خبرهای جدیدی از افزایش بد‌افزارهای اندرویدی به گوش می رسد. آخرین گزارش شرکت سیمانتِک از افزایش ۱۷ درصدی اپلیکیشن‌های اندرویدی که حاوی بدافزار هستند حکایت دارد.
کد خبر: ۷۹۲۱۹۴
از هر پنج اپلیکیشن اندرویدی در جهان یکی حاوی بدافزار است

به گزارش جام جم کلیک: میزان ۱۷ درصد این آمار، حدود یک میلیون اپلیکیشن اندرویدی را تشکیل می‌هد و با این حساب باید گفت که بدافزارهای اندروید رو به رشد هستند.

در سال ۲۰۱۳ این میزان به حدود هفتصد هزار اپلیکیشن محدود می‌شد، جالب اینجاست که سیمانتِک مدعی است یک سوم اپلیکیشن‌های اندرویدی با هدف ارسال تبلیغات بر روی گوشی‌های موبایل ساخته می‌شوند.

از طرف دیگر سایمانتک اولین بدافزار موبایل را که اطلاعات کاربران را مصادره کرده و در قبال پرداخت پول، باز پس می‌دهد را نیز شناسایی کرده است، این بدافزار جدید در حال حاضر کریپتو رَنسام‌وِر (crypto-ramsomware) نامیده می‌شود.

با این وضعیت چگونه از دستگاه‌ اندرویدی خود در مقابل هکرها محافظت کنیم؟

راه همیشگی برای امن بودن در مقابل هکرها استفاده از گوگل پلی استور است، به همین منظور اپلیکیشن‌های خود را تنها از گوگل پلی استور دانلود و نصب کنید.

سیمانتک برملا نکرده که چه تعداد از یک میلیون اپلیکیشن آلوده اکنون در گوگل پلی استور وجود دارد اما مدیر امنیتی سیمانتک، کوین هالی، اقرار می‌کند که تعداد اپلیکیشن‌های آلوده به بدافزار در گوگل پلی سرویس بسیار کم است.

هالی مدعی است گوگل تاکنون به خوبی توانسته در مقابل بدافزارها مقاومت کند.

با این حساب اگر هم اپلیکیشنی راه خود را به گوگل پلی‌استور باز کند، بدون شک کارشناسان امنیتی گوگل اپلیکیشن آلوده به بدافزار را پیدا و از بین می‌برند.

از طرف دیگر اگر اهل دانلود اپلیکیشن از سایر مارکت‌های اندرویدی هستید مدیر امنیت سیمانتک توصیه کرده که آنرا از وب‌سایت سازنده مستقیماً دانلود کرده یا از طریق ایمیل دریافت کنید،‌در غیر این صورت امنیت گوشی را به خطر انداخته‌اید.

سیمانتک در سال گذشته از نرم‌افزار تخصصی امنیتی خود برای بررسی بیشتر از دویست مارکت اندرویدی استفاده کرده و بیشتر از ۵۰ هزار اپلیکیشن‌ را تاکنون مورد ارزیابی قرار داده است.

بیشتر بدافزارهایی که سیمانتک در این مدت پیدا کرده، با هدف به سرقت بردن اطلاعات شخصی کاربران نظیر شماره تلفن‌‌ و لیست تماس‌ها بوده‌اند، این اطلاعات بعداً در بازار سیاه به فروش می‌رسند. بعضی از بد افزارها نیز گوشی را وادار به ارسال پیامک به سرویس‌دهنده اس‌ام‌اس می‌کردند و با این روش هزینه‌‌ای را به صورت ماهیانه به جیب می‌زدند. اپلیکیشن‌های حاوی پیام‌های تبلیغاتی هم که معرف حضور هستند!

جالب است بدانید بعضی از بدافزارهای کشف شده توسط سیمانتک زنگ پیش‌فرض گوشی همراه را به پیغام تبلیغاتی تبدیل می‌کنند.

مشکلات مربوط به بدافزارها در کشورهایی که دسترسی به گوگل‌ پلی استور ندارند بیشتر است، دارندگان گوشی‌های اندرویدی در این کشورها چاره‌ای به جز دانلود اپلیکیشن مورد نظر از مارکت‌های داخلی ندارند و همین امر باعث می‌شود بدافزارهای بیشتری به گوشی این افراد نفوذ پیدا کنند.

مارکت اندرویدی Mobango یکی از صدها بازاری است که به عنوان جایگزین پلی استور استفاده می‌شود و توصیه می‌کنیم حین دانلود از این مارکت و سایر مارکت‌های اندرویدی جوانب امنیتی را در نظر بگیرید.

اگر به ناگاه صورت‌ حساب موبایل شما بیشتر از مقدار همیشگی شد یا اینکه پیغام‌های تبلیغاتی نامربوطی دریافت کردید، ممکن است گوشی شما به بدافزار آلوده شده باشد.

در این موارد استفاده از اپلیکیشن‌های امنیتی برای محافظت گوشی در مقابل هکرها اکیداً توصیه می شود.

سیمانتک گزارشی را نیز در خصوص اپلیکیشن‌های iOS منتشر کرده است.

بر اساس گزارش سیمانتک گوشی‌های آیفون از وضعیت بسیار مناسب‌تری بهره می‌برند و امنیت بالاتری دارند.

پارسال سیمانتک تنها ۳ اپلیکیشن‌ آلوده به بدافزار در آی‌تیونز پیدا کرده است.

هالی در پایان اشاره می‌کند که سیستم‌ عامل اندروید آزادی بیشتری را نسبت به iOS به ارمغان می‌آورد اما این آزادی چاقوی دولبه‌ای است و به همین دلیل احتمال وجود بدافزار در اپلیکیشن‌های اندرویدی بیشتر است.

منبع: فارنت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها