در میان تراکنش‌های گوناگونی که روی وب انجام می‌دهیم، تراکنش‌های مالی جایگاه ویژه‌ای دارد، زیرا زیان حاصل از مشکلات احتمالی آن کاملا برای ما محسوس خواهد بود. در این نوشته به اختصار ده نکته امنیتی را برای انجام یک خرید امن در وب یادآور می‌شوم که کاربران باید همگی آنها را رعایت کنند:
کد خبر: ۷۹۵۰۹۷
۱۰ نکته امنیتی برای خرید اینترنتی

1- رایانه‌ای که می‌خواهید از طریق آن تراکنش مالی آنلاین انجام دهید باید به نرم‌افزار آنتی‌ویروس و فایروال به‌روز‌رسانی شده مجهز باشد. این نرم‌افزارها می‌توانند تا حد زیادی از شما در برابر نرم‌افزارهایی که قصد به سرقت بردن اطلاعات ارزشمند مالی شما را دارند محافظت کنند.

2- به هیچ‌وجه از رایانه‌هایی که برای استفاده عموم در دسترس هستند یا بین چند نفر به اشتراک گذاشته شده‌اند، برای انجام تراکنش‌های آنلاین خود استفاده نکنید.

3- برای انجام خریدهای آنلاین خود حتما از پهنای باند متعلق به خودتان برای دسترسی به شبکه اینترنت استفاده کنید. به‌هیچ وجه از شبکه‌های Wi -Fi متعلق به دیگران یا شبکه‌های Wi -Fi که به‌صورت رایگان به شما پیشکش می‌شود برای اتصال به اینترنت و انجام خرید در وب استفاده نکنید.

4- به هیچ‌وجه از لینک‌های خریدی که از طریق ایمیل، شبکه‌های اجتماعی یا شبکه‌های پیام‌رسان (وایبر و...) برای شما ارسال می‌شود، برای خرید استفاده نکنید. خودتان صفحه وب مورد نظرتان را برای سفارش کالا یا خدمات جستجو کنید.

5- آدرس (URL) صفحه وب مورد نظرتان را که می‌خواهید در آن خرید آنلاین انجام دهید، به دقت بررسی کنید تا از درست بودن نام آن مطمئن شوید. آدرس این صفحه باید واژه (https) شروع شود و قبل از آن علامت یک قفل سبز رنگ که نشان‌دهنده معتبر بودن گواهی دیجیتال وبسایت مورد نظر شماست، در نوار آدرس مرورگر شما قابل رویت باشد.

6- در وبسایت‌های ایرانی که قصد دارید خرید آنلاین خود را از طریق آنها انجام دهید به‌دنبال نماد اعتماد الکترونیکی کسب و کار بگردید و با کلیک روی آن در صفحه جدیدی که باز می‌شود، مشخصات فروشنده کالا یا خدمات مورد نظرتان را بررسی کنید.

7- تا آنجا که می‌توانید از کارت‌های هدیه بانکی به‌جای کارت‌های بانکی خود برای پرداخت‌های آنلاین استفاده کنید.

8- تا آنجا که می‌توانید از افشای اطلاعات شخصی مربوط به خود (نام و نام خانوادگی، کدملی و...) در انجام خریدهایتان در وب خودداری کنید.

9- از کلمات عبور قوی استفاده کنید. همین قدر بدانید که یک کلمه عبور امن باید حداقل 14 کاراکتر طول داشته باشد و ترکیبی از حروف بزرگ و کوچک، عدد و نشانه‌های مختلف باشد.

10- اطلاعات مربوط به تراکنش‌های مالی خود را حتما ثبت و حفظ کرده که در صورت بروز هرگونه مشکلی بتوانید با استفاده از سابقه برجای مانده دادخواهی کنید.

محمد حیدری‌تفرشی‌

استاد دانشگاه در رشته امنیت اطلاعات

کلیک (ضمیمه یکشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها