یکی از اولین پرسش‌هایی که معمولا برای راه‌اندازی فروشگاه‌های اینترنتی مطرح می‌شود این است که آیا استفاده از سیستم‌های متن‌باز (Open Source) و رایگان به‌عنوان سیستم فروشگاهی مناسب است؟ پاسخ این پرسش بله یا خیر نیست و به توضیح بیشتری نیاز دارد.
کد خبر: ۷۹۵۰۹۵
راه‌اندازی یک فروشگاه 2 دهنه در خیابان اصلی اینترنت / بخش سوم

سیستم‌های متن‌باز مانند جوملا، وردپرس و ... در دنیا طرفداران زیادی دارند و وبسایت‌های زیادی هم از آنها استفاده می‌کنند، به همین دلیل برنامه‌نویسان فراوانی هم به‌صورت تخصصی از راه توسعه برنامه‌های جانبی برای این نرم‌افزارهای متن‌باز درآمد کسب کرده و مشغول فعالیت هستند، پس هر روز برنامه‌های جانبی یا به‌عبارتی افزونه‌های زیادی برای این سیستم‌های متن‌باز تولید می‌شود.

سیستم‌های متن‌باز مشخصات کالا را از شما به‌صورت عمومی می‌پرسند و برای این نوشته شده‌اند که هر شخصی با هر هدفی بتواند از این سیستم‌ها استفاده کند، برای مثال اگر می‌خواهید فروشگاه تخصصی چای راه‌اندازی کنید، ممکن است بخواهید مشتری بر اساس پارامترهایی خاص محصولات سایت را فیلتر کند. در هر صورت سیستم‌های متن‌باز نقطه شروع مناسبی هستند، زیرا با هزینه‌ای کم می‌توانید فروشگاه خود را راه‌اندازی کنید و ببینید آیا ایده‌ای که برای آن زحمت کشیده‌اید، در عمل درست از آب در می‌آید یا خیر؟ اگر خوب پیش رفت، می‌توانید بخش‌هایی را که نتوانسته بودید آن‌طور که مدنظرتان است پیاده‌سازی کنید، به یک برنامه‌نویس بسپارید تا توسعه دهد. اگر حساسیت بیشتری روی وبسایت دارید می‌توانید در یک پروسه طراحی مجدد، وبسایت خود را متناسب با تجربه‌های کسب شده دوباره طراحی کنید و این بار از سیستم‌های متن باز استفاده نکنید. نظر شخصی من استفاده از سیستم فروشگاهی ورد پرس با نام WooCommerce است. این سیستم بخوبی فارسی‌سازی شده، کار کردن با آن آسان است و امکانات مورد نیاز یک فروشگاه را دارد.

ظاهر شکیل در حد بین‌المللی

بسیاری از افرادی که از سیستم‌های فروشگاهی وردپرس یا جوملا استفاده می‌کنند، از ظاهر ساده و تکراری این فروشگاه‌ها شکایت دارند، اما می‌توان با همین سیستم‌ها فروشگاهی شکیل در حد بین‌المللی داشت. یکی از وبسایت‌های بین‌المللی که قالب‌هایی شکیل برای سیستم‌های متن باز ارائه می‌کند وبسایت Themeforest.net است. داخل این وبسایت می‌توانید سیستم متن باز خود را انتخاب و قالب‌های متعدد و زیبای زیادی را مشاهده کنید. می‌توانید یکی از قالب‌ها را انتخاب کرده و بخرید و پس از آن از یک برنامه‌نویس بخواهید آن را برایتان فارسی‌سازی و روی وبسایت‌تان نصب کند. این کار کمی هزینه دارد، اما باعث می‌شود وبسایتی شکیل با ظاهری بین‌المللی داشته باشید. درخصوص پرداخت دلاری وبسایت نیز جای نگرانی نیست، وبسایت‌های زیادی این کار را انجام می‌دهند، کافی است کمی وقت گذاشته و در گوگل جستجو کنید.

اینماد و درگاه پرداخت

به وبسایت فروشگاه‌های اینترنتی سر بزنید، کنار وبسایت عکسی مشترک در تمام آنها وجود دارد با عنوان اینماد یا همان نماد اعتماد الکترونیکی که با کلیک روی آن نام فروشگاه، آدرس فیزیکی و مشخصات دیگر را مشاهده خواهید کرد. شما هم برای فروشگاه خود به اینماد نیاز دارید، نگران نباشید تمام پروسه دریافت این نماد به‌صورت اینترنتی و از طریق سایت enamad.ir انجام می‌شود. درخواست خود را ثبت، مدارک خواسته شده را ارائه و مرحله به مرحله پیش بروید. اگر مدارک شما کامل باشد این پروسه بیشتر از یک ماه زمان نخواهد برد. توجه داشته باشید اگر بخواهید برای فروشگاه خود درگاه پرداخت داشته باشید، دریافت اینماد الزامی است و بانک‌ها به این مساله حساسیت داشته و در اولین مرحله این موضوع را بررسی خواهند کرد.

پس از دریافت اینماد، به وبسایت بانکی که در آن حساب دارید بروید و درخواست درگاه پرداخت الکترونیک خود را ارائه کنید، اگر این گزینه را پیدا نکردید، عبارت پرداخت الکترونیک بعلاوه نام بانک خود را در اینترنت جستجو کرده و سایتی را که یافته شد بررسی کنید. اگر حوصله این مراحل را نداشتید، وبسایت‌های واسطه‌ای نیز درگاه پرداخت به وبسایت شما ارائه می‌کنند، از آنها استفاده کنید و بعدها سراغ درگاه مستقیم بروید.

دیر افتتاح کردن بهتر است

برای افتتاح فروشگاه خود عجله نکنید، اطلاعات وبسایت را تکمیل کنید، خودتان را در مقام مشتری وبسایت قرار دهید و ببینید آیا وبسایت شما به اندازه کافی متقاعدکننده است؟ پرسش‌هایی را که ممکن است در ذهن مشتری شکل بگیرد مطرح کنید و برای آن پاسخی داشته باشید. اگر بارها مجبور به تغییر بخش‌هایی شدید این کار را انجام دهید. یادتان باشد در اولین بازدید مشتری از وبسایت شما، تصویر ذهنی او شکل می‌گیرد و این تصویر با هر بار مراجعه یا شنیدن و دیدن درباره شما کامل‌تر می‌شود. می‌توانید افتتاح خصوصی داشته باشید، به این صورت که تعدادی از دوستان خود را دعوت کنید و وبسایت را به آنها نشان دهید، آنها می‌توانند از شما نکاتی را بپرسند، نظر بدهند و با این کارشان کمک بزرگی به شما خواهند کرد. حتی اگر بخواهید نظرات واقعی‌تر و بیشتری داشته باشید می‌توانید مطرح نکنید این وبسایت مربوط به شماست و بعد از آنها نظر بخواهید.

در جستجوی مخاطب

حال که فروشگاه اینترنتی خود را انتخاب و بعد از تکمیل، آن را افتتاح کردید، پروسه جستجوی مخاطب آغاز می‌شود؛ یعنی همان مراحلی که قرار است به مخاطبان اعلام کند «آهای من هستم، من آمده‌ام تا نیازت را برطرف کنم.» اما از کجا شروع کنیم؟ موتور جستجوگر گوگل را هیچ‌گاه فراموش نکنید، دست به مشتری خوبی دارد و می‌تواند هر روز مشتری‌های زیادی برایتان پیدا کند. گوگل به وبسایت‌هایی که هر روز با مطالب خاص به‌روز می‌شوند بیشتر سر می‌زند، مطالب خاص یعنی مطالبی که خودتان زحمت تهیه آن را کشیده‌اید و از جای دیگری کپی نکرده‌اید، پس می‌توانید بخشی به‌عنوان بلاگ داشته باشید و مثلا اگر فروشگاه تخصصی چای دارید، هر روز مطالبی در خصوص انواع چای و خواص آن منتشر کنید تا به‌روز بمانید و گوگل شما را پیدا کند.

مخاطبی را که به وبسایت شما سر می‌زند جذب کنید و به بهانه‌ای از او ایمیل دریافت کنید تا نشانی داشته باشید و بتوانید ارتباط خود را به‌صورت بلندمدت حفظ کنید. حفظ مخاطبی که حتی یک بار به وبسایت شما سر زده کم‌هزینه‌تر از جذب مخاطب جدید خواهد بود.

خبر افتتاح وبسایت خود را برای مجموعه‌هایی که اطلاع‌رسانی این حوزه را انجام می‌دهند، ارسال کنید. به وبسایت‌های مختلف این مطلب را ارسال کرده و از آنها بخواهید آن را درج کنند.

دوستان، آشنایان و تمام کسانی را که در فهرست ایمیل‌های شما هستند فراموش نکنید، آنها به دلیل اعتمادی که به شما دارند ایمیل ارسالی را باز کرده و مطالعه می‌کنند، پس می‌توانید از آنها بخواهید اگر ایده شما را می‌پسندند، آن را به اشتراک بگذارند. محتوای این ایمیل‌ها و نحوه معرفی شما بسیار مهم است، طوری محتوا را تهیه کنید که مخاطب بتواند همان را برای دیگران ارسال کرده یا به اشتراک بگذارد.

جمع‌بندی

اگر مشتاق داشتن یک فروشگاه اینترنتی هستید، مسیر راحتی پیش روی شما نیست. همین که از بین چند صد فروشگاه اینترنتی که هر سال به‌وجود می‌آیند، تعداد انگشت‌شماری را می‌توانید نام ببرید که به حیات خود ادامه می‌دهند، نشان‌دهنده پرپیچ و خم بودن مسیر است. اما راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی دشوار هم نیست، فکری باز و نگاهی روشن می‌خواهد. مسیر را ببینید و باور کنید فعالیت در فضای اینترنت هم کسب و کار محسوب می‌شود. اگر می‌خواهید کسب و کار اینترنتی راه‌اندازی کنید نمی‌شود فقط بخش اینترنتی را بلد باشید و انتظار موفقیت داشته باشید، بلکه اول باید کسب و کار را بدانید، بتوانید بازار را ببینید، شناسایی کنید و بعد متناسب با نیاز بازار پاسخی در فضای اینترنت ارائه کنید. یادتان باشد مخاطبی که مشتری احتمالی شماست، برای خرید بهتر، اطلاعات و برای حس بهتر، احساس می‌خواهد. پس با محتوای وبسایت و پست‌های شبکه‌های اجتماعی خود با او صحبت کنید. صبور باشید و این راه را به‌عنوان پروسه‌ای بلندمدت ببینید.

سجاد تقی‌زاده‌بهجتی / کلیک (ضمیمه یکشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها