ایم و از فناوری‌ای استفاده کردیم که کیفیت پخش فیلم با توجه به سرعت اینترنت روی گوشی کاربر تنظیم می‌شود. کاربر فیلم‌نت با سرعت 128 کیلوبیت بر ثانیه هم می‌تواند به راحتی فیلم تماشا کند.

به‌تازگی با شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت هم وارد مذاکره شده‌ایم تا مصرف ترافیک را برای کاربران فیلم‌نت رایگان کنند و کاربر پولی بابت مصرف اینترنت پرداخت نکند.

البته برای این کار باید درصدی از فروش را به ISPها اختصاص دهیم. با این حال ترافیکی که برای آی‌اس‌پی‌ها ایجاد می‌کنیم به نفع‌شان است.

محافظت از محتوای‌تان چطور انجام می‌شود؟

کاربران فیلم‌نت می‌توانند فیلم‌ها را دانلود یا به صورت آنلاین (استریم) مشاهده کنند و کاربران اندرویدی امکان به اشتراک‌گذاری فیلم‌های دانلود شده‌شان با دیگران را دارند.

اما کاربرهای سیستم‌عامل iOS به‌دلیل محدودیت‌های این سیستم‌عامل فقط می‌توانند درون اپ فیلم را ببینند و امکان اشتراک‌گذاری وجود ندارد.

با این حال تهیه‌کننده‌هایی که از آنها فیلم‌ها را می‌گیریم مشکلی با انتقال فیلم‌ها ندارند، ضمن این‌که قیمت فروش‌مان به قدری پایین است که کمتر این اتفاق خواهد افتاد.

این را هم بگویم که کاربر ایرانی علاقه زیادی به استریم محتوا ندارد و مالکیت را به پخش آنلاین یا اجاره ترجیح می‌دهد.

ایده ساخت چنین اپلیکیشنی چطور به ذهن‌تان رسید؟

من موسسه فیلمسازی و سابقه تهیه‌کنندگی و کارگردانی دارم. بزرگ‌ترین دغدغه تهیه‌کننده این است که فیلمش دیده شود و مخاطب داشته باشد.

یک سال و نیم پیش بود که طی جلسه‌هایی که در شرکت داشتیم و همفکری‌هایی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم خلا چنین سرویسی وجود دارد و بهتر است ما آن را انجام دهیم.

برای مثال در نقاط دور افتاده از پایتخت دسترسی به تئاتر و سینما با دشواری مواجه است که از دیگر مشوق‌هایمان برای آغاز کار بود. فیلم‌نت بجز سریال، تئاترها را هم پوشش می‌دهد.

زمانی که شروع کردیم سرویس مشابهی نداشتیم، اما اکنون رقیب پیدا کرده‌ایم. طراحی و توسعه اپ یک سال طول کشید و هفت ماه پیش اپ‌مان آماده دانلود روی استورها بود.

راهکارتان برای مقابله با سرویس‌های رقیب چیست؟

راستش اصلا از حضور رقبا نگران نیستیم و اتفاقا خوشحال هم می‌شویم، زیرا فضا رقابتی‌تر شده است.

هرکدام از ما راهکار تجاری (بیزینس مدل) خودمان را داریم و به نظرم اکنون در دنیای آی‌تی بیزینس مدل مهم‌تر از ایده تکراری است؛ می‌شود یک ایده تکراری را با یک بیزینس مدل جدید کاملا موفق تبدیل کرد.

مدل درآمدی ما با اپراتور گره خورده و پول فیلم‌ها از حساب سیمکارت کاربر کم می‌شود (یا روی قبض می‌آید) و پرداخت بانکی مستقیم نداریم که کاربر را با پیچیدگی روبه‌رو کند.

فکر می‌کنم همین عامل رقابتی ماست، ضمن این‌که با شرکت‌ها و تهیه‌کننده‌های بیشتری قرارداد داریم و محتوای اختصاصی هم خواهیم داشت. این را هم در نظر بگیرید که هر کسی سهم خودش را از بازار دارد.

تیم‌تان چند نفر است؟

تیم دولوپر ما حدود ده نفر است که همه چیز را خودشان از صفر ساخته‌اند. تیم ما متشکل از نخبه‌های دانشگاهی تهران و شریف است.

چرا اپلیکیشن‌تان روی کافه بازار نیست؟

فیلم‌های ما با قیمت پایینی (هزار یا 2000 تومان) فروخته می‌شود که از این رقم درصدی برای تهیه‌کننده است و درصدی هم برای ما.

کافه بازار 30 درصد از پرداخت درون برنامه‌ای را برای خودش کسر می‌کند، بنابراین اگر می‌خواستیم روی این استور حاضر شویم سودمان خیلی کاهش می‌یافت.

بنابراین روی استورهای دیگری که درصدی از پرداخت درون برنامه‌ای کسر نمی‌کنند قرار گرفتیم، همچون مایکت، کندو و اول مارکت.

گفتید بیشترین دانلودتان مربوط به اپ بوده است، آماری از سیستم‌های عامل‌ مختلف دارید؟

بیشترین دانلودمان مربوط به اندروید است و اکنون فقط 15 درصد iOS است.

مردم بیشتر چه فیلم‌هایی تماشا می‌کنند و بیشترین مخاطب‌تان در کدام شهر است؟

مردم بیشتر ژانر اجتماعی و فیلم‌های هندی را دنبال می‌کنند و پس از تهران، اهواز بیشترین کاربرمان را تشکیل داده است.

سرمایه ساخت فیلم‌نت را چگونه فراهم کردید؟

ما سرمایه‌گذار نداشتیم و کار را با سرمایه شرکت جلو بردیم که بخش فنی و توسعه آن هزینه زیادی برد اما کم‌کم داریم به نقطه سر به سر و سوددهی نزدیک می‌شویم.

آیا کاربران عادی امکان آپلود محتوا روی فیلم‌نت را خواهند داشت؟

سامانه ما ادمین پرووایدر است، یعنی محتوا از سوی ما ارائه می‌شود و کاربر نمی‌تواند چیزی آپلود کند.

برنامه‌ای هم برای ارائه محتوای آموزشی و ورزشی دارید؟

در نمایشگاه تلکام امسال اپ دیگری به نام دانا معرفی کردیم که محتوای ویدئویی آموزشی دارد و ابتدا حوزه سلامت، ورزش و آی‌تی را پوشش خواهد داد.

خودتان چقدر فیلم می‌بینید؟

من زیاد فیلم می‌بینم و ژانر وحشت و اکشن را بیشتر دوست دارم.

برخی معتقدند شور و شوق استارت‌آپی که در کشور راه افتاده حبابی بیش نیست و نهایتا تا پنج سال آینده از بین خواهد رفت. نظر شما چیست؟

به نظر من آی‌تی به شدت اشتغال‌زاست و به کلی نیرو از مهندس گرفته تا خدماتی نیاز دارد. الان استارت‌آپ‌هایی داریم که ماهی تا پنج میلیارد تومان هم درآمد دارند بنابراین چنین کسب و کاری قطعا بزرگ خواهد شد و تا چند سال آینده هم به این آسانی از بین نخواهد رفت.

تازه اگر بخواهد از بین برود هم می‌تواند در بخش دیگری از آی‌تی سرمایه‌گذاری کند. برعکس فکر می‌کنم آینده کشورمان از آن استارت‌آپ‌هاست و می‌تواند کمک زیادی به اشتغال و درآمدزایی کند.

در ضمن حضور استارت‌آپ‌ها و سرمایه‌گذارهای خارجی در ایران هم به این سادگی‌ها نیست و نمی‌شود گفت با حضور آنها فضای رقابتی کشور نابود می‌شود.

با برداشته شدن تحریم‌ها خارجی‌ها تازه باید بیایند و قوانین کشور ما را برای تجارت یاد بگیرند.

کمی از چالش‌هایتان هم بگویید.

بزرگ‌ترین چالش ما بحث مجوز بود، با این‌که سرمایه کار از خودمان بود و با تهیه‌کننده‌ها هم توانسته بودیم به مشارکت برسیم، اما در بحث مجوز که تنها تقاضای ما از دولت بود دشواری داشتیم. به نظرم مسئولان باید بیشتر از این صنعت حمایت کنند.

فیلم‌نت

فیلم‌نت اپلیکیشنی برای مشاهده محتوای تصویری اعم از فیلم، سریال و تئاتر است که برای هر دو پلتفرم اندروید، iOS و وب در دسترس است.

کاربران می‌توانند جدیدترین فیلم‌های ایرانی و خارجی را روی این اپ تماشا کنند. محتوای ارائه شده روی این اپ به دو صورت پولی و رایگان ارائه شده که برای پرداخت هزینه فیلم‌های غیررایگان کاربر از اعتبار سیم‌کارتش یا با هزینه قبض، پول را پرداخت می‌کند.

در حال حاضر 2000 فیلم و سریال روی این سرویس ارائه شده که 10 درصد آن را فیلم‌های رایگان تشکیل می‌دهد

مدیرفنی فیلم‌نت: همه چیز را خودمان ساختیم

سیدماهان ملک آرا، مدیر فنی سرویس فیلم‌نت در گفت‌وگو با کلیک می‌گوید همه بخش‌های سیستم‌مان از اپلیکیشن گرفته تا پلیر اختصاصی را خودمان ساختیم.

به گفته او از فرمت‌های hlf، mpeg4 و dash استفاده می‌کنند و از دو فناوری برای رساندن فیلم‌ها به دست مخاطب کمک گرفته‌اند: Multiple Bitrate و hlf.

در مدل اولی که مختص گوشی‌های اندرویدی قدیمی است کاربر می‌تواند کیفیت پخش را به دلخواه انتخاب کند، اما در دومی سرعت و کیفیت پخش به صورت خودکار بسته به نوع ارتباط کاربر تنظیم می‌شود.

مانند یوتیوب هرقدر سرعت اینترنت بالاتر باشد کاربر ویدئوی با کیفیت‌تری را دریافت می‌کند. ملک‌آرا در ادامه می‌گوید:

برای اولین بار در ایران پلیری برای گوشی ساخته‌ایم که با عقب و جلو کردن فیلم می‌توان فریم‌ها را به صورت تصویر کوچک مشاهده کرد و پلیر فیلم‌نت قابلیت پشتیبانی از زیرنویس و مودهای مختلف را دارد. به گفته مدیر فنی فیلم‌نت سرورهای این اپلیکیشن در ایران قرار دارد و از زبان دات‌نت و سی‌پلاس استفاده کرده‌اند.

کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها