گوگل گزارش امنیتی مربوط به سیستم عامل اندروید در سال ۲۰۱۴ را منتشر کرد؛ این گزارش‌ها نشان می‌دهد که گوگل از ابزارهای مختلف امنیتی استفاده کرده و تا چه اندازه بر روی امن کردن سیستم عامل اندروید کار می‌کند.
کد خبر: ۷۸۳۴۲۶
گوگل می‌گوید اندروید امن است

به گزارش جام جم کلیک: کمپانی گوگل در سرویس گوگل پلی ۲۰۰ میلیون اسکن را بر روی تمامی اپلیکیش‌های موجود در این فروشگاه انجام داده و درکل، بیش از یک میلیارد دستگاه‌ توسط گوگل پلی محافظت می‌شوند.

با این همه، ممکن است برخی کاربران با دانلود و نصب برنامه‌ها از این فروشگاه به مشکل برخورد کنند، به همین دلیل این دسته از کاربران به طور اتفاقی برنامه‌های مخرب را دانلود کرده و دستگاه خود را آلوده و ویروسی می‌کنند؛ اگرچه شانس اتفاق افتادن این موضوع بسیار کم است. گوگل اعلام کرده که در سال گذشته میلادی،کمتر از ۱ درصد از دستگاه‌های اندرویدی بدافزارها را فقط از گوگل پلی نصب کرده‌اند. ۱۵ درصد از کاربران برنامه‌های مخرب را از منابع دیگر به دستگاه خود انتقال داده‌اند. در نهایت آمار و ارقام در حال بهبود است، بین سه ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۴ و سه ماهه‌ی آخر سال، نرخ نصب برنامه‌های مخرب به ۵۰ درصد کاهش یافته است.

شبکه‌ی SafetyNet گزارشی را در این خصوص منتشر کرده است؛ این شبکه روزانه بیش از ۴۰۰ میلیون اتصال و ارتباطات SSL را برای شناسایی حملاتی مانند Man-in-the-Middle و آسیب‌پذیری‌هایی نظیر آن را بررسی می‌کند. سال گذشته پس از انتشار اعلانیه‌ی امنیتی گوگل، بیش از ۲۵/۰۰۰ اپلیکیش‌های موجود در گوگل پلی بروزرسانی‌های امنیتی را از طرف توسعه‌ دهندگان خود دریافت کرده‌اند. اندروید و توسعه‌ دهندگان آن، پس از دریافت ۷۹ مشکل امنیتی و اعلانیه‌ها، سریعا وارد عمل شده و بروزرسانی‌ها را منتشر کرده‌اند.

گوگل در این خصوص اعلام کرده:

ما موظف هستیم سیستم عامل اندروید را به اکوسیستمی امن برای کاربران و توسعه دهندگان تبدیل کنیم، به همین دلیل اندروید را به شکلی امن توسط لایه‌های مختلف امنیتی در پلتفرم و سرویس‌های گوگل پلی منتشر کرده‌ایم. علاوه بر ارائه‌ی حمایت‌های امنیتی نظیر سیستم رمزنگاری و فراهم کردن سندباکس، روشی جدید را برای این سیستم‌ها فراهم کرده‌ایم تا روزانه به صورت خودکار و دستی سیستم را اسکن کرده و اکوسیستم را از هرگونه برنامه‌های مخرب، حملات فیشینگ، جعل و اسپم محافظت کند؛ در سیستم عامل اندروید بخشی برای اجرای اپلیکیشن در سندباکس در نظر گرفته شده است. ما همچنین از اطلاعاتی برای بهبود وضعیت امنیتی از طریق ترکیب محصولات و دستگاه‌های امن مانند گوگل پلی و تایید برنامه‌ها فراهم می‌کنیم. از آنجایی که اندروید یک سیستم عامل متن باز است، گزارش‌های برنامه‌های شخص ثالث کمک‌ بسیاری را در امن کردن این سیستم عامل می‌کنند.

سیستم عامل اندروید به دلیل متفاوت بودن اکوسیستم و متن باز بودن، بیشتر از سیستم‌عامل‌های دیگر در معرض خطر برنامه‌های مخرب قرار می‌گیرد؛ به همین دلیل نسبت به سیستم عامل آی‌او‌اس آسیب‌پذیرتر است. پیش از این گوگل نظارت کمتری در گوگل پلی داشته که این امر دلیل انتشار بدافزارها بود. حال گوگل اعلام کرده که در صدد این است تا این سیستم را امن نگه دارد. در داخل گوگل پلی، اسکن و بررسی اپلیکیشن‌ها برای عدم آلوده به ویروس‌ها و عدم انتشار برنامه‌های مخرب راحت‌تر است، اما در خارج از گوگل پلی و زمانی که کاربر اپلیکیشنی را از منابع دیگر نصب می‌کند خطر نصب و انتشار برنامه‌های مخرب افزایش می‌یابد. گوگل امیدوار است آمار مربوط به انتشار بدافزارها را در سال جاری میلادی کاهش دهد و اندروید را بیش از هر زمان امن کند. این کمپانی همواره توجه بیشتری را در مرورگر خود یعنی کروم دارد، گوگل در آخرین نسخه‌ی کروم بسیاری از آسیب‌پذیری‌ها را برطرف کرده و وب‌گردی امن را برای کاربران فراهم می‌کند. گوگل گزارش امنیتی سال ۲۰۱۴ اندروید را در قالب یک فایل پی‌دی‌اف منتشر کرده و می‌توانید آن را از طریق این لینک دریافت کنید.

منبع: زومیت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها