این پردازنده ویژه می‌تواند با یک بار شارژ باتری برای چند دهه به کار کردن ادامه بدهد

چند دهه کار، تنها با یک باتری

در دنیای امروزی ما یکی از مشکلات اصلی در استفاده از دستگاه‌های همراه را باید مصرف باتری آن‌ها دانست ولی شرکت Arm موفق به طراحی میکروکنترلری شده است که با یک باتری برای چند دهه به کار خود ادامه می‌دهد.
کد خبر: ۷۸۳۴۳۲
چند دهه کار، تنها با یک باتری

جام جم کلیک: دنیای امروزی ما بدون دستگاه‌های همراه توان ادامه حیات را ندارد و بدون شک انسان امروزی در صورت جدایی از فناوری‌های همراه خود، به‌شدت آسیب‌پذیر خواهد بود. در این میان علیرغم اینکه دستگاه‌های همراه به‌صورت روز به روز درحال پیشرفت و ارتقاء هستند، یکی از موارد موجود در این دستگاه‌ها با کمترین رشد ممکن روبرو بوده است و این بخش، انباره انرژی دستگاه‌ها یا باتری‌های آن‌ها است.

در این میان و با توجه به سرعت بسیار پایین پیشرفت باتری‌ها می‌توان انتظار کم شدن مدت زمان کارکرد دستگاه‌ها را داشت ولی این امر به یک دلیل دیگر نیز دوچندان شده است، با توانمندتر شدن دستگاه‌های همراه، مصرف انرژی پردازنده و سایر قطعات آن‌ها نیز افزایش می‌یابد و به همین دلیل نیز مشکل باتری در دستگاه‌های امروزی به‌صورت چند برابر حس می‌شود.

در این میان شرکت ARM موفق به طراحی یک نوع از میکروکنترلر شده است که می‌تواند این ساختار را دستخوش تغییر کند، این میکروکنترلر می‌تواند در ازای هر مگاهرتز پردازش خود تنها میزان 35 میکروآمپر را مصرف کند و به این ترتیب عملا مصرف آن به‌اندازه‌ای پایین خواهد بود که بتواند برای چند دهه متوالی با یک باتری ثابت و بدون نیاز به شارژ، به عملکرد خود ادامه بدهد.

البته این محصول هنوز نمی‌تواند موجب ایجاد تغییرات شگرف شود زیرا توان نهایی پردازشی آن برابر با 42 مگاهرتز است که عملا دربرابر پردازنده‌های مورد نیاز برای دستگاه‌های امروزی، هیچ به‌حساب می‌آید ولی استفاده از معماری به‌کار رفته در ساخت این محصول ممکن است آینده مصرف انرژی در پردازنده‌ها را رقم بزند.

احمد محمدحسینی
جام جم کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها