آیا می‌دانید نخستین ویروس‌های جهان ابزارهای مخربی نبوده‌اند؟

نخستین ویروس‌های جهان

شاید امروزه با شنیدن نام ویروس کامپیوتری به یاد دردسر، دزدی اطلاعات و ... بیفتید ولی در ابتدای امر نخستین ویروس‌های کامپیوتری بدون اهداف شرورانه و بدون عملکردهای مخرب ساخته شده بودند.
کد خبر: ۷۸۲۶۲۰
نخستین ویروس‌های جهان

جام جم کلیک: امروزه واژه ویروس در سطح جوامع در جهان به نوعی تغییر یافته است که در بیشتر موارد شنیدن نام ویروس موجب می‌شود که افراد فکر کنند که با ویروس کامپیوتری روبرو هستند و ویروس‌هایی که موجب بیماری انسان‌ها می‌شوند در اولویت دوم برای استفاده از این کلمه قرار گرفته‌اند ولی ریشه این ویروس‌های کامپیوتری از کجا آمده است؟ شاید باور این امر سخت باشد ولی نخستین ویروس‌های کامپیوتری با اهدافی غیرمخرب و بدون داشتن هیچگونه عملکرد مختل کننده ساخته شده بودند.

نخستین ویروس‌های کامپیوتری برای دو رده کامپیوترهای اپل و کامپیوترهای خانگی یا پی‌سی‌ها به ترتیب Elk Cloner و Brainنام داشتند. ویروس Elk Cloner که نخستین ویروس مک بود توسط یک جوان 16 ساله طراحی شده بود که ریچ اسکرنتا نام داشت. این ویروس در سال 1981 منتشر شد و تنها به‌عنوان یک شوخی کامپیوتری به کار گرفته می‌شد و عملکرد اخلال‌گری نداشت. جالب است بدانید که اسکرنتا هم اکنون مدیرعامل شرکتی با نام ویروس ساخته شده توسط خود اوست که در زمینه نرم‌افزارهای کامپیوتری فعالیت می‌کند.

عرضه نخستین ویروس برای کامپیوترهای خانگی به پنج سال پس از این موضوع یعنی سال 1986 باز می‌گردد و ویروسی به نام Brain توسط دو برنامه‌نویس پاکستانی تولید می‌شود که رسما ویروس نبوده است. برنامه‌نویسان جوانی که این ویروس را طراحی کرده‌اند، دوبرادر به نام‌های باسط و امجد فروغ علوی نام داشتند که در حقیقت Brain را به‌‌عنوان یک برنامه ویژه برای جلوگیری از دسترسی سارقان نرم‌افزار به خروجی کارهای خود طراحی کرده‌ بودند.

البته شاید هیچ‌یک از این افراد نمی‌دانستند که مسیری که آن‌ها آغازگر آن هستند به این دنیای ناامن دیجیتالی منتهی خواهد شد ولی از هر دیدگاهی باید گفت که دنیای کامپیوتری امروزی ما بدون ویروس‌ها می‌توانست بسیار زیباتر باشد.

آناهیتا عیوض‌خانی
جام جم کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها