نگاهی به آنچه که کنفرانس اپل‌ را با اهمیت کرده است

یک تقلید هنرمندانه

هفته گذشته (18 شهریور) سانفرانسیسکو روز‌های شلوغی را پشت سر گذاشت. 7000 متقاضی پشت درهای بسته کنفرانس اپل منتظر بودند تا یک‌بار دیگر این شرکت غافلگیرشان کند، اما اتفاقات کنفرانس ویژه اپل در سال 2015 با آنچه تا قبل از آن به گوش کاربران رسیده بود، فقط در جزئیات فرق داشت.
کد خبر: ۸۳۷۹۰۲
یک تقلید هنرمندانه

از آ‌یپد پرو 12.9 اینچی گرفته تا آیفون 6‌اس صورتی و تلویزیون هوشمند اپل همه از چند هفته قبل حضور خود را در بازار شایعات اعلام کرده بودند.

در چنین روزهایی که به نظر می‌رسد بازار فناوری به اشباع رسیده و گوشی‌های هوشمند واتو واتو وار با ظاهر و باطنی شبیه هم تکثیر می‌شوند، فقط جزئیات تعیین‌کننده است. این اتفاقات ریز گاهی از متن اصلی‌ هم مهم‌تر می‌شود.

لمس سوم

قطعا یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که در کنفرانس اپل از آن رونمایی شد قابلیت فورس تاچ یا همان 3D Touch است که از آیفون 6اس سردرآورده است.

این قابلیت جدید که پیش از این در چند گوشی اندرویدی دیده شده است، تاثیر مستقیمی بر تجربه کاربری افراد دارد.

فناوری‌ای که به کاربر این امکان را می‌دهد بسیاری از کارها را در زمانی بسیار کمتر از قبل انجام دهد. قابلیت لمس سه‌بعدی با کمک حسگرهایی که بین قسمت بک‌لایت و صفحه‌نمایش رتینا قرار دارد.

تغییرات میکروسکوپی در فشار وارد شده به صفحه را تشخیص می‌دهد تا در مجموع حرکت در دو جهت طول و عرض و فشار وارد شده اندازه‌گیری شود.

با کمک چنین ویژگی‌ای کاربر می‌تواند از میانبرهایی برای استفاده از اپلیکیشن‌های پرکاربردش استفاده کند.

این فناوری اولین‌بار در ساعت اپل استفاده شد، اما انگار بازخورد خوب آن خیلی سریع مدیران اپل را مجاب کرد تا پای آن را به آیفون هم باز کنند.

این فقط شروع ماجراست؛ زیرا تاچ سه‌بعدی می‌تواند به هوشمندسازی بیشتر محصولات اپل کمک کند.

در واقع اپل از آی‌اواس 8 به بعد سعی کرده امکان تحلیل رفتار کاربر را به سیری اضافه کند، اما برای کاربردی کردن این قابلیت هوشمند به ابزاری نیاز دارد تا به اجرای آن کمک کند. فورس تاچ و نحوه فراخوان آن می‌تواند همین ابزار کاربردی باشد.

فرض کنید اگر گوشی شما بداند چه زمانی سراغ پیدا کردن یک رستوران می‌روید یا کی می‌خواهید با یکی از همکارانتان تماس بگیرید، یک جوری باید از آن باخبرتان کند.

این دقیقا همان نقطه‌ای است که میانبرهای لمس سه‌بعدی می‌تواند به دادتان برسد. حال قابلیت Hey Siri را که در تمام بخش‌های آیفون جدید قابل استفاده است به آن اضافه کنید تا معنای واقعی هوشمندی را درک کنید.

علاوه‌بر این و اضافه شدن رنگ صورتی به آ‌یفون‌های جدید، این محصول از پردازشگر A9 بهره می‌برد که با توجه به بهینه شدن مصرف آن، کوچک‌ترشدن باتری را جبران می‌کند.

غولی برای حرفه‌ای‌ها

دومین محصولی که حرف و حدیث‌های زیادی را با خود به همراه داشت، آیپد غول‌پیکری بود که با پسوند پرو به خانواده محصولات اپل وارد شد.

آیپد پرو که اندازه‌ای 9/12 اینچی دارد یک ساختارشکنی بزرگ در روند کلی اپل محسوب می‌شود. شاید تصور یک تبلت به این بزرگی چندان دلچسب به نظر نرسد، اما در دوره‌ای که گوشی‌ها اندازه تبلت می‌شود نباید چندان تعجب کرد تبلت‌ها نیز به اندازه نوت‌بوک‌ها برسد.

آیپد پرو یک عرض اندام تمام قد برای مقابله با سرفیس پروی مایکروسافت است؛ زیرا علاوه‌بر اندازه بزرگش، قلم استایلوس و صفحه کلید اختصاصی نیز دارد.

اما این پرسش مطرح است که با وجود مک‌بوک ایر آیا باز هم وجود چنین محصولی لازم به نظر می‌رسد؟ شکی نیست آیپد پرو به‌عنوان بزرگ‌ترین دستگاهی که از آی‌او‌اس استفاده می‌کند می‌تواند کاربردی متفاوت از مک‌بوک ایر داشته باشد.

از طرفی همین تغییر اندازه ناگهانی، اپل را از وارد شدن به یک چالش بزرگ می‌رهاند.

آن هم یکپارچه کردن دو سیستم‌عامل مک‌او‌اس و آی‌او‌اس است، یعنی مشابه اتفاقی که برای ویندوز10 افتاد.

حال کاربرانی که به کار کردن با آی‌او‌اس خو گرفته‌اند و می‌خواهند یک قدم حرفه‌ای‌تر بردارند براحتی سراغ آیپد پرو می‌روند و با توجه به توسعه‌هایی که شرکت ادوب روی این محصول انجام داده است، ابزاری حرفه‌ای برای کارهای گرافیکی به حساب می‌آید.

قلم استایلوس مانند رقبای دیگرش از جمله بامبو پن، قلم هوشمند سرفیس و سامسونگ به فشار دست شما حساس است و حتی جهت دادن به آن نوع کاربری‌اش را تغییر می‌دهد.

باز هم باید منتظر ماند و دید استقبال مشتریان از چنین محصولی چگونه خواهد بود، اما در هر صورت می‌توان آیپد پرو را نه یک نوآوری بلکه «شترگاو پلنگی» در نظر گرفت که می‌خواهد تمام ویژگی‌های ممکن را یکجا جا دهد.

جعبه سیاه مجهول

وقتی صحبت از تلویزیون می‌شود اولین تصوری که در ذهن شکل می‌گیرد، صفحه‌ای بزرگ و تخت است که گوشه‌ای از هال خانه شما را به خود اختصاص داده است.

تلویزیون اپل یا همان اپل TV تنها یک جعبه سیاه رنگ کوچک با خروجی اچ‌دی‌ام‌آی است که برای بسیاری از ما هنوز هم پدیده مجهولی است.

حال اپل سراغ نسل جدید این محصول رفته که نسبت به گذشته تحول بسیاری یافته است تا حدی که اپل از آن به‌عنوان «آینده تلویزیون» یاد می‌کند.

اپل این بار به‌جای آن‌که از اپل تی‌وی فقط به‌عنوان رابطی برای وصل کردن آی‌دیوایس‌ها و آی‌تیونز به تلویزیون استفاده کند، سراغ هوشمند کردن آن رفته و برای اولین بار از سیستم‌عامل مخصوص برای این دستگاه استفاده کرده است.

سیستم‌عامل روی اپل تی‌وی به معنای ورود اپلیکیشن‌ها به این دستگاه و اضافه شدن تمام و کمال اپل تی‌وی به اکوسیستم اپل است.

حال جعبه سیاه مجهول مانند ساعت هوشمند اپل دریچه‌ای جدید برای توسعه‌دهندگان است تا در کارزاری جدید اپلیکیشن‌ها را توسعه دهند.

اپل‌تی‌وی جدید از پردازنده A8 استفاده می‌کند که این پردازنده‌ 64 بیتی در آیفون 6 نیز به‌کار گرفته شده بود. به‌کارگیری این پردازنده‌ باعث می‌شود بازی‌های موبایل با سرعت و کیفیت مناسبی در صفحه‌ تلویزیون به نمایش درآید.

این اولین‌بار است تلویزیون هوشمند اپل حافظه داخلی دارد. اپل‌ تی‌وی قرار است در دو نسخه 32 و 64 گیگابایتی عرضه شود.

در دنیای امروز تلویزیون و سریال‌ها نقش عمده‌ای از سرگرمی افراد را به خود اختصاص می‌دهد و شاید جایی مثل آمریکا در اقتصاد شانه به شانه سینما و هالیوود بزند.

آرش جهانگیری - کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها