دانشمندان در دانشگاه کورنل موفق به ساخت نازک‌ترین ترانزیسوترهای تاریخ شده‌اند

ساخت دستگاه‌های فوق‌العاده نازک با ترانزیستورهای سه اتمی

دانشمندان در دانشگاه کورنل موفق به ساخت ترانزیستورهایی شده‌اند که از نظر ضخامت، نازک‌ترین محصولات تاریخ در این رده هستند زیرا تنها 3 اتم قطر دارند و عملا می‌توانند امکان ساخت دستگاه‌های بسیار نازک را در آینده‌ای نزدیک برای شرکت‌های بزرگ مهیا کنند.
کد خبر: ۷۹۳۴۱۷
ساخت دستگاه‌های فوق‌العاده نازک با ترانزیستورهای سه اتمی

جام جم کلیک: اگر از نظر سخت‌افزاری، اطلاعات اولیه در زمینه ساخت پردازنده‌ها و به‌صورت کلی کیت‌های پردازشی برای دستگاه‌های مختلف را در اختیار داشته باشید می‌دانید که هرچقدر که ضخامت ترانزیستورها کمتر باشد، امکان نازک‌تر کردن دستگاه، بیشتر خواهد بود و به همین دلیل نیز دانشمندان همواره در حال تلاش برای نازک‌ کردن ترانزیستورها هستند.

در میان مراکز تحقیقاتی مختلف، دانشمندان در دانشگاه کورنل موفق شده‌اند تا ترانزیستورهای ویژه‌ای را بسازند که نازک‌ترین محصولات تولید شده در این رده محسوب می‌شوند. این ترانزیستورها تنها به اندازه 3 اتم ضخامت دارند و در عمل دیدن ضخامت آن‌ها با چشم غیر مسلح ممکن نخواهد بود.

به این ترتیب می‌توان با کمک این ترانزیسوترها به سراغ ساخت ابزارهای همراه بسیار نازک رفت ولی مشکل اصلی در ترانزیستورهای نازک این است که معمولا این محصولات در برابر حرارت و ضربه‌های وارده، بسیار آسیب‌پذیر هستند ولی دانشمندان در دانشگاه کورنل با استفاده از فناوری انتقال دوطرفه از طریق فلز موفق شده‌اند این محصول را بسیار مقاوم‌تر از حد تصور طراحی کنند.

این ترانزیسوتورها از مواد خاصی ساخته می‌شوند که مقاومت بالایی دارند و در نهایت نیز به مدت 26 ساعت در یک حوضچه گاز هیدروژن پخته می‌شوند تا بتوانند به مقاوت بالا و در عین‌ حال انعطاف‌پذیری چشمگیری دست پیدا کنند. این امر موجب می‌شود که بتوان از این ترانزیسوتورها برای ساخت دستگاه‌های انعطاف پذیر مانند ساعت‌های هوشمند و غیره استفاده کرد.

در آزمایش‌های انجام شده بر روی این ترانزیسوتورها، ضریب موفقیت به دست آمده برابر با 99 درصد بوده است که این رقم نشان دهنده این است که به زودی شاهد تجاری شدن این ترانزیسوتورها خواهیم بود و شرکت‌های مختلفی برای استفاده از آن‌ها اقدام خواهند کرد.

احمد محمدحسینی
جام جم کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها